Millä poistaa älytöntä silmäluomien turvotusta?
Joskus on aamulla yläluomet ihan makkaramaiset ja varsinkin toisen silmän alle kertyy vanhan vamman takia nestettä. Millä tuotteilla/konsteilla tuota turvotusta saa nopeammin pois?
Kommentit (27)
Painele sormella ulkopäin alkaen sisänurkkaan päin, ja käy läpi ylä- ja alaluomet.
Käytä vähemmän suolaa, juo tarpeeksi vettä muttei myöhään illalla, älä nuku vatsallasi, käy lääkärissä.
Vähennä sitä suolaa, ei tuo ihan normaalilta kuulosta... Helpompi hoitaa syy kuin seuraus.
Juotko tarpeeksi vettä? Jos keho ei saa tarpeeksi nestettä, se turpoaa.
Käytämme kyllä tosi vähän suolaa ruuanlaitossa, lähinnä muutama hippu sormisuolaa tulee ruuan päälle laitettua. En syö leipääkään, joten ei tule vedettyä suolaisia leikkeleitä, juustoja yms. Vettä juon liian vähän, jos se vaikuttaa? Labra-arvot on juuri otettu, oli ihan normaalit. Olen normaalipainoinen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Käytämme kyllä tosi vähän suolaa ruuanlaitossa, lähinnä muutama hippu sormisuolaa tulee ruuan päälle laitettua. En syö leipääkään, joten ei tule vedettyä suolaisia leikkeleitä, juustoja yms. Vettä juon liian vähän, jos se vaikuttaa? Labra-arvot on juuri otettu, oli ihan normaalit. Olen normaalipainoinen.
Ap
Vedenjuonnin rooli on merkittävä. Juo hyvä ihminen kunnolla vettä, tasaisin väliajoin pitkin päivää. Takaan, että turvotusongelma helpottaa edes vähäsen.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kastikkeita, lihaliemikuutioita, suolattuja mausteseoksia..? Lihapullia, nugetteja, pussiruokia ("lisää vesi")..? Ylipäätään valmisruoissa (mikä tahansa jossa on sisällysluettelo) on monesti ihan järkky määrä suolaa. Vettä pitäisi juoda ainakin pari litraa päivässä.
Onko iho kuiva käsistä,entä sääristä? Nilkoissa turvotusta? Onko turvotus koko päivän vai vain aamuisin? Onko otettu kilpirauhasarvot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApKastikkeita, lihaliemikuutioita, suolattuja mausteseoksia..? Lihapullia, nugetteja, pussiruokia ("lisää vesi")..? Ylipäätään valmisruoissa (mikä tahansa jossa on sisällysluettelo) on monesti ihan järkky määrä suolaa. Vettä pitäisi juoda ainakin pari litraa päivässä.
Eineksiä/valmisruokia ei syödä oikeastaan ollenkaan. Nähtävästi se on tuo vedenjuonti sitten missä mättää. Turvotusta ei ole missään muualla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko iho kuiva käsistä,entä sääristä? Nilkoissa turvotusta? Onko turvotus koko päivän vai vain aamuisin? Onko otettu kilpirauhasarvot?
Talvisin pakkasilla voi olla kuivat jalat ja silloin tulee rasvattua. Kilppariarvoja ei kai ole katsottu, tai ne ovat olleet labroissa viitearvoissa kun ei niistä ole mainittu. Pitää kysäistä niistä.
Kilppari arvoja ei mitata automaattisesti. Katso netistä muita oireita siihen liittyen josko selviäisi onko sinulla vajaa toimintaa. Samoilla oireilla ja paljon muuta lisää minä sain lääkityksen viimein.
Toki voi se olla muutakin.
Täällä toinen silmäturvotuksen omaava. Itselläni allergia aiheuttaa ja hyvin herkät silmät. Jos nukun pidempään kuin 7h silmät ovat turvoksissa. Samoin syksyllä kun sisälämmitys alkaa silmänympärykset kuivuu ja turvotusta on enemmän kuin kesällä. Aamuisin kylmähaude(käytän hernemaissipaprikapussia suoraan luomille) auttaa, samoin silmänympärysvoide alaluomella hierottuna nimenomaan ulospäin silmänurkista ja yläluomella samoin svelyä sisänurkasta ulkonurkkaan.
Jos on matala tyyny, saattaa helposti olla turvotusta ja jos on sopimaton tai liikaa laitettu silmänympärysvoidetta.
Vierailija kirjoitti:
Juotko alkoholia?
Tosi harvoin.
Ap
sama kuin 14 minulla.
Otan vanulapulle joko vettä, mineraalivettä tai vihreää teetä.
Hauduttelen hetken sillä. Tarpeen mukaan aamulla tai illalla.
Ei kannata voiteita läträtä myöskään silmän lähelle ennen nukkumaanmenoa.
Mulla oli aamuisin luomet turvoksissa kilpirauhasen vajaatoiminnan takia. Lääkitys poisti sen. Onko ripset tai kulmakarvat harventuneet?
Minulla on myös kauheat silmäturvotukset. Käytän suolaa aika vähän ja juon vettä kunnolla.
Luultavasti silmänympärysvoiteet ym. eivät auta. Itse olen kokeillut vaikka mitä voiteita ilman mitään hyötyä.
Minulla on munuaisten vajaatoiminta, mikä turvottaa. Ei ole kuitenkaan tarkoitus pelotella. Varmasti verikokeissa olisi tullut ilmi, jos on jotain häikkää. Myös joku allergia voi turvottaa. Esim. pöly tai joku materiaali tyynyssä? Ikkunan tuuletusaukosta tuleva pöly/siitepöly tai veto?
Ei roikkuluomia saa pois mitenkään muuten kuin leikkauksella.
Mikäs niitä ylipäätään turvottaa, tuon vamman lisäksi? Sitä kannattaisi ensin pohtia.