Miten suhtaudut vieraaseen, joka ei syö kahvipöydässä hedelmiä kummempaa ja juo vain vettä tai teetä?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä?! Miksi mun pitäis olla jotain ihmeempää mieltä tästä.
Sokeria ja rasvaa ahmivat mammat eivät ymmärrä jos joku haluaa elää terveellisesti, joten mammat ovat kateellisia ja paheksuvat teen juojia. Milloin Suomessa on alkanut tällainen ilkeilykulttuuri terveellisesti eläviä kohtaan?
Ihan ok. Jokainen syö mitä haluaa. Jos ei halua syödä mitään, sekin on ihan ok.
Onpa keskustelu. Kaikki jauhaa silmät kirkkaana, että vaikka emäntänä olisi laittanut pöydän koreaksi, leiponut itse ja nähnyt vaivaa, niin ei ihmetyttäisi saati harmittaisi lainkaan, että vieras joisi vain kupillisen laihaa teetä eikä mikään tarjottava kelpaisi.
Uskokoon ken tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen vieraan olisi ihan huomaavaista mainita syömisrajoituksistaan jo silloin, kun kyläilykutsu esitetään: "Mua varten ei sitten oikeasti tarvi mitään laittaa, en syö ainetta X/olen dieetillä" tms. Kyllä se oletuksena kuitenkin yleensä on, että jotain tarjolle laitetaan.
Mainitsen aina kutsun saadessani etten syö muuta kuin hedelmiä, marjoja ja vihanneksia ja juon teetä tai vettä MUTTA ongelma on siinä kutsujassa, joka tuputtaa OTA! OTA! OTA! Vaan kun en ota.
Saan kahvista vatsan kipeäksi n. vuorokaudeksi. Siksi en juo edes kohteliaisuudesta. Keitän kyllä sitä haluavalle, mutta kysyn ensin haluaisiko kahvia tai teetä.
Myös kahvipulla on kauhistus. Valkeasta jauhosta tehdyt hiivataikinaleipomukset saavat oksentamaan, vatsa ei vain siedä.
Esim. pala näkkäriä olisi ihan ok tarjottava mulle.
Kutsutuilta vierailta kysyn etukäteen, onko allergioita ym. Helpoin tapa saada tarjoilut natsaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Onpa keskustelu. Kaikki jauhaa silmät kirkkaana, että vaikka emäntänä olisi laittanut pöydän koreaksi, leiponut itse ja nähnyt vaivaa, niin ei ihmetyttäisi saati harmittaisi lainkaan, että vieras joisi vain kupillisen laihaa teetä eikä mikään tarjottava kelpaisi.
Uskokoon ken tahtoo.
Kyllä esimerkiksi äitiäni v*tuttaa joka kerta kun jätän oman kasan syömättä. Luulisi että on oppinut 30-vuodessa mitä olen aikuisten pöydästä evästä hakenut ettei hän ole ainoa jonka "herkut" jätän väliin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuon takia vierastan vegaaneita, kun mikään normaali tarjottava ei kelpaa...
Jos ihminen syö hedelmiä ja juo teetä, hän on vegaani?
Enpä ole tuotakaan ennen tiennyt.
Mutta meillä lähes koko suku juo vain teetä, koska se on paljon parempaa kuin kahvi. En ole edes osannut pitää sitä ongelmana. Jos meille ttulee vieraita, kysyn juovatko he teetä vai kahvia, eikä ongelma ole vaikka molempien juojia on. Sitten keitetään molempia. Itse juon mitä vain, mutta teetä voi juoda useammankin kupillisen. Kahvista tulee helposti huono olo ja maha kipeäksi.
Hedelmiä meidän kaikkien tulisi suosia makeiden ja sokeristen herkkujen siaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo omat hedelmät mukanaan. Meillä ei niitä ole tarjolla.
Miksi ette syö hedelmiä? Mitä sitten syötte?
Ai et tiedä muuta syötävää kuin hedelmät??
Vierailija kirjoitti:
Uskokoon ken tahtoo.
Minusta on tyhmää nähdä vaivaa, jos ei halua nähdä vaivaa. Mä tykkään ruuanlaitosta ja mielelläni teen kaikenlaista tarjottavaa, mutta en tee sitä väkisin ja hampaat irvessä odottaen, että mut jotenkin palkittaisiin siitä.
Iso ongelma tuntuu olevan niillä henkilöillä jotka eivät kehtaa kieltäytyä. Tunnen henkilön jolla menee aina pönttö sekaisin ja tulee huono olo kun on vetänyt kakkua, pullaa ja pari keksiä. Kun kysyn miksi kiusaa itseään niin vastaus on juurikin "en kehtaa kieltäytyä". Ja sitten valitetaan loppupäivä olotilaa.
Sitten on ollut liian huono pöytä ja pöperöt, eli pöydän omistajan syy, muuten ei ongelmaa.
Itse en ole vegaani tai dietillä, enkä kyllä terveysvaivojenkaan takia voi olla syömättä. Jotkut meistä ei vaan halua mättää pullaa tai muuta makeaa naamaan. Se kohteliaisuudesta otettu keksikin alkaa olla jo liikaa. Mikä siinä on että väkisin pitää aina tuputtaa?
Oma äiti on just semmonen. “Ota nyt, kun niin vaivalla sulle tämmösen kakun väänsin!” Luulis ihmisen joka on kuitenkin mut kasvattanut huomanneen, ettei se kakku ole sitten ala-asteen jälkeen uponnut.
Kyllä mua harmittaisi jos olisin vartavasten leiponut. Tosin kysyn aina vierailevilta etukäteen noudattaako jotain ruokavaliota, eikä mulla ikinä ole keksejä, pullaa jne kaapissa varuilla.
Tarjoaisin varmaan banaanista ja kaakaosta tai mansikoista tehtyä jäätelöä kun tykkään itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuon takia vierastan vegaaneita, kun mikään normaali tarjottava ei kelpaa...
Mutta meillä lähes koko suku juo vain teetä, koska se on paljon parempaa kuin kahvi. En ole edes osannut pitää sitä ongelmana. Jos meille ttulee vieraita, kysyn juovatko he teetä vai kahvia, eikä ongelma ole vaikka molempien juojia on. Sitten keitetään molempia. Itse juon mitä vain, mutta teetä voi juoda useammankin kupillisen. Kahvista tulee helposti huono olo ja maha kipeäksi.
Hedelmät ovat makeita ja sokerisia herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmät ovat makeita ja sokerisia herkkuja.
Terveellisempiä ne ovat kuin huonoa piilorasvaa ja sokeria sisältävät pullat ja jäätelö sekä sokerilimsat.
Minulla tarjottavat vaihtelee - joskus tarjolla on salaattia tai hedelmiä, joskus jotain epäterveellistä. Ostan yleensä vähän fiiliksen mukaan. Mutta jos vieraalla on jotain ruokarajoitteita, mieltymyksiä tai ihan vaan toiveita, niin minusta olisi kiva, jos näistä kerrottaisiin etukäteen. On kutsujalle ikävä, jos hän kuitenkin haluaisi tarjota jotain, ja tulee tietämättään ostaneeksi jotain väärää. Olen itsekin kasvissyöjä, joten ymmärrän kyllä että kaikki eivät aina syö kaikkea. Esim. minä teen mielelläni hedelmäsalaatin, jos kuulen vieraalla olevan tuollainen ruokavalio, mutta tämäkin olisi kiva tietää etukäteen juuri siksi, että mieluummin teen kunnon hedelmäsalaatin erilaisilla hedelmillä, kuin tarjoan vaan jotain yhtä tai kahta, mitä meillä yleensä on kerrallaan kotona. Teetä löytyy aina, ja ostan kyllä mielelläni vieraani maun mukaista teetä, joten vaikka itse juon aina mustaa teetä, voin ostaa yrttiteetä, vihreää, valkoista tai jotain marjateetä, jos joku näistä on vieraani suosikkimaku. Minusta on ihan kiva tarjota vieraalleni sellaista, mistä hän tykkää.
Toki sitten, jos ruokarajoite tulee yllätyksenä, niin eipä tilanteelle mitään voi. Sitten ei auta muu kuin lohkoa omenaa ja banaania ja pärjätä niillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo omat hedelmät mukanaan. Meillä ei niitä ole tarjolla.
Miksi ette syö hedelmiä? Mitä sitten syötte?
Kahvipöydässä on yleensä kahvia ja teetä sekä jotain niiden kanssa sopivaa tyyliin minituulihattuja. En koskaan tarjoa kahvia ja banaania.
Mä päin vastoin arvostan, jos vieras ei pelkästään kohteliaisuuttaan (muka-kohteliaisuuttaan) ota tarjottavia. Jää enemmän niille, joille ne oikeasti maistuvat.
Kamalaa ajatella että minusta ollaan jotain mieltäkin.
En voi syödä sokeri-jauho-rasvasysteemejä, koska mahani vaan ei niitä kestä, oksennan.
En tiedä mikä vika semmoinen on enkä ole sen takia lääkäriä vaivannut, kun normaalia ruokaa kuitenkin pystyn syömään, ihan kaikenlaista.
Monesti sanon, että älä laita mitään, kun mä en pidä mistään makeasta. Hyvät tutut tämän tietääkin. Mutta silti niitä makeita aina tarjotaan.
Nuorempana söinkin niitä sitten, edes vähän, kun en kehdannut kieltäytyäkään. Oksut tuli sitten jälkeenpäin tai vähintään helkutilliset vatsavaivat. Mutta nykyään, kun vatsavaivat ovat kasvaneet, on oma rohkeuskin kasvanut. En selittele enää, enkä syö. Pitäkää vidun pullanne.