Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tiedä pitäisikö minun lopettaa autoilu ja luovuttaa vai sinnikkäästi ajaa. Pelkään, että tapan vielä itseni tai jonkun muun törttöilyllä

Vierailija
08.07.2019 |

Eli ajoin kortin parikymppisenä (sain lahjaksi) en kuitenkaan uskaltanut ajaa ikinä yksin eikä ollut autoakaan joten ajaminen jäi...

Nyt olen 35v ja viimeisen vuoden sisällä opetellut mieheni kanssa uudelleen ajamaan liikenteessä, koska valmiiksi hyvin puutteellinen ajotaitoni oli ruostunut lähes kokonaan pois..

Vieläkin minulle on vaikea mm. Parkkeeraus, peruutus ja ylipäätänsä liikenteen seuraaminen..

Jopa auton käsittely on hiemam hakusessa osaan kyllä ajaa suoraa ja peruuttaa pois ruudusta, mutta silloinkin menee vähän sokkkona, kun en vain meinaa nähdä auton taakse... olen ihan keskipituinen 165cm nainen joten ei ole mistään lyhytkasvuisuudesta kyse. En vain jotenkaan samaan aikaa osaa peruutta ja nähdä joka suuntaan..

Käännöksissä mulle usein jää vilkku päälle ties kuinka pitkäksi aikaa, kun tuntuu, että käteni ovat ihan solmussa muutenkin kun pitää rattia kääntää ja vaihdetta vaihtaa.

Myös parkkeeraus on vaikeaa. Usein huomaan ruudun liian myöhää enkä enää pysty kääntymään. En uskalla alkaa ahtaissa paikoissa peruuttaa...

Enkä taskuparkkia osaa ollenkaan. Myös kadun varten pysäköinti on vaikeaa koska auto jää kokoajan liian kauas kadusta ja lopulta korjatessani huomaan, että oikeat pyörät ovatkin jo jalkakäytävän päällä..

Moottori liittyminen on myös pelottavaa.

Tuntuu, että autoja sinkoilee kokoajan ohi ja ramppi meinaa loppua kesken..

Myös läheltä piti tilanteita sattuu satunnaisesti milloin meinaa mutkassa raapasta jtn tai ajaa jokun kylkeen.

Usein pitkään suoraa ajaessa vaivun tahtomattani ajatusmaailmaani ja parikertaa en ole kaistaa vaihtaessa meinnut huomata toista autoa..

Ikinä ei onnikse ole pelti rytissyt paitsi pari kertaa viime talvena peruutin päin matalaa penkkaa mutta en onneksi vahingoittanut ketään muuta tai kenenkään muun omaisuutta.

Ihmiset usein pelkäävät kyydissäni ja huomaavat, ettwi käsittely ole niin hyvin hallussa.

Tuntuu, että liikenne on vain liikaa minulle. Olisiko parempi vain luovuttaa ihan kaikkien turvallisuuden vuoksi?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi luovuttaa. Ajamisesi on ehkä kohtuu turvallista jos pidät itsesi kokoajan ihan super tarkkana ja vältät vaikeita paikkoja. Se ei kuitenkaan ole liikenteessä liikkumisen tarkoitus. Toki pitää olla tarkkana mutta jos vaatii ihan hirveästi ponnisteluja eikä silti meinaa onnistua niin suosittelen lopettamaan ihan oikeasti!

Vierailija
2/23 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olet kuitenkin päässyt insistä läpi joten ei ole mahdottomuus, että opit ajamaan hyvin ja turvallisesti.

Vierailija
4/23 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olet jo vuoden harjoitellut säännöllisesti niin pitäisi jo jotenkin näkyä. Älä ainakaan lähde yksin liikenteeseen ennen kuin läheltä piti tilanteet on saatu loppumaan.

Vierailija
5/23 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin luovutin (samanlaisia ongelmia kuin sulla). En vaan kestä enää sitä uuvuttavaa stressiä kun autoilu vie kaikki mehut! Mulla on vaikeuksia etäisyyksien hahmottamisessa ja keskittymisessä ylipäätään.

Vierailija
6/23 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, luovuttaminen on oikea vaihtoehto. Kuten itse mainitsitkin, on vain ajan kysymys ennenkuin tapat itsesti tai jonkun muun (jälkimmäinen todennäköisesti).

Vierailija
7/23 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajotunteja voi ottaa autokoulusta, vaikka on kortti. Menet ajokouluun ja sanot että tarvitset tukea siihen, että voit päivittää ajotaitosi. Ulkopuolinen ammattiopettaja on parempi vaihtoehto kuin oma mies.

Vierailija
8/23 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla taitaa olla jonkunlainen hahmotushäiriö ja keskittysmisongelma ja lisäksi olet hyvin epävarma.

Mulla on myös, ihan diagnosoitu adhd ja nuo kuvailemasi kuulostaa tutulta. Kuitenkin, itse olen turvallinen kuski, olen vain opetellut ottamaan rauhallisesti, parkkeerauksen kyllä osaan hyvin ja hahmotan auton ulottuvuudet, jos ajan ohi parkkipaikasta niin sitten ajan ja etsin toisen ruudun, ei se ole mikään paniikin aihe.

Moottoritielle liittyessä pitää painaa kaasu pohjaan pienellä vaihteella, jotta auto kiihtyisi tarpeeksi nopeasti, eikä siinä tarvitse tarkkailla kuin paria autoa kun mallaa omaansa niiden väliin, pääkaupunkiseudulla tosin en suostu ajamaan, kun ei siellä ole edes turvavälejä ja ihmiset ajaa ylinopeutta, ei mun hoksottimet niin vilkkaaseen liikenteeseen riittäiskään. Motarille liittyessä olisi myös tärkeää olla päästämättä takana tulevia kiilaajia liittymään ensin, koska pahimmillaan saat sitten napottaa puolikin tuntia siellä rampin päässä. Koskaa myös muita samantyylisiä liittymisiä, ihmiset on joskus täyskusipäitä liikenteessä.

Muutenkin kannattaa rauhoittua, mua monesti ihmiset moittii, kun en uskalla liittyä risteävän liikenteen sekaan vaan jään odottamaan jotakin kauempana tulevaa autoa, moittijoille olen selittänyt, että yritin jossakin vaiheessa rohkaisuta "rynnimään" sinne väliin, mutta tuli niin paljon läheltä piti-tilanteita, että päätin, että otan mieluummin rauhallisesti, vaikka se nyt veisikin 5 sekuntia enemmän aikaa. Minulle on vaikea arvioida nopeuksia, varsinkin kun ihmiset ajaa usein ylinopeutta.

Kaikenkaikkiaan ap:n pitäisi hankkia lisää itseluottamusta ja varmuutta ajamiseensa ja pelätä vähemmän, mutta jos on arka ihminen niin se voi olla vaikeaa. Parempi vaihtoehto on että ei aja ollenkaan, jos kokee olevansa vaaraksi muille liikenteessä, siellä kuitenkin vaaditaan tietynlaista itsevarmuutta, ettei mene mukaan kun joku muu tiellä liikkuja painostaa esim. rikkomaan lakia (tätä tapahtuu ihan jatkuvasti), pitää kyetä itsenäiseen ajatteluun ja tehdä itse oikein, muiden törttöilessä menemään.

Vierailija
9/23 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ammatissa työskentelet? Ei mahda olla kovin vaativa, jos et pysty edes liikenteessä toimimaan...

Vierailija
10/23 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on ongelmia ajaa, jos on ollut pitkään taukoa. Minulla ei ole koskaan ollut omaa autoa, ja ne autot joilla ajan, vaihtuvat siis paljon. Ja ajan todella harvoin. Voi mennä kaksi vuotta etten aja kertaakaan.

Mutta kun pääsen rattiin ja saan ajaa jollain autolla paljon, niin äkkiä opin hahmottamaan etäisyyksiä ja auton rajat.

En ole koskaan kyennyt katsomaan Suomen surkein kuski -ohjelmaaa, sillä en tajua, miten ihmiset eivät osaa ajaa.

Jos et näe mihin menet, tai on todella ahdasta, etkä tiedä mihin rattia käännät, niin miksi hemmetissä ajetaan kaasu pohjassa päin seinää? Silloinhan kuuluu miettiä, että mitä tässä pitää tehdä, liikkua ryömittäen, hitaasti, ja pohtia mihin suuntaan rattia käännetään ennen kuin lähtee liikkeelle.

Youtubessa on paljon hyviä opetusvideoita, joissa selitetään ratakiskosta vääntäen esim. taskuun parkkeeraaminen. Niitä katsot jotta osaat teoriassa tehdä, ja sitten harjoittelet jossain muualla kuin keskellä vilkasta liikennettä.

Tässä muutama video:

Taskuparkki

Taloudellinen ajaminen

Kaistan vaihto

Vasemmalle kääntyminen https://www.youtube.com/watch?v=K6-uvZSMaDw

Kärryn kanssa peruuttaminen https://www.youtube.com/watch?v=grcK9GnGmko

Parkkipaikalla ajaminen https://www.youtube.com/watch?v=P92qZYIlJP8

Onhan sinulla penkki tarpeeksi ylhäällä niin että näet ulos? Olen joskus ajanut yhdellä autolla, jolla ajoin "vain neljä kilometriä niin en viitsinyt nostaa penkkiä ylös päin". Olisi pitänyt, nimittäin liikkeellelähdöt olivat hankalia ja parkkeeraaminen ja peruuttaminen myös, kun en nähnyt autosta ulos, ja muutenkin oli hankalaa.

Vierailija
11/23 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole autokoulun jälkeen yrittänyt kertaakaan mitään kadunvarteen taskupysäköintejä. Välttelen muutenkin kaupungissa ajamista, kun en osaa ajaa siellä. Mieluummin jätän aina auton jonnekin kauemmas parkkiin ja vaikka kävelen. Muuten ajelen vaan syrjäisellä ja pienellä kotikylällä jossa ei tule sellaista moniajoylikuormitusta kuin monesti kaupungissa tulee, kun liikennettä ei ole niin paljoa. Vaikka silti tulee sitä aina joskus välillä tunaroitua, vaikka niinhän minä tunaroin pyörällä ja joskus jopa kävellessäkin. Kaipa se on sitten tunarille välttämätöntä.

Vierailija
12/23 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole kauheasti kokemusta isommista kaupungeista mutta luulisin sielläkin liikennesääntöjä noudattamalla homman sujuvan.

Vierailija
13/23 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin miksi et hommaa automaattivaihteista autoa? Minulla on hahmotushäiriö ja parkkeeraan aina liian kauas ja tänään meinasin ajaa päin tolppaa parkkiksella, kun olin liian väsynyt ja aivot menivät jumiin. Joskus ryhmityn väärin parkkikselta pois ajaessani ja kaikkea sellaista. Mutta minä olen aloittelija ja näitä sattuu. Kyllä huomaan jos olen liian väsynyt rattiin. Kaupungissa ajaminen on vaikeaa kun on hirveästi liikennettä ja huomioitavaa, mutta ei sinne vilkkaimmille alueille ole pakko mennä autolla. Itse en edes saa vielä ajaa manuaalia, kun en tämän häiriön takia pysty keskittymään vaihteisiin ja liikenteeseen samaan aikaan. Myöhemmin sitten.

Vierailija
14/23 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hahmotushäiriöinen en kuitenkaan aiheuta vaaratilanteita, koska ajelen rajoitusten mukaan enkä kaasuttele hädissäni tuhatta ja sataa. En änge pieniin väleihin, ei ole niin minuutin tarkkaa. Tänään olin aivan liian väsynyt ajamaan ja kyllä huomasin heti sen.

Vierailija
15/23 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota reilusti lisätunteja autokoulusta. Opettajan kanssa on parempi opetella kuin oman puolison. Vain ajokokemus auttaa. Hanki sitä ensin rauhallisemmilla alueilla ja opettele käsittelemään ja hahmottamaan autoa niin, että vilkut, vaihteet, tuulilasinpyyhkimet, peruuttaminen ym. sujuu niin, että voit keskittyä muuhun liikenteeseen. Taskuun peruuttaminen ei ole tärkeä taito, ilman sitä pärjää mainiosti. Joskus ehkä täytyy kävellä 100m enemmän mutta se ei ketään tapa.

Vierailija
16/23 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän vaan ajaa sitä varmemmaksi tulee! Harjottele vaan sinnikkäästi, hiljaisemmilla teillä alkuun jotta opit auton hallinnan ja sitten liikenteeseen ajelemaan hiljaisimpiin aikoihin ensin, kyllä se siitä! :)

Vierailija
17/23 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kun toi yllä oleva sanoi... kannattaa ehkä ottaa lisää ajotunteja. Ota liikenteessä rauhallisemmin, vältä isoimpia ruuhka-aikoja. Ehdottomasti ei väsyneenä tai pahatuulisena rattiin.

Sain itse kortin vuosi sitten (olen 30) ja en osaa vielä parkkeeraata ruutuun tai taskuun kunnolla. Autossa on onneksi peruutustutka ja automaattinen käsijarru niin en ole vahinkoa aiheuttanut muille.

Minusta on hyvä että tiedostat tilanteesi ja haluat kantaa vastuuta. Itse pienten lasten äitinä oikeasti pelkään välillä törttöileviä kuljettajia, jotka tuntuvat unohtaneen että siellä edessä olevassa autossa voi olla vauva kyydissä ja vain auton oven pellit ja turvakaukalo välissä...

Vierailija
18/23 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ajanut vain kortin ja sitten ollut 15 vuotta ajamatta niin ei ihme ettei ajaminen suju. Itse asiassa olisi ihme jos se sujuisi. Ota niitä ajotunteja niinkuin täällä on neuvottu ja jatka harjoituksia.

Vierailija
19/23 |
08.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä käsketään aina epävarmojen kuskien pysyä pois liikenteestä. Mutta on vain hyvä, että tajuat vaaranpaikat. Moni ei edes tajua, ja kuvittelee olevansa todellista parempi kuski. Itsekin aloin uudestaan ajaa kolmekymppisenä, ja vihasin ja pelkäsin sitä. Mutta koska oli pakko ajaa, ajoin vain. Kesti varmaan vuoden, että aloin olla sinut ajamisen kanssa. Edelleen pysyn mieluiten pois kaupunkien keskustoista ja paikoista, joihin on hankala pysäköidä, mutta olen todistetusti selviytynyt ajamisesta monessa Euroopan suurkaupungissa. Ei kannata luovuttaa, jos sinulla ei ennenkään ole todettu mitään hahmottamisongelmaa.

Vierailija
20/23 |
09.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on äärettömän vastuutonta "ajaa vain koska on pakko ja lopulta sitten oppii" jos tietää olevansa huono kuski jolla se ajaminen ja auton käsittely ei ole hallinnassa.

Liikenteessä tapahtuu ihan riittävästi onnettomuuksia niiden ns. hyvienkin kuskien kesken ilman että sinne menee joku tietoisesti törttöilemään joko osaamattomuuttaan, välinpitämättömyyttään liikennesääntöjä kohtaan, kännissä tmv.

Ehdottomasti ostamaan ajotunteja ammattilaiselta! Halvempaa se on kuin ottaa omalle tunnolleen jonkun kuolema.