Suomalainen kahvikulttuuri
Muualla maailmalla juodaan lattea ja cappuccinoa, niiden kanssa syödään macaronseja ja tiramisua
Suomessa juodaan suodatinkahvia mokkakakkujen ja kampanisujen kanssa.
Että me ollaan junttia kansaa.
Kommentit (51)
Mitä kahviin tai kahvikulttuuriin tulee niin suomalaisilla ei ole mitään hävettävää - päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen tapa on mussuttaa pullaa laihan kahvin kanssa. Eurooppalainen tyyli on espresso/capuccino ilman leivonnaisia. Maksimissaan pikkuinen keksi. Siellä kahvi on pääosassa, tummapaahtoinen vahva kahvi. Suomalaista laihaa kahvinlitkua en tahtoisi enää juoda. Kyläillessä on pikku pakko.
Niin, mitäs siitä vaikka se tummapaahtoinen kahvi on hirveän makuista, pääasia että ei ole suomalainen juntti joka juo maistuvaa vaaleampaa kahvia.
Suomalainen on onnellinen saadessaan haukkua ja hävetä suomalaisia. Itserasismi on meillä sydämessä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen on onnellinen saadessaan haukkua ja hävetä suomalaisia. Itserasismi on meillä sydämessä.
Stana kun jotenkin niin junttia touhua aina ajatella että vieras on hienompi ja parempi ja haukkua omiaan. Sitten ollaan itse olevinaan hienompaa porukkaa kun sonkötetään jotain rallienklantia jossain brittiläisessä teeporukassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hienoa on keitetyn maidon juonnissa? Italiassa hotellin aamupalalla tulee lähinnä itku, kun vertaa suomalaisten hotellien aampalabuffetteihin...
Itku? Juuri tulin kotiin Italiasta. Aamiaisella oli toki suklaacroissantteja ym. mutta siellä tarjoiltiin myös mm. marjoja, puuroa, erilaisia leipiä sekä hedelmiä. Kahvi oli myös tosi hyvää.
Juuri tuosta tulee itku... kaikkea makeaa ja pullaleipää makealla hillolla.. ja se "kahvi".
Bensiksillä parhaat kahvit yleensä
Suomalaisten kahvihetkistä ei mitään valittamista. Kahvi on lähes poikkeuksetta joka paikassa hyvää ja tasalaatuista, ja sitä on tarjolla riittävästi kun ei tule pelkkä kupillinen jostain kahvikapselista.
"Juon aina lattea" "latte on mun lempparikahvi" :D
Latte on suomeksi maito! Opetelkaa nyt ensiksi tilaamaan Caffè latte eli maitokahvi.
Macaronssit on ihan karmeita. Mieluusti olen juntti ja syön voisilmäpullaa jos vaan ei tartte syödä noita kammotuksia.
Mua aina hävettää kun mun italialainen ystävä tulee käymään Suomessa ja olemme kyläilemässä ihmisten luona. Kahvipöydässä kuppiin lurahtaa pannukusi jonka kitkerän hajun olemme jo haistaneet tovin ilmassa.
Katson ystävääni häpeän tunne kasvoillani kun hän ottaa hörpyn tätä suomalaista kahvikulttuurin myrkkyä.
Italialainen ystäväni katsoo hörpyn jälkeen kuppiin hämmentynyt ilme kasvoillaan ja sen jälkeen maiskuttelee huuliaan mietteliäänä.
Hän on tottunut juomaan hienoimpia kahvilaatuja ja täyteläisiä tummiapaahtoja joissa on aromi kohdallaan eli espressoja pääasiassa. Hän valittaa suomalaisesta kahvista tulevan mahakipeäksi ja huimaava olo.
Olemme miettineet mitähän suomalaiseen kahviin laitetaan? Juodessamme italiassa kahvia se pieni kahvihetki on kaunis ja puhdas kun taas Suomessa likainen ja turmeltunut.
Mä vaan juon kahvia, olin sitten Suomessa tai ulkomailla, tuskin koskaan syön mitään samalla. Rippijuhlissa tms tarvii kahvin kanssa ottaa jotain kakun tapaista, mutta näitäkään juhlia ei ole joka vuosi :)
Oon täysin eri mieltä.
Aika paljon tullut matkusteltua ja pakko myöntää, että itse oon parhaat kahvit juonut kyllä nimenomaan Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
"Juon aina lattea" "latte on mun lempparikahvi" :D
Latte on suomeksi maito! Opetelkaa nyt ensiksi tilaamaan Caffè latte eli maitokahvi.
Tuttava tilasi Italiassa latten :) Sekä tilaaja että myyjä olivat hämmentyneitä :D
Vierailija kirjoitti:
Mua aina hävettää kun mun italialainen ystävä tulee käymään Suomessa ja olemme kyläilemässä ihmisten luona. Kahvipöydässä kuppiin lurahtaa pannukusi jonka kitkerän hajun olemme jo haistaneet tovin ilmassa.
Katson ystävääni häpeän tunne kasvoillani kun hän ottaa hörpyn tätä suomalaista kahvikulttuurin myrkkyä.
Italialainen ystäväni katsoo hörpyn jälkeen kuppiin hämmentynyt ilme kasvoillaan ja sen jälkeen maiskuttelee huuliaan mietteliäänä.
Hän on tottunut juomaan hienoimpia kahvilaatuja ja täyteläisiä tummiapaahtoja joissa on aromi kohdallaan eli espressoja pääasiassa. Hän valittaa suomalaisesta kahvista tulevan mahakipeäksi ja huimaava olo.
Olemme miettineet mitähän suomalaiseen kahviin laitetaan? Juodessamme italiassa kahvia se pieni kahvihetki on kaunis ja puhdas kun taas Suomessa likainen ja turmeltunut.
Passita se italialainen kaverisi lääkärille. Ei ole normaalia jos kahvista tulee huimaava olo, sillä täytyy olla sisäelimissä jokin vakava vika.
Vierailija kirjoitti:
Se espresso on tosiaankin pieni... ja paha, väkevä sekä kitkerä.
Onko Hesassa yhtään kahvilaa enää mistä saisi kahvia
Ai että kun tuli mieleeni yks Unkarin reissu. Meni pari ekaa päivää leirintäalueen kiskan tädin kanssa, että päästiin ilman yhteistä kieltä sopivaan kahviin. Cafe americano ja maitopurkki odotti meitä sitten loppuviikon. Kukaan meistä ei ollut niihin aikoihin mikään kahviekspertti. Sen americanonkin selitti sille myyjälle yksi toinen retkeläinen (en muista mistä oli kotoisin).☕
Suomessa on myös pitkät perinteet kahvila- ja leipomoperinteissä. Meille vaikutteet ovat tulleet aikoinaan Venäjältä ja Ruotsista. Siis 100-200 vuotta sitten. Popsimme yhä herkkuja, joita on käyty oppimassa muissa maissa. Tuttu esimerkki viineri tai korvapuustitai Runebergin torttu (se on alkujaan venäläinen leivos, jota kehitettiin Porvoossa ja minkä vuoksi sitä virheellisesti luullaan Fredrika Runebergin keksimäksi. Itse herra Runeberg oli ihastunut leivokseen, jota kävi porvoolaisessa ravintolassa popsimassa mitei joka päivä parin napanderin kera)
Suomalainen kahvi on erikoista, sillä tykkäämme vaaleapaahtoisesta. Jos EU:ssa suojellaan kaikenlaista alkuperäistä laittaisin kahvitassista ryystävät mummot siihen samaan säilyttämisen arvoiseen kategoriaan, sillä se taito on meiltä tyystin hävinnyt. Lyön vetoa, ettei ap edes tiedä mikä on tassi ja miten sitä oikeaoppisesti käytetään kahvin juomiseen.
Työni puolesta mätän sapuskaa turisteille. Suurin osa heistä tykkää riisipiirakoista ja korvapuusteista. Tarkkaan ottaeen nekin ovat opittuja muista maista, mutta miellämme ne suomalaisiksi (riisipiirakka Venäjältä, korvapuusti Ruotsista)
Suomalainen kahvila- ja ravintolahistoria on mielenkiintoista. Olemme aina olleet muiden maiden vaikutuksille alttiilta ja innokkaita oppimaan uutta. Menemme äkkiä mukaan, matkustamme oppimaan uutta ihan minne tahansa ja valmiita maistelemaan. En tiedä onko se junttiutta? Minun mielestäni kiva piirre junttimaisuudessamme
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on täysi vapaus juoda lattea ja cappuccinoa, ja syödä macaronseja ja tiramisua. Kukaan ei kiellä.
Tämä. Täytyy kyllä sanoa, että itse nämäkin joutuu leipomaan ja kahvit keittämään jos kunnollista meinaa saada.
Äläs ny, ostin halvan kympin kahviveivin ja alan snobailemaan itse omat kahvipavut!