8-vuotias bussissa?
Kommentit (25)
Osaisi, mutta ei saa. Maailma ei ole turvallinen vielä noin pienelle liikkua yksin.
Riippuu todella paljon varmaan lapsesta, reitin pituudesta ja kuinka tuttu se on. Ite olin vielä 4 vuotta sitten ihan hermoraunio, kun kuljin helsingissä paikallisliikenteessä uusia reittejä. Onneksi kaikissa välineissä on nykyään se infotaulu, joka kertoo missä kohtaa reittiä mennään. Mutta pitkän matkan välineissä ei ole koskaan ollut ongelmaa. 8-9 - vuotiaana kuljin äitini luokse toiseen kaupunkiin bussilla, se oli helppoa kun ei tarvinnut miettiä mihin kohtaan pysähtyä, kun pysäkki oli bussiasemalta bussiasemalle, eikä mihinkään keskelle maaseutua.
Vierailija kirjoitti:
Osaisi, mutta ei saa. Maailma ei ole turvallinen vielä noin pienelle liikkua yksin.
Jäisi kouluun menemättä, jos ei tuttua reittiä saisi kulkea bussilla, mutta me asummekin Suomessa. Emme maailmalla.
Todellakin osaa ja saa. Eikä meillä kukaan saata edes pysäkille lasta aamulla, kun lapsi menee kouluun tai ole pysäkillä vastassa, kun lapsi tulee koulusta. Menemme töihin huomattavasti ennen koulun alkua ja pääsemme myöhemmin kuin koulu loppuu. Ihme holhoamista taas. Kyllä koululaisen pitää itse kuljea koulumatkat. Myös harrastuksiin ja kavereille osaa koululainen kuljea bussilla. Ei mitään ongelmaa. Mielestäni jopa turvallisempaa näin kuin lapsen pyöräily liikenteessä
Ok, en siis ole ihan hulttio, kun minusta 8v voisi mennä kotipysäkiltä keskustaan niin että isä on vastassa (ja sekin vain tuomassa varmuutta ekalla kerralla, ei siksi etteikö lapsi tunnistaisi toria ja osaisi kävellä isän työpaikalle).
Veljeni ei anna 10- ja 12-vuotiaiden lastensa tulla meille niin että siellä saattaisivat pysäkille ja me olisimme omalla pysäkillä vastassa, ja hänestä 8-vuotiaan yksin bussiin laittaminen on käsittämätön ajatus. Kyseessä on keskisuuri suomalainen kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Ok, en siis ole ihan hulttio, kun minusta 8v voisi mennä kotipysäkiltä keskustaan niin että isä on vastassa (ja sekin vain tuomassa varmuutta ekalla kerralla, ei siksi etteikö lapsi tunnistaisi toria ja osaisi kävellä isän työpaikalle).
Veljeni ei anna 10- ja 12-vuotiaiden lastensa tulla meille niin että siellä saattaisivat pysäkille ja me olisimme omalla pysäkillä vastassa, ja hänestä 8-vuotiaan yksin bussiin laittaminen on käsittämätön ajatus. Kyseessä on keskisuuri suomalainen kaupunki.
Tämä siis ap.
Ekaluokalta saakka ainakin ite kulkenu bussilla, kuten koko muukin kylän kakaralauma. Keskisuuri kaupunki myös. Millä ne sun veljen lapset käy koulussa?
Et todellakaan ole. Taluttaako veljesi omat lapsensa kouluunkin vai saavatko itse kävellä tai pyöräillä?
Mun 10-12 vuotiaat pitäis tosi nolona, jos joku saattais heidät bussiin tai kouluun.
Brittimamma täällä ihastelee ja nostalgisoi :)
Täällä alle 12v lapset saatetaan kouluun ja haetaan koulusta, itse jouduin kirjoittamaan lupalapun että lapsi saa kävellä (aidatun) koulunpihan poikki iltapäivähoitoon ilman saattajaa. Tuon minuutin matkan hän ei ollut kenenkään vastuulla.
Itse Helsingissä avainkaulalapsena huvittaa myös tämä:
The findings from home insurance experts at Confused.com reveal that, today, 40 per cent of parents are giving children under the age of 18 a set of keys to their home, and eight per cent of these key-holders are under nine years of age with 18 per cent aged between nine and 11.
Traditionally, children receive ‘the key to the door’ at a more suitable age, or when they reach a milestone birthday like 16, 18 or 21, but things are much different in modern society, according to these findings.
Mun exmies on 43 eikä vieläkään osaa kulkea millään julkisilla kulkuneuvoilla. Apua ei kehtaa pyytää.
Veljen lapset (kuten omanikin) kävelevät tai pyöräilevät kouluun. Se on täällä normi, bussilla kouluun kulkeminen (alakoululaisena) poikkeus.
Se ymmärrettävä eri tietysti on, että minun lapseni ovat kulkeneet bussilla melko paljon aikuisen kanssa, veljen lapset paljon vähemmän, eli onhan se heille vieraampi tapa ja saattaa lasta jännittää.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäisi kouluun menemättä, jos ei tuttua reittiä saisi kulkea bussilla, mutta me asummekin Suomessa. Emme maailmalla.
jep, näin meilläkin. Kouluun matkaa reilu 10 kilsaa.
Uudet asiat voivat aikuistakin jännittää, esim. eka päivä uudessa työpaikassa, häät, lentäminen jne.
Se ei ole syy jättää asioita tekemättä.
Meillä oli eka ja tokaluokkalaisella kolikoita. Jäivät kiinni, että koulumatkat olivat menneet bussilla, vaikka kävellä piti. Eli osaavat.
Mä kävin 2. luokalla koulua noin 5 km bussimatkan takana. Ei ollu kukaan saattamassa tai vastassa.
Kyllä. 8 vuotiaskin osaa käyttää HSL reittisovellusta.
On maailma todellakin muuttunut. Minä kuljin jo alle kouluikäisenä vajaan 40 km:n matkan isovanhempien luo ja takaisin ihan itse bussilla. Eikä tarvinnut saatella ja olla vastaanottamassa, ei ainakaan valoisaa vuorokaudenaikaan. Iltapimeällä äiti oli toisinaan linja-autoasemalla vastassa.
Kyllä nuo täällä Helsingissä ihan sujuvasti näyttävät bussilla matkustavan. Ja nuoremmatkin.
Kyllä. Ei tuon ikäiset enää tyhmiä ole. Etenkin jos on tuttu reitti niin sellaiseen voi pistää vaikka eskarilaisen.