Mummo hakuukkuu lapsenlapselle muita sukulaisia ja lapsen vanhempia, kieltää lasta kertomasta puheistaan vanhemmille
Tätä on jatkunut jo useita vuosia. Lapseni on kertonut, että äitini, lapsen mummo, kyselee lapselta kahden kesken, mitä me puhumme kotona hänestä. Mummo oli taas puhunut lapselleen pahaa omasta äidistään, kuinka on joutunut pelkäämään omaa äitiään ja oma äiti oli paha ja kamala. Hän on haukkunut lapselleni minua, omaa tytärtään ja kehottanut lasta muuttamaan mieluummin mummolaan. Lisäksi on pelotellut lasta, että hänellä saattaa olla jokin vakava sairaus, syöpä tai aivokasvain, joista hän käy tutkimuksissa, mutta meille vanhemmille ei saa kertoa. Muistakaan hänen puhumistaan asioista ei saa puhua meille vanhemmille, tai mummolta ei saa enää rahaa ja lahjoja. Kysyin, onko pappa kuullut mummon juttuja, niin ei ole, mummo puhuu niitä aina papan ollessa jossain muualla.
Uskon täysin lastani, 11v poikaa, koska tunnen ja tiedän äitini.
Nuo samat jutut on puhuttu myös minulle, kun olin lapsi ja on peloteltu ties millä asioilla.
Nyt tämä oli viimeinen kerta, en päästä enää lastani mummon luo niin, että mummo on kahdestaan lapsen kanssa. Suoraan sanottuna en haluaisi enää nähdä äitiäni lainkaan.
Olen aiemmin ottanut tämän esille äitini kanssa, mutta keskustelusta ei tullut mitään. Lapsi kärsi asiasta, koska mummo oli seuraavan kerran heidän ollessaan kahden, saanut järjettömän raivokohtauksen lapselle, kun lapsi on mennyt lavertelemaan heidän salaisista jutuistaan vanhemmille ja mummo oli taas uhkaillut ties millä lasta.
Onko muilla kokemuksia tällaisesta?
Kommentit (8)
Manipuloi lasta, eikö mummo ymmärrä, että hän ei ole lapsen äiti?
Mielisairasta. Omat lapset on pieniä, mutta pahoin pelkään, että meillä mennään samaan. Äitini on aina puhunut minusta pahaa kaikille. Sen takia mietin, rajoitanko lasten ja mummon välejä. Tosin ei äitiäni liian tiivis yhteydenpito lasten kanssa kiinnosta...
Tietysti rajoitat välejä. Tuo on todella haitallista lapselle. Älä aikaile, vaan ei enää kertaakaan lasta sinne yksin. Kadut koko loppuelämän jos väkisin tyttäresi menevät tuon vuoksi. Kun itse olet kokenut saman, niin miksi altistaisit oman lapsesi enää yhtään pidempään tuolle?
Äläkä anna tilaisuutta mummon valittaa päätöksestä lapselle. Sanot lapselle että kertoo heti jos mummo laittaa viestiä aiheesta, silloin mummon numerolle estot ja ilmoitus että vain sinun kautta saa yhteyden lapseen. Ja ylipäätään olet nyt vahva ja sanot suorana äidillesi, että hänen käytöksensä on häiriintynyttä ja haitallista lapselle, joten tapaatte tästä lähin vain koko perheen kesken. Ja niinkin rajatusti!
Onko sinulla miestä kuviossa? Tarvitset tukea. Kuulostaa siltä että sinun on vaikeaa olla vahva äitiäsi vastaan. Rajoita kommunikointia hänen kanssaan runsaasti, kun olet ensin ilmoittanut tilanteen. Voit tehdä sen viestillä, jos puhelu ahdistaa. Selitä omalle tytölle kunnolla, että lapsen ei tule kuunnella tuollaisia puheita aikuisilta. Hän on jo 11 ja ymmärtää kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti rajoitat välejä. Tuo on todella haitallista lapselle. Älä aikaile, vaan ei enää kertaakaan lasta sinne yksin. Kadut koko loppuelämän jos väkisin tyttäresi menevät tuon vuoksi. Kun itse olet kokenut saman, niin miksi altistaisit oman lapsesi enää yhtään pidempään tuolle?
Äläkä anna tilaisuutta mummon valittaa päätöksestä lapselle. Sanot lapselle että kertoo heti jos mummo laittaa viestiä aiheesta, silloin mummon numerolle estot ja ilmoitus että vain sinun kautta saa yhteyden lapseen. Ja ylipäätään olet nyt vahva ja sanot suorana äidillesi, että hänen käytöksensä on häiriintynyttä ja haitallista lapselle, joten tapaatte tästä lähin vain koko perheen kesken. Ja niinkin rajatusti!
Onko sinulla miestä kuviossa? Tarvitset tukea. Kuulostaa siltä että sinun on vaikeaa olla vahva äitiäsi vastaan. Rajoita kommunikointia hänen kanssaan runsaasti, kun olet ensin ilmoittanut tilanteen. Voit tehdä sen viestillä, jos puhelu ahdistaa. Selitä omalle tytölle kunnolla, että lapsen ei tule kuunnella tuollaisia puheita aikuisilta. Hän on jo 11 ja ymmärtää kyllä.
Anteeksi, siis pojalle, ei tytölle
Mulla on tuollainen mummo. Haukkui/haukkuu omia lapsiaan toisilleen jatkuvasti ja teki/tekee muutakin kiusaa. En ole ollut hänen kanssaan missään tekemisissä enää aikuiseksi tultuani ja hyvin vähän teininäkään. Sanopa äidillesi, että jos haluaa lapsenlastaan tavata vielä hänen aikuiseksi tultuaan, kannattaa lopettaa tuo touhu. Luultavasti se ei mitään auta, koska mun käsitys on, ettei tuollainen ihminen voi itselleen mitään.
Poikasi kuitenkin kertoo sulle mummon puheet, joten ei se niitä ihan purematta niele. Tajuaa itsekkin, että mummolla vähän viiraa. Ei niistä puheista kannata välittää. Älä välitä itsekkään, varsinkin kun tunnet äitisi.
Tärkeä aihe, kopsasin jutun tohon toiseen ketjuun jossa kerrottiin enemmänkin epäterveistä isovanhemmista https://www.vauva.fi/keskustelu/3503025/isn-jatkuvat-isovanhempien-vako…