Olen kurkkua myöten täynnä kiukuttelevaa teiniä ja miestä
Toistaiseksi olemme miehen kanssa lomailleet eri paikoissa eri aikaan. Hän ei esimerkiksi halunnut lähteä ollenkaan mökille, vaan jäi kahdeksi viikoksi yksin kaupunkiin. Kaupungissa ollessamme hän on joka päivä omilla menoillaan ja harrastuksissaan. Viikonloppuna yritin aikaansaada yhteisen päivän kaikille ja grillausta pihalla ja lettujen paistamista, mutta miehen naama oli koko ajan norsunvtulla.
Teini taas. Huutaa joka päivä ja valittaa kaikesta, vastustaa kaikkea, mikään ei ole hyvä koskaan.
Olen aivan kypsä kaikkeen. Tekisi mieli häipätä yksin sinne mökille ja jättää jokainen selviämään yksinään.
Kommentit (36)
Ja mikset häivy? Tai ota hotellihuone jostain kivasta kaupungista ja lähde humputtelemaan. Vai oletko vain yksi niistä, jotka valittaa muttei ole valmiita tekemään asialle mitään?
Joo, olet piika ja patja, ja sinun toiveesi yhteisestä ajasta ei ole miehen mielestä laatuaikaa. Teinin vinkumisen voit jättää omaan arvoonsa. Älä vastaa hänen valitukseensa mitenkään.
En ole häipynyt, koska teinistä täytyy jonkun pitää huolta. Hän ei ole ollut koskaan yksin yötä kotona, eikä tee mitään syötävää itselleen, ellen siitä huolehdi, että syö. Muutoin hän vain pelaisi läpi yön koneella, ei tunne nälkää eikä janoa ja kävisi vaan joskus hakemassa kaupasta limsaa ja karkkia. Ei ota mitään jääkaapista. Tuntuu että on huollettavana pieni lapsi, jota pitää ruokkia ja käskeä ajoissa nukkumaan jne ja joka vaan vttuilee takaisin. Ei vaan sielu siedä jättää sitä yksin kotiin. Mies ei hoida sitä lainkaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En ole häipynyt, koska teinistä täytyy jonkun pitää huolta. Hän ei ole ollut koskaan yksin yötä kotona, eikä tee mitään syötävää itselleen, ellen siitä huolehdi, että syö. Muutoin hän vain pelaisi läpi yön koneella, ei tunne nälkää eikä janoa ja kävisi vaan joskus hakemassa kaupasta limsaa ja karkkia. Ei ota mitään jääkaapista. Tuntuu että on huollettavana pieni lapsi, jota pitää ruokkia ja käskeä ajoissa nukkumaan jne ja joka vaan vttuilee takaisin. Ei vaan sielu siedä jättää sitä yksin kotiin. Mies ei hoida sitä lainkaan.
Ap
Anna sen olla.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ymmärrän sinua. On raskasta teinien kanssa. Minun teini on diabeetikko enkä voi vielä jättää yöksi yksin.
Vierailija kirjoitti:
Ja mikset häivy? Tai ota hotellihuone jostain kivasta kaupungista ja lähde humputtelemaan. Vai oletko vain yksi niistä, jotka valittaa muttei ole valmiita tekemään asialle mitään?
Minkä ikäisen lapsen te siis olette valmiit jättämään selviämään yksin kotiin? Eikö se ole lähes heitteillejättö silloin? Teinini on 13 v. Mies ei siis huolehdi hänestä yhtään.
Ap
Onko se teini miehenkin lapsi? Jos on, niin jätä ne nyt keskenään. Kyllä se mies katsoo sen perään.
Vierailija kirjoitti:
Onko se teini miehenkin lapsi? Jos on, niin jätä ne nyt keskenään. Kyllä se mies katsoo sen perään.
Ei ole miehen lapsi, joten olen ainoa, joka hoitaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole miehen lapsi, joten olen ainoa, joka hoitaa.
Ap
Mikä sinua sitten pitää kiinni miehessä, jota ei sinun seurasi tunnu kiinnostavan yhtään?
Mä ajattelin jo, että onko kyseessä erityislapsi. Miksei 13 vuotias pärjäisi itsekseen päivää tai paria? Miksei sen ikäinen osaa tehdä ruokaa? käydä kaupassa? pestä pyykkiä? yms. taloustöitä?
Ota se muksu mukaan mökille ja teette vaikka väkisin jotain kivaa. Esim hän voi juurikin kotitilanteesta kiukutella enemmän tiedostamattaan. Sitten saisi lapsi sun aikaa ja sä saisit säyseemmän muksun.
Teette vaikka ihan arkiasioita yhdessä siellä mökillä. Älylaitteet säppiin kummaltakin muutamaksi tunniksi ja eikun lettuja paistamaan. Oppii sekin näitä tärkeitä selviytymisjuttuja. ;)
Kyllä se teini jossain vaiheessa sitä ruokaa hakee, kun vain antaa mahdollisuuden. Tuon ikäisen pitäisi jo antaa itse ottaa vastuuta itsestään. Riittää, että miehesi on yöt kotona. Kai hän sellaiseen pystyy sitoutumaan? Tekisi hyvää ihan jokaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisen lapsen te siis olette valmiit jättämään selviämään yksin kotiin? Eikö se ole lähes heitteillejättö silloin? Teinini on 13 v. Mies ei siis huolehdi hänestä yhtään.
Ap
Kyllä se on 12-13 vuotias, kun lapset ovat olleet itekseen pari päivää kotona. Ihan pyydetty ja haluttu juttu. Muut sitten piipahdetaan vaikka Virossa tai Tampereella jne.
Järjestetään kaikille vuorotellen omaviikonloppu pari kertaa vuodessa.
N47 ja 4xteini
Katsoppa vaikka peiliin.. Olisko niin että kiukuttelun syy löytyy sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miksi miehesi ei huolehdi yhtään? Omituista, meillä teini on ollut isänsä kanssa lomareisussa kun itse olen ollut töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMiksi miehesi ei huolehdi yhtään? Omituista, meillä teini on ollut isänsä kanssa lomareisussa kun itse olen ollut töissä.
Ei ollut miehen lapsi.
En mä kyllä ymmärrä näitä uusperheitä, jotka ei yhtään jelppaa toista ja ole niiden lasten kanssa. Kiva asua tuntemattoman sakin kanssa.
Ohis
Muutama ehdotus:
A) Lähdet oikeasti mökille ja jätät miehen ja teinin kaksin. Ei sinun tarvitse olla kuin pari-kolme yötä siellä mökillä joko yksin tai vaikka jonkun ystäväsi kanssa, ja jo tekee hyvää, ja luulisi miehei+teinin kyllä ihan oikeasti selviytyvän... Juttelet vaan etukäteen, että sinulle on nyt tärkeää päästä mökille ja ettet viitsi heitä sinne "pakottaa" mukaan. Ei siis tarvitse mitenkään "ovet paukkuen" lähteä :)
B) Jos et raaski kokeilla A:ta, kokeile "miedompaa" versiota: Teet valmiiksi ruokia (jääkaappiin tai pakkaseen) ja ohjeistat teiniä lämmittelemään sieltä. Selitä, että osa on pienempään nälkään ja osa tuhdimpaan, mutta että jotain on muistettava aina syödä. Miehen velvoite taas on vain olla yöt kotona ja katsoa päällisin puolin teinin perään. Muutoin toimit kuten kohdassa A.
C) Otat teinin mökille mukaan. Sovitte, että teini saa suuren osan aikaa vain olla miten tykkää, mutta pari asiaa teette aina yhdessä joka päivä. Toinen niistä voisi olla ruoan teko yhdessä (tekisi tosi hyvää tuonikäiselle oppia, ja ei-kotiympäristössä se voisi olla virkistävääkin opetella), ja toinen voisi sitten olla vaikka sulkapallon peluu tai puiden kanto saunalle tai mitä ikinä. Sinä saisit paljon omaakin aikaa ja teini omaa.
Joka tapauksessa minusta tuntuu, että sinun olisi hyvä saada jonkinlainen mökkireissu nyt tehtyä, ettei asia jää harmittamaan syksyn tullen. Ja ennen ensi kesää voisit kyllä jutella miehen kanssa myös. Mutta välillä toki tulee erilaisia "kausia" ja voihan olla, että miehesi on jo ensi kesänä taas mielellään lähdössä mökille ja teinikin siinä vuoden kuluttua taas jo vuoden vanhempi ja eri "vaiheessa". Mutta nyt on tämä kesä, ja sinunkin pitäisi siitä saada nauttia.
Miksi olet tuon miehen kanssa?
Teinin kanssa kannattaa ottaa ryhtiliike vielä kun ei ole liian vanha ja vielä vaikeampaa. Pistä rajat ja tehkää asioita yhdessä.
No kyllä tuon ikäinen pärjää, ei herranjestas. :D Itse olin aikanaan 10-vuotiaana viikonlopun kotona jos vanhemmat menivät mökille tms.
Vierailija kirjoitti:
Muutama ehdotus:
A) Lähdet oikeasti mökille ja jätät miehen ja teinin kaksin. Ei sinun tarvitse olla kuin pari-kolme yötä siellä mökillä joko yksin tai vaikka jonkun ystäväsi kanssa, ja jo tekee hyvää, ja luulisi miehei+teinin kyllä ihan oikeasti selviytyvän... Juttelet vaan etukäteen, että sinulle on nyt tärkeää päästä mökille ja ettet viitsi heitä sinne "pakottaa" mukaan. Ei siis tarvitse mitenkään "ovet paukkuen" lähteä :)
B) Jos et raaski kokeilla A:ta, kokeile "miedompaa" versiota: Teet valmiiksi ruokia (jääkaappiin tai pakkaseen) ja ohjeistat teiniä lämmittelemään sieltä. Selitä, että osa on pienempään nälkään ja osa tuhdimpaan, mutta että jotain on muistettava aina syödä. Miehen velvoite taas on vain olla yöt kotona ja katsoa päällisin puolin teinin perään. Muutoin toimit kuten kohdassa A.
C) Otat teinin mökille mukaan. Sovitte, että teini saa suuren osan aikaa vain olla miten tykkää, mutta pari asiaa teette aina yhdessä joka päivä. Toinen niistä voisi olla ruoan teko yhdessä (tekisi tosi hyvää tuonikäiselle oppia, ja ei-kotiympäristössä se voisi olla virkistävääkin opetella), ja toinen voisi sitten olla vaikka sulkapallon peluu tai puiden kanto saunalle tai mitä ikinä. Sinä saisit paljon omaakin aikaa ja teini omaa.
Joka tapauksessa minusta tuntuu, että sinun olisi hyvä saada jonkinlainen mökkireissu nyt tehtyä, ettei asia jää harmittamaan syksyn tullen. Ja ennen ensi kesää voisit kyllä jutella miehen kanssa myös. Mutta välillä toki tulee erilaisia "kausia" ja voihan olla, että miehesi on jo ensi kesänä taas mielellään lähdössä mökille ja teinikin siinä vuoden kuluttua taas jo vuoden vanhempi ja eri "vaiheessa". Mutta nyt on tämä kesä, ja sinunkin pitäisi siitä saada nauttia.
Nämä olivat hyviä ja rakentavia ehdotuksia, kiitos! Aion toteuttaa sekä b- että c-kohdat.
Ap
Tota, siis miksi et häivy sinne mökille?