Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten selittää, miksi on tullut työelämään vasta 30-vuotiaana (mt-syyt)

Vierailija
07.07.2019 |

Olen ollut lähemmäs 30-vuotias tultuani ensimmäistä kertaa työelämään. Syynä siihen on ollut mielenterveysongelmat, esim. paniikkihäiriö, masennus ja sosiaalisten tilanteiden pelko. Olin kyllä muutamissa työharjoitteluissa yms. -kokeiluissa, mutta minulla ei ole mitään muuta varsinaista työkokemusta.

Sain töitä sijaisena yhden työkokeilun jälkeen ja olen tehnyt näitä hommia siitä asti. Työnantaja ei ole kertaakaan nähnyt cv:täni tai mitään todistuksiani näiden vuosien aikana. Olen joskus miettinyt vakituisen paikan hakemista, mutta hävettää menneisyyteni pitkäaikaistyöttömänä mt-potilaana. Miten ihmeessä voin selittää aukot cv:ssä ja selittää, miksi olen ollut ensimmäistä kertaa töissä vasta 30-vuotiaana? En kehtaa hakea edes nykyiselle työnantajalleni töihin enkä varsinkaan mihinkään muualle.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mt-ongelmista kannata kertoa työnantajalle. Sano, että olet opiskellut ja tehnyt hanttihommia, joista et pyynnöistä huolimatta saanut todistusta. Mennyt ainakin itselläni läpi työhaastatteluissa joka kerta. Sen sijaan tiedän tapauksen, jossa tyyppi irtisanottiin työnantajan saatua tietää tämän mt-diagnooseista. Itse pystyn työskentelemään normaalisti tuomatta diagnoosejani työnantajan ongelmaksi niin eivät ne hänelle sitten kyllä kuulukaan.

Vierailija
2/7 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aikanaan sama tilanne. Tärkeintä päästä työuran alkuun missä tahansa töissä. Sitten voi viitata siihen. Sitä aikaisemman työkokemuksen puutteen voi peittää. Voi vaan sanoa haastattelussa "Niin sittenhän oli nuorena erilaisia mansikanpoimintoja ja muita kesätöitä. Ne nyt ei liity tähän hakemaani paikkaan, joten en liittänyt työtodistuksia hakemukseen..."

Mulla tuo lähestyminen. Nyt vakiduunissa. :D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edit. Siis mulla tuo lähestyminen toimi.

Vierailija
4/7 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Laitoin tähän vaan toimenkuvaan liittyvän työkokemuksen."

Mulla on ollut noin 20 työsuhdetta mutten listaa ikinä kuin pari viimeisintä. Näin ne muutkin tekee, et tule erottumaan joukosta.

Vierailija
5/7 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille vastauksista. Ajattelinkin, että on parempi olla kertomatta mt-ongelmistaan. Hävettää vaan, kun ei ole mitään työkokemusta ennen tätä nykyistä paikkaa. En ole ollut ikinä nuorenakaan missään kesätöissä. Pelkään, että loppuu sijaisuudetkin, jos pimeä menneisyyteni tulee ilmi. Ehkä yritän sitten selittää jotenkin, että laitoin vain tähän työhön liittyvät työkokemukset. 

Vierailija
6/7 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän työnantaja palkkaa sinut ihan ilman hakemuksiakin jos tarvitsee pitkäaikaiseen työsuhteeseen jotakuta.

Vierailija
7/7 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä tarvi selitellä. Jos kysyt, niin sanot jotain epämääräistä "selavii".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän