En uskalla puhua naisille. Kysy mitä vain.
Kaupan kassalla voin muutaman sanan sanoa ja sukulaisnaisten kanssa voin keskustella - muuten en osaa, uskalla enkä ole oikeastaan koskaan naisen kanssa kunnolla puhunut.
Kommentit (131)
Sama juttu, mutta olen vain 23 vuotias. En ole koskaan puhunut naisille kaupan, terveydenhuollon ja virastojen ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haukutko palstalla naisia?
Miksi niin tekisin? Ei ongelma ole naisten vaan minun.
ap
Kiitos.
Ei siitä tarvitse kiittää. -eri
Vierailija kirjoitti:
Itsekin samanikäisenä naisten suhteen estoisena olen jo päätynyt siihen tulokseen, että se alkaa olemaan jo hiukkasen myöhäistä alkaa yrittämään muuttaa näitä syvälle aivoon juurtuneita ajatusmalleja. Tässähän on jo puolet elämästä eletty. Jo se pelkkä ammattiavun hakeminen ajatuksena saa aikaan melkoisen inhoreaktion ja kynnys tuntuu suurelta. Joten. Eipä tuo niin haittaa, kunhan parhaansa mukaan pysyy pois niistä kuvioista missä niitä onnellisia pariskuntia joutuu katsella. Ja tekee sinkkunaisille heti selväksi, ettei tähän kannata haaskata aikaansa. Pois silmistä pois mielestä.
Kun hankit ammattiapua ja teet pari vuotta ankaraa ja rankkaa työtä pelkosi yli pääsemiseksi, kynnys häviää. Tulet yllättymään. Mietit sen jälkeen miksi ihmeessä vitkuttelit niin kauan. Nyt toimeksi heti! Onnea matkaan, helppoa se ei ole mutta onnistuu kun etenee askel kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä yksisarvisina naisia oikein pidät? Mitä haluat heiltä (niin että se saa sinut noin jännittyneeksi)? Miksi pystyt puhumaan miehille?
Hyväksyntää ja mahdollista parisuhdettahan sitä naisilta halutaan. Naiselta tuleva arvostelu ja torjunta se on ainakin omalla kohdalla kaikkein pelottavin asia. Siitä syystä en ole tehnyt ainuttakaan aloitetta naisille, enkä varmaan tule tekemäänkään. Jos nainen on kiinnostunut, niin eiköhän tämä itse tule aloitteen tekemään nykyaikana. Jos ei ole kiinnostunut, niin enpähän ainakaan menetä mitään tai nolaa itsenä osoittamalla kiinnostusta jotain minua huomattavasti korkeatasoisempaa naista kohtaan.
Luuletko, että parisuhteessa kumppani ei koskaan torju sinua missään asiassa? Ihan varmasti nainen osoittaa jotain negatiivisia tunteita sinua kohtaan vuosien varrella, vaikka naisen aloitteesta alkaisitte seurustella. Miten ajattelit siitä selvitä?
Varmasti torjuu jossain asiassa, mutta luultavasti ei silti torju koko olemassaoloani ja määrittele minua kelvottomaksi sen perusteella. Parisuhteessa voi asioista keskustella ja pohtia, jos molemmat tahtovat päästä tyydyttävään lopputulokseen ja olla osa toistensa elämää. Ainakin itse olen tällaisen ruusuisen kuvan parisuhteesta saanut, että koitetaan tehdä toisen elämästä vähän helpompaa ja parempaa.
Sitten minulla on sinulle ikäviä uutisia: monet seurustelut loppuvat jo ennen yhteen muuttamista ja jopa vuosikymmenten avo/avioliitot päättyvät joskus eroon. Läheskään aina tapailun aloittaneet ihmiset eivät halua olla osana toistensa elämää kuolemaan asti. Tuo on varmaan sitä, mitä tarkoitat kelvottomaksi määrittelyllä?
Sinulla on oikeasti aika todellisuudesta vieraantunut käsitys, jos uskot voivasi välttää tuon tapaiset pettymykset vain sillä, että jätät aloitteen vastapuolelle. Ei se ole vielä tae mistään.
Tuskin täysin kelvoton olen siinä vaiheessa, jos nainen on kuitenkin alkujaan kiinnostunut. Tietenkin halut ja tavoitteet voivat muuttua ajan kanssa tai erota ja tuollainen on täysin ymmärrettävää. Jos välittää toisesta ihmisestä ja haluaa tälle parasta, niin luonnollisesti ainut mahdollisuus tuossa on erota. Olisihan se toki mukava silti säilyttää ystävyyssuhde, vaikka romantiikka ei enää olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä yksisarvisina naisia oikein pidät? Mitä haluat heiltä (niin että se saa sinut noin jännittyneeksi)? Miksi pystyt puhumaan miehille?
Hyväksyntää ja mahdollista parisuhdettahan sitä naisilta halutaan. Naiselta tuleva arvostelu ja torjunta se on ainakin omalla kohdalla kaikkein pelottavin asia. Siitä syystä en ole tehnyt ainuttakaan aloitetta naisille, enkä varmaan tule tekemäänkään. Jos nainen on kiinnostunut, niin eiköhän tämä itse tule aloitteen tekemään nykyaikana. Jos ei ole kiinnostunut, niin enpähän ainakaan menetä mitään tai nolaa itsenä osoittamalla kiinnostusta jotain minua huomattavasti korkeatasoisempaa naista kohtaan.
Luuletko, että parisuhteessa kumppani ei koskaan torju sinua missään asiassa? Ihan varmasti nainen osoittaa jotain negatiivisia tunteita sinua kohtaan vuosien varrella, vaikka naisen aloitteesta alkaisitte seurustella. Miten ajattelit siitä selvitä?
Varmasti torjuu jossain asiassa, mutta luultavasti ei silti torju koko olemassaoloani ja määrittele minua kelvottomaksi sen perusteella. Parisuhteessa voi asioista keskustella ja pohtia, jos molemmat tahtovat päästä tyydyttävään lopputulokseen ja olla osa toistensa elämää. Ainakin itse olen tällaisen ruusuisen kuvan parisuhteesta saanut, että koitetaan tehdä toisen elämästä vähän helpompaa ja parempaa.
Sitten minulla on sinulle ikäviä uutisia: monet seurustelut loppuvat jo ennen yhteen muuttamista ja jopa vuosikymmenten avo/avioliitot päättyvät joskus eroon. Läheskään aina tapailun aloittaneet ihmiset eivät halua olla osana toistensa elämää kuolemaan asti. Tuo on varmaan sitä, mitä tarkoitat kelvottomaksi määrittelyllä?
Sinulla on oikeasti aika todellisuudesta vieraantunut käsitys, jos uskot voivasi välttää tuon tapaiset pettymykset vain sillä, että jätät aloitteen vastapuolelle. Ei se ole vielä tae mistään.
Tuskin täysin kelvoton olen siinä vaiheessa, jos nainen on kuitenkin alkujaan kiinnostunut. Tietenkin halut ja tavoitteet voivat muuttua ajan kanssa tai erota ja tuollainen on täysin ymmärrettävää. Jos välittää toisesta ihmisestä ja haluaa tälle parasta, niin luonnollisesti ainut mahdollisuus tuossa on erota. Olisihan se toki mukava silti säilyttää ystävyyssuhde, vaikka romantiikka ei enää olisi.
No, sitten sinun täytyy vain odottaa sitä naisen aloitetta, kun kaikki muu on valmiiksi mietitty.
Niin siis voitko kertoa mikä se pelottaa ja jännittää?
Vierailija kirjoitti:
Niin siis voitko kertoa mikä se pelottaa ja jännittää?
Itse sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsivänä voin sanoa, että kun pelko on oikeasti niin paha että voidaan puhua mielenterveysongelmasta, syytä ei voi mitenkään järkevästi selittää. Siksi onkin outoa, että joskus lääkäritkin pyytävät vain kertomaan syyn pelolle. Se lukko on niin syvällä, että siihen ei helposti pääse käsiksi. Toki ihminen pyrkii keksimään aina rationaalisen syyn käytökselleen, mutta ei se oikein auta tuossa tilanteessa. Kun käytös ei ole mitenkään rationaalista.
Voi kuinka harmi. Mitä harrastat? Itse en oikein uskalla puhua miehille. Johtuu koulukiusaamisesta ja siitä miten pojat kiusasivat todella rankasti.
Hanki sitä ammattiapua. Kamalaa se kaikista on aluksi.
Naisia on onneksi monessa palveluammatissa, nyt vain samat ohjeet kuin mitä esim. puhelimen käyttöä ( soittaminen) kammoavalle: soittele esim. Omo-infoon kysyäksesi tahranpoistosta, Marttaliittoon, SPr:n kysyäksesi vapaaehtoistöistä ja kursseista jne. todennäköisyys on suuri, että nainen vastaa.
Sitten voitkin kiertää seutusi kaikki kirjastot ja kysyä kirjastonhoitajalta ( älä vain kysy siltä ainoalta mieheltä) lukemisvinkkiä. Kannattaa tosiaan liittyä myös kirjaston lukupiiriin, taatusti on naisia siellä.
Syksyllä alkaa työväenopistoissa ja kansalaisopistoissa kielten kurssit. Jälleen taatusti naisia enemmän kuin miehiä. Nykyään kun näillä kursseilla on paljon keskusteluharjoituksia, niin pääsee puhumaan iidennaisten kanssa. tässä on kuitenkin se hyvä puoli, että opettaja antaa ne aiheet. Itse ei tarvitse "keksiä" mitään. Jos tulee ujostus, niin muut luulee vaan, että sinäkään et muista kaikkia sanoja :)
Kun oikein ryhdyt, niin mene vaikka Lavis-tunnille. siellä tanssitaan/jumpataan yksin, mutta saat taatusti olla naisjoukossa. Näin ne naiset eivät ehkä tunnu niin pelottavalta, kun heidän kanssaan tekee jotain yhdessä, mutta puhua ei tarvitse. Ja ennen tuntia ne tutut fraasit: Hei! Millään en olisi jaksanut tänään tulla, kun on jo niin pimeää, mutta nyt on kivaa! Onpas täällä kuuma, jo ennen kuin aloitetaan. Mahtaako ilmanvaihto mahtaa toimia? Ja tunnin lopuksi: Kyllä nyt on taas kuuma. Tämä kyllä käy kuntoilusta. Oi voi, vettä olen juonut niin, että pullo on jo tyhjä...
Käy joka viikko jossain kaupassa kysymässä lahjaa naismyyjältä siskolle/ isoäidille, puutarhan laitosta pidetylle tädille. Jos asut isohkossa kaupungissa, niin kauppoja riittää. Osta vain sellaisista kaupoista, joissa on palautusoikeus. Koska viikon päästä sitten palautat tuotteen naiskassalle.
Pidätkö laulamisesta? Liity sekakuoroon. Kirkkokuoroon ovat monesti kaikki tervetulleita. Taatusti löytyy naisia, joille puhua.
Kuten huomaat, olen antanut vinkit siten, että rohkaistut puhumaan naisten kanssa. Deittailu on sitten aisa erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Uskallatko chattailla naisten kanssa? Siitä voisi ehkä aloittaa harjoittelun.
Tekstipohjaisena ehkä jotenkin. Jos chattaily olisi mallia minä ja yksi nainen, niin silloin saattaisi olla teksti-chatkin vaikeaa. Varsinkin, jos pitäisi puhua henkilökohtaisista jutuista.
ap
Täällähän alkaa naiset olemaan lähes pöksyt märkänä juttelemassa. Siitä vaan ulos ja juttelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko sut kasvatettu jotenkin pitämään naisiin/tyttöihin etäisyyttä? Siis että vanhemmat on vaikka sanoneet ettei tyttöjen kanssa kannata leikkiä tai tytöistä on vain harmia tai muuta vastaavaa? Kysyn sillä itsellä vähän tuota samaa miesten kanssa etten uskalla jutella normaalisti, vaan pelkään että nolaan itseni tai että ne jotenkin nöyryyttäis mua...tai en oikein edes tiedä mikä siinä on. Itsellä ei ole ollut veljiäkään joten poikiin ja miehiin olen oppinut suhtautumaan ujostellen.
Ei.
Lähinnä tää on kokemusten tai kokemattomuuksien summa, joka sitten manifestoituu tällaisena arkuutena ja pelkona. Lapsena meidän kaveripiiriin jopa kuului useita tyttöjä enkä silloin ajatellut asiaa ollenkaan. He olivat vain ihmisiä, eivätkä erityisesti sukupuolensa edustajia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Täällähän sä vastaat ihan hyvin naisten kysymyksiin. Mitä jos aloittaisit harrastuksen, jossa on myös naisia niin sitten olisi se harrastus yhteisenä puheenaiheena jos et muuta keksi?
Kiitos.
Jos näiden viestien yhteydessä olisi vaikka kuva tai videolinkki olisi se vaikutin, joka muuttaisi keskustelutaitoni täysin. Se toisi ilmi, että keskustelen oikean ihmisen kanssa ja toisi mukanaan myös sen jännityksen verrattuna siihen, että kyseessä olisi anonyymi teksti keskustelupalstalla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikäsi?
Olen aika vanha kärsiäkseni vielä tästä ongelmasta. Muistan, kun televisiokanavaa vaihdettiin nousemalla sohvalta ja kävelemällä television luokse painamaan halutun kanavan nappia. Pääsin baariin, kun siellä soi vielä musiikki, jota nykyään ysäriksi kutsutaan.
Eli 37.
ap
Mitä telkkarikanavan vaihto liittyy aiheeseen? Onko sulla joku diagnoosi?
Loin ajankuvaa, koska pelkkä numero on mielestäni tylsä vastaus.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on semmoinen juttu, että kun ei ole osaamista tai kokemusta, niin pääni sisällä pidän naisia hieman pelottavina ja pelkään nolaavani itseni. Miesten kanssa olen puhunut niin paljon enemmän, että se on luonnollista ja, koska olen mies luulen osaavani puhua helpommin asioista, joita he pitävät kiinnostavina.
ap
Aloita helpommista tilanteista. Jos kaupan kassalla tulee takelleltua, aina voi seuraavalla kerralla valita toisen kassan.
Valitsen usein itsepalvelukassan, mutta valitettavasti sekään ei täysin poista ongelmaa, koska sillä koneella on naisen ääni.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaivaako asia sinua? Jos vaivaa, mitä olet tehnyt korjataksesi sen?
Tietenkin. Olen yrittänyt keskustella, jos tilaisuus tulee, mutta tilaisuuksia tulee ns. luonnostaan aika harvoin. Ehkä pitäisi mennä johonkin tilaisuuteen tai harrastukseen, jossa olisi enemmän puhetta - vaikka lukupiiriin tai väittelykerhoon?
ap
Olet jo 37-vuotias. Minusta sinun olisi korkea aika käydä ongelmaasi käsiksi PALJON aktiivisemmin kuin miettimällä, pitäisikö sinun ehkä mahdollisesti mennä lukupiiriin keskustelemaan. Tarkoitan siis ammattiauttajaa. Elämä on lyhyt. Älä tuhlaa sitä.
Mitä tuhlaa? Sehän on säästynyt isolta riesalta lapsien ja elatuksien suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä kyse samasta kuin siinä, että norsu pelkää hiirtä?
En ymmärrä analogiaasi. Myytinmurtajissa tuo myytti todistettiin (ehkä), mutta ei siinä jaksossa mitään naisille puhumisen myytistä puhuttu.
ap
Opettele olemaan kohtelias ja kevyen ystävällinen kaikille. Unohda se sukupuoli. Jos et pidä pitkiä monologeja pienen piirin teknologiasta ja olet perusystävällinen, olet naisenkin kanssa jo pitkällä. Et voi ottaa sitä vakavasti jos ehdotat tapaamista ja nainen torjuu sinut. Silloin peräännyt, edelleen ystävällisesti, ja toivotat hyvää päivänjatkoa. Kohta yrität uudestaan eri henkilön kanssa. Tilastollisesti sinua onnistaa yritettyäsi tarpeeksi monta kertaa. Usko pois, kun kiltti ja ystävällinen mies tulee juttusille, ei hänelle kamalan ilkeitä olla, keskimäärin. Miesten pelot ja ahdistus parinetsinnässä ovat olleet tapetilla valtavasti viime vuosina, ja uskon että useimmat naiset yrittävät suhtautua ymmärtäväisesti, tilanteesta riippumatta. On toki tällaisia kuten minä jotka joutuisivat torjumaan siksi että ovat varattuja, mutta senkin tekisin varmasti hellävaroen enkä torppaisi sinua maanrakoon.
Jos aloitat keskustelun naisen kanssa, älä puhu alussa mitenkään eri lailla kuin puhuisit miehen kanssa. Ihan normaaleja perusjuttuja, chit-chat, arkipäivän asioita, säästä puhuminen on syystäkin klassikko.
Juttelun edetessä voit sitten "huomata" vasta hänen olevankin nainen ja alkaa vähän kehua/flirttailla hienovaraisesti. Esimerkki "Tykkään sun kengistäsi", "Sulla on tosi kauniit noi silmälasien kehykset". Koita onkia esille hänen kiinnostuksenkohteitaan jutellessanne. Jos löydät jotain mihin voit tarttua, esim. siellä lukupiirissä ja käy ilmi että hän tykkää tietystä kirjailijasta tms. niin ilmoita että kyseinen kirjailija kiinnostaa sinua myös ja olet menossa häneen liittyvään kirjansigneeraukseen,- luentoon-tapahtumaan tms., lähtisikö nainen mukaan? Se on oikeastaan täysin samantekevää mihin häntä pyydät, jos hän on kiinnostunut sinusta, hän lähtee seuraksesi. Tuollainen oletettavasti yhteiseen kiinnostuksenkohteeseen liittyvä meno on kuitenkin matalamman kynnyksen ehdotus, eikä sellaisen torjuminen aiheuta yhtä paljon pahaa mieltä. Jos menette johonkin tapahtumaan, älä tarjoudu ovella ostamaan hänen lippuaan. Joko sinulla "on sattumalta" 2 lippua juuri tähän tapahtumaan tai sitten molemmat ostamavat omansa. (Jos annat hänelle yhden omista lipuistasi, ja hän kohteliaana haluaa maksaa sinulle takaisin ja pyytää tilinumeroasi, sinä yhtä kohteliaasti unohdat toimittaa sen. )Muista, matala kynnys, olette vielä aika lailla kavereina liikenteessä. Treffeillä ole kiinnostunut hänestä ja kerro itsestäsi pääosin arkipäiväisiä asioita ja kiinnostuksen kohteitasi, voit toki livauttaa väliin myös yhden henkilökohtaisemman pienen asian. Ilmaise että olet kiinnostunut näkemään hänet uudestaan. Halaa häntä treffien päätteeksi. Treffeistä tärkeä huomio : jos yrität välttää sitä pelättyä friend zonea niin ekojen treffien lopussa sinun täytyy yrittää hellästi suudella häntä. Pienikin suukko riittää, huulille.
Vierailija kirjoitti:
Helppoa: kokeile keskustella jonkun naisen kanssa ja kuvittele, että hän on mies.
Voisi ehkä toimia, mutta en omaa noin laadukasta mielikuvitusta. Lisäksi tuohon tarvitsisi apua naiselta: hänen pitäisi muuttaa ääntään ja ehkä kasvattaa parta. Haluaisin myös puhua naisille niin, että tiedän heidän olevan naisia.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tosi outoa. Vähän karmivaakin jopa. Et siis osaa puhua ihmisille?
Eikun naisille.
Kiitos.