Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te kenelle maksetasn palkka kahden viikon välein

Vierailija
07.07.2019 |

Kuinka olette pystyneet jakamaan menonne kuukausittain? Vaihdoin juuri työpaikkaa, missä maksetaan palkkaa kahden viikon välein. Nyt ensimmäinen kitkaa aiheuttava ongelma on vuokran maksu.

Vuokranmaksupäivä on aina kuun alussa, jolloin saan ensimmäisen osuuden palkastani. Palkka kattaa juuri ja juuri tuon vuokran, mutta käyttövaraa ei jää kahdelle viikolle kuin alle 50e.

Miten te muut, ketkä saatte palkkaa kahdesti kuussa, jaatte menonne?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän hätään kituuta, ja sovi vuokranantajan kanssa vuokranmaksupäivän muutoksesta. Käytä tarvittaessa luottoa jotta katto pysyy pään päällä, mutta älä käytä luottoa mihinkään ylimääräiseen.

Perusta uusi tili, jonne sulla ei ole pankkikorttia. Ilmoita se uudelle työnantajalle palkanmaksutiliksi. Elä pihisti jonkin aikaa jotta saat 1 kuukauden menoja vastaavan summan talteen (mitä pihimmin elät, sitä nopeammin summa on kasassa ja pääset takaisin normaaliin päiväjärjestykseen). Tee raivorehellinen budjetti Exceliin, jossa huomioit sentilleen _kaikki_ kuukausittaiset kiinteät menot (ml. pankin palvelumaksut yms). Jaa myös harvemmin kuin vuosittain maksettavat laskut, esim. vakuutus, kuukausimenoiksi, jotta tiedät kuinka paljon niitä varten tulee jättää joka kuukausi sivuun sinne palkanmaksutilille, jotta koko summa olisi kasassa siinä vaiheessa kun lasku menee maksuun. Suunnittele budjetti siten, että käytät kaikki kiinteät kuukausitulot mahdollisimman tehokkaasti hyödyksi (googlaa zero sum budgeting). Jos pakollisten menojen ja kohtuullisen käyttövaran jälkeen jää ylimääräistä, ohjaa ne säästöön.

Kun 1kk puskuri on säästetty, voit jättää kaikki kuluvan kuukauden tulot seuraavan kuukauden menoille. Automatisoi koko maksuliikenne budjetin mukaan. Ainakin OP:ssä on mahdollista laittaa e-laskun automaattiveloitukselle haluamasi katto. Itse olen budjetoinut esim. kuukausittaiselle sähkölaskulle 18e, ja määrittänyt niin että jos lasku jää tuon summan alle, niin se saa veloittua automaattisesti. Joka kuukauden 1. päivä palkanmaksutililtä siirtyy käyttötilille budjetin mukainen "humpparaha", ja erikseen muille tileille muutama kymppi eri säästötarkoituksia varten (esim. matkakassaan). Säännölliset laskut rullaa automaattisesti sieltä palkanmaksutililtä.

Vaatii alkuun vähän vaivannäköä, mutta todellakin palkitsee sitten kun tuon saa pyörimään, kun ei tarvitse enää huolehtia eräpäivistä tai siitä että mistä repiä ykskaks rahat siihen monen sadan euron vakuutuslaskuun, joka sitten aikanaan putkahtaa! Edellyttää toki sitä että tulot on vähintään samansuuruiset kuin ne pakolliset menot. Mutta ainakin mulla tämä systeemi on poistanut rahahuolet käytännössä kokonaan, vaikken todellakaan mikään kovatuloinen olekaan. Sen puskurinkin säästäminen oli alkuun melkoista tervanjuontia. Mutta hallittu budjetti on joka tapauksessa hyvä budjetti, vaikka olisi vähän pienempikin, ja kun perusasiat on kunnossa niin se säästäminenkin on jatkossa helpompaa.

Voimia väliaikaiseen kärvistelyyn, ja onnea uuden työpaikan johdosta :)

Miksi juuri sen uuden tilin pitää olla palkanmaksutili. Eihän millään tilillä ole nyt rahaa

Vierailija
42/61 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vaan säästää siitä loppukuun palkasta jos eka palkka menee asumiskuluihin. Mulla kuun eka palkka menee lähes kokonaan asuntolainaan ja vastikkeeseen. Säästäminen ei ole koskaan ollut minulle ongelma ja aina on pankkitilillä noin 5 tonnia rahaa.

M32

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää vaan säästää siitä loppukuun palkasta jos eka palkka menee asumiskuluihin. Mulla kuun eka palkka menee lähes kokonaan asuntolainaan ja vastikkeeseen. Säästäminen ei ole koskaan ollut minulle ongelma ja aina on pankkitilillä noin 5 tonnia rahaa.

M32

Sehän riippuu täysin siitä miten iso palkka on. Minä tienaan vuodessa tuon 5 tonnia.

Vierailija
44/61 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole persaukinen. Ja toiseksi ihan yhtä paljon sulle maksetaan riippumatta monessako osassa se tapahtuu. Et siis osaa käyttää rahaa.

Vierailija
45/61 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisella palkalla maksetaan kulut ja toisella eletään kuukausi. Kai sulla edellisestä paikasta saatu palkka riittää siihen ekaan vuokranmaksuun.

Toinen vaihtoehto, että siirrät molemmista tileistä puolet erilliselle tilille, josta ne vuokrat maksat.

Hankala tilanne sikäli, koska edellisen kuun palkasta ei jäänyt yhtään ylimääräistä tilille. Tililläni on tällä hetkellä 2e, palkka tulee ensi viikolla jolloin pitäisi maksaa vuokra.

Tapasi toimia vaikuttaa hyvin käytännölliseltä ja näin olin itsekin ajatellut toimia, mutta valitettavasti edellisen työpaikkani palkkaus oli niin umpisurkea, että siitä oli täysin mahdotonta edes yrittää säästää mitään ja nyt olen tässä tilanteessa...

Eli jos olisi neuvoja tälle kuulle, kuinka kannattaisi toimia, niin olisin todella todella iloinen 🙏

Jos noin surkea tilanne sieltä edellisestä paikasta, niin miten sä sillä olet vuokrasi ennen pystynyt maksamaan?

Olen saanut täydentävää tt-tukea sekä asumistukea. Ne ketkä näitä tukia nauttivat, tietävät että ne on laskettu niin minimiin että ne kattavat nimenomaan välttämättömät menot. Kela ei myöskään katso hyvällä, jos sinulla on säästöjä penniäkään.

Oli aika, jolloin koitin kerätä juuri tuollaista puskuria itselleni, sillä myös Kela katsoo että edellisen kuun tulot ovat seuraavan kuun menoja varten. Yritin siis siirtää palkastani edes joitain kymppejä säästöön seuraavaa kuuta varten, mutta tämä tarkoitti sitä, että jos minulla oli säästöjä, en saanut tukea lainkaan koska minua ei katsottu varattomaksi (säästöjä 240e). Minun siis tuli Kelan käskystä käyttää ensin kaikki varat, ennenkuin saisin tarvittavia tukia.

Kiitos uuden työpaikkani pääsin irti välttämättömien tukien hakemisesta, mutta vielä yritän opetella sopeutumaan uudistuvaan talouteeni.

Kas kun et keksinyt nostaa niitä rahoja käteiseksi muutama kymppi kerralla. Silloin ei olisi ollut toimeentulotuen esteenä. Mitä ikinä teetkin niin älä ainakaan missään tapauksessa ota pikavippiä!

Vierailija
46/61 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko te, jotka sössötätte niistä puskureistanne ottaneet huomioon, että aika monella suomalaisella on ulosottoa eikä säästöjä tai toista pankkitiliä edes voi olla?

Vierailija
47/61 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootteko te, jotka sössötätte niistä puskureistanne ottaneet huomioon, että aika monella suomalaisella on ulosottoa eikä säästöjä tai toista pankkitiliä edes voi olla?

Kai jokainen nyt voi säästötilin avata ilman mitään muttia? Itsekin avasin juuri S-pankkiin kun siellä ilmaiset, Nordeassa vielä toistaiseksi palkkatili (täältä laskut ja 15/pv budjetti) ja normi säästötili (tänne joka kk edellisen tilin ylijäämä + 200 autorahan erotus), nyt vielä S-pankin päätili on autotili (johon siirrän joka kuukausi 200 eur, tästä maksetaan auton vakuutukset ja muut huoltomaksut ja bensat, katsotaan riittääkö tuo 200/kk pidemmän päälle) ja sitten nyt vielä viimeinen säästötili josta tulee matkasäästötili ja jonne ohjautuu esim. S-bonukset.

Vierailija
48/61 |
07.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulosottoon ei joudu jos on sitä puskuria eli säästöjä. Ja kyllä, olen tullut toimeen todella todella pienellä summalla ja välttänyt ulosoton. Niistä ajoista on jo aikaa, oppia kertynyt ja puskurina tällä hetkellä vuoden bruttotulot. Pohjalta olen ponnistanut pikkuhiljaa ylöspäin.

Vierailija
49/61 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että tämä on vanha ketju mutta minulla on kysymys. Sain uuden työn ja pääsen aloittamaan 9.3. Palkka maksetaan 2 krt/kk, kyseessä tuntipalkka+provisiot. Minä päivinä kuukaudesta palkka yleensä maksetaan jos palkanmaksu on 2 krt/kk?

Kiitos jos joku auttaa!

Vierailija
50/61 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin 18 vuotiaana pois kotoa ja aloin heti rakentamaan vararahastoa. Vaikka opiskelin, säästin. Opiskelin ja tein samalla tuntitöitä. Kyllä 30 vuotiaalla on jo sen verran varaa, että vuokranmaksu onnistuu tilanteessa kuin tilanteessa! Onnistui se nuorempanakin, kun oli puskurirahastoa, vaikka tiukkaa välillä tekikin, puskurit vähenivät ja tuli kiire etsiä tuntitöitä!

Vierailija
51/61 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että tämä on vanha ketju mutta minulla on kysymys. Sain uuden työn ja pääsen aloittamaan 9.3. Palkka maksetaan 2 krt/kk, kyseessä tuntipalkka+provisiot. Minä päivinä kuukaudesta palkka yleensä maksetaan jos palkanmaksu on 2 krt/kk?

Kiitos jos joku auttaa!

Riippuu työpaikasta. Minulla oli jossain 10 ja 25 päivä. Toisessa 15 ja 30 päivä, kysy työantajalta mitkä on palkanmaksupäivät.

Vierailija
52/61 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän rahaa enkä käytä tiliä tyhjäksi samana päivänä kun palkka tulee. Ensimmäisen kuun elämiseen on etukäteen säästettyä rahaa, jolla selviää kunnes voi alkaa palkasta taas säästämään. Helppoa!

Vierailija
53/61 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos jos joku auttaa!

Riippuu työpaikasta. Minulla oli jossain 10 ja 25 päivä. Toisessa 15 ja 30 päivä, kysy työantajalta mitkä on palkanmaksupäivät.

Kiitos sinulle! :)

Vierailija
54/61 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin tämä on vaikeaa, samaa mieltä kuin ap. Olis jotenkin luonnollisempaa jos palkka tulis kerran kuussa. Kuun viimeisen päivän palkka menee lähes kokonaan vuokraan.

Vierailija
55/61 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vähintäänkin laskea vuositason menot ja siirtää toiselle tilille rahaa vähän reilummin. Näin on aina rahaa maksaa laskut.

Vierailija
56/61 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä avasin syksyllä OP;ssa sähköisen säästöpossun.

Siihen menee jokaisesta pankkikorttiostosta tietty summa. Ja lisäksi siirrän sinne käyttötililtä "löysää" rahaa.

Siellä on nyt 4330€.

Vierailija
57/61 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisella palkalla maksetaan kulut ja toisella eletään kuukausi. Kai sulla edellisestä paikasta saatu palkka riittää siihen ekaan vuokranmaksuun.

Toinen vaihtoehto, että siirrät molemmista tileistä puolet erilliselle tilille, josta ne vuokrat maksat.

Hankala tilanne sikäli, koska edellisen kuun palkasta ei jäänyt yhtään ylimääräistä tilille. Tililläni on tällä hetkellä 2e, palkka tulee ensi viikolla jolloin pitäisi maksaa vuokra.

Tapasi toimia vaikuttaa hyvin käytännölliseltä ja näin olin itsekin ajatellut toimia, mutta valitettavasti edellisen työpaikkani palkkaus oli niin umpisurkea, että siitä oli täysin mahdotonta edes yrittää säästää mitään ja nyt olen tässä tilanteessa...

Eli jos olisi neuvoja tälle kuulle, kuinka kannattaisi toimia, niin olisin todella todella iloinen 🙏

Jos noin surkea tilanne sieltä edellisestä paikasta, niin miten sä sillä olet vuokrasi ennen pystynyt maksamaan?

Olen saanut täydentävää tt-tukea sekä asumistukea. Ne ketkä näitä tukia nauttivat, tietävät että ne on laskettu niin minimiin että ne kattavat nimenomaan välttämättömät menot. Kela ei myöskään katso hyvällä, jos sinulla on säästöjä penniäkään.

Oli aika, jolloin koitin kerätä juuri tuollaista puskuria itselleni, sillä myös Kela katsoo että edellisen kuun tulot ovat seuraavan kuun menoja varten. Yritin siis siirtää palkastani edes joitain kymppejä säästöön seuraavaa kuuta varten, mutta tämä tarkoitti sitä, että jos minulla oli säästöjä, en saanut tukea lainkaan koska minua ei katsottu varattomaksi (säästöjä 240e). Minun siis tuli Kelan käskystä käyttää ensin kaikki varat, ennenkuin saisin tarvittavia tukia.

Kiitos uuden työpaikkani pääsin irti välttämättömien tukien hakemisesta, mutta vielä yritän opetella sopeutumaan uudistuvaan talouteeni.

Jos et voi tilillä pitää säästöjä tukien takia pidä ne kirjekuoressa.

Tässä ketjussa on liuta vinkkejä tilanteen hoitamiseksi. Nyt vaan toteuttamaan käytännössä.

Vierailija
58/61 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä avasin syksyllä OP;ssa sähköisen säästöpossun.

Siihen menee jokaisesta pankkikorttiostosta tietty summa. Ja lisäksi siirrän sinne käyttötililtä "löysää" rahaa.

Siellä on nyt 4330€.

Ap ketjussa kertoo elävänsä kädestä suuhun. Tuskinpa hänelle kertyisi vuokran maksun suhteen merkittävää summaa sähköisestä säästöpossusta.

Ap:n ongelma on myös tuet, niitä ei saa jos tilillä on rahaa. Itse ehdotin perinteistä kirjekuorta puskuria varten.

Vierailija
59/61 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ratkaissut asian tienaamalla sen verran, ja sovittamalla kulurakenteeni siten että rahat riittäisi vaikka tili tulisi viikon välein.

Vierailija
60/61 |
24.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan kuun puolivälissä palkan osa-aikatyöstä ja kuun alkupuolella ansiosidonnaista. Lisäksi keikkatyöstä maksetaan palkka 1-3 kertaa kuussa.

Rahat tulevat käyttötililleni, josta siirrän rahaa erillisille lasku- ja ruokatileille, jotka jaan avopuolisoni kanssa. Laskutililtä maksetaan mm. vuokra, vakuutukset, netti- ja puhelin. Ruokatilille meillä on molemmilla kortit ja siltä maksetaan ruoka ja kodintarvikkeet. Jos tilillä on hyvin rahaa maksamme siltä myös ravintolaruoat sekä kotiin tilattavat ruoat.

Laskutilille siirrän rahaa alkukuusta ja sillä maksetaan seuraavassa kuussa erääntyvä vuokra sekä laskut. Ruokatilille siirrän rahaa loppukuusta seuraavan kuun ruokakuluihin. Käyttötilille jääviä rahoja sijoitan tai laitan ASP-tilille. Erilliselle säästötilille olen siirtänyt noin 2/3 kuukauden bruttotuloista puskuriksi, johon ei toistaiseksi ole tarvinnut kajota. Lisäksi minulla on kaksi luottokorttia, joita käytän maksuaikakorttina tarvittaessa.

En ole kokenut ongelmaksi, että tuloja on pitkin kuuta. Useamman tilin pitäminen helpottaa budjetointia ja tarvittaessa lisäturvaa tuo puskuritili sekä maksuaikakortit. Onnea vielä uudesta työstä! Toivottavasti vuokranantajasi joustaa aikataulun suhteen ja saat pian puskurin säästettyä paremmilla tuloillasi.