Te kenelle maksetasn palkka kahden viikon välein
Kuinka olette pystyneet jakamaan menonne kuukausittain? Vaihdoin juuri työpaikkaa, missä maksetaan palkkaa kahden viikon välein. Nyt ensimmäinen kitkaa aiheuttava ongelma on vuokran maksu.
Vuokranmaksupäivä on aina kuun alussa, jolloin saan ensimmäisen osuuden palkastani. Palkka kattaa juuri ja juuri tuon vuokran, mutta käyttövaraa ei jää kahdelle viikolle kuin alle 50e.
Miten te muut, ketkä saatte palkkaa kahdesti kuussa, jaatte menonne?
Kommentit (61)
Toisella palkalla maksetaan kulut ja toisella eletään kuukausi. Kai sulla edellisestä paikasta saatu palkka riittää siihen ekaan vuokranmaksuun.
Toinen vaihtoehto, että siirrät molemmista tileistä puolet erilliselle tilille, josta ne vuokrat maksat.
Pitää olla puskuria. Aina vähintään kuukauden tulot helposti saatavilla. Tätä kuuta syödään viime kuun palkasta, ensi kuuta tämän kuun palkasta jne.
Vierailija kirjoitti:
Toisella palkalla maksetaan kulut ja toisella eletään kuukausi. Kai sulla edellisestä paikasta saatu palkka riittää siihen ekaan vuokranmaksuun.
Toinen vaihtoehto, että siirrät molemmista tileistä puolet erilliselle tilille, josta ne vuokrat maksat.
Hankala tilanne sikäli, koska edellisen kuun palkasta ei jäänyt yhtään ylimääräistä tilille. Tililläni on tällä hetkellä 2e, palkka tulee ensi viikolla jolloin pitäisi maksaa vuokra.
Tapasi toimia vaikuttaa hyvin käytännölliseltä ja näin olin itsekin ajatellut toimia, mutta valitettavasti edellisen työpaikkani palkkaus oli niin umpisurkea, että siitä oli täysin mahdotonta edes yrittää säästää mitään ja nyt olen tässä tilanteessa...
Eli jos olisi neuvoja tälle kuulle, kuinka kannattaisi toimia, niin olisin todella todella iloinen 🙏
Toinen tili ja menojen ennakointi. Pidät toisella tilillä ne rahat, jotka käytät laskujen maksuun ja toisella käyttörahat. Siirrät heti tilipäivä toiselle tilille rahaa niin tulee jaetuksi ja vähän säädetyksi seuraavaa kuukautta varten. Eräät innostuvat tästä niin että avaavat kolmanneksi tiliksi varsinaisen säästötilin, jolle siirtävät kaikki ylimääräiset rahat.
Jos nolet just vaihtanut työpaikkaa, niin sulla pitäis olla edellisestä paikasta se viimeisin palkka, jossa on maksettu ulos lopputili, mikä sisältää myös lomakorvauksen. Siitä rahasta maksat ekan vuokran. Laitat ekasta uuden paikan tilistä puolet säästöön ja kun tulee seuraava tili, niin sä saat siitä kasaan seuraavan kuun vuokran. Näin jatkat, niin ei ole ongelmaa.
Miksi tuo on ongelma? Sinähän saat periaatteessa osan palkasta kaksi viikkoa aiemmin kuin jos saisit koko kuun palkan vasta kuun lopussa kuten moni saa. Perusta toinen tili, jonne siirrät aina automaattisesti joka toisen palkan ja sitten taas automaattisiirrolla se takaisin samaan aikaan kun saat seuraavan kahden viikon palkan. Ja kas näin, saat tilillesi aina kerralla 4 viikon palkka.
Puskurin avulla tietenkin. Mulla menee autosta 320/kk + ~200/3kk
Sähkö 140-270/2kk
Vastike 149/kk ja 570/kk asuntolaina joka tosin loppui jo, mutta massia pitää olla, että selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankala tilanne sikäli, koska edellisen kuun palkasta ei jäänyt yhtään ylimääräistä tilille. Tililläni on tällä hetkellä 2e, palkka tulee ensi viikolla jolloin pitäisi maksaa vuokra.
Tapasi toimia vaikuttaa hyvin käytännölliseltä ja näin olin itsekin ajatellut toimia, mutta valitettavasti edellisen työpaikkani palkkaus oli niin umpisurkea, että siitä oli täysin mahdotonta edes yrittää säästää mitään ja nyt olen tässä tilanteessa...
Eli jos olisi neuvoja tälle kuulle, kuinka kannattaisi toimia, niin olisin todella todella iloinen 🙏
Jos noin surkea tilanne sieltä edellisestä paikasta, niin miten sä sillä olet vuokrasi ennen pystynyt maksamaan?
Noh, sitten nyt alkuun kituutat sillä 50 eurolla sen kaksi viikkoa ja seuraavan tilipäivän koittaessa siirrät vähintään puolen vuokran verran sivuun.
Minulla tulee rahaa joka viikko, joskus jopa useita kertoja viikossa. Ihan hyvin rahaa on käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sovi vuokranantajan kanssa vuokranmaksu tässä kuussa jälkimmäiselle palkkapäivälle. Ei siitä sen suurempia seuraamuksia tule jos kerran maksat myöhässä. Mutta varaa seuraavaa vuokraa varten tämän kuun tilistä. Hyvä kun pääsit siitä umpisurkeasta paikasta parempaan.
Kahden viikon palkasta vuokra vie alle puolet, joten no problem. En ole suurituloinen, vaan vuokra on pieni.
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla puskuria. Aina vähintään kuukauden tulot helposti saatavilla. Tätä kuuta syödään viime kuun palkasta, ensi kuuta tämän kuun palkasta jne.
Ymmärrän tämän. Mutta miten saisin haalittua tuota puskuria? Minulla ei ole toistaiseksi koskaan ollut varaa säästää mitään rahaa, ylimääräistä ei ole koskaan ollut vaikken käy ulkona, en ostele vaatteita kuin tarpeeseen - nekin kirpparilta. Valmistuttuani pääsin heti töihin, mutta palkastani jäi elämiseen ja laskuihin n. 200e/kk asumismenojen jälkeen. Ymmärtänette että siitä on ollut melko mahdotonta säästää..
Nyt kun siirryin parempipalkkaiseen työhön, elämiseen jäisi huomattavasti enemmän, mutta se miten säästän ja minkä verran kerätäkseni tuon tarvittavan puskurin, siihen tarvitsisin tukea. Kiitos kaikille vastanneille :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sovi vuokranantajan kanssa vuokranmaksu tässä kuussa jälkimmäiselle palkkapäivälle. Ei siitä sen suurempia seuraamuksia tule jos kerran maksat myöhässä. Mutta varaa seuraavaa vuokraa varten tämän kuun tilistä. Hyvä kun pääsit siitä umpisurkeasta paikasta parempaan.
Eihän toi auta mitään, kun sit tämän kuun palkasta pitäisi säästää kahden kuun vuokra.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksat sen vuokran. Kiristä vyötä ja laita myös seuraavasta tilistä heti puolet toiselle tilille. Ja aina jatkossa myös. Näin pääset kuukaudessa tasapainoon
Toimeentulotukea voi yrittää hakea, saat sen ehkä ainakin tähän siirtymävaiheeseen ennenkuin olet saanut loput ekan kuun palkasta ja on sillä puskuria seuraavalle kuulle.
Kituutat tän ekan kuukauden vielä. Pyydät vuokranantajalta lupa, että maksat tän kuun vuokrasta satasen seuraavasta tilistä. Sit pistät siitä vielä jemmaan seuraavaa palkkaa varten puolet, niin ens kuussa sä olet jo ajan tasalla. Jos sä tähän asti olet pystynyt selviämään 200 eurolla kuussa, niin kyllä tää yksi kuukaus vielä menee sillä.
Juu, laittaisin vuokranantajalle ihan ystävällisen viestin, että palkka maksetaan jatkossa vähän myöhemmin ja onko ok jos maksan vaikka nyt 300 ja 200 (tai mikä vuokra ikinä onkaan) 2 viikon kuluttua.
Jos talous on muuten kunnossa, hakisin myös ehkä luottokorttia pienimmällä mahdollisella luottorajalla. Näin voisin maksaa koko vuokran heti ja elellä pari viikkoa luotolla. Tosin on vaara että alat vinguttaa luottokorttia liikaa, joten voi olla ettei tämä ihan paras vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Kituutat tän ekan kuukauden vielä. Pyydät vuokranantajalta lupa, että maksat tän kuun vuokrasta satasen seuraavasta tilistä. Sit pistät siitä vielä jemmaan seuraavaa palkkaa varten puolet, niin ens kuussa sä olet jo ajan tasalla. Jos sä tähän asti olet pystynyt selviämään 200 eurolla kuussa, niin kyllä tää yksi kuukaus vielä menee sillä.
"Seuraavaa palkkaa" = seuraavaa vuokraa
sama
Sieltä edellisen kuun jälkimmäisestä palkasta maksetaan puolet vuokrasta.