Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylisuojelevat vanhemmat

Vierailija
06.07.2019 |

Olen vähentänyt tapaamisia miehen siskon kanssa kun en pysty peittämään ärsytystäni.
Hänellä on kaksi lasta, 9 ja 7 vuotiaat.
Lapsia kohdellaan kuin taaperoita.
Kaikki pettymykset estetään, isomummo joutui sairaalaan jossa sitten kuoli, lapsia ei mummon toiveista viety kertaakaan katsomaan. En tiedä miten kuolemasta kerrottiin vai kerrottiinko edes.
Nyt miehen äiti on sairaana, ei hengenhätä, mutta ei voi hoitaa lapsia kuten aina kesäisin (ja viikonloppuisin) niin siitä ei saa kertoa mitään ettei lapset huolestu.
Aina kun jonkun synttärit niin lapset saavat isovanhemmilta lahjat etteivät pety. Puhaltavat kakkukynttilät aina, siis esim sedän synttärit, puhaltaa kynttilät ja sitten ne sytytetään uudestaan jne
Ongelmia ollut nyt kun meillä 2.5 vuotias ja Olen kieltänyt antamasta lahjoja toisten juhlissa jne
Nyt meni kahvi oikeasti väärään kurkkuun kun lapset eivät voi osallistua leirille jota halusivat koska siellä uimaallas. (Ovat espanjalaisia asutaan espanjassa mutta ei kaikki täällä tollasia)
Heillä itsellä myös allas mutta eivät vie sinne koskaan ettei mitään satu. Tekisi niin mieli sanoa joskus suoraan mutta välit varmaan menisi

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa on mm. kulkuetoukka, jonka poltinkarvat ovat myrkyllisiä. Näitä karvoja voi olla maastossa tuulen kuljettamana ilman toukkiakin. Näitä ei vain aina hahmota, että miksi esim. on hyvä pitää kengät jalassa. Samoin kuin meillä, kun mennään saaristossa heinikkoon, niin sukat kannattaa laittaa pitkälahkeisten housujen päälle. Kyllähän sitä näyttää ihan höhlältä pukeutumisen suhteen täällä.

Noista kesäleireistä: Kaikissa maissa ei välttämättä kesäleireillä ole samankaltaista lasten valvontaa ja ohjausta kuin meillä. Tai sitten vanhemmat tiesivät, että leirille oli menossa myös sellaisia lapsia, joiden seuraan eivät missään nimessä omiaan laittaisi. Nämä kaksi asiaa yhdessä saattaisi tehdä sen, että ei kovin mielellään laittaisi omia lapsia leirille, jossa on uima-allas.

Vierailija
62/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ap.n miehen suku on espanjalaisia ja heillä suvussa tapana antaa lahjoja muillekkin, kuin päivänsankarille.

Minä olen sitä mieltä, että turhaan kiukuttelet toisen suvun tavoista. Heillä on toisenlaisia tapoja, kuin sinun suvullasi. He elävät eri maassa ja siellä on erilaisia varotoimia. Esim. paljain jaloin kävely nurmikolla. Ehkä kokemus on osoittanut sen, että Espanjassa ei ole hyvä kävellä paljain jaloin lastenkaan. Tai päästää yksin joka paikkaan (rannalle tms)

Anna miehesi suvun elää tavallaan ja elä sinä omien tapojesi mukaan

Toki annan elää. Ja nuo nyt olivat vain helpot esimerkit joista fiksu lukija ymmärtää kyllä mistä kyse.

Siitä on se harmi että oletetaan meidän kasvattavan lasta samoilla periaatteilla ja silloin tulee yhteentörmäyksiä, kun kieltävät lapsia jostain mutta minä annan omani tehdä niin.

Ja aiheena minusta on kiinnostava että miksi jotkut kasvattavat lapsen niin että ei vie koskaan esim kaverisynttäreille, ei siis anneta lapsen elää ikänsä mukaisesti ja sitten luullaan olevansa hyviä vanhempia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa on mm. kulkuetoukka, jonka poltinkarvat ovat myrkyllisiä. Näitä karvoja voi olla maastossa tuulen kuljettamana ilman toukkiakin. Näitä ei vain aina hahmota, että miksi esim. on hyvä pitää kengät jalassa. Samoin kuin meillä, kun mennään saaristossa heinikkoon, niin sukat kannattaa laittaa pitkälahkeisten housujen päälle. Kyllähän sitä näyttää ihan höhlältä pukeutumisen suhteen täällä.

Noista kesäleireistä: Kaikissa maissa ei välttämättä kesäleireillä ole samankaltaista lasten valvontaa ja ohjausta kuin meillä. Tai sitten vanhemmat tiesivät, että leirille oli menossa myös sellaisia lapsia, joiden seuraan eivät missään nimessä omiaan laittaisi. Nämä kaksi asiaa yhdessä saattaisi tehdä sen, että ei kovin mielellään laittaisi omia lapsia leirille, jossa on uima-allas.

Mäntyjen lähellä nuo ikävät toukat. Kyse oli patiosta jossa niitä ei ole ja ennenkin heiltä kuullut että kengät siksi ettei vilustu.

Itse sanoi ettei leirille voi missään nimessä laittaa koska siellä allas. Ne altaat on pieniä, muovisia jossa Max 10 kerrallaan ja noin metri vettä...

mä lähinnä ihmettelen miksei koskaan antanut lapsille mahdollisuutta oppia uimaan kun allas omassa talossa, kesät kuumia, täällä lapset viettävät aikaa altaalla ja rannalla paljon mutta tuon perheen lapset istutetaan sisällä kesästä toiseen

Vierailija
64/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäntyjen lähellä nuo ikävät toukat. Kyse oli patiosta jossa niitä ei ole ja ennenkin heiltä kuullut että kengät siksi ettei vilustu.

Itse sanoi ettei leirille voi missään nimessä laittaa koska siellä allas. Ne altaat on pieniä, muovisia jossa Max 10 kerrallaan ja noin metri vettä...

mä lähinnä ihmettelen miksei koskaan antanut lapsille mahdollisuutta oppia uimaan kun allas omassa talossa, kesät kuumia, täällä lapset viettävät aikaa altaalla ja rannalla paljon mutta tuon perheen lapset istutetaan sisällä kesästä toiseen

No, ehkä ristiriidoilta ei voi välttyä. Tiedänkin lapsi alkaa olla jo kohta sen verran vanha, että ymmärtää kyllä, kun ennen vierailuja toitotatte lapselle, että kotona on kodin säännöt, ja esim. mummolassa mummolan säännöt. lapsi tuskin menee pilalle vaikka saisi lahjan kaikissa sukulaisten juhlissa. Toivottavasti teillä on tuttavapiiriä, jossa lapsi saa muita kokemuksia.

Pitävätkö nuo lapset kenkiä sisälläkin? Voisitte joskus huviksenne mitata luultavasti teillä ainkin jollakulla olevien, kylmien, luultavasti kaakelisten lattioiden lämpötilat verrattuna pation pohjan lämpötilaan. Tehkää tämä jo etukäteen ettei tule teille kielteisiä yllätyksiä. Ja jos hiemankin uskovat tieteellistä tekstiä, niin artikkeleita lojumaan, joissa paljain jaloin kävelyn hyödyt on kirjoitettu. Aikaa myöten ehkä uskovat uimisen opettamisen hyödyt, kun aikanaan näkevät teidän lapsenne oppineen uimaan. Kysymys onkin, että osaako appivanhempasi, kälysi ja kälysi mies uida? entä oma miehesi? Opetettiinko häntä uimaan lapsena/nuorena?

Oletko pyytänyt omilta vanhemmiltasi tukea: Kun ovat käymässä, niin huomautellaanko heille paljain jaloin kulkemisesta, uimisesta...?

Vierailija
65/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako lasten vanhemmat uida? 

Vierailija
66/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
67/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellään kokemuksia mitä tällaisista lapsista tulee?

Voi tulla pelokkaita, arkoja ja ylivarovaisia, epäitsenäisiä, ahdistuneita ja sellaisia, jotka eivät uskalla yrittää itse. Tai sitten päinvastoin narsisteja, jotka saa kaiken.

Vierailija
68/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän on niin, että noille lapsille on ensiarvoisen tärkeää se, että aikanaan näkevät, että teidän lapsen kanssa on uitu, käyty retkillä uimarannalla jne. eivät sitten aikuisena itse usko, että kaikesta pitää turvallisuuden nimessä luopua.

Näettekö usein miehen suvun kanssa? Asuvatko kovin lähellä?

Vierailija
69/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ylisuojeleva äiti.

Ihan tavallinen ihminen minusta tuli😂

Lapsenlapsiakin on yritetty ylisuojella, mutta lapset on fiksuja ja ottavat itse aika nopsaan etäisyyttä kun rajoituksia alkoi sadella.

Vierailija
70/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ap.n miehen suku on espanjalaisia ja heillä suvussa tapana antaa lahjoja muillekkin, kuin päivänsankarille.

Minä olen sitä mieltä, että turhaan kiukuttelet toisen suvun tavoista. Heillä on toisenlaisia tapoja, kuin sinun suvullasi. He elävät eri maassa ja siellä on erilaisia varotoimia. Esim. paljain jaloin kävely nurmikolla. Ehkä kokemus on osoittanut sen, että Espanjassa ei ole hyvä kävellä paljain jaloin lastenkaan. Tai päästää yksin joka paikkaan (rannalle tms)

Toki annan elää. Ja nuo nyt olivat vain helpot esimerkit joista fiksu lukija ymmärtää kyllä mistä kyse.

Siitä on se harmi että oletetaan meidän kasvattavan lasta samoilla periaatteilla ja silloin tulee yhteentörmäyksiä, kun kieltävät lapsia jostain mutta minä annan omani tehdä niin.

Ja aiheena minusta on kiinnostava että miksi jotkut kasvattavat lapsen niin että ei vie koskaan esim kaverisynttäreille, ei siis anneta lapsen elää ikänsä mukaisesti ja sitten luullaan olevansa hyviä vanhempia

Eihän tämä ole sen kummempaa, kuin kulttuurien erilaisuutta. He voivat ihan samalla tavalla ihmetellä suomalaisia tapojasi. Sinä haluat, että he kasvattavat lapsensa suomalaisten tapojen mukaan ja he, että sinä heidän tapojen mukaan.

Ongelmia syntyy siinä vaiheessa, kun kummatkin alkavat kauhistella, että onpa toisen kulttuurin tapa kasvattaa typerä. Mutta jos sinä olet heidän luonaan Espanjassa, niin sinä hyväksyt silloin heidän tavat. Kun he ovat Suomessa sukusi luona, niin he hyväksyvät sinun sukusi tavat.

Vierailija
71/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuli ahdistunut ja masentunut aikuinen.

Vierailija
72/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman tuon kaltaista suomalaiseen makuun ylisuojelua olen huomannut myös omilla espanjalaisilla ja muilla Etelä-Eurooppalaisilla tuttavillani. Lapset saavat olla keskipisteinä, kielletään asioita, jotka meillä olisi sallittuja jne. Toisaalta vaaditaan erinomaisia käytöstapoja esim. tervehtimisen, kysymyksiin vastaamisen, pukeutumisen suhteen. 

Itse olen toki suomalaisena ap:n tapauksen suhteen sitä mieltä, että syntymäpäiväjuhlissa annetaan vain isovanhemman olla sankari. Toisaalta olen huomannut, että eipä se omaani melkein aikuista lasta ole pilannut, että hänet on noiden meidän tuttavien juhlissa ja tapaamisissa nostettu aina esille muiden lasten lisäksi , juurikin saamalla oman lahjan, puhaltaa kynttilöitä jne. Nyt nämä isoimmat lapset ( lue nuoret aikuiset) jakavat omia kokemuksiaan tuttavapiirin pienimmille: Jälleen saa pikkulapset olla huomion keskipisteenä kauniisti puettuina, makeisia suuhun tupattuna, kauniisti vanhemmille puhuvina...

Olen useasti huomanut ulkomailla matkustellessani, että juuri esim. Espanjassa ja mm. Ranskassa lapset ovat hyvin kasvatettuja. He ovat keskipisteitä, kyllä. Lapsille leperrellään ja ihastellaan vauvoja vaunuissa. Mutta tapoja opetetaan. Eivät juokse yksin pieninä ulkona ilman valvontaa, kuin villilauma. Eivät kyllä juokse ravintoloissakaan kurkkimassa toisten ruokapöytiin, kuten Suomessa näkee.

Joten itse kallistun, että se suomalaisen mielestä ylihuolehtivuus, onkin sitä välittämistä. Opetetaan myös hyviä tapoja, mutta lapset ovat suvun keskipisteitä. Suomalainen kasvatus mahdollisimman pieninä itsenäistymiseen ja vapaana juoksenteluun ei välttämättä ole paras tapa, vaikka niin sitä täällä toitotetaan. Ainakaan, kun katsoo tuolla ravintoloissa ja rannoilla ja uimahalleissa suomalaisten lasten temmellystä. Vittua ja toisten tönimistä ja muita aikuisia ei totella ja huudetaan ja kiljutaan kuin hunnilauma. 

Monissa maissa ollaan perhekeskeisiä ja lapset keskipisteitä ja todellakin, saavat puhaltaa kynttilät ja saavat suvun juhlissa lahjoja. Silti heistä kasvaa hyvätapaisia lapsia, jotka osaavat istua ravintolassa juoksematta leikkinurkkauksessa ja häiritsemättä tarjoilijoiden työtä

Vierailija
73/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua ei varmaan ole pyydetty nyt kesällä lapsenvahdiksi, vaikka anoppisi ei kykene?

Eikö tässä ole hyviäkin puolia?

Jos taas itse tarvitset lastenhoitoapua, niin voit olla varma, että lapsesi on varmasti turvassa.

Vierailija
74/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ehkä ristiriidoilta ei voi välttyä. Tiedänkin lapsi alkaa olla jo kohta sen verran vanha, että ymmärtää kyllä, kun ennen vierailuja toitotatte lapselle, että kotona on kodin säännöt, ja esim. mummolassa mummolan säännöt. lapsi tuskin menee pilalle vaikka saisi lahjan kaikissa sukulaisten juhlissa. Toivottavasti teillä on tuttavapiiriä, jossa lapsi saa muita kokemuksia.

Pitävätkö nuo lapset kenkiä sisälläkin? Voisitte joskus huviksenne mitata luultavasti teillä ainkin jollakulla olevien, kylmien, luultavasti kaakelisten lattioiden lämpötilat verrattuna pation pohjan lämpötilaan. Tehkää tämä jo etukäteen ettei tule teille kielteisiä yllätyksiä. Ja jos hiemankin uskovat tieteellistä tekstiä, niin artikkeleita lojumaan, joissa paljain jaloin kävelyn hyödyt on kirjoitettu. Aikaa myöten ehkä uskovat uimisen opettamisen hyödyt, kun aikanaan näkevät teidän lapsenne oppineen uimaan. Kysymys onkin, että osaako appivanhempasi, kälysi ja kälysi mies uida? entä oma miehesi? Opetettiinko häntä uimaan lapsena/nuorena?

Oletko pyytänyt omilta vanhemmiltasi tukea: Kun ovat käymässä, niin huomautellaanko heille paljain jaloin kulkemisesta, uimisesta...?

Kulkevat kengät sisällä, meillä pyydän lapsia ottamaan pois kun laittavat jalat sohvalle..

Miestä ei opetettu koskaan, teininä oppi “huonosti” uimaan ja ei edes tiedä osaako muu perhe uida.

Sukusyntymäpäiviä on noin 10 vuodessa joten olllaan sanottu kiitos meidän lapselle saa ostaa lahjoja mutta niitä ei oteta vastaan toisten juhlissa

Vierailija
75/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinua ei varmaan ole pyydetty nyt kesällä lapsenvahdiksi, vaikka anoppisi ei kykene?

Jos taas itse tarvitset lastenhoitoapua, niin voit olla varma, että lapsesi on varmasti turvassa.

Lapsenvahdiksi ei olisi aikaakaan mutta ikinä ei pyynnöistä huolimatta meille lapsia päästetty vahtimatta, oltaisiin viety ne vaikka rannalle;)

Vierailija
76/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämä ole sen kummempaa, kuin kulttuurien erilaisuutta. He voivat ihan samalla tavalla ihmetellä suomalaisia tapojasi. Sinä haluat, että he kasvattavat lapsensa suomalaisten tapojen mukaan ja he, että sinä heidän tapojen mukaan.

Ongelmia syntyy siinä vaiheessa, kun kummatkin alkavat kauhistella, että onpa toisen kulttuurin tapa kasvattaa typerä. Mutta jos sinä olet heidän luonaan Espanjassa, niin sinä hyväksyt silloin heidän tavat. Kun he ovat Suomessa sukusi luona, niin he hyväksyvät sinun sukusi tavat.

Kyllä kuule molemmissa kulttuureissa on monenlaista kasvatusta

Vierailija
77/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaus kysymykseesi: tällaisista lapsista tulee narsisteja, koska he eivät koskaan joudu kohtaamaan pettymyksiä. Ja vanhempien yksi tehtävistä on, tuottaa lapsilleen pettymyksiä, jotta lapset oppivat, että kaikkea ei voi eikä pidäkään saada.

Käsittääkseni narsismi ei kehity tuolla tapaa kuitenkaan vaan siten, että lapsi joutuu ylisuurten vaatimusten ja odotusten eteen eikä osaa ratkaista asiaa psyykkisesti.

Samaa mieltä. Tällaisen “kasvatuksen” saaneista tulee ressukoita ja kapeakatseisia

Tämä alin pitää hyvin paikkaansa, siskoni vanhin poika on äitini ensimmäinen lapsenlapsi. Ei saanut kiipeillä, ei hyppiä, ei mitään fyysistä jottei mitään satu. Äitimme oli päivä-äiti lapsenlapselleen. Muut penskat sai kyllä hyppiä, pomppia jne. Siskoni myös samanlainen arkajalka. Pojasta kehittyi syrjääntynyt aikuinen, mikä ei omiin kykyihinsä luota. Tekivät karhunpalveluksen, kun ylisuojasivat lapsuuden.

Vierailija
78/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kuule molemmissa kulttuureissa on monenlaista kasvatusta

Asumme kesäisin espanjassa, espanjalaisten alueella. Kyllä siellä ihan pienetkin nappulat viihtyvät altaissa, ja ovat lähinurmella ilman kenkiä.

Myös aika vilinä käy vesipuistoissa.

Vierailija
79/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsenvahdiksi ei olisi aikaakaan mutta ikinä ei pyynnöistä huolimatta meille lapsia päästetty vahtimatta, oltaisiin viety ne vaikka rannalle;)

Noo vaikka olenkin kyllä siinä samaa mieltä, että kyllä lasten kuuluu saada oppia uimaan (turvallisesti) ja kokea elämänsä aikana retkiä ym. niin tähän täytyy kyllä sanoa että:

Ei ikinä toisten uimataidottomia lapsia rannalle ilman vanhempien lupaa. Aivan sama onko kyseessä 3- vai 10-vuotias. Ei ole leikin eikä vitsin asia. Vaikka kuinka ärsyttää toisten kasvatustavat, niin tällaisissa asioissa kunnioitetaan niitä vanhempia eikö niille uimataidottomille lapsille opeteta että on ok mennä uimaan luonnonvesiin ilman vanhempien lupaa. Ei sillä että oikeasti noin tekisitte jos hoitaisitte, mutta tulipahan sanottua ja kenties jollain hoksottimet välähtävät jos tällaista harrastaa sukulaislasten kanssa vasten vanhempien toivetta.

Muuten kyllä kuulostaa siltä, että lapset kaipaisivat vapautta, elämyksiä ja sitä uimakoulua vähintäänkin. Tosin en tiedä onko Espanjassa samanlaista tapaa löydä uimakoulua ennen koulunaloitusta jne.

Vierailija
80/92 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miten nämä kaverisynttärit nyt liittyvät asiaan, jos saan kysyä? Vai menikö minulta jotain todella ohi?