Ylisuojelevat vanhemmat
Olen vähentänyt tapaamisia miehen siskon kanssa kun en pysty peittämään ärsytystäni.
Hänellä on kaksi lasta, 9 ja 7 vuotiaat.
Lapsia kohdellaan kuin taaperoita.
Kaikki pettymykset estetään, isomummo joutui sairaalaan jossa sitten kuoli, lapsia ei mummon toiveista viety kertaakaan katsomaan. En tiedä miten kuolemasta kerrottiin vai kerrottiinko edes.
Nyt miehen äiti on sairaana, ei hengenhätä, mutta ei voi hoitaa lapsia kuten aina kesäisin (ja viikonloppuisin) niin siitä ei saa kertoa mitään ettei lapset huolestu.
Aina kun jonkun synttärit niin lapset saavat isovanhemmilta lahjat etteivät pety. Puhaltavat kakkukynttilät aina, siis esim sedän synttärit, puhaltaa kynttilät ja sitten ne sytytetään uudestaan jne
Ongelmia ollut nyt kun meillä 2.5 vuotias ja Olen kieltänyt antamasta lahjoja toisten juhlissa jne
Nyt meni kahvi oikeasti väärään kurkkuun kun lapset eivät voi osallistua leirille jota halusivat koska siellä uimaallas. (Ovat espanjalaisia asutaan espanjassa mutta ei kaikki täällä tollasia)
Heillä itsellä myös allas mutta eivät vie sinne koskaan ettei mitään satu. Tekisi niin mieli sanoa joskus suoraan mutta välit varmaan menisi
Kommentit (92)
Minun siskoni on tuollainen. Se ei olisi niin rasittavaa jos se rajoittuisi vain hänen lapsiinsa, mutta minäkään en saisi sallia omille lapsilleni mitään vapauksia koska hänen lapsensa pahoittavat tästä mielensä.
Jos sisaren lapset saavat vaikka vahingossa kuulla että olemme käyneet esim. vesipuistossa tai kiipeilypuistossa niin sisko raivostuu alkaa käyttäytymään kuin kiukku-kohtauksen saanut uhma-ikäinen, koska hänen lapsensa saattavat kuulla siitä. Lasteni synttärit järkätään nykyään niin, että pidetään kaveri-synttärit ja sitten sukulaiset saavat tulla eri aikaan käymään. Tämä siitä syystä kun sisareni suuttui kun hänen tyttärelleen oli tulllut paha mieli kun hänen serkkunsa oli huomion keskipisteenä.
Muita esimerkkejä ovat esim se, että meidän pitäisi piilottaa kaikki pelottavat elokuvat, kirjat, pelit ym. kun hänen lapsensa tulevat käymään. Esim. kummituslinna-lautapeli tuomittiin n. 10-vuotiasta järkyttäväksi.
Lisäksi kun ostimme omille lapsillemme optarit sisko suuttui, haukkui minut äidin irvikuvaksi ja sen jälkeen yritti saada minua myymään ne pois.
Kyllä minua vähän käy sääliksi siskon lapset vaikka asia ei minulle kuulukkaan. Ovat paljon arempia ja "lapsellisempia" kuin ikäisensä.
Tarvitseeko mainita, ettemme ole kovin läheisissä väleissä ja näen häntä lähinnä pakon edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin tuollainen lapsi. Minusta tuli talouspäällikkö ja pikkuveljestä lääkäri. Huolimatta ap:n kuvaamasta kamalasta lapsuudesta me saimme elämään aika paljon paremmat eväät kuin isän veljen lapset, joiden äiti muisti kaikissa perhejuhlissa toitottaa sitä, miten hänen lapsensa ovat omatoimisia ja itsenäisiä. Vanhempi serkku kuoli huumeisiin (hukkui uima-altaaseen) ja nuoremmasta tuli mielenterveyspotilas.
Ei. Sä oot tuollainen äiti.
Meillä ei ole uima-allasta.
Vierailija kirjoitti:
Suolaakku ja uimaallas.
Sulla on varmaan jotain ongelmia kun jankkaat joka ketjussa ilman mitään sanottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolaakku ja uimaallas.
Sulla on varmaan jotain ongelmia kun jankkaat joka ketjussa ilman mitään sanottavaa.
Mäkin bongasin tuon negatiivisen jankkaajan jo useammasta ketjusta. Mitäköhän iloa saa kun pilaa ketjuja :(
Vierailija kirjoitti:
Minun siskoni on tuollainen. Se ei olisi niin rasittavaa jos se rajoittuisi vain hänen lapsiinsa, mutta minäkään en saisi sallia omille lapsilleni mitään vapauksia koska hänen lapsensa pahoittavat tästä mielensä.
Jos sisaren lapset saavat vaikka vahingossa kuulla että olemme käyneet esim. vesipuistossa tai kiipeilypuistossa niin sisko raivostuu alkaa käyttäytymään kuin kiukku-kohtauksen saanut uhma-ikäinen, koska hänen lapsensa saattavat kuulla siitä. Lasteni synttärit järkätään nykyään niin, että pidetään kaveri-synttärit ja sitten sukulaiset saavat tulla eri aikaan käymään. Tämä siitä syystä kun sisareni suuttui kun hänen tyttärelleen oli tulllut paha mieli kun hänen serkkunsa oli huomion keskipisteenä.
Muita esimerkkejä ovat esim se, että meidän pitäisi piilottaa kaikki pelottavat elokuvat, kirjat, pelit ym. kun hänen lapsensa tulevat käymään. Esim. kummituslinna-lautapeli tuomittiin n. 10-vuotiasta järkyttäväksi.
Lisäksi kun ostimme omille lapsillemme optarit sisko suuttui, haukkui minut äidin irvikuvaksi ja sen jälkeen yritti saada minua myymään ne pois.
Kyllä minua vähän käy sääliksi siskon lapset vaikka asia ei minulle kuulukkaan. Ovat paljon arempia ja "lapsellisempia" kuin ikäisensä.
Tarvitseeko mainita, ettemme ole kovin läheisissä väleissä ja näen häntä lähinnä pakon edessä.
Mitä optarit on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä optarit on?
En ole tuo keneltä kysyit mutta optari on “kevytvene” googlen mukaan...
Vierailija kirjoitti:
Vastaus kysymykseesi: tällaisista lapsista tulee narsisteja, koska he eivät koskaan joudu kohtaamaan pettymyksiä. Ja vanhempien yksi tehtävistä on, tuottaa lapsilleen pettymyksiä, jotta lapset oppivat, että kaikkea ei voi eikä pidäkään saada.
Käsittääkseni narsismi ei kehity tuolla tapaa kuitenkaan vaan siten, että lapsi joutuu ylisuurten vaatimusten ja odotusten eteen eikä osaa ratkaista asiaa psyykkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus kysymykseesi: tällaisista lapsista tulee narsisteja, koska he eivät koskaan joudu kohtaamaan pettymyksiä. Ja vanhempien yksi tehtävistä on, tuottaa lapsilleen pettymyksiä, jotta lapset oppivat, että kaikkea ei voi eikä pidäkään saada.
Käsittääkseni narsismi ei kehity tuolla tapaa kuitenkaan vaan siten, että lapsi joutuu ylisuurten vaatimusten ja odotusten eteen eikä osaa ratkaista asiaa psyykkisesti.
Samaa mieltä. Tällaisen “kasvatuksen” saaneista tulee ressukoita ja kapeakatseisia
Silloin kun suojelu menee yli siitä on vain haittaa lapsen kehitykselle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ystäväpiirissä vastaavaa, kaikki pettymykset koitetaan estää, pienestä jo esim kännykkä käteen kun itkee, mitään ei harrasteta ettei mitään satu.. ovat ylipainoisia kun kaikki pulla jne työnnetään suuhun kun vähänkin vingahtaa :D
Viimeistään koulussa tulee pettymyksiä jos koulu ei menekään hyvin.
Ylisuojelevat vanhemmat kontrolloivat yleensä myös jatkossa aikuisia lapsiaan.
Mielenterveysongelmia tiedossa (ahdistusta, masennusta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa, paniikkihäiriötä ym.) - omasta kokemuksesta tämän kirjoitan.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveysongelmia tiedossa (ahdistusta, masennusta, sosiaalisten tilanteiden pelkoa, paniikkihäiriötä ym.) - omasta kokemuksesta tämän kirjoitan.
Mikä sitten saa vanhemman tekemään tällaista hallaa lapselleen?
Olisi kiva kuulla tällaisen vanhemman kanta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sitten saa vanhemman tekemään tällaista hallaa lapselleen?
Jotain mielenterveysongelmia täytyy tällaisella vanhemmallakin olla.
Mulla oli ylisuojelevat vanhemmat. Nykyään olen työtön alisuoriutuja.
Jompi kumpi mun vanhemmista (yleensä isä) tuli aina kaverisynttäreille mukaan, ettei siellä synttäreillä vaan tapahdu mitään kauheaa. 7. luokasta eteenpäin mua ei enää kutsuttu mihinkään. Minulla ei siis ole mitään sairautta, minkä vuoksi vanhempien olisi pitänyt aina tulla mukaan.
Eli ap.n miehen suku on espanjalaisia ja heillä suvussa tapana antaa lahjoja muillekkin, kuin päivänsankarille.
Minä olen sitä mieltä, että turhaan kiukuttelet toisen suvun tavoista. Heillä on toisenlaisia tapoja, kuin sinun suvullasi. He elävät eri maassa ja siellä on erilaisia varotoimia. Esim. paljain jaloin kävely nurmikolla. Ehkä kokemus on osoittanut sen, että Espanjassa ei ole hyvä kävellä paljain jaloin lastenkaan. Tai päästää yksin joka paikkaan (rannalle tms)
Anna miehesi suvun elää tavallaan ja elä sinä omien tapojesi mukaan
Hieman tuon kaltaista suomalaiseen makuun ylisuojelua olen huomannut myös omilla espanjalaisilla ja muilla Etelä-Eurooppalaisilla tuttavillani. Lapset saavat olla keskipisteinä, kielletään asioita, jotka meillä olisi sallittuja jne. Toisaalta vaaditaan erinomaisia käytöstapoja esim. tervehtimisen, kysymyksiin vastaamisen, pukeutumisen suhteen.
Itse olen toki suomalaisena ap:n tapauksen suhteen sitä mieltä, että syntymäpäiväjuhlissa annetaan vain isovanhemman olla sankari. Toisaalta olen huomannut, että eipä se omaani melkein aikuista lasta ole pilannut, että hänet on noiden meidän tuttavien juhlissa ja tapaamisissa nostettu aina esille muiden lasten lisäksi , juurikin saamalla oman lahjan, puhaltaa kynttilöitä jne. Nyt nämä isoimmat lapset ( lue nuoret aikuiset) jakavat omia kokemuksiaan tuttavapiirin pienimmille: Jälleen saa pikkulapset olla huomion keskipisteenä kauniisti puettuina, makeisia suuhun tupattuna, kauniisti vanhemmille puhuvina...
Millainen?😂
Nytkö alat ruotia tuntemattoman nettikirjoittajan lastenkasvatusta? Etkö osaa kedkittyä omiin asioihisi muita vainoamatta?