Tutkittua tietoa: Kasvissyöjämiehet sekasyöjiä masentuneempia
Tutkijat pohtivat onko kyse ravinteidenpuutteen aiheuttamasta masennuksesta vai käänteisestä syyseuraussuhteesta, eli masennus ajaa kasvissyöntiin.
https://www.researchgate.net/publication/318747842_Vegetarian_diets_and…
"Conclusions: Vegetarian men have more depressive symptoms after adjustment for socio-demographic factors. Nutritional deficiencies (e.g. in cobalamin or iron) are a possible explanation for these findings, however reverse causation cannot be ruled out."
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
An article published in the journal Neuropsychobiolgy reported that the frequency of Seasonal Affective Disorder was four times higher among Finnish vegetarians and three times higher in Dutch vegetarians than in meat eaters.
Eli kaamosmasennus 4x yleisempää suomalaisilla vegetaristeilla kuin lihansyöjillä
Olemme luultavasti geneettisesti adaptoituneet syömään enemmän lihaa. Vain Etelä-Suomessa voi viljellä, lappi on poroaluetta. Ja karjan pitäminen on Etelä-Suomessakin järkevämpää kuin viljely. Halpaa viljaa voi tuoda Etelä-Euroopasta.
Se on kaiketi sitten se maailmantuska, mistä kasvissyöjä kantaa huolta lihansyöjiä enemmän. Omatunnoksikin kutsuttu, siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensäkin liikaa ajattelevat tiedostavat ihmiset ovat alttiimpia sairastumaan masennukseen.
Melkoista itsensä korottamista. Minusta asian on päinvastoin, nämä tiettyyn atteeseen hurahtavat ihmiset eivät näe kokonaisuutta tai mikä on kohtuullista.
Kyllä minuakin masentaisi rehujen puputtaminen pelkästään. Laadukas ruoka on yksi ihmiselämän nautinnoista. Nautintoa ei voi saada noin yksipuolisesta ruoasta, joka yleensä ei ole edes hyvänmakuista. Eri asia jos aidosti tykkää pelkästä kasvisruoasta, mutta harvassa ne ovat sillä kasvissyöjistä suurin osa on kasvissyöjiä aatteellisesti.
Siis missä kohtaa väitin olevani kasvissyöjä? En todellakaan ole. Väittämäni on silti tosi.
Ei kai tuon tekstin perusteella sinua ole edes kasvinsyöjäksi sanottu... Väittämäsi voi olla sinun mielestä tosi, mutta jos sinulla ei ole esittää ns. kättä pidempää, niin tuskin sinulla on riittävästi auktoriteettia olla olla oikeassa vain koska sinä sanot jotain.
Vierailija kirjoitti:
Se on kaiketi sitten se maailmantuska, mistä kasvissyöjä kantaa huolta lihansyöjiä enemmän. Omatunnoksikin kutsuttu, siis.
Eivät ole synonyymeja keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se yhdistää. Tutkitusti myös älykkäämmät on alttiimpia masennukselle. Älykäs ihminen tiedostaa tämän pallon ongelmat, pyrkii niille tekemään jotain, mutta masentaahan se katsella muita tuhoamassa kaikkea hyvää.
Toki b vitamiinit ja rautakin pitää olla kohdillaan.
Typerä tutkimus, masentaa lukea tällaisia aivopaukkuja.
Terveisin,
Vihreä, muita parempi ihminen
Hyvin kiteyttää tuo teksti nykyisen vihreyden. Tärkeintä on esittää olevansa muita parempi ideologisilla perusteilla. Nämä ovat parempia moraaliposeeraajia kuin kaunein ja taitavinkaan instabeibe voisi poseerata.
Vierailija kirjoitti:
Ne on kasvissyöjiä koska tyttöystävä/ vaimo vaatii.
Vähempikin masentaa.
Meillä mies on kasvissyöjä ja minä kasvispainotteinen sekasyöjä. Lisäksi minä olen masentuneempi ja minulla on itsetuhoisia ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on kasvissyöjiä koska tyttöystävä/ vaimo vaatii.
Vähempikin masentaa.
Meillä mies on kasvissyöjä ja minä kasvispainotteinen sekasyöjä. Lisäksi minä olen masentuneempi ja minulla on itsetuhoisia ajatuksia.
So? Ei mikään tutkimus ole mustavalkoinen on/off joko tai. Poikkeuksia on aina ja keskimääräisyyksissähän on kyse lopulta melko pienistä eroista.
Terveisin,
Vihreä, muita parempi ihminen