Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Töihin eväät, jotka säilyy lämpimässä

Vierailija
05.07.2019 |

Olisko antaa ideoita siihen, mitä ottaa töihin evääksi? Pitäisi siis keksiä sellaista, joka säilyy huoneenlämmössä.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...

Riisistä sanotaaun usein että se pilaantuu herkästi, sitä e kyllä söisi.

Aasian maissa missä itse on tullut kierrettyä on paikallisillla tapana keittää aamulla koko kattilallinen riisiä. Sitä syödään sitten joka aterialla päivän mittaan. Ei ne viitsi montaa kertaa päivässä keittää riisiä. Toki Suomessa ollaan totuttu vähän parempaan hygieniaan ruokien kanssa. Eihän niillä tuolla ole edes jääkaappeja joka kodissa.

Antaa vaan perspektiiviä aiheeseen kun miljardit ihmiset elää ilman jääkaappia ja täällä ei voi syödä pari tuntia lämpimässä ollutta voileipää.

Antaisi perspektiiviä moneen muuhunkin asiaan. Täällä kuplassa on hyvä valittaa ja päteä. Suhteellisuudentajua ei monella ole.

Vierailija
42/53 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt että mikä ei säilyisi muutamaa tuntia lämpimässä? Minä en keksi mitään.

Olen tehnyt hampurilaisen tai ottanut lihapiirakan kassiin ja hyvin on säilynyt 4-5 tuntia. Kaupan valmiisiin vaan lisään täytteitä ja juustoa. Tomaattia, suolakurkkua majoneesia ja burgerkastiketta. 

Olen roikeläppä pizzan ottanut pakastimesta ja se on sopivasti sulanut päivällä. Tai laitan sen puoliksi ja teen kaksi kolmioleipää kahteen eri pussiin ja päivällä syön toisen ja iltapäivällä toisen kahvin kanssa. 

Eväsleivätkin on aina säilynyt niin ettei mikään niin nopeesti pilaannu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa nyt että mikä ei säilyisi muutamaa tuntia lämpimässä? Minä en keksi mitään.

Olen tehnyt hampurilaisen tai ottanut lihapiirakan kassiin ja hyvin on säilynyt 4-5 tuntia. Kaupan valmiisiin vaan lisään täytteitä ja juustoa. Tomaattia, suolakurkkua majoneesia ja burgerkastiketta. 

Olen roikeläppä pizzan ottanut pakastimesta ja se on sopivasti sulanut päivällä. Tai laitan sen puoliksi ja teen kaksi kolmioleipää kahteen eri pussiin ja päivällä syön toisen ja iltapäivällä toisen kahvin kanssa. 

Niin. Mikään ei ehdi pilaantumaan ja silti täällä kerrotaan että mikä ei pilaannu. Minusta tämä on todella tyhmää

Vierailija
44/53 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku nyt luetella niitä eväitä jotka EIVÄT säily!?!

Kala (varsinkin kylmäsavulohi, graavilohi), katkaravut, vatkattu kuohukerma, majoneesi (jossa raakaa keltuaista) keitetty riisi.

Jos kysyisit tätä sellaiselta ammattilaiselta, joka on tutkinut ruokien säilyvyyttä käytännössä (mikrobien kasvua), saisit varmasti huomattavasti pitemmän listan.

Vierailija
45/53 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Mikään ei ehdi pilaantumaan ja silti täällä kerrotaan että mikä ei pilaannu. Minusta tämä on todella tyhmää

Tässä sulle vähän kättä pitempää, kun jankkaat täällä:

https://www.talouselama.fi/uutiset/jouluvinkki-eviralta-jos-ruoka-seiso…

Vierailija
46/53 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa sanotaan, että mitä tahansa voi pitää neljä tuntia lämpimässä tarjolla. Tämän jälkeen tiettyjä ruokia ei enää saa säilyttää lisää vaan ne pitää joko syödä tai heittää pois.

Se on ihan eri asia säilyttää lämpimässä pari tuntia ennen syömistä kuin pitää pari tuntia pöydällä tarjolla ja laittaa takaisin jääkaappiin seuraavia päiviä varten.

Vierailija
47/53 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku nyt luetella niitä eväitä jotka EIVÄT säily!?!

Kala (varsinkin kylmäsavulohi, graavilohi), katkaravut, vatkattu kuohukerma, majoneesi (jossa raakaa keltuaista) keitetty riisi.

Jos kysyisit tätä sellaiselta ammattilaiselta, joka on tutkinut ruokien säilyvyyttä käytännössä (mikrobien kasvua), saisit varmasti huomattavasti pitemmän listan.

Kalat ja katkaravut säilyvät mainiosti tuon aikaa. Keitetty riisi ja majoneesi säilyy myös. Kuohukermakin säilyy, mutta se ei kuohkeana.

Vierailija
48/53 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa sanotaan, että mitä tahansa voi pitää neljä tuntia lämpimässä tarjolla. Tämän jälkeen tiettyjä ruokia ei enää saa säilyttää lisää vaan ne pitää joko syödä tai heittää pois.

Se on ihan eri asia säilyttää lämpimässä pari tuntia ennen syömistä kuin pitää pari tuntia pöydällä tarjolla ja laittaa takaisin jääkaappiin seuraavia päiviä varten.

Tässähän tämä oleellinen tulikin. Kaikki säilyy.

Vierailija
49/53 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko joku nyt luetella mikä ei säily niin säästyttäisiin kaikkien ruokien luettelemisesta.

Vierailija
50/53 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eväät siis säilyvät. Ap voit ottaa evääksi mitä tahansa mistä pidät.

Vierailija
51/53 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvässä termarissa ruoka säilyy kuumana/kylmänä tarpeen mukaan. :)

Pakastettu yksittäisjogurtti pysyy viileänä lounaaseen saakka. :)

Vierailija
52/53 |
06.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämäkin asia ole käsitelty tällä palstalla tuhanteen kertaan. Jälleen kerran ehdotan tähän kahta omakohtaisesti kokeiltua ratkaisua:

Mikä tahansa ruoka säilyy syöntikelpoisena ne muutamat tunnit, jotka työpäivinä on ennen ensimmäistä ruokataukoa, eli n. 3-4 tuntia.  Tämä pitää harvoja poikkeuksia lukuunottamatta kaikkiin sellaisiin ruokiin, joita ei maun tai muun syyn vuoksi syödä joko kylmänä tai kuumana. Niitä poikkeuksia ei ole koskaan kuulunut minun eväisiin, joten älkää kysykö, mitä ne ovat.

Kuumille ja kylmille kannattaa hankkia termospullo tai oikea ruokatermos.

Jospa nyt joku kertoisi niistä, jotka eivät säily. Riisi kyllä säilyy joko hyvin jäähdytettynä tai kuumana.

Vierailija
53/53 |
19.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivamuona, johon lisätään vaan kuuma vesi.