Teinin koulutusvalinta
Taustaa: molemmissa suvuissa (sekä isän että äidin puolelta) ihan jokainen on käynyt lukion ja yliopiston tai jonkun ulkomaisen vastaavan koulutuksen. Koulutuksen mukanaan tuoma vauraus näkyy. NYT esikoiseni on ilmoittanut, että haluaa johonkin "kokkikolmoskouluun" amikseen. KOKO suku on täysin järkyttynyt ja saan kuulla olevani todella epäonnistunut kasvattaja - myös itse koen syvää epäonnistumista: missä tein todella suuren virheen. Olen luvannut 5000 euroa, jos käy lukion, mutta kun eivittukiinnosta. Onko ketään muuta, joka tuntee suurta epäonnistumista äitinä / vanhempana
Kommentit (56)
Hölmö aloitus. Jos lapsellasi on ollut tähän asti hyvä koulumenestys, hän varmasti opiskelee vielä kaikkea mitä elämässään tulee tarvitsemaan. Niin tein minäkin, vaikka pidemmän tie kuljinkin, kuin suoraan lukioon menemällä. Tärkeintä on seurata itohimojaan jo nuoresta, jotta tulisi menestymään.
Hohhoijaa. Väsynyt provo since -85
Ettöä on menossa amikseen eikä vittukaan kiinnosta?
Voi kun olisikin provo, mutta kun EI OLE, olen äitinä "ihan rikki", en IKINÄ olisi kuvitellut / ajatellut ettei tyttäreni käy lukiota / halua MENESTYSTÄ: lääkis-oikis-kauppis-ulkomaat....Ehei, kokkikolmoskouluun Raumalle....voi kun tää olisikin provo / pahaa unta...
Vanhemmuuden luontoisetuihin kuuluu kokea peymysä ja epätoivoa toisinaan.- Vaan mistä sinä Ap oikeasi ole pettynyt ja harmistunut siitäkö, ettei teiniäsi kiinnosa juuri nyt lukio-opinnot vai siitä, että hän omaa oman halun ja kyvyn ajatella, mitä tai mikä häntä itseään kiinnostaa ja motivoi, eikä niinkään pyrkiä toteuttamaan teidän muiden odotuksia ja haaveita.
Mitä pahaa ja tuomittavaa on ammattikoulu-opinnoissa? - Niidenkin jälkeen voi hakeutua jatko-opintoihin. Tai elää hyvää ja laadukasta elämää ilman korkeakoulu/ yliopisto tutkintoa, niinkuin kymmenet tuhannet muut, yksistään Suomessa.
Kokkikolmoskoulun jälkeen voi hakea yliopistoon. Nykyisin kouluttautumiseen on monta reittiä.
Juuri tämä: TUNNEN SYVÄÄ EPÄONNISTUMISTA ÄITINÄ!,siis todella syvää epäonnistumista: tyttäreni ei halua lukioon, ei vaikka maksaisin lukion käymisestä 5000 euroa! Koen lukion väylänä menestymiseen. Amis = luuseri....tyttäreni aikoo "opiskella" luuseriksi.....Oikeasti olen RIKKI!!!
Kokkikolmoskoulun jälkeen VOI TOKI hakea, mutta eihän sisään pääse ilman lukio-opintoja. ...voihan lääkikseenkin HAKEA kokkikolmoskoulupohjalta, mutta ei sinne vaan pääse sisälle
Relaa! Olen itse yläkoulun opettaja ja amis ei kuule ole nykyään lainkaan huono vaihtoehto. Mielummin amis kuin jotkut A:n tai B:n paperit. Mitä niillä tekee? Amiksesta saa helpolla perusfiksu ja tunnollinen loistopaperit ja niillä hakkaa 6-0 huonot yo-paperit esim. amk-haussa. Jos tavoitteet ei ole taivaissa, niin amis voi antaa helpomman tien esimerkiksi ammattikorkeaan!
Itse olen akateeminen, vanhemmat on, lasten isä on, sisko miehineen, veli vaimoineen, tädit, sedät jne. Varmaan yksi vain "opistoinsinööri" löytyy suvusta ja saattaapi olla, että tyttäreni hakee ammattikouluun kaikkien järkytykseksi. Aluksi tuntui oudolta, mutta toisaalta tytön koulumenestys on sellainen 7-8, monista vaativista aineista vain noin seiska tai päälle. Lukee kuitenkin kokeisiinkin jonkin verran. Olen miettinyt, että lapsi yrittää parhaansa ja lukio tulisi hänelle olemaan vaan aika haastava, vaikka tn. ylioppilaaksi pääsikin. Miksi näkisin ammattikoulun huonona? Tullee saamaan vajaan kasin keskiarvon ja sillä saa jo hyviäkin amispaikkoja. Sitten siellä hoitaa homman fiksusti, niin voi mennä sen jälkeen töihin tai jatkaa opintoja. Voisi olla lempeämpi vaihtoehto kuin painostaa lukioon ja hänen elämänsähän se on. Itselläni taas akateeminen koulutus ja sen merkitys on vähentynyt, kun se on niin tavallinen juttu ja näen elämää jo sen ulkopuolellakin toisin kuin nuorena.
Kiitos!
...silti todella järkyttynyt olo: keskiarvo ei riittänyt suoraan lukioon, olisin ostanut kesäkursseja matematiikassa ja ruotsissa, nää oli todistuksessa huonoimmat JOS vaan OLISI LUKENUT / yrittänyt....vittueikiinnosta oli vastaus: vain kokkikolmoskoulu kiinnostaa...en voi ymmärtää, kai tää tästä
Vaikka onkin provo, niin hyvä muistutus siitä, että jokainen lapsikin on ihan oma, itsenäinen yksilönsä. Jos ei sitä kestä, kannattaa yrittää olla sikiämättä ja hankkia vaikka joku nukke.
Varmaan näytätkin hänelle tämän pettymyksesi halusit tai et. Sellanen dissaus omalta vanhemmalta tulee olemaan vahingollisempi juttu kuin mikään kokkiamislinja ikinä. (Kiitos omalle äidille tässä välissä että hyväksyit ja kannustit minua aina valinnoissani, muistan sen aina, ja niin muistaisin myös sen jos et olisi tukenut)
Yhä edelleen: aloitukseni ei ole provo, JOKAINEN lapseni lähisukulainen o.n käynyt lukion ja vähintään opistotason (entinen amkk-tutkinto). Tyttäreni laittoi lukion ykkösvalinnaksi, mutta "perseili" kevään kokeet niin, että lukuaineiden keskiarvo jäi alle 7.5. Nyt olisi mahdollisuus "pääsykokeisiin" 2.8.2019, mutta ei aio mennä niihin, ei vaikka ostaisin valmennuskursseja....kokkikolmoskouluun...
ja kyllä: näytän pettymykseni! Näytän sen todella! En voi "kannustaa" mitään amis-opintoja....Ammatillisessa koulutuksessa on lähiopetusta noin 18 tuntia viikossa, vähemmän kuin alaluokilla....en PYSTY kannustamaan, kun en hyväksy koulutusvalintaa...
Huono provo siinä mielessä, ettei osaa edes kirjoittaa ja väittää käyneensä yliopiston :D
Vierailija kirjoitti:
Huono provo siinä mielessä, ettei osaa edes kirjoittaa ja väittää käyneensä yliopiston :D
Tätä mäkin ihmettelin, vois ees vähän yrittää :D
Vierailija kirjoitti:
Voi kun olisikin provo, mutta kun EI OLE, olen äitinä "ihan rikki", en IKINÄ olisi kuvitellut / ajatellut ettei tyttäreni käy lukiota / halua MENESTYSTÄ: lääkis-oikis-kauppis-ulkomaat....Ehei, kokkikolmoskouluun Raumalle....voi kun tää olisikin provo / pahaa unta...
Jaa, tyttäresi aikoo opiskella itsensä laivakokiksi. Ihan hyvä valinta, itsekin opiskelin Rauman merikoulussa.
Onnea opiskeluihin!
Jos ei sitä oikeasti kiinnosta, niin lukion se vielä voi rämpiä läpi mutta mitä hyötyä siitä on kun siitä eteenpäin tarvitsisi sitten jo vähän motivaatiotakin?