Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kouluttautuminen ja lapsettomuus

Vierailija
05.07.2019 |

Edessä viiden vuoden opinnot ja ikää 30. Ei lapsia. Miesystävä löytyy, joka siis kyllä haluaa lapsia. Ajankohdasta ei olla puhuttu, mutta mun opiskelemaan meno luonnollisesti monimutkistaa tilannetta paljon. Valmistun sitten joskus viiden vuoden päästä ja olen sitten jo 35. Tulenkohan enää sitten edes raskaaksi? Jos nytkään...

Mitä te tekisitte? Missä järjestyksessä asiat pitäisi hoitaa? Opiskelemaan menen, se on jo varmaa; olen palkkakuopassa ja nykyisessä työtilanteessani ei ole mitään järkeä lisääntyä. Miehellä ok tilanne, itselläni vaan ei ole.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin opiskelut vauvan synnyttyä. Sehän nukkuu suurimman osan päivästä, hyvin ehtii lukemaan välillä. Valmistun nyt kun lapsi 4v. Olen ollut alani töissä jo pari vuotta,

Vierailija
2/14 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta siltä, että lasten hankkiminen olisi sinulle elämässä prioriteetti. Siinä tapauksessa lapsia ei kannata hankkia. Niistä on nimittäin todella paljon työtä ja negatiivisia seurauksia mm. parisuhteelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 2, mistä noin päättelet? En kysyisi asiaa täältä, jos en haluaisi lapsia. Jos en haluaisi, mitään ongelmaa ei edes olisi. Oon toivonut omia lapsia jo monta vuotta. Elämäntilanteeni ei vaan koskaan ole ollut sellainen että sallisi lapset. Seurustelen ensimmäistä kertaa vakavasti. Mä olen aloittanut kaiken muutenkin myöhään verrattuna ikätovereihin. Suututtaa tuollainen väärinymmärrys, vaikka kysymykseni oli ihan selvä. 

Vierailija
4/14 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki lapsi heti opiskelujen alussa. Pidä äitiyslomaa vuosi.

Vierailija
5/14 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aloitin opiskelut vauvan synnyttyä. Sehän nukkuu suurimman osan päivästä, hyvin ehtii lukemaan välillä. Valmistun nyt kun lapsi 4v. Olen ollut alani töissä jo pari vuotta,

Joopa joo.

Vierailija
6/14 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta lasta haluat? Jos yksi riittää, voi lykätä pidempään. Mutta jos valmistut 35-vuotiaana ja haluat ensin työpaikan ja sitten varmemman aseman työmarkkinoilla, voi tulla kiire hankkia enää useampaa lasta. Lapsia voi hankkia myös kesken opintojen. Opintoja voi lykätä vuodella eteenpäin äitiysloman vuoksi.

Vierailija
7/14 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paljon tuttuja, jotka ovat äitiyslomallaan opiskelleet. Jostakin kumman syystä rauhallisilla ja täysipäisillä kavereillani on ollut kilttejä ja helppoja lapsia ja lapsen nukkuessa on ollut aikaa opiskella. Tietysti tällöin isä ottaa sitten kodinvetovastuun töistä kotiutuessaan. Taas jää äidille vapaata aikaa.

Kenellekään tutuistani ei (ehkä sattumalta tai sitten ei) ole osunut ns. "vaikeaa" ja siten opiskeluja häiritsevää lasta. Pahasti allerginen lapsi voi toki sekoittaa pakkaa.

Puhun itse lapsettomana 4-kymppisenä joten omakohtaista kokemusta ei ole. Kuitenkin todella moni tuttu on em. metodilla suoriutunut opiskeluista ja vauvasta. Tutkinnot maisterintutkintoja tai ylempiä amk-tutkintoja. Netissä pystyy nykyään hoitamaan valtaosan opinnoista.

Kannattaa myös selvittää oikeuttasi opintovapaaseen äitiysloman päätyttyä! Aikuisopintotuki on samaa tasoa ansiosidonnaisen kanssa.

Vierailija
8/14 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 6, varmaan 1-2, mutta todennäköisemmin tuon 2. On kiva jos lapsella on pikkusisarus. Olin itse aina ajatellut, että haluan lapset viimeistään ikävuosina 30-35. Tuntuu että asia vaan koko ajan lykkääntyy ja se ahdistaa. Voisin tehdä lapset kyllä jo opintoaikana, jos vaan mies suostuu (ei olla vielä keskusteltu). Vakityön löytää myöhemminkin, ja se on työnantajallekin varmaan kivempi, jos lapset on jo tehty. Hedelmällinen aika taasen on rajallinen.

No meni syteen taikka saveen, kai se on riski otettava. Toivon vaan että mies on oikea ja pysyy rinnalla, vaikka en olisi taloudellisesti tuottava muutamaan vuoteen. Se voi olla kyllä kriisin paikka. Kiitos vastauksista! 

Ps- jos jollakulla on kokemuksia lasten saannista opiskeluaikana ja vähän vanhempana, kuulisin siitä mielelläni.

AP

Vierailija
9/14 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole omia kokemuksia (paitsi esikoinen syntyi kun olin jatko-opiskelijana tekemässä väitöskirjaa, mutta se on vähän erilaista kuin tutkinto-opiskelu), mutta Suomessa on varsin helppoa olla opiskelija-äiti.tai isä, jos vaan teidän menot on suunniteltu sen mukaan.

Vierailija
10/14 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset nyt heti. Itse aloitin 28 v ja sain kolme lasta 34 v mennessä. Jos olisin ollut nuorempi, olisin tahtonut neljännenkin lapsen. Kaikki raskaudet sujuivat minulla hyvin.

Yhtä hyvin ei ole mennyt  kaikilla niillä tutuillani, jotka aloittivat myöhemmin.  

Olisiko sinusta kiva joutua kokemaan lapsettomuutta tai toistuvia keskenmenoja? Entä jos sinulla ei olisi aikaa keskenmenoille, koska hedelmällisyytesi olisi jo laskusuunnassa ja ehkä syynä lisääntyneisiin keskenmenoihin? Entä jos jäät lapsettomaksi?

Vierailija
11/14 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksella voi varmistaa toimeentulon. Miehen tuloilla elämisellä ja lisääntymisellä ei.

Vierailija
12/14 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä vaan heti ehkäisy pois ja anna ajan näyttää, milloin tärppää. Varmaan ehdit opiskella ainakin yhden vuoden ennen vauvaa.

Vierailija
13/14 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kokeilisi onneani viivyttelemällä.

Meillä jokainen lapsi sai alkunsa ekasta kierrosta. Viimeisellä yrityskerralla tuli kaksoset.

Vaikka en joutunut kokemaan keskenmenoja, niin viimeisille lapsille annettiin mahdollisuus, kun olin 37 v, eikä sen jälkeen ole tahdottu kokeilla onneamme. Vastuu jo olemassa olevista lapsista painaa, sillä mahdollisesti ei terveen lapsen syntyminen veisi aikaa pois  terveiltä ja jo olemassa olevilta lapsiltamme.

viisi

Vierailija
14/14 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille ihanista vastauksista! <3

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi