Täysin osaamaton harjoittelija - mitä tehdä?
Työnantajani palkkasi toisen työntekijän kaverin harjoittelijaksi. Eli ei avoimesti hakenut harjoittelijaa, vaan tämä työntekijä sai läpi ajatuksen harjoittelijan palkkaamisesta ja että siihen piti saada hänen kaverinsa.
Olen ainoa yrityksessä jonka työtehtäviin tämän harjoittelijan ns. työt liittyvät. Joten minulle tästä on haittaa, koska kyseinen harjoittelija ei osaa edes perusasioita tehtävistä. Siis ihan perusasioita.
Yrityksen johto on sitä mieltä, että harjoittelijalla vaikuttaa olevan hyvä asenne, kun on niin innoissaan. Eivät seuraa yhtään, mitä harjoittelija tekee tai on tekemättä.
Omaa työtäni kyseinen harjoittelija kuitenkin vaikuttaa huomattavasti osaamattomuudellaan. Mitä tehdä tässä tilanteessa?
Kommentit (52)
Missä ihmeen yrityksessä on kesäharjoittelija? Opintoihin liittyvät harjoittelut tehdään ns. kouluaikana ja muuten ollaan tavallisessa kesätyössä. Kesätyö voidaan hyväksyä harjoitteluksi, jos opiskelija on kouluaikana ollut sairaana tai ei ole saanut harjoittelupaikkaa.
Joo, kyse ei ole terveydenhuollosta vaan ihan kaupallisesta alasta. Ja järjestäytymätön pieni työnantaja.
Eli en saa mitään lisäpalkkaa ohjaamisesta eikä sitä huomioida työtehtävissä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä tietenkin osasit jo kaiken kun aloitit omassa ekassa työpaikkassasi? Jokaisella meillä on joskus ollut se ihan eka työpaikka ja tuskin meitä on suoraan heitty sinne syvään päähän vaan annettu se aika, joka siihen oppimiseen tarvitaan. Jos sinusta ei ole tuohon vastaamaan puhu esimiehesi kanssa, että vastuuttaa hänet jollekin joka osaa asettua myös muiden asemaan.
Kyllä minut vaan heitettiin suoraan syvään päähän ja vielä vähän kylmää vettä päälle. Meillä tämä on uusien kasteriitti.
Vierailija kirjoitti:
Osaamistahan opettaminenkin vaatii.
Se on työtäsi.
No sehän tässä se ongelma on, että se opettaminen nimenomaan ei ole työtäni.
Johto luulee harjoittelijan jo osaavan. Perehdyttäjäksi nimetty ei ole ehtinyt tehdä hänen kanssaan mitään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Millainen työ? Eikö siinä ole mitään osa-aluetta, jota voisi tehdä ns. mekaanisesti jonkun aikaa?
Tätä olen nimenomaan yrittänyt ehdottaa , että keksisivät hänelle jotain missä ei aiheuta haittaa yritykselle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hän ei osaa tehdä? Voiko osatakaan jos ei ole ammattilainen? Oletko opettanut?
Ei osaa siis yhtään mitään. On vasta aloittanut opiskelun (ensimmäinen vuosi), ei yhtään työkokemusta.
Omiin työtehtäviini ei ole resurssoitu opettamista tai opastamista. Koska työnantaja taitaa luulla, että harjoittelija osaa jo. Harjoittelija itse on sitä mieltä, että hän on vastuussa työtehtävien johtamisesta (on ilmoittanut tämän itse julkisesti).
Eli työnantaja ilmeisesti ei ole selvittänyt, mitä harjoitteluun kuuluu. On vain palkannut yhden työntekijän kaverin hyväntekeväisyytenä.
Pitäiskö sitten jutella sen työnantajan kanssa asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole huonoja oppijoita on vain huonoja opettajia. Jos työnantaja on hänet sinun vastuulle antanut on sinun velvollisuutesi löytää ne keinot jolla hän oppii ja hänestä saa sen tarvittavan hyödyn irti.
t. pomosi
Jos pomo ottaa taloon harjoittelijan sopimatta siitä perehdyttämään määrätyn työntekijän kanssa, niin on turha olettaa että se ilmaiseksi tehdään siinä oman työn sivussa. Siihen opettamiseenkin pitää perehtyä ja jos on hidas oppija tai jotain oppimisvaikeuksia niin ei ole tavis työntekijällä siihen resursseja eikä taitoja. Silloin se on kyllä pomon vastuulla. Ihan mitä tahansa ei voi työntekijältä vaatia. Nyt juttelemaan sen pomon kanssa että miten asia hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hän ei osaa tehdä? Voiko osatakaan jos ei ole ammattilainen? Oletko opettanut?
Yksi kysymys on se, että onko tämä ap:n tehtävä.
Ehkä johto pitää perehdytystä itsestäänselvyytenä. Kuitenkin sellainen tekee ap:n työstä raskaampaa, toinen hankaluus on se, että ap ei välttämättä ole ominaisuuksiltaan perehdyttäjä vaan olisi kannattanut pohtia, kenen homma se on.
Täsmälleen tämä. Opettaminen vaatii aikaa, jos tätä ei olla otettu huomioon, se on paha moka.
Siiinä on varmasti aika suuri vastuuu. Tulisi olla aikamoinen ihmistuntija. Näeeen ihastuttavana asiana nykynuorissa sen etttä he ovat melkoiisia luonnolapsia ja vipeltäjiä. Heissä on energiaaa ja synergiaa ja vapaamielisyyttttä ja avoimuuuttta.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeen yrityksessä on kesäharjoittelija? Opintoihin liittyvät harjoittelut tehdään ns. kouluaikana ja muuten ollaan tavallisessa kesätyössä. Kesätyö voidaan hyväksyä harjoitteluksi, jos opiskelija on kouluaikana ollut sairaana tai ei ole saanut harjoittelupaikkaa.
Riippuu kyllä pikkusen koulutusasteesta. Amiksessa näin voi ollakin, amk:n pakolliset harjoittelut voi kyllä suorittaa ihan vapaasti kesälomalla tai vaikka osa-aikatyöllä.
Ap, mitä konkreettista haittaa tuosta harjoittelijasta siis on sinulle? Anna se olla rauhassa tekemättä mitään ja hoida omat hommasi. Jos hänen tekemisensä/tekemättä jättäminen sotkee sinun tyosi, listaa vaikka viikko niitä hankaluuksia ylos ja marssi sen jälkeen uudestaan ta:n pakeille kysymään mitä tehdään kun X aiheutti nämä, nämä ja nämä ongelmat.
Vierailija kirjoitti:
Siiinä on varmasti aika suuri vastuuu. Tulisi olla aikamoinen ihmistuntija. Näeeen ihastuttavana asiana nykynuorissa sen etttä he ovat melkoiisia luonnolapsia ja vipeltäjiä. Heissä on energiaaa ja synergiaa ja vapaamielisyyttttä ja avoimuuuttta.
Mutta se etttä toiset ihmiseet ovat vain herkempiä kuiin toiset niin niiin se vain on ja se tuliisi ottaa huomiooon.
Itse menisin kysymään pomolta, että haluaako hän minun opettavan harjoittelijaa vai tekevän omat työni. Molempiin ei riitä aika. Itsekin monia peryhdyttänyt. Kyllä siinä omat työt usein seisoi.
Vierailija kirjoitti:
Ap, mitä konkreettista haittaa tuosta harjoittelijasta siis on sinulle? Anna se olla rauhassa tekemättä mitään ja hoida omat hommasi. Jos hänen tekemisensä/tekemättä jättäminen sotkee sinun tyosi, listaa vaikka viikko niitä hankaluuksia ylos ja marssi sen jälkeen uudestaan ta:n pakeille kysymään mitä tehdään kun X aiheutti nämä, nämä ja nämä ongelmat.
Kiitos. Tämä oli hyvä ehdotus.
Olen siis puhunut tilanteesta jo pari kertaa johdon kanssa ja vastaus on ollut kiukkuinen, että hän on X:n kaveri niin pitää vain luottaa että on osaava ja että hänellä vaikuttaa olevan hyvä asenne.
Kaveruus ja asenne kun eivät vain korvaa osaamista. Tai sitä, että jonkun aikaa olisi pitänyt resurssoida opettamiseen.
Ap
Miten harjoittelusta on sovittu? Onko TE-toimiston kautta vai opiskelijan työharjoittelua?
Jotta harjoittelijalle itselleen olisi mielekästä olla harjoittelijana, pitäisi hänellä olla ohjaaja ja perehdyttäjä paikalla, joka sitten harjoittelun lopussa antaa todistuksen harjoittelusta.
Jos näin ei ole niin kyseessä on kesätyöpaikka eikä harjoittelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osaa siis yhtään mitään. On vasta aloittanut opiskelun (ensimmäinen vuosi), ei yhtään työkokemusta.
Omiin työtehtäviini ei ole resurssoitu opettamista tai opastamista. Koska työnantaja taitaa luulla, että harjoittelija osaa jo. Harjoittelija itse on sitä mieltä, että hän on vastuussa työtehtävien johtamisesta (on ilmoittanut tämän itse julkisesti).
Eli työnantaja ilmeisesti ei ole selvittänyt, mitä harjoitteluun kuuluu. On vain palkannut yhden työntekijän kaverin hyväntekeväisyytenä.
No kun olen ja minua on moitittu huonosta asenteesta sen takia. Että kun harjoittelija on kuulemma halpa resurssi. Mutta kun ei ole resurssi vaan vie resursseja. Ja harjoittelija itse on sitä mieltä, että on tullut nyt pomoksi ja ottaa itsenäisen vastuun tehtävistä. Omat tehtäväni vain kärsivät tässä mutta sitä ei haluta tunnustaa.
Lähinnä olin kiinnostunut siitä, että korvaavatko kaveruussuhteet ja innokas asenne perusosaamisen työssä laajemmankin joukon mielestä. Eli että olenko tässä ainoana väärässä.
Ap
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos. Tämä oli hyvä ehdotus.
Olen siis puhunut tilanteesta jo pari kertaa johdon kanssa ja vastaus on ollut kiukkuinen, että hän on X:n kaveri niin pitää vain luottaa että on osaava ja että hänellä vaikuttaa olevan hyvä asenne.
Kaveruus ja asenne kun eivät vain korvaa osaamista. Tai sitä, että jonkun aikaa olisi pitänyt resurssoida opettamiseen.
Ap
Jep, olet paljon paremmassa asemassa kun sulla on lista hankaluuksista, niitä ei voi ohittaa. älä puutu mihinkään mikä ei liity omaan tyohosi, dokumentoi vaan itseesi kohdistuvat haitat ja esitä ne kysymysmuodossa, tyyliin: "X ei liittänyt materiaalitilaukseen oikeaa dokumenttia, ja nyt toimittaja ilmoitti minulle että lähetys viivästyy viikon. Pyydänko Xää ilmoittamaan asiakkaille viivästyksestä vai ilmoitanko itse". Tai "X ei merkannut mihinkään eilisen myyntiä, jätetäänko tuo päivä välistä meidän viikkoraportissa vai pystyyko sen tallentamaan jälkikäteen ja odotan tän raportin kanssa siihen asti" jne jne.
Pelkkä "X ei osaa mitään" kuulostaa helposti turhalta valitukselta, joka on helppo kuitata "no osaa se" vastakommentilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun olen ja minua on moitittu huonosta asenteesta sen takia. Että kun harjoittelija on kuulemma halpa resurssi. Mutta kun ei ole resurssi vaan vie resursseja. Ja harjoittelija itse on sitä mieltä, että on tullut nyt pomoksi ja ottaa itsenäisen vastuun tehtävistä. Omat tehtäväni vain kärsivät tässä mutta sitä ei haluta tunnustaa.
Lähinnä olin kiinnostunut siitä, että korvaavatko kaveruussuhteet ja innokas asenne perusosaamisen työssä laajemmankin joukon mielestä. Eli että olenko tässä ainoana väärässä.
Ap
Ap
Taitaa olla melkoinen peräkylän hikipaja kyseessä, kun yrityksen liiketoimintaa hoidetaan noin holtittomasti?
Ota se harjoittelija harjoittelijana siipesi alle. Sanot ensin suoraan että koskaan ei yrityksessä harjoittelija tai kesätyöntekijä toimi vastuullisissa tehtävissä ja piste. Hän on sinun alaisesi, ja sinä otat selkärankasi nyt esiin ja ohjaat häntä. Mainitse että sinä annat hänestä tiedot johdolle työtodistusta varten.
Perehdytä yhteen työtehtävään ja anna hänen sitten tehdä se. Valitse hänelle jotain simppeleitä töitä, joista ei ole haittaa yritykselle. Jos edistyy, hänestä voi saada apua, mutta jos ei pidä kauden loppuun jossain harmittomissa hommissa.
Kiinnostaisi tässä vaiheessa tietää, millaisesta harjoittelusta on kysymys. Onko henkilö työsuhteessa, ja maksatteko hänelle palkkaa? Onko hänen tarkoitus suorittaa jokin opintosuoritus tällä harjoittelulla?
Suorittaa tutkinnonosaa, ei makseta palkkaa: Tässä tapauksessa olette luultavasti tehneet paperin nimeltä koulutussopimus, jossa on määritelty ohjaaja ja harjoitteluun kuuluvat tehtävät. Jos ohjaaja ei ohjaa, on sopimusta rikottu ja koulu voi vaikka purkaa sen. Opiskelijan opintosuoritus on kiinni siitä, että hän pystyy perehtymään sopimuksen mukaisiin tehtäviin ja pääsee jossain vaiheessa suorittamaan niitä itsenäisesti. Jos ette pysty häntä perehdyttämään tai hän ei kertakaikkiaan pärjää, niin ensisijaisesti yhteys koululle.
Ei suorita tutkinnonosaa, maksetaan palkkaa: Tällöin "harjoittelija" on nimikkeestään huolimatta juridisesti ihan normaali työntekijä. Jos hänellä on vielä koeaikaa jäljellä, niin töiden oppimattomuus on ihan pätevä peruste tehdä koeaikapurku. (Tosin vähän epäreilu, jos perehdytys on jäänyt heikoksi eikä ole annettu todellista mahdollisuutta oppia.) Tämä on esimiehen asia, joten esimiehelle kannattaisi jutella siitä, että työntekijästä on pelkkää riesaa. Hän päättää mitä asialle tehdään. Voi olla, että tässä vaiheessa esimiehellä ei ole vielä oikeaa kuvaa siitä, kuinka osaamattomasta ihmisestä on kysymys, joten rautalanka on ystäväsi tässä asiassa.
Suorittaa tutkinnonosaa, maksetaan palkkaa: Tavallinen työlainsäädäntö pätee tällöinkin, mutta lisäksi voisi olla hyvä olla kouluun yhteydessä. Tällaisessakin tapauksessa pätee se, että opintosuoritukset saa vain tekemällä tiettyjä asioita työpaikalla, ja jos niihin ei pysty, ei harjoittelua saa läpi (mutta tässä tapauksessa saa toki silti palkkaa).
Ei suorita tutkinnonosaa, ei makseta palkkaa: Tällöin lienee kyseessä jonkinlainen työkokeilu tms, jota työkkäri rahoittaa. Tällöin kannattaisi keskustella tilanteesta työkkärin yhteyshenkilön kanssa, en osaa sanoa sen tarkemmin.
Millainen työ? Eikö siinä ole mitään osa-aluetta, jota voisi tehdä ns. mekaanisesti jonkun aikaa?