Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajatusleikki kolmesta hahmosta ja sosiaaliturvasta

Vierailija
04.07.2019 |

Oletetaan kolme henkilöä, Kassu, Lissu ja Hessu. Kaikki asuvat yksin ja ovat työttömiä, saavat työmarkkinatukea ja toimeentulotukea.

Jokainen heistä saa kolmeksi kuukaudeksi työpaikan, josta saavat palkkaa käteen 2000 euroa/kk.

Kassu tuhlaa kaiken heti. Kun viimeinen palkka tuli toukokuun lopussa, Kassu saa heinäkuussa taas toimeentulotukea. (En tiedä nykyisiä vyörytys- tai jaksotussääntöjä, mutta saa viimeistään elokuussa.)

Lissu nostaa rahat tililtään sitä mukaa kuin saa ja säilyttää käteistä piirongin laatikossa. Ei kerro laatikkorahoista Kelaan ja saa toimeentulotukea samalla tavalla kuin Kassu.

Hessu eli tarkasti ja häneltä jäi säästöön joka tilistä reilusti. Hän elää säästöillään, kun on tottunut nuukailemaan, monta, monta kuukautta, ennen kuin joutuu turvautumaan toimeentulotukeen.

Kuka/mikä toimii väärin? Kassu, Lissu, Hessu vai sosiaaliturvajärjestelmämme?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuinka asia pitäisi ratkaista?

Ap

Vierailija
2/45 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestelmä toimii vääriin ja asia ratkaistaisiin yksinkertaisesti ja oikeudenmukaisesti vastiikkettomalla perustulolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lissuhan näistä tietysti väärin toimii.

Mutta eniten väärin on se, että työtä ei ole tarjolla kaikille halukkaille. Pitäisin kansalaispalkan tapaista parhaana ratkaisuna.

Itse olen varakas peruspäivärahalle pudonnut työtön, eikä tulisi mieleenkään hakea toimeentulotukea.

Vierailija
4/45 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjestelmä toimii vääriin ja asia ratkaistaisiin yksinkertaisesti ja oikeudenmukaisesti vastiikkettomalla perustulolla.

Olen täysin samaa mieltä. Onko muita näkemyksiä, jotta saataisiin aikaan keskustelu.

Ap

Vierailija
5/45 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eniten väärin on se, että työtä ei ole tarjolla kaikille halukkaille. Pitäisin kansalaispalkan tapaista parhaana ratkaisuna.

Itse olen varakas peruspäivärahalle pudonnut työtön, eikä tulisi mieleenkään hakea toimeentulotukea.

Miksi Lissu toimii enemmän väärin kuin Kassu? Siis lain mukaan näin tietenkin on, mutta onko moraalisesti oikein hurvitella, ryypätä ja ostaa roinaa (oletetaan, että Kassu teki näin) ja väärin säästää rahaa "salaa".

Vierailija
6/45 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hessu toimi väärin, koska oli sekä fiksu että rehellinen ja kaiken huipuksi säästeliäs.

Vierailija
7/45 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ethän sinä sitä saisikaan, jos olet varakas (eivätkä varasi ole pöytälaatikossa).

Vierailija
8/45 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi Lissu toimii enemmän väärin kuin Kassu? Siis lain mukaan näin tietenkin on, mutta onko moraalisesti oikein hurvitella, ryypätä ja ostaa roinaa (oletetaan, että Kassu teki näin) ja väärin säästää rahaa "salaa".

Ehkä Kassulla on sairaus, eikä voi olla juomatta. Muiden silmiin näyttää hauskanpidolta, mutta voikin olla sisäisen rauhan hakemista. Lissu on sitä paitsi ainoa, joka valehtelee viranomaiselle.

joku muu

Vierailija
9/45 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lissu toimii väärin. Kassu on ainoastaan typerä.

Vierailija
10/45 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustoimeentulotuki ei ole ongelma, vaan harkinnanvarainen. Viimeksi mainittua voi saada pärstäkertoimella. Tosin perustoimeentulotuessakin on se huono puoli, että kaikki eivät tiedä hakea sitä. Esimerkiksi itse en ollut tietoinen, että päiväraha (se 4e lisä työmarkkinatukeen työllistämistoimen aikana) ei vähennä toimeentulotukea ja näin jäin ilman ylimääräistä hyötyä, joka minulle olisi ttt-saajana kuulunut.

Vierailija
11/45 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä Kassulla on sairaus, eikä voi olla juomatta. Muiden silmiin näyttää hauskanpidolta, mutta voikin olla sisäisen rauhan hakemista. Lissu on sitä paitsi ainoa, joka valehtelee viranomaiselle.

joku muu

Joo, tai jos Kassu käyttikin rahansa roinan ostamiseen, ehkä hänellä on sellainen häiriö, eikä yhtään kivaa. Ehkäpä Lissulla on sellainen häiriö, että hän piilottelee säästöjään Kelalta, kun haluaa säästää "salaa" hammasimplanttiin, jota Kela ei maksa. Ei ole kivaa, mutta Lissu ei vain voi itselleen mitään.

Vierailija
12/45 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lissu on ainoa joka toimi oikein. Noiden säästettyjen varojen turvin hän voi vielä päästä pätkätöiden ja sossun köyhyysloukusta.

Vierailija
13/45 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

joku muu

Joo, tai jos Kassu käyttikin rahansa roinan ostamiseen, ehkä hänellä on sellainen häiriö, eikä yhtään kivaa. Ehkäpä Lissulla on sellainen häiriö, että hän piilottelee säästöjään Kelalta, kun haluaa säästää "salaa" hammasimplanttiin, jota Kela ei maksa. Ei ole kivaa, mutta Lissu ei vain voi itselleen mitään.

Yleensä nämä rahojen piilottelijat ovat näitä "mulle kuuluu" -tyyppejä. Kassut ovat oikeasti ongelmaisia, eivätkä saa ilman apua käytöstään poikki. Jo silloinkaan. Sinusta pelikoneen takominen näyttää hupailulta, mutta koneella notkuva tyyppi on saanut itselleen laitetta takomalla kymppitonnien velat. Kuulostaako hauskalta?

Vierailija
14/45 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten täällä jo todettiinkin, tämäkin ongelma ratkeaisi oikeudenmukaisesti vain, jos otettaisiin käyttöön perustulo.

Vierailija
15/45 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että nykyinen sosiaaliturva pikku hiljalleen siirtyy askel askeleelta kohti perustuloa muutaman hallituksen jälkeen kun Vihreät ovat pääministeri puolue ja mukana on muutama muu perustulomyönteinen puolue.

Vierailija
16/45 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustoimeentulotuki ei ole ongelma, vaan harkinnanvarainen. Viimeksi mainittua voi saada pärstäkertoimella. Tosin perustoimeentulotuessakin on se huono puoli, että kaikki eivät tiedä hakea sitä. Esimerkiksi itse en ollut tietoinen, että päiväraha (se 4e lisä työmarkkinatukeen työllistämistoimen aikana) ei vähennä toimeentulotukea ja näin jäin ilman ylimääräistä hyötyä, joka minulle olisi ttt-saajana kuulunut.

Kyllä perustoimeentulotukikin on ongelma, koska rahaa saa, jos tuhlaa kaiken. Jos pienipalkkaisistakin pätkätöistä säästää edes jonkin verran, hyöty on olematon. Toimeentulotuki kannustaa köyhiä elämään kädestä suuhun silloinkin, kun saavat satunnaisia töitä.

Vierailija
17/45 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minusta juuri näin on. Jos on rahaa, ei ole mitään moraalista velvoitetta säästää sitä pahan päivän varalle, vaan kyllä sen saa hummata.

Ajatteles jos olisi säästövelvollisuus. Kuinka moni nykyinen työssäkäyvä, varsinkaan niistä joilla on ns. vakituinen työsuhde joka voi milloin tahansa päättyä YT-neuvotteluissa, sen velvoitteensa toteuttaa? Ei, pitää tietysti matkustella, uusia sisustusta, ostaa uusi auto, ja myös liian iso asunto jota ei saa myytyä kuin tappiolla. En osaa pitää Kassun toimintaa sen paheksuttavampana.

Vierailija
18/45 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä perustoimeentulotukikin on ongelma, koska rahaa saa, jos tuhlaa kaiken. Jos pienipalkkaisistakin pätkätöistä säästää edes jonkin verran, hyöty on olematon. Toimeentulotuki kannustaa köyhiä elämään kädestä suuhun silloinkin, kun saavat satunnaisia töitä.

Eikä saa. Korkeintaan maksusitoumuksen tai jonkin leipäjonokupongin saa. Meidän kylällä leipäjonoonkin pitää siis olla "lähete".

Vierailija
19/45 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että nykyinen sosiaaliturva pikku hiljalleen siirtyy askel askeleelta kohti perustuloa muutaman hallituksen jälkeen kun Vihreät ovat pääministeri puolue ja mukana on muutama muu perustulomyönteinen puolue.

Muuhun en nyt puutu, mutta Vihreät pääministeripuolue! 🤣🤣

En tiedä kuinka vanha olet, mutta vakuutan että ehdit kuolla ennen kuin Suomessa on Vihreä pääministeri. Niin paljon id.iootteja ei tästä maasta löydy.

Vierailija
20/45 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minusta juuri näin on. Jos on rahaa, ei ole mitään moraalista velvoitetta säästää sitä pahan päivän varalle, vaan kyllä sen saa hummata.

Ajatteles jos olisi säästövelvollisuus. Kuinka moni nykyinen työssäkäyvä, varsinkaan niistä joilla on ns. vakituinen työsuhde joka voi milloin tahansa päättyä YT-neuvotteluissa, sen velvoitteensa toteuttaa? Ei, pitää tietysti matkustella, uusia sisustusta, ostaa uusi auto, ja myös liian iso asunto jota ei saa myytyä kuin tappiolla. En osaa pitää Kassun toimintaa sen paheksuttavampana.

Mutta onko niin, että Kassu toimii oikein ja hammasimplanttiin salaa säästävä Lissu toimii väärin?