Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Melatoniinin käyttäjät

Vierailija
04.07.2019 |

Saatteko siitä oikeaa apua? Mikä annostus ja milloin otatte?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On apua. 1 mg tabletti riittää hyvin. Tosin yöheräilyyn ei edes pitkävaikutteinen melatoniini ole mulla auttanut. Ja jos otan liian ison satsin (marketista saa vahvimmillaan 1,9 mg) , näen kamalia painajaisia yöllä.

Vierailija
2/17 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On apua. 1 mg tabletti riittää hyvin. Tosin yöheräilyyn ei edes pitkävaikutteinen melatoniini ole mulla auttanut. Ja jos otan liian ison satsin (marketista saa vahvimmillaan 1,9 mg) , näen kamalia painajaisia yöllä.

Niin ja jos menen nukkumaan klo 22, otan tabletin klo 20 jotta vaikutus olisi optimi. Joskus otan kyllä myöhempäänkin vaikka nukkumaanmenoaika on sama, enkä ole huomannut dramaattista eroa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut, ajoittain tulee käytettyä; esim. kolmen nukkumattoman yön jälkeen. Otan 2mg kuusi tuntia ennen unen oletettua puoltaväliä --> herätyskelloni soi 3.15, pyrin menemään sänkyyn viim. klo 20. Otan melatoniin siis puoli kuuden ja kuuden välillä.

Vierailija
4/17 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja jos menen nukkumaan klo 22, otan tabletin klo 20 jotta vaikutus olisi optimi. Joskus otan kyllä myöhempäänkin vaikka nukkumaanmenoaika on sama, enkä ole huomannut dramaattista eroa...

Uniprofessori ohjeisti jossain, että melatoniini kannattaa ottaa noin klo 17.

Vierailija
5/17 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla Melatonin Orion 3mg. Otan noin tuntia ennen kuin haluaisin nukahtaa. Mulla auttaa just siihen, että saan unen päästä kiinni.

Vierailija
6/17 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun annostus on 9 mg... Kolme eri lääkäriä on sillä annostuksella sitä mulle määränneet. Otan n. tuntia ennen kuin menen sänkyyn "nukkumaan". Alussa olin huomaavinani jonkinlaisen vaikutuksen, ihan kuin olisin nukkunut alkuyöstä vähän paremmin ja ehkä vähän pidempään ennen heräilyn ja valvomisen alkamista, mutta enää en huomaa mitään vaikutusta. Pitää varmaan lopettaa sen ottaminen, mitä sitä turhaan...

Vierailija
7/17 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ongelma ei ole nukhtaminen vaan aamuyön heräily. Otan pitkäaikutteisen just nukkumaan mennessä 2 kpl 1,9 mg. On auttanut. En käytä joka yö, vaan silloin kun stressin takia huonouninen kausi. Nukkuminen vähentää stressiäkin.

Vierailija
8/17 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan 1,9 mg illalla, tunnin päästä väsyttää kovasti ja nukahdan nopeasti. Yöllä välillä heräilen ja uudelleen nukahtamiseen voi kulua pari tuntia, yleensä vähemmän. Jos pidän muutaman viikon tauon melatoniinista, niin se vaikuttaa taas paremmin. Kesällä ihan hyvä apu huonoon nukkumiseen.

Vierailija
9/17 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän omatoimisesti kaupan vahvinta eli 1,9 mg pitkävaikutteista lokakuusta helmikuulle vuodenajan aiheuttamaan unen laadun huonontumisen ja aamuyöheräilyn vuoksi, nukahtaminen ei koskaan ole ollut ongelma. Toimii!

Vierailija
10/17 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 mg säännöllisesti joka ilta. Jos unohdan, tajuan sen puolen yön jälkeen kun ihmettelen että miksei uni tule. Pyrin ottamaan tunnin ennen nukkumaanmenoa, mutta joskus vasta sänkyyn mennessä (jolloin vaikutusta joutuu odottelemaan).

Vierailija
11/17 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla satunnaisessa käytössä 3mg. N. Tuntia ennen nukkumaanmenoa pyrin ottamaan. Hyvin saa unenpäästä kiinni, mutta herättää usein aamuyöstä. Ja unet on voimakkaita ja pitkiä ja ne muistaa usein aamulla hyvin. Ilman melatoniinia en uneksi niin vahvasti.

Vierailija
12/17 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee siitä päänsärkyä. Olen kuullut, että yliannostusta ei saisi ottaa (tuttava ottaa melkoisen yliannostuksen).

Vierailija
13/17 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniinia ei saisi syödä viikkoa kauempaa. Täytyy pitää tauko käytössä. Suosittelen Anti-Stress -valmistetta välipäivien ajaksi.

Vierailija
14/17 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan tarvittaessa 1.9mg purutabletin juuri ennen sänkyyn menemistä. Vaikutus tuntuu alkavan noin viidessätoista minuutissa. Näin ainakin luulottelen itselleni. Stressaatuneena tuo yöheräilykin kiusaa välillä ja tällöin otan uuden 1.9mg heti herättyäni, kunhan uniaikaa on jäljellä vähintään sellainen kolmisen tuntia. En tiedä olisiko tuo purutabletti sen nopean vaikutuksen alkamisen takana. Saattaa alkaa imeytyä jo suun limakalvoilta. Jokin kielen alle suihkutettava tuotekin on, joten ehkä vastaava imeytymisreitti saattaisi toimia purutablettienkin kanssa.

Vierailija
15/17 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melatoniinia pidetään turvallisena myös pitkäaikaisessa käytössä, Olen käyttänyt sitä yli 5 vuoden ajan melkein koko ajan, koska parempaakaan ei ole. Säännöllinen unen saanti edellyttää myös 2 mg melatoniinin kanssa säännöllisyyttä muiltakin elämäntavoilta. Otan tabletin klo 20.30 ja nukahdan noin klo 11.45. Jos valvon vähänkin sitä pidempään (esim. koska olen unohtanut ottaa lääkkeen), seuraavan kerran saatan saada unta klo 03:n jälkeen. Jos sekin menee ohi, valvon usein läpi koko yön.

Melatoniini menettää välillä tehoaan, minkä takia pidän taukoja esim. lomien aikana. Vuorokausirytmini kääntyy silloin aivan päälaelleen: nukun "normaalisti" eli ilman lääkkeitä noin klo 07-14.

Vierailija
16/17 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan 5 mg joskus 20:00 aikoihin. Unet on aina melkoisen toiminnantäyteisiä. :D

Vierailija
17/17 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo unien muuttuminen todella toimintapainoitteisiksi on myös minun "ongelmani". 

Siksi en enää käytäkään melatoniinia. Rauhallisempikin meno yöllä riittää.