Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syntymättömälle lapselle ei saa mitään ostaa tai laittaa valmiiksi

Vierailija
04.07.2019 |

Esikoisemme on nyt syntynyt terveenä maailmaan. Olimme laittaneet hänelle kaikki valmiiksi enne syntymää; pesseet ja silittäneet vaatteet, ostaneet vaunut yms tarpeellista. Anoppi sanoi vielä ennen vauvan syntymää vihaisena että mitä ne mitään mennään ostamaan jos vauva ei synnykkään elävänä. Minusta ihan kamala ajatus että lapsi syntyisi perheeseen missä ei yhden yhtä vaatetta olisi odottamassa, saati turvaistuinta jolla hakea vauva kotiin. Onko joku yleinenkin +50vuotiaiden ajatus?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se on ennenvanhaan ollut, että moni lapsi on syntynyt kuolleena tai kuollut ennenkuin täytti vuoden. Siitähän tuollainen tapa on lähtöisin, turha intoilla, kun lapsi voi kuolla milloin vain.

Siitä on moni tuutulaulukin saanut alkunsa, vertauskuvilla niissä toivotetaan lapselle hyvää kuolemaa.

Mutta korkeasta lapsikuolleisuudesta huolimatta lapselle kyllä oli valmiina perheen varallisuuden mukainen varustelu eli vähintään jonkinlainen riepu päälle pantavaksi ja jonkinlainen kehto tai vastaava nukkumista varten. Varakkaammissa perheissä enemmänkin. 

Juu, näin meillä kun esikoinen syntyi vuonna 1995. Terv. äiti 52-v.

Vierailija
22/50 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pelkäsin hysteerisesti kohtukuolemaa esikoisen kohdalla, todella nihkeästi edes kaukaloa tuli mietittyä "koska mitä jos". Nyt, odottaessani toista lasta rv33, olen lähinnä helpottunut että kaikki on valmiina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se on ennenvanhaan ollut, että moni lapsi on syntynyt kuolleena tai kuollut ennenkuin täytti vuoden. Siitähän tuollainen tapa on lähtöisin, turha intoilla, kun lapsi voi kuolla milloin vain.

Siitä on moni tuutulaulukin saanut alkunsa, vertauskuvilla niissä toivotetaan lapselle hyvää kuolemaa.

Mutta korkeasta lapsikuolleisuudesta huolimatta lapselle kyllä oli valmiina perheen varallisuuden mukainen varustelu eli vähintään jonkinlainen riepu päälle pantavaksi ja jonkinlainen kehto tai vastaava nukkumista varten. Varakkaammissa perheissä enemmänkin. 

Juu, näin meillä kun esikoinen syntyi vuonna 1995. Terv. äiti 52-v.

Et sitten huomannut, että tuossa ei puhuttu viisikymppisistä äideistä, vaan paljon varhaisemmasta ajasta. Vuonna 1995 ei enää suuri osa lapsista kuollut ennen ensimmäistä ikävuotta. Ei ainakaan Suomessa.  

Vierailija
24/50 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullehan tuumas vastaavasti 60+ työkaveri, kun kerroin, että käytiin vaunukaupoilla viikonloppuna. "mitä ihmettä te vielä mitään ostatte?! Sehän voi vaikka kuolla!!!"

Pah, en mä kaupoilla ala ravaamaan synnytyksen jälkeen, silloin keskitytään tärkeimpään. Mies on kuulemma sitä varten, että hän voi ostaa kaiken. Että mä en voisi vaikuttaa yhtään mihinkään, mitenkään? Eikun ne on käyty valmiiksi varailemassa ja merkkaamassa, mies vaan ikäänkuin poimii sitten mukaansa. Miksei niitä sitten samalla ostaisi, kun kaupoilla kuitenkin käy? - ei ole mitään järkeä mitään valmiiksi hankkia, kun niistä pitää sitten päästä nopeesti eroon, jos lapsi kuolee.

Näikö sä neljä lapsen äiti olet toiminut? Juu, tai eihän silloin ostettu kuin ekalle lapselle tavarat. Eiköhän tuo tavaroiden pois laitto ole sitten sitä omaa luopumis- ja suremisprosessia.

Piti mua täysin järjettömänä. Haukkui pitkin poikin osastoja, että arvatkaa mitä toi likka on keksinyt. Monet oli mun puolella ja piti taas tuota haukkujaa järjettömänä. Ensinnäkin niin ei sanota raskaana olevalle. Sain runsaasti rakkautta ja myötätuntoa työkavereilta silloin.

En loukkaantunut, lähinnä vaan ihmettelen oikeasti noin töykeitä ihmisiä on. :D

Vierailija
25/50 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko varpaillaan saa elellä, jos mitään hankintoja ei voi milloinkaan tehdä etukäteen. Ja melko kiireellä pitää ne hankinnat sitten tehdä, jos käykin se kaikkein todennäköisin vaihtoehto eli kaikki menee hyvin. 

Vierailija
26/50 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullehan tuumas vastaavasti 60+ työkaveri, kun kerroin, että käytiin vaunukaupoilla viikonloppuna. "mitä ihmettä te vielä mitään ostatte?! Sehän voi vaikka kuolla!!!"

Pah, en mä kaupoilla ala ravaamaan synnytyksen jälkeen, silloin keskitytään tärkeimpään. Mies on kuulemma sitä varten, että hän voi ostaa kaiken. Että mä en voisi vaikuttaa yhtään mihinkään, mitenkään? Eikun ne on käyty valmiiksi varailemassa ja merkkaamassa, mies vaan ikäänkuin poimii sitten mukaansa. Miksei niitä sitten samalla ostaisi, kun kaupoilla kuitenkin käy? - ei ole mitään järkeä mitään valmiiksi hankkia, kun niistä pitää sitten päästä nopeesti eroon, jos lapsi kuolee.

Näikö sä neljä lapsen äiti olet toiminut? Juu, tai eihän silloin ostettu kuin ekalle lapselle tavarat. Eiköhän tuo tavaroiden pois laitto ole sitten sitä omaa luopumis- ja suremisprosessia.

Piti mua täysin järjettömänä. Haukkui pitkin poikin osastoja, että arvatkaa mitä toi likka on keksinyt. Monet oli mun puolella ja piti taas tuota haukkujaa järjettömänä. Ensinnäkin niin ei sanota raskaana olevalle. Sain runsaasti rakkautta ja myötätuntoa työkavereilta silloin.

Tuolla ajatusmallilla ei voi ostaa ruokaakaan kuin ateria kerrallaan. Sitä kun voi vaikka itsekin kuolla ennen seuraavaa ateriaa. 

Vierailija
27/50 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän +50 vuotiaat ovat ihan yhtä moderneja kuin nuoremmatkin polvet. Nää ovat synnyttäneet 80 > luvulta lähtien. Ei synnytyskuolemat enää silloin niin yleisiä ollut.

Itse olen 47v ja paljon +50 kavereita. Järkyttyisivät, jos kuulisivat tuollaista puhuttaneet kellekään milloinkaan.

Äitini on nyt 66 v, eikä ikinä tuommoisia ihmettelis. Päinvastoin oli ensimmäisenä ostelemassa vauvan juttuja, kun esikoinen syntyi 2000.

Vierailija
28/50 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin varmaan v'ttuuksissani sanonut tuolle tyypille seuraavalla kerralla kun kertoi suunnittelevansa minkä tahansa asian ostoa "Mitä sä sitä vielä ostat? Sähän voit vaikka kuolla ennen kuin ehdit sitä käyttää"

Vierailija
29/50 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, kuten ei myöskään anoppien yleinen ajatus.

Sun lastesi isän äidin ajatus vain.

Vierailija
30/50 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin varmaan v'ttuuksissani sanonut tuolle tyypille seuraavalla kerralla kun kertoi suunnittelevansa minkä tahansa asian ostoa "Mitä sä sitä vielä ostat? Sähän voit vaikka kuolla ennen kuin ehdit sitä käyttää"

:D

Mä vaan ajattelin pysyä erossa hänestä, ettei tule mitään uusia kommentteja. Sillähän niitä riitti.

Vierailija
31/50 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri (28v) oli hankkinut vauvalle kaiken valmiiksi. Lapsi koki kohtukuoleman ja työkeverin miehellä oli melkoinen työ päästä parissa päivässä eroon koko lastenhuoneen sisällöstä. Vaunut, rattaat, turvakaukalo, vaatteet, vaipat jne. piti"hävittää" eli myydä tai lahjoittaa sillä aikaa, kun vaimo oli sairaalassa.

Tappiota tuli melkein 1500 e kuulemma.

Eli jos tuohon on varaa, niin ilman muuta hankkii kaiken valmiiksi.

Yleensä riittää, että turvakaukalo on varattu ja tarvikkeet valmiiksi katsottuna, ei niitä ole pakko kotiin hankkia heti raskaustestin jälkeen.

Mikäs kiire niitä tavaroita on hävittää? Ne voi ihan hyvin odotella sitä seuraavaa vauvaa.

Montako vuotta ajattelit museoida lastenhuonetta ilman lasta? Joka päivä suljettu ovi muistuttaisi, että vauvaa ei tullutkaan.

Vierailija
32/50 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri (28v) oli hankkinut vauvalle kaiken valmiiksi. Lapsi koki kohtukuoleman ja työkeverin miehellä oli melkoinen työ päästä parissa päivässä eroon koko lastenhuoneen sisällöstä. Vaunut, rattaat, turvakaukalo, vaatteet, vaipat jne. piti"hävittää" eli myydä tai lahjoittaa sillä aikaa, kun vaimo oli sairaalassa.

Yleensä riittää, että turvakaukalo on varattu ja tarvikkeet valmiiksi katsottuna, ei niitä ole pakko kotiin hankkia heti raskaustestin jälkeen.

Järkyttävä kylmä ajatusmalli. Ihan kuin rahalla olisi siinä kohtaa mitään merkitystä, jos menettää oman lapsensa. 

No jos olet lainarahalla ostanut kaiken, niin kyllä se hieman vihlaisee, kun ei ole lasta, mutta velkaa jäi. Nykyperheissä onneksi on rahaa sekä hankkia tavaroita varastoon monta vuotta ennen lapsen syntymää että maksella pikavippejä.

Vierailija
33/50 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viitisen vuotta sitten töissä lastentarvikeliikkeessä ja osa tuli heit raskaustestin tehtyään ostamaan vaunuja ja turvakaukaloita. Sama porukka kantoi tavarat takaisin 6 kk myöhemmin ja halusi vaihtaa ne (käyttämättöminä) uudempaa malliin. Ei ihme, että lapsenteko on kallista.

Vierailija
34/50 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävä kylmä ajatusmalli. Ihan kuin rahalla olisi siinä kohtaa mitään merkitystä, jos menettää oman lapsensa. 

No jos olet lainarahalla ostanut kaiken, niin kyllä se hieman vihlaisee, kun ei ole lasta, mutta velkaa jäi. Nykyperheissä onneksi on rahaa sekä hankkia tavaroita varastoon monta vuotta ennen lapsen syntymää että maksella pikavippejä.

Velat saa maksettua pois, mutta menetettyä vauvaa ei tuo mikään takaisin. Lapsen menettäneelle ei ole todellakaan mitään väliä sillä, paljonko rahaa meni "hukkaan" lapsen hankintoihin ja paljonko niistä jäi velkaa. Vain totaalisen tunnekylmä ihminen voi edes kuvitella, että rahalla olisi siinä vaiheessa jotain merkitystä. 

Vierailija
35/50 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppisi nuoruudessa tuskin olikaan turvaistuimia vauvoille ainakaan Suomessa. Turvaistuin kun keksittiin vasta 1964.

Niin. Anoppi lienee saanut lapsensa joskus 80- tai 90-luvulla, riippuen minkä ikäinen aloittaja on. 70-luvun lopulla jos ap tai hänen miehensä ovat noin 40v.

Vierailija
36/50 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan yhtä oikein hankkia tavaraa etukäteen tai olla hankkimatta.

Sen sijaan raskaana oleville naisille ei jauheta siitä että lapsi voi kuolla ennen kuin syntyykään. Tämän ymmärrän jopa minä, joka en ikinä tahdo lapsia.

Vierailija
37/50 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on varmaan jokin uskomusjuttu. Itse olen kuullut, että vauvalle ei saisi petiä pedata ennen syntymää, tuo huonoa onnea. Niin tai näin, tosi törkeää povata kenellekään vauvan kuolemaa...

Vierailija
38/50 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä kasarilla ja ysärillä, jolloin ap:n anoppi on oletettavasti lapsia tehnyt, lapsikuolleisuus oli suht sama kuin tänä päivänä.

Vierailija
39/50 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen 28-vuotias ja raskaana. En aio ostaa mitään ennen vauvan syntymää, äitiyspakkauksella pärjää jo alkuun. Mies hakee turvaistuimen ennen kuin hakee minut sairaalassa. Takana ei ole keskenmenoja tai kuolemia, mutta aina voi jotakin sattua. Me ihmiset olemme erilaisia, ei se toisen tapa ole automaattisesti väärä.

Toivottavasti et halua mitään tiettyä mallia kaukalosta? Niitä ei nimittäin välttämättä ole varastossa. Mekin odotettiin aikoinaan neljä viikkoa ihan perusbrio-kaukaloa.

Vierailija
40/50 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain käsittelemätöntä traumaa tai ihan vaan uskomus huonosta onnesta. Tuskin mitään pahaa tarkoitti, vaikka ymmärrän kyllä että tuollainen tölväisy jää harmittamaan.