Miksi jotkut ihmiset ei usko että pahoja ihmisiä on olemassa?
Joskus vain huomaa esim julkisuudessa ihmisiä, jotka kuvittelevat selvästi, että kaikkien ihmisten sisällä on vain hyvää, että ne ovat vain väärin ymmärrettyjä jne.
Ilmeisesti noin sinisilmäiset ihmiset eivät ole koskaan törmänneet pahuuteen omassa elämässä?
Vai miten sellasen luonteenlaadun voi selittää.
Tai sitten on niitä, joiden mielestä vain tietynlainen ihminen voi olla paha, mutta esim vähemmistöön kuuluva on aina hyvä, tai jonkun värinen tai johonkin uskontoon kuuluva on aina hyvä ihminen.
Joko tai, joko kaikki ihmiset ovat hyviä tai sitten vain kaikki vähemmistön edustajat ovat hyviä.
Mistä tämä johtuu.
Naiveja ihmisiä käytetään surutta hyväksi pahojen ihmisten toimesta, eivätkä ne edes huomaa sitä ennen kuin on liian myöhästä. Vai huomaavatkohan silloinkaan kun joku heitä k u ris ta a, ajattelevatko silloinkin että k ur ist aj a on vain hyväsydäminen ihminen, joka on väärinymmärretty hyvä ihminen?
Onhan se toisaalta hyvin jaloa että ajattelee ihmisistä vain hyvää, mutta on se myös erittäin tyhmää ja hengenvaarallista.
Kommentit (28)
Itseäni raivostuttaa moporällääjät. He ovat pahoja ihmisiä eivätkä välitä muista tippaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni raivostuttaa moporällääjät. He ovat pahoja ihmisiä eivätkä välitä muista tippaakaan.
Nehän on vasta teinejä ja kasvamassa ihmisiksi. Kuuluu ikään.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ovat olleet joskus myös vauvoja, joten onko siis olemassa myös pahoja vauvoja?
Kyllä jotkut on pahoja jo lapsina, varmasti syntyvät pahoina.
Yritysjohtajat osakeanteineen ja muut rahanpesijat ulkomaisille tileille miljoonien pimittajat veronkiertajat... Pahoja ovat kaikki tyyni.
Olen katsonut aika paljon dokumentteja murhaajista ja sarjamurhaajista. Miettinyt myös tuota, että voiko ihminen tosiaan olla paha vai onko hänen pahat tekonsa vain seurausta jostain kuten lapsuuden hyväksikäytöstä tai kaltoinkohtelusta. Aika usein erityisesti sarjamurhaajien lapsuudesta löytyy kohtelua, jolla on hyvinkin saattanut olla vaikutusta siihen, millainen aikuinen lapsesta on tullut. Joidenkin kohdalla kuitenkin lapsuuden ympäristötekijät (perhe jne) ovat olleet täysin normaalit, mutta lapsi on jo hyvin pienenä osoittanut väkivaltaisuutta, julmuutta ja tunnekylmyyttä. Tällaisesta ihmisestä jo melkein voisikin sanoa, että hän on paha.
Minä taas huomaan julkisuudessa olevissa tyypeissä just näitä pahoja ihmisiä. Empatiakyvyttömyyttä, narsismia, pinnalliset arvot jne. Julkisuuteen näytetään ihan muuta kuin mikä on totuus.
Koulukiusaajat ovat pahoja ihmisiä.
Kiusaajista kun se mätä persoona paistaa läpi jo nuoruudessa eikä suurinkaan osa niistä muutu paremmaksi iän myötä.
Olen törmännyt kieltoihin ihmisiin ja heitäkyllä yhdistää jokin persoonallisuushäiriö.
Pahin ilmentymä näistä ihmisistä on, että ensin ollaan ystäviä ja urkitaan kaikkea arkaluonteista ihmisestä ja hups! sitten kyykytetään tätä ”ystävää” kun käytetään arkaluonteisia tietoja hyväksi.
Mutta nuo on kyllä mielenterveyspotilaita, jotka avohoidossa.
Itsellä ”pahojen ihmisten tutka” herkkä, sillä siskollani rajatilapersoona ja häneen ei voinut luottaa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Idiootteja ne on. Teinipojat on idiootteja. Toki niistäkin pahoja ihmisiä löytyy.
Mä olen varmaan tuollainen. En kyllä ole sinisilmäinen (olen varovainen ihmisten kanssa ja välttelen riskejä), mutta uskon, että pahuuden takana yleensä on huonoja kokemuksia, kaltoinkohtelua ja epätoivoa. Toki täysi psykopaatti viis veisaa muiden tunteista, mutta ei sekään aina tee ihmisestä pahaa.
Halu yrittää ymmärtää syitä pahojen tekojen takana ei tarkoita tekojen hyväksymistä. Pidemmällä tähtäimellä sillä voi jopa olla hyötyjä tulevan rikollisuuden kitkemisessä. Esim. sosiaalipolitiikalla voidaan vaikuttaa moniin asioihin, jotka on rakenteellisesti ruokkivat rikollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä suomeen toivo selllaista kulttuuria että joku ajaa rekalla joukkoon jossain ranskassa.
Muutoin ainakin haluaa löytäää aina jonkun ymmärretttävän syyn pahuudelle niin sitä on tällöin helpompi käsitellä ja pyrkiä ratkaisemaan ongelma. Käsinkoskettamattomat ongelmat ovat pelottavia koska tälllöin antaa vaaralle mahdolllisuuden vaaania ja toteutua ja pakomatkaat aina ovat loputttomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä suomeen toivo selllaista kulttuuria että joku ajaa rekalla joukkoon jossain ranskassa.
Muutoin ainakin haluaa löytäää aina jonkun ymmärretttävän syyn pahuudelle niin sitä on tällöin helpompi käsitellä ja pyrkiä ratkaisemaan ongelma. Käsinkoskettamattomat ongelmat ovat pelottavia koska tälllöin antaa vaaralle mahdolllisuuden vaaania ja toteutua ja pakomatkaat aina ovat loputttomia.
Sillloin kun sanat lopppuvat alkaa väkivalta. Kompromisssikulttuuri ja pyrkimys rauhaaan löydetäään vain haluusta pyrkiesssä se todellla saavutttamaan.
Kuvaileppas ap sitten sellainen absoluuttisen paha ihminen?
Itse uskon, että kaikissa on jotain hyvääkin ja siksi en jaottele ihmisiä "hyviin" ja "pahoihin" kuten lapsilla on taipumusta tehdä.
Ihminen voi tehdä pahoja ja hyviä tekoja, joku tekee enemmän pahaa tai niin pahan yksittäisen teon, että se on tuomittavaa ja herättää vihan tunteita. Mutta ei minulla ole vaikeuksia ajatella, että sellainenkin ihminen on voinut elämässä tehdä jotain hyvääkin ja esim. auttaa toista ihmistä, pitää huolta lemmikistään tai jostain loukkaantuneesta villieläimestä tai muuta vastaavaa.
En usko että yksikään ihminen olisi tehnyt pelkästään pahaa elämässään.
Tuon lisäksi myös kykenen tarkastelemaan syitä pahojen tekojen takana, se ei tarkoita että hyväksyisin pahat teot, mutta ymmärrän syyn niille ja tämän vuoksi pystyn olemaan avarakatseisempi ja myös vähemmän ahdistunut näitä asioita ajatellessani.
Kuitenkin olen sitä mieltä että esim. joku sarjamurhaajaraiskaaja tulisi pitää visusti lukkojen takana, en ajattele hänenkään välttämättä olevan absoluuttisen paha, mutta on sen verran päävikainen, että päätyy toistuvasti tekemään pahoja tekoja toisille ihmisille ja sellaista ei voi sallia. Täytyy suojella muita väkivallalta.
Vierailija kirjoitti:
Minuakin raivostuttaa mopoillarällääjät, mutta en nyt silti leimaisi heitä pahoiksi ihmisiksi pelkästään tuollaisen häiritsevän käyttäytymisen vuoksi. Hekin ovat ympäristönsä summa, vanhemmillakin on vastuunsa kun antavat lastensa viritellä mopoja kovaäänisemmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse uskon, että kaikissa on jotain hyvääkin ja siksi en jaottele ihmisiä "hyviin" ja "pahoihin" kuten lapsilla on taipumusta tehdä.
Ihminen voi tehdä pahoja ja hyviä tekoja, joku tekee enemmän pahaa tai niin pahan yksittäisen teon, että se on tuomittavaa ja herättää vihan tunteita. Mutta ei minulla ole vaikeuksia ajatella, että sellainenkin ihminen on voinut elämässä tehdä jotain hyvääkin ja esim. auttaa toista ihmistä, pitää huolta lemmikistään tai jostain loukkaantuneesta villieläimestä tai muuta vastaavaa.En usko että yksikään ihminen olisi tehnyt pelkästään pahaa elämässään.
Tuon lisäksi myös kykenen tarkastelemaan syitä pahojen tekojen takana, se ei tarkoita että hyväksyisin pahat teot, mutta ymmärrän syyn niille ja tämän vuoksi pystyn olemaan avarakatseisempi ja myös vähemmän ahdistunut näitä asioita ajatellessani.
Kuitenkin olen sitä mieltä että esim. joku sarjamurhaajaraiskaaja tulisi pitää visusti lukkojen takana, en ajattele hänenkään välttämättä olevan absoluuttisen paha, mutta on sen verran päävikainen, että päätyy toistuvasti tekemään pahoja tekoja toisille ihmisille ja sellaista ei voi sallia. Täytyy suojella muita väkivallalta.
Jammu-setä, Vilja Eerikan äitipuoli jne.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ovat olleet joskus myös vauvoja, joten onko siis olemassa myös pahoja vauvoja?
On.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas huomaan julkisuudessa olevissa tyypeissä just näitä pahoja ihmisiä. Empatiakyvyttömyyttä, narsismia, pinnalliset arvot jne. Julkisuuteen näytetään ihan muuta kuin mikä on totuus.
No joo, en nyt tarkottanutkaan että kaikki julkkikset on hyviä ihmisiä. Tuli vain tämä alotus mieleen kun katsoin eilen a-studion ja siellä oli yksi poliitikko, joka on juuri tollanen, ettei usko pahoihin ihmisiin ollenkaan, sen huomasi jutuistaan selvästi.
Samanlainen oli se joka nousi seisomaan lentokoneessa.
Tarkotin siis että joskus noi ihmiset pääsevät sinisilmäisyytensä takia jopa otsikoihin.
Tai en tiedä mitä tarkoitin. En ainakaan sitä, että kaikki julkisuuden henkilöt on hyviksiä.
Katsokaapa Trumpiakin, pahuus huokuu hänestä. Huokunut lapsesta asti, koulutoverien mukaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo, en nyt tarkottanutkaan että kaikki julkkikset on hyviä ihmisiä. Tuli vain tämä alotus mieleen kun katsoin eilen a-studion ja siellä oli yksi poliitikko, joka on juuri tollanen, ettei usko pahoihin ihmisiin ollenkaan, sen huomasi jutuistaan selvästi.
Samanlainen oli se joka nousi seisomaan lentokoneessa.Tarkotin siis että joskus noi ihmiset pääsevät sinisilmäisyytensä takia jopa otsikoihin.
Tai en tiedä mitä tarkoitin. En ainakaan sitä, että kaikki julkisuuden henkilöt on hyviksiä.
Katsokaapa Trumpiakin, pahuus huokuu hänestä. Huokunut lapsesta asti, koulutoverien mukaan.ap
Kuka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen voi tehdä pahoja ja hyviä tekoja, joku tekee enemmän pahaa tai niin pahan yksittäisen teon, että se on tuomittavaa ja herättää vihan tunteita. Mutta ei minulla ole vaikeuksia ajatella, että sellainenkin ihminen on voinut elämässä tehdä jotain hyvääkin ja esim. auttaa toista ihmistä, pitää huolta lemmikistään tai jostain loukkaantuneesta villieläimestä tai muuta vastaavaa.En usko että yksikään ihminen olisi tehnyt pelkästään pahaa elämässään.
Jammu-setä, Vilja Eerikan äitipuoli jne.
Väität siis, ettei kyseiset henkilöt ole IKINÄ tehneet mitään hyvää?