Lapsen kaveri jäi kiinni että oli kääntänyt meidän kilpikonnamme selälleen ja jättänyt siihen moneksi tunniksi
Voi kuulostaa jonkun mielestä pikku jutulta, mutta en voi sietää eläinten kiusaamista. Pojan 8v kaveri oli salaa kääntänyt konnamme selälleen ja konna oli ollut monta tuntia selällään. Kun tulin kotiin, käänsin raasun oikein päin. Nyt pojalla on meille porttikielto ja hänen äitinsä soitti, voisiko sen perua. Mitä tekisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (65)
Selvästikään äiti ei tajua tapahtunutta ja vähättelee sitä, eläimeen kohdistuvaa kiusaamista, kidutusta ei pidä vähätellä. Porttikielto ilman muuta jatkossakin, toivottavasti oma lapsesi ymmärtää mitä on tapahtunut. Vastuu pitää ottaa tekemisistään.
Porttikielto pysyy, kaverin äidille kerrotaan syy ja painotetaan että pitää puhuttelun lapselleen. Ehkä puhuttelu paikallaan myös omalle lapselle jos oli antanut konnan olla monta tuntia "katollaan"??
Ja käytä konna eläinlääkärissä varmuuden vuoksi. T: eläinsuojeluaktiivi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mennyt nykyään tälläiset tapaukset vahvasti liioittelun puolelle.
On aina väärin kohdella eläimiä väärin, mutta, hyvin moni lapsi, siis oikeasti todella moni tulee sen tekemään, ja aniharvasta mitään psykopaattia tulee.
Itseasiassa tämä nykyinen lynkkausmeininki saa huomattavasti enemmän pahaa aikaan.
Kun lapsi tekee eläimelle pahaa, pitää tietenkin pitää vakava puhuttelu, ja varmistaa, että lapsi ymmärtää miksi teko oli väärin.Aikuiset usein unohtaa, ettei lasten ajatusmaailma toimi samoin kuin aikuisen. He saattavat hyvin tehdä asioita ajattelematta ja ilman minkäänlaista aikomusta satuttaa ketään.
Erityisesti perheissä, joissa ei ole omia lemmikkejä, lapset ei välttämättä opi miten eläimiä kohdellaan. Ja erityisesti harvinaisempien lemmikkien kohdalla, ei voi välttämättä odottaa, et ymmärrystä lajiin olisi (ellei kyseessä ole jokin selkeästi tarkoitus ollut satuttaa tapaus)
Lapsi voisi erittäin hyvin kuvitella, että esim.kilpikonna osaa itse kääntyä.. pieni lapsi voisi hyvin "laittaa kilpparin nukkumaan", tarkoittaen vain hyvää. Isompikaan ei välttämättä ymmärtäisi satuttavansa.Toivottavasti kyseiselle lapselle on kerrottu mitä teki väärin. Pelkkä porttikielto ei mitään opeta, asiasta pitää keskustella, että lapsi voi oppia. Voi yllättää kuinka lapsi on aidosti pahoillaan, kun ymmärtää satuttaneensa eläintä.
Jotenkin nykymaailma on niin skandaalinhaluinen.. ollaan suunnilleen mestaamassa kaikki (myös pienet lapset), jotka tekevät mitä tahansa väärää tai erikoista. Tälläinen asenneilmapiiri ei kasvata ketään.. en halua edes kuvitella pari sukupolvea eteenpäin, mitä ihmisten idiotismi ja maalaisjärjen katoaminen vielä tekeekään.
Tuo on ihan täyttä p.a.s.k.a.a.
4-vuotiaasta lähtien lapset tekevät pahaa täysin tarkoituksella. Lapset ovat monesti pahempia kuin aikuiset. Olet tyypillinen sairas lastenhyysääjä, joka elää pilvilinnoissa joissa lapset ovat pyhiä olentoja.
Tämä on varsin hassua, että nykyään lasten oletetaan olevan pikkuaikuisia, joiden ajatusmaailma on täysin kehittynyt, teot täysin harkittuja, ja motiivit aina pahoja.
Vertaat siis todella 5 vuotiaan ja aikuisen ajatusmaailmaa?
On tosin totta, että lapset voivat usein olla julmia (esim.koulukiusaaminen) ei lapset todellakaan mitään hyvyyden perikuvia ole.
Ja mitä tulee itseeni, en ole hyysaajatyyppiä. Lapset ovat vain lapsia, ja aikuisten tehtävä on ohjata lapsia oikeaan suuntaan.
Ihan jokaikinen meistä lapsi on ollut.
Mutta mihin päästään sellaisella kasvatusmallilla, että kun lapsi tekee virheen, rangaistuksena on yleinen lynkkaus ja eristäminen? Ei välttämättä edes kerrota mikä meni vikaan?
Oletko itse toiminut lapsena täysin johdonmukaisesti, olethan muistanut harkita jokaikisen teon mahdollisine seurauksineen. Etkö ole ikinä tehnyt mitään, josta on koitunut vahinkoa tarkoittamatta vahingoittaa?
Moni "ei meidän lapsi koskaan" vanhempi järkyttyisi pahanpäiväisesti, kun tietäisikin mitä kaikkea lapsi on touhunnut. Tiedän tämän siitäkin, että meillä lapsilla on paljon kavereita kaikenlaisine vanhempineen.
Minä en koskaan sano ei koskaan. Jokainen tekee virheitä, pahojakin. Niistä virheistä vain pitää oppia, ja näin meistä kasvaa niitä järkeviä tai vähemmän järkeviä aikuisia.
Kuitenkin lasten ajatusmaailma ei vielä varhaisaikuisuudessakaan ole täysin kehittynyt. 8vuotiaalta emme voi ajatusmaailman kypsyydestä odottaa mitään.
On totta, että laoset oppii tekemään tarkoituksellisesti pahaa, mutta se ei poista sitä, että lapset tekevät hyvin paljon asioita ajattelematta seurauksia. Heidän aivot eivät vain toimi sillätavoin.
Lapsi voi kääntää kilpikonnan selälleen nukkumaan, lapsi voi pukea kissalle nuken vaatteet ajatellen että kissa haluaa olla nättinä, lapsi voi maalata koiran turkin, koska on nähnyt että joillakin ihmisillä on hienoja kuvia iholla. Lapsi voi tarjota koiralle pussillisen purkkaa, koska koira haluaa ja tykkää siitä.
Ja jokaisella tapauksella on hyvää tarkoittava ajatus taustalla.
8vuotias ei todellakaan välttämättä ymmärrä ettei kilpikonna saa olla selällään, eikähän sitä opikkaan, ellei sitä hänelle kerrota.
Millätavalla sinä ajattelisit, että lapset oppivat kohtelemaan eläimiä? Ei se tapahdu itsestään, ei meillä ole sellaista aivotoimintaa joka määrittää käytöksen jotakin asiaa kohtaan oikeaksi itsestään.
Joissakin (valitettavan useissa) maissa eläimen arvo on mitätön, koiria hakataan ja syödään jne. Siellä se on "normaalia", lapset oppivat että eläimillä ei ole tunteita jne.
Lapset oppivat. Lapsilla ei ole sisäsyntyistä kykyä osata kohdella eläimiä oikein. Eikä sitä taitoa synny ilman opetusta.
Haukkuminen, mollaaminen, syyllistäminen, eristäminen jne. Ei ole kertakaikkiaan tehokkaita keinoja oppia. Näin me vain helposti luomme itse niitä tulevia aikuisia, jotka ei osaa kohdata eläintä.
Huudamme kuin syötävä lapselle joka kääntää kilpikonnan selälleen, hän saa porttikiellon, eikä kukaan lopulta vaivaannu kertomaan miksi kilpikonna ei saa olla selällään.
Pienet lapsetkin voivat olla jo psykopaatteja :’( Yksi varhainen merkki on juurikin eläinten kiduttaminen.
Psykopaatiksi synnytään ja yleensä ilmenee varhais lapsuudessa juurikin eläinten kiusaamisena ja kiduttamisena
Mä en kyllä tiennyt 8 vuotiaana kilppareista mitään. Olisinkohan tajunnut ettei sitä saa kääntää selälleen.
Mä olin lapsena muutenkin tosi impulsiivinen enkä miettinyt yhtään seurauksia. En mä siltikään ole mielestäni psykopaatti. Ketään en ole m u r hannut. Muutaman hyönteisen olen listinyt.
Kyllä mä ajattelisin että vakava keskustelu voisi riittää. Ja se että annat vastuuta myös omalle lapsellesi ettei anna kavereidensa toimia noin. Enhän mäkään olisi antanut lapsena kavereitteni kiduttaa meidän koiraa.
Ihme lynkkausmeininki täällä. Minä olen korkeasti koulutettu yli 50-vuotias, enkä ollut lainkaan ennen tätä keskustelua tajunnut, että kilpikonnan kääntäminen selälleen on näin paha juttu. En toki menisi kääntämään kilpikonnaa itse, mutta kyllä minusta on järkyttävää, jos 8-vuotias leimataan sadistiseksi eläinrääkkääjäksi siksi, että hän on ymmärtämättömyyttään tehnyt tällaista.
Olen entinen Animalia-aktiivi, eläinten vuoksi vegaani jo 14-vuotiaasta ja Luonnon suojeluliiton kuukausilahjoittaja, eläimet rakkaita ja tärkeitä, lapsia sen sijaan ei meille tule. Ja silti ihmettelen tällaista puusilmäisyyttä. 8-vuotias on pieni ja tyhmä, ei se välttämättä ymmärrä, että kilpikonnan selälleen kääntäminen olisi niin paha asia, jos sitä *ei ole koskaan hänelle opetettu*. Ei lapsessa ole mitään luontaista know-how:ta miten kilpikonnaa kohdellaan. Itsekin olisin 8-vuotiaana aivan täysin omaa ajattelemattomuuttani voinut kääntää kilpparin selälleen jo ihan puhtaasti mielenkiinnosta, mitä tapahtuu, olin muutenkin utelias pentu. Jos minulle olisi tämän jälkeen kerrottu, että teko satuttaa eläintä, olisin ollut todella musertunut. Niitä lapsia pitää kasvattaa, empatiaa pitää opettaa, myös empatiaa eläimiä kohtaan.
Joku lasu tässä nyt on sulaa hulluutta. Sen sijaan jälki-lasun voisi tehdä jokaisesta aikuisesta, joka tietoisesti valitsee syödä rääkätyn eläimen lihan/maitoa/munia
En antaisi tulla enää koskaan kylään.
Tietenkin annat pysyvän porttikiellon eläimen rääkkääjälle. Ei ole hyväksyttävää rääkätä kotieläimiä.
Tee eläinsuojeluilmoitus eläimen rääkkääjästä:
https://www.sey.fi/yhteystiedot/tee-saehkoeinen-elaeinsuojeluilmoitus
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä tiennyt 8 vuotiaana kilppareista mitään. Olisinkohan tajunnut ettei sitä saa kääntää selälleen.
Mä olin lapsena muutenkin tosi impulsiivinen enkä miettinyt yhtään seurauksia. En mä siltikään ole mielestäni psykopaatti. Ketään en ole m u r hannut. Muutaman hyönteisen olen listinyt.
Kyllä mä ajattelisin että vakava keskustelu voisi riittää. Ja se että annat vastuuta myös omalle lapsellesi ettei anna kavereidensa toimia noin. Enhän mäkään olisi antanut lapsena kavereitteni kiduttaa meidän koiraa.
Äly hoi! Oletko kyläpaikassa käännelty ilman lupaa kyläpaikan lemmikkiä lapsena tai aikuisena? Toisten lemmikkeihin EI kosketa ilman lupaa.
Peruisin porttikiellon. Niin paljon kun eläimistä välitänkin.
Jos teko oli tahallinen ja harkittu ja lapsi ymmärsi seuraukset teostaan, on porttari varmaan aiheellinen.
Järkevämpänä pitäisin kuitenkin keskustelua oman lapsen kanssa. Hän myös olisi voinut kääntää konnan takaisin oikeinpäin tai opastaa kaveria miten käy jos konnan jättää katolleen.
Molemmille muksuille juurtajaksain selvitystä eläinten ja ihmisten kunnioittamisesta.
Mikäli kyse ei ollut tahallisesta ja harkitusta teosta niin käsitykseni mukaan vahingosta /ymmärtämättämyydestä rankaisemalla ei saa juuri mitään positiivista aikaiseksi.
Anteeksianto ja virheiden myöntäminen on taitoina elämässä korvaamattomat.
Itse en halua, että lapset oppivat peittelemään virheitään rangaistuksen pelossa.
Porttikiellolla rankaisu osuu nyt kahdelle lapselle. Oma lapsesi ei saa leikkiä hänelle tärkeän kaverin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mennyt nykyään tälläiset tapaukset vahvasti liioittelun puolelle.
On aina väärin kohdella eläimiä väärin, mutta, hyvin moni lapsi, siis oikeasti todella moni tulee sen tekemään, ja aniharvasta mitään psykopaattia tulee.
Itseasiassa tämä nykyinen lynkkausmeininki saa huomattavasti enemmän pahaa aikaan.
Kun lapsi tekee eläimelle pahaa, pitää tietenkin pitää vakava puhuttelu, ja varmistaa, että lapsi ymmärtää miksi teko oli väärin.Aikuiset usein unohtaa, ettei lasten ajatusmaailma toimi samoin kuin aikuisen. He saattavat hyvin tehdä asioita ajattelematta ja ilman minkäänlaista aikomusta satuttaa ketään.
Erityisesti perheissä, joissa ei ole omia lemmikkejä, lapset ei välttämättä opi miten eläimiä kohdellaan. Ja erityisesti harvinaisempien lemmikkien kohdalla, ei voi välttämättä odottaa, et ymmärrystä lajiin olisi (ellei kyseessä ole jokin selkeästi tarkoitus ollut satuttaa tapaus)
Lapsi voisi erittäin hyvin kuvitella, että esim.kilpikonna osaa itse kääntyä.. pieni lapsi voisi hyvin "laittaa kilpparin nukkumaan", tarkoittaen vain hyvää. Isompikaan ei välttämättä ymmärtäisi satuttavansa.Toivottavasti kyseiselle lapselle on kerrottu mitä teki väärin. Pelkkä porttikielto ei mitään opeta, asiasta pitää keskustella, että lapsi voi oppia. Voi yllättää kuinka lapsi on aidosti pahoillaan, kun ymmärtää satuttaneensa eläintä.
Jotenkin nykymaailma on niin skandaalinhaluinen.. ollaan suunnilleen mestaamassa kaikki (myös pienet lapset), jotka tekevät mitä tahansa väärää tai erikoista. Tälläinen asenneilmapiiri ei kasvata ketään.. en halua edes kuvitella pari sukupolvea eteenpäin, mitä ihmisten idiotismi ja maalaisjärjen katoaminen vielä tekeekään.
Tuo on ihan täyttä p.a.s.k.a.a.
4-vuotiaasta lähtien lapset tekevät pahaa täysin tarkoituksella. Lapset ovat monesti pahempia kuin aikuiset. Olet tyypillinen sairas lastenhyysääjä, joka elää pilvilinnoissa joissa lapset ovat pyhiä olentoja.
Tämä on varsin hassua, että nykyään lasten oletetaan olevan pikkuaikuisia, joiden ajatusmaailma on täysin kehittynyt, teot täysin harkittuja, ja motiivit aina pahoja.
Vertaat siis todella 5 vuotiaan ja aikuisen ajatusmaailmaa?
On tosin totta, että lapset voivat usein olla julmia (esim.koulukiusaaminen) ei lapset todellakaan mitään hyvyyden perikuvia ole.
Ja mitä tulee itseeni, en ole hyysaajatyyppiä. Lapset ovat vain lapsia, ja aikuisten tehtävä on ohjata lapsia oikeaan suuntaan.
Ihan jokaikinen meistä lapsi on ollut.Mutta mihin päästään sellaisella kasvatusmallilla, että kun lapsi tekee virheen, rangaistuksena on yleinen lynkkaus ja eristäminen? Ei välttämättä edes kerrota mikä meni vikaan?
Oletko itse toiminut lapsena täysin johdonmukaisesti, olethan muistanut harkita jokaikisen teon mahdollisine seurauksineen. Etkö ole ikinä tehnyt mitään, josta on koitunut vahinkoa tarkoittamatta vahingoittaa?
Moni "ei meidän lapsi koskaan" vanhempi järkyttyisi pahanpäiväisesti, kun tietäisikin mitä kaikkea lapsi on touhunnut. Tiedän tämän siitäkin, että meillä lapsilla on paljon kavereita kaikenlaisine vanhempineen.
Minä en koskaan sano ei koskaan. Jokainen tekee virheitä, pahojakin. Niistä virheistä vain pitää oppia, ja näin meistä kasvaa niitä järkeviä tai vähemmän järkeviä aikuisia.Kuitenkin lasten ajatusmaailma ei vielä varhaisaikuisuudessakaan ole täysin kehittynyt. 8vuotiaalta emme voi ajatusmaailman kypsyydestä odottaa mitään.
On totta, että laoset oppii tekemään tarkoituksellisesti pahaa, mutta se ei poista sitä, että lapset tekevät hyvin paljon asioita ajattelematta seurauksia. Heidän aivot eivät vain toimi sillätavoin.
Lapsi voi kääntää kilpikonnan selälleen nukkumaan, lapsi voi pukea kissalle nuken vaatteet ajatellen että kissa haluaa olla nättinä, lapsi voi maalata koiran turkin, koska on nähnyt että joillakin ihmisillä on hienoja kuvia iholla. Lapsi voi tarjota koiralle pussillisen purkkaa, koska koira haluaa ja tykkää siitä.
Ja jokaisella tapauksella on hyvää tarkoittava ajatus taustalla.
8vuotias ei todellakaan välttämättä ymmärrä ettei kilpikonna saa olla selällään, eikähän sitä opikkaan, ellei sitä hänelle kerrota.Millätavalla sinä ajattelisit, että lapset oppivat kohtelemaan eläimiä? Ei se tapahdu itsestään, ei meillä ole sellaista aivotoimintaa joka määrittää käytöksen jotakin asiaa kohtaan oikeaksi itsestään.
Joissakin (valitettavan useissa) maissa eläimen arvo on mitätön, koiria hakataan ja syödään jne. Siellä se on "normaalia", lapset oppivat että eläimillä ei ole tunteita jne.
Lapset oppivat. Lapsilla ei ole sisäsyntyistä kykyä osata kohdella eläimiä oikein. Eikä sitä taitoa synny ilman opetusta.
Haukkuminen, mollaaminen, syyllistäminen, eristäminen jne. Ei ole kertakaikkiaan tehokkaita keinoja oppia. Näin me vain helposti luomme itse niitä tulevia aikuisia, jotka ei osaa kohdata eläintä.
Huudamme kuin syötävä lapselle joka kääntää kilpikonnan selälleen, hän saa porttikiellon, eikä kukaan lopulta vaivaannu kertomaan miksi kilpikonna ei saa olla selällään.
Juuri näin se on. Riskinä jyrkästi tuomitsevissa vanhemmissa on se ajattelu, ettei meidän lapsi koskaan tekisi mitään vastaavaa tai kiusaisi ketään. Silloin sitä ajattelee, että lapselle ei edes tarvitse puhua näistä asioista, kun se itsestään osaa käyttäytyä.
Olen opettaja ja väitän, että lähes kaikilla vanhemmilla on liian positiivinen kuva lapsistaan. Empatiakykykin kehittyy varsin myöhään, joten mitään suurta myötätuntoa ei lapsilta voi edes odottaa. Suurin osa tällaisista tyhmistä tempauksista johtuu yksinkertaisesti lapsen tavasta ajatella ihan eri tavalla kuin aikuinen.
Sadustiksi leimaaminen yhden tapauksen perusteella on omituista ja asiatonta. Paras on lapselle rauhallisesti selittää, miten kilpikonna tulee kohdella. Kertokaa perheen säännöt eläimen suhteen ja että jos niitä ei noudeta, teille ei voi tulla.
Miksi pienet lapset hääräilee keskenään lemmikin kanssa?
Joo onhan se kätevä ja ihana lemmikki, kun ei näytä ketään taloudessa kiinnostavan käydä vilkaisemassa "tuntikausiin" konnan vointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös konnat osaa itse kääntyä takaisin ? Tuskin ne luonnossa kauaa selviää muuten.
No mikä ne luonnossa kääntää selälleen? Saalistaja?
Toinen konna tulee ja puskee, tästä on videoitakin.
Kyllä mullakin kiehahtaisi sen verran, etten enää päästäisi kotiin lasta, joka ei noudata annettuja ohjeita. Jos kerran kilppariin on nimenomaan kielletty koskemasta. Et kertonut onko toinen lapsi lapsesi hyväkin ystävä? Sekin vaikuttaa miten asiaa käsittelee.
Eräs lapseni kaveri varasteli leluja ja muita tavaroita, mietin kovasti pitäisikö se ottaa puheeksi lapsen äidin kanssa. Päädyin jättämään asian silleen, koska vedenpitäviä todisteita ei ollut. Lapselle tuli suuret surut, kun aivan uusia tavaroita katosi ja kerran sitten ainoa mahdollisuus oli, että tämä kaveri oli ne vienyt, joten syyllinen löytyi. Onneksi ei ollut mitenkään paras ystävä, joten junailin niin, että tämä lapsi ei enää meille tullut kylään.
Konna lääkäriin, lasku kaverin perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pienet lapset hääräilee keskenään lemmikin kanssa?
Joo onhan se kätevä ja ihana lemmikki, kun ei näytä ketään taloudessa kiinnostavan käydä vilkaisemassa "tuntikausiin" konnan vointia.
Öh? Yleensä ihmiset käyvät töissä ja 8-vuotiaan pitäisi jo osata toimia annettujen ohjeiden mukaan, tai ainakin olla tahallaan kiusaamatta eläimiä. Sinusta pitäisi esim. jäädä työttömäksi ja istua terraarion vieressä 24/7? Aika hankalaksi menisi elämä.
En yhtään ihmettele että lastensuojelussa on ruuhkaa. Sen verran sekopäisiä ilmoittelijoita on.