Annatko lapsilisän lapselle itselleen?
Siitä asti kun lapseni täytti 10 vuotta, olen antanut osan lapsilisästä hänelle itselleen omia pikku ostoksia ja laskuja varten.
Ensin vain kolmasosa, 12-vuotiaana puolet (siinä iässä jo lapsen omalle tilille), 15-vuotiaana koko lapsilisä. (lapsilisä loppuukin kun lapsi on 16 vuotta 11kk, vaikka lain mukaan varsinainen lapsuus päättyy vasta 18-vuotiaana)
Lapseni isä on sellainen herrasmies, että antaa lapselle käyttörahaa vähintään saman verran kuin minäkin. Minusta kasvava teini oppii tällä tavalla arvostamaan rahaa ja käyttämään sitä viisaasti, päinvastoin kuin jos hänelle ei pulitettaisi ikinä mitään.
Kommentit (9)
Minä ja veljeni ei ikinä saatu penniäkään lapsilisistä. Saimme kuitenkin kouluikäisinä kuukausirahaa noin 10v alkaen 25e, ja tuosta maksoin vielä teininä oman kännykkälaskunikin. Opittiinpa rahan käyttöä, ja se ettei raha kasva puissa. Ja että kotitöitä on tehtävä eikä niistä mitään makseta, vaan ne kuuluvat perheessä kaikille.
Ainoa kotityö josta sai rahaa, oli marjojen poimiminen.
Samoin aion tehdä omien lasteni kohdalla kun ovat isompia, että kouluikäinen saa kuukausirahaa jonkinlaisen summan, aluksi vähemmän ja vähän isompana enemmän.
Lapsilisät on tarkoitettu lasten ruokaan, vaatteisiin, ym kuluihin, eikä lapselle mihinkään mäkkärinreissuihin... äitinikin sanoi joskus että kyllä meillä meni ihan joka penni ruokaan ym juokseviin kuluihin, ei oltu mitään rikkaita. Vanhemmillani ei kertakaikkiaan olisi ollut varaa antaa lapsilisää meille lapsille käyttöön!
Meillä menee kyllä ihan kuluihin kaikki tällä hetkellä. Lapsille säästetään joka kuukausi tileille yht. 100 euroa ja lisäksi heillä on useampi tonni jo tullut perintönä. Varmaan sitten kun kasvavat ja tulevat teini-ikään niin saavat lapsilisärahoillaan päättää esim. omat vaattensa ym. jos taloudellinen tilanteemme on yhtään kohentunut.
Sama se kai kokonaisuuden kannalta on miksi sitä nimittää. Lapsi saa viikorahaa, säästän hänelle rahastoon 40/kk, harrastukseen menee kuljetusbensoineen vuodessa 100/kk, asuminen, ruoka, vaatteet, koulun diskot, kaverisynttärit, huvipuistot, uimahallit, kännykkä, bussilippu, polkupyörä, kesäloma ja irtopallojätksit....
Kirjastossa käyminen kesäisin polkupyörällä taitaa olla ainoa juttu mihin sitä rahaa lapseen ei kulu.
Ei ole varaa antaa kovin paljon. En ole varma, että paljon rahaa auttaa olemaan taloudellinen.
Puolet lapsilisästä siirrän pojan säästötilille. Laittaisin kokonaan, jos en olisi niin pienituloinen.
Lapsen hyväksi se raha tulee joka tapauksessa. Olemme puhuneet, että hän voi käyttää rahaa esim. siinä vaiheessa, kun lähtee lukion jälkeen opiskelemaan.
En anna, eikä tulisi kuuloonkaan.
Minulla on ollut kunnia-asia käyttää lapsilisät perheen yhteisiin kuluihin, ruokaan, sähköön, lasten vaatteisiin jne. ja olen sen imenyt jo äidinmaidosta, kun esiäitini ovat kovalla työllä saaneet ne yhteiskunnallisiin etuuksiin ja näin parantamaan perheen ja naisen arkea.
Ja tässä suvun perinteestä pidän tiukasti kiinni ja yleensä käytän ne lapsilisä-maksupäivänä.
Ja lasten taskurahat ja säästöt ovat aina vanhempien työtuloista tai synttärilahjoista ei lapsilisistä.
En tietenkään anna lapsilisä on tarkoitettu vanhemmalle omaa hemmottelua varten pallkioksi siitä kun joutuu tekemään paljon töitä lapsen hoitamiseksi,voi ostaa herkkuja käydä terassilla tai laittaa kynnet tai kampaajalla
Se menee kuule täysin niiden ruokkimiseen, vaatteisiin ja muihin mitä tarvitsevat. Ei olisi varaa antaa rahaa niille eikä varaa säästää tulevaisuuden varalle. Jos on varaa, ei pitäisi olla oikeutettu ylimääräiseen tukeen.
Olet varmaan niitä jonka mukaan kaikki tuet pitää lopettaa? Voisit aloittaa itse tästä, lahjoita vaikka hyväntekeväisyyteen.
En. Olen laittanut lapsilisät ja elarit säästötileille. Lapsille kertyy niistä sitten vähän pesämunaa kun muuttavat omilleen.