Miinusta tuntuu että ainut keino laihtua on lopettaa syöminen. En pysty käymään salilla enkä juoksemaan, rauhallinen kävely ei paljon kaloreita polta ja heti kun syö maha turpoaa palloksi ja vaatteet kiristää, tuntuu että lihoo yhdestä herneestäkin 5 kg
Farkut puristaa mahaa kivuliaasti ja saan aiheettomia raskausonnitteluja. Vyötärönympärykseni on 120cm mikä on hengenvaarallinen lukema . Pituutta minulla on 164cm ja painoa 70 kg.
Minulla on reuma ja polvi tohjona, en saa esim mennä kyykkyyn enkä juosta mikä sulkee esim. kuntosalilla käymisen pois. Kokeilin kerran, käsivarteni puutuivat ja niitä särki hirveästi pienimmillä painoilla hauiskääntäjässä ja jalkojen loitontaja/lähentäjä iski hirveät krampit reisiin vaikka siinäkin oli pienimmät painot. Maksoin päivälipun ja pystyin olemaan vain 10 min soutulaiteessa...
Yritän syödä terveellisesti, aamuisin esim. kaurapuuroa banaanilla ja mustaa kahvia sekä päivälliseksi samaa kotiruokaa kuin muukin perhe kuten makkarakastiketta ja perunaa, en näe järkeä tehdä itselleni eri ruokaa!
Herkkuja korvaan proteiinipatukoilla ja sipseillä.
Kommentit (56)
AP, sen sijaan, että käytät reumaa ja huonoja niveliä syynä siihen, ettet voi liikkua, sinun pitää kääntää asia juuri päinvastoin. Olet ylipainoinen ja sinulla on reuma, juuri siksi sinun täytyy liikkua. Täytyy vain löytyä sopivat liikuntamuodot. Juoksu ja kuntosali eivät ole ne ainoat mahdollisuudet. Kuntosalilta löytyy laitteita ja liikkeitä, jotka sopivat juuri sinulle ja nivelillesi, käytä ammattilaista apuna ohjaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen keliaakikko ja samoissa gluteenittoman ruokavalion piireissä liikkuu paljon reumaa sairastavia, jotka ovat saaneet suuren avun jättämällä kotimaiset viljat ruokavaliostaan.
Laske kalorit. Max 1800 päivässä.
Ihan sama mitä syöt kunhan ei mene ton rajan yli.
Tee kotitöitä tai mitä tahansa liikuntaa joka kohdistuu vatsan seutuun tai koko kroppaan. Maalaa, luuttua, haravoi, ihan mitä tahansa - tee sitä päivittäin, jotta suolesi toimii. Vältä kaikin keinoin istumista.
Eiköhän se riipu ihan kulutuksesta paljonko kannattaa syödä. Ite pudotin 20kg syömällä VÄHINTÄÄN 2000kcal päivässä. Ja ihan toimistotyötä tekevä nainen olen.
Ja ei todellakaan ole ihan sama mitä syö. Jos laihduttaa, sekin kannattaa tehdä terveellisesti. Epäterveellisesti syömällä saa terveysongelmia myöhemmin, vaikka niitä liikakiloja ei olisikaan.
Liikunnalla ei laihdu vaan sillä ylläpidetään laihduttamista edellyttävää ruumista eli lihasmassaa ja muuta kropan terveyttä edistävää toiminnallisuutta. Syömällä laihtuu. Erityisen tärkeää on syömättä jättäminen kaloritiheissa ruokavaihtoehdoissa esim. suklaapatukat sun muut.
Pikkuriikkinen suklaapatukka sisältää heti ~540 kcal ja sen polttaminen juoksemalla kuluu noin tunti. Eli syömättä jättäminen on helpoin vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Sipsit on ehkä pahinta mahdollista moskaa mitä ihminen voi sisäänsä tunkea. Ei ihme että turvottaa.
Totta! Roskaa. Itse olen reumaa sairastava ja käyn kuntosalilla.
Vaikka olisi vaikeakin reuma saliohjelman saa kyllä tehtyä. Tiedän ihan omasta kokemuksesta.
Roskaruoka pois. Syömättömyys aiheuttaa usein sitten ahmimisen. Ruokavalioremontti lienee ap:lle paikallaan.
Tahdon voima. Siinä se piilee.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Eipa se liikunnan osuus laihtumisessa ole kummoinen...piristaa aineenvaihduntaa kylla.
Mites joku jooga, youtubesta saa videoita ja kylla siinakin hiki tulee, pistaa myos aineenvaihdunnan liikenteeseen (yin-jooga, joka on viela tosi helppo).
Olen itse laihtunut aikoinani 30kg ihan vaan ruokatottumusten muuttamisella. Hiilarit vahemmalle ja huonot hiilarit kokonaan pois. Ei vaaleaa riisia, pastaa, leipaa eika perunoita. Korvaat taysjyvatuotteilla.
Leipaa max 2 palaa paivassa. Syo 5 kertaa paivassa mallilla: aamiainen, valipala, lounas, valipala, illallinen.
Aamiaiseksi jotain proteiinipitoista ja kuituja. Vaikka reissumies kahdella kananmunalla. Tai puuro raejuustolla.
Valipala on joko hedelma (paarynassa on hyvin kuituja) tai pieni kourallinen suolattomia pahkinoita.
Valitse otatko lounaan vai illallisen "paaruuaksi". Jos illallinen on paaruoka, syo lounaaksi esim. 10% rasvalla kreikkalaista/turkkilaista jogurttia, sekaan pahkinoita/marjoja/hedelmia.
Illalliseksi (tai lounaaksi) n. 1dl (valmista) kokojyvapastaa/riisia tai 2 pienta perunaa. Viereen vahintaan puoli lautasellista salaattia, jossa oliivioljypohjainen salaatinkastike. Vaihtoehtoisesti voit tehda kastikkeen kreikkalaisesta jogurtista. Ja sitten viela kanaa/kalaa/lihaa rasvaisuudesta riippuen n. 100-150g. (Broilerin rintafiletta tai naudan pihvilihaa saa ottaa tuon 150g, lohta tai porsasta vain 100g.)
Noita kasviksia pitaa syoda PALJON, etta nalantunne pysyy loitolla.
Herkkuhetkien varalle osta tikkareita (jos tykkaat makeasta) tai dippaat vihanneksia kermaviilidippiin. Mausta dippi itse, ala osta valmiita dippisekoituksia.
Tsemppia!
Kasviksilla ei kyllä nälkä pysy loitolla, vaikka niitä söisi ämpärillisen. Kylläisyys saadaan ihan muusta.
Jep, se kyllaisyys tulee niista proteiineista ja rasvoista. Mutta jos puhun itsestani: soin eilen illalliseksi puolikkaan kanafileen ja varmasti nelja kourallista salaattia, jossa oli tuoretta pinaattia, kurkkua, tomaattia, kevatsipulia ja vahan pinjansiemenia. Kastikkeen tein oliivioljy-sitruunamehupohjalle. Kanafile oli kerma-parmesaani-sitruunakastikkeessa.
Jos olisin jattanyt salaatin pois, olisin ollut vahemman kyllainen. Tuon eilisen satsin jalkeen olin ihan ahkyssa :D (Salaatinkastiketta ja kanakastiketta ei tietenkaan ollut litratolkulla)
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Eipa se liikunnan osuus laihtumisessa ole kummoinen...piristaa aineenvaihduntaa kylla.
Mites joku jooga, youtubesta saa videoita ja kylla siinakin hiki tulee, pistaa myos aineenvaihdunnan liikenteeseen (yin-jooga, joka on viela tosi helppo).
Olen itse laihtunut aikoinani 30kg ihan vaan ruokatottumusten muuttamisella. Hiilarit vahemmalle ja huonot hiilarit kokonaan pois. Ei vaaleaa riisia, pastaa, leipaa eika perunoita. Korvaat taysjyvatuotteilla.
Leipaa max 2 palaa paivassa. Syo 5 kertaa paivassa mallilla: aamiainen, valipala, lounas, valipala, illallinen.
Aamiaiseksi jotain proteiinipitoista ja kuituja. Vaikka reissumies kahdella kananmunalla. Tai puuro raejuustolla.
Valipala on joko hedelma (paarynassa on hyvin kuituja) tai pieni kourallinen suolattomia pahkinoita.
Valitse otatko lounaan vai illallisen "paaruuaksi". Jos illallinen on paaruoka, syo lounaaksi esim. 10% rasvalla kreikkalaista/turkkilaista jogurttia, sekaan pahkinoita/marjoja/hedelmia.
Illalliseksi (tai lounaaksi) n. 1dl (valmista) kokojyvapastaa/riisia tai 2 pienta perunaa. Viereen vahintaan puoli lautasellista salaattia, jossa oliivioljypohjainen salaatinkastike. Vaihtoehtoisesti voit tehda kastikkeen kreikkalaisesta jogurtista. Ja sitten viela kanaa/kalaa/lihaa rasvaisuudesta riippuen n. 100-150g. (Broilerin rintafiletta tai naudan pihvilihaa saa ottaa tuon 150g, lohta tai porsasta vain 100g.)
Herkkuhetkien varalle osta tikkareita (jos tykkaat makeasta) tai dippaat vihanneksia kermaviilidippiin. Mausta dippi itse, ala osta valmiita dippisekoituksia.
Tsemppia!
Kasviksilla ei kyllä nälkä pysy loitolla, vaikka niitä söisi ämpärillisen. Kylläisyys saadaan ihan muusta.
Jep, se kyllaisyys tulee niista proteiineista ja rasvoista. Mutta jos puhun itsestani: soin eilen illalliseksi puolikkaan kanafileen ja varmasti nelja kourallista salaattia, jossa oli tuoretta pinaattia, kurkkua, tomaattia, kevatsipulia ja vahan pinjansiemenia. Kastikkeen tein oliivioljy-sitruunamehupohjalle. Kanafile oli kerma-parmesaani-sitruunakastikkeessa.
Jos olisin jattanyt salaatin pois, olisin ollut vahemman kyllainen. Tuon eilisen satsin jalkeen olin ihan ahkyssa :D (Salaatinkastiketta ja kanakastiketta ei tietenkaan ollut litratolkulla)
Siis sulla oli vatsa täysi. Se ei tarkoita samaa kuin kylläisyys. Ja olihan sulla tuossa setissä muutakin kuin kasviksia, vaikka määrällisesti kasviksia olikin eniten.
Miksi muuten söit ähkyyn asti? Eikö kylläisyyssignaali toimi?
älä täytä vatsa ns kevyillä vaan syö vähän mutta ravitsevaa. Kuten voita tihkuva 1-2 munan munakas juustoilla Siinä oli brunssi. Juo vettä tai teetä. Jos on vaan pikkunälkä niin leikkaa kynsi voita, se itsessään vie jo nälän.
Leivät roskiin, sipsit roskiin, karkit roskiin, makkarat roskiin. Limuja ei kuulu kenenkään juoda.
Onko ap.lla reuma vai fibro?`Fibrossa pelkkä hiusten laittaminen ponnarille väsyttää käsivarret, ei puhettakaan että jaksaisi/pystyisi käymään salilla! Vaikka miten olisi personal trainer vieressä..
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Tsemppia!
Siis sulla oli vatsa täysi. Se ei tarkoita samaa kuin kylläisyys. Ja olihan sulla tuossa setissä muutakin kuin kasviksia, vaikka määrällisesti kasviksia olikin eniten.
Miksi muuten söit ähkyyn asti? Eikö kylläisyyssignaali toimi?
No oli molemmat, kun ei viela aamullakaan ollut nalka. En viitsinyt heittaa loppua salaattia roskiin, joten soin pois.
Kyllaisyyssignaali ei varmaan toimi joo, olen entinen tunnesyoppo ja koko elamani ollut enemman tai vahemman ylipainoinen. (Nyt mun omassa ihannepainossa 170cm/73kg.)
Kun minä olin tuon kokoinen, vyötärön ympärysmittani oli 88 cm. Miten voi olla mahdollista, että sinulla on 120? Tuo meinaa, että ruokavaliosi on aivan pielessä eikä lihaksia ole ollenkaan.
Perehdy pätkäpaastoon eli intermittent fastingiin ja keto-dieettiin. En usko, että jatkuva nälässä kituminen on pitkän tähtäimen ratkaisu.
Epäilen kyllä, että aloitus on provo. Korvaan herkut sipseillä, juupa juu.
Minä palaisin vielä tuohon otsikkoon; rauhallinen ja pitkäkestoinen kävely on kyllä oiva keino rasvanpolttoon. Eli ilolla vaan kävelylenkille, jos se kerran sopii 😀.
Toki myös ruokavaliossa olisi parantamisen varaa.
Olet oikeilla jäljillä. Syömisen vähentäminen on keino joka tehoaa.
Yön yli liotettuja luumuja säännöllisesti 6-8 kpl
Vie muutaman päivän aikaa, että vatsantoiminta muuttuu säännölliseksi.
Kilot alkaa tippua ja elämä hymyillä. Kokemuksella.
Ap:lla on varmaankin metabolinen oireyhtymä. Ruokailutottumukset pitäisi laittaa ihan uusiksi.
Ja miksi sille perheellekin pitää syöttää sontaa eli jotain makkaraa ja perunaa? Kasviksia ei vissiin ollenkaan? Prosessoituja lihatuotteita vaan. Ja äiti vetää sipsejä ja patukoita nälkäänsä.
Näin ne lapsetkin oppivat epäterveet ruokailutavat ja ovat samassa jamassa kuin ap 20 - 30 vuoden päästä :( Sori jos kuulostaa tylyltä, mutta kyllä nyt olisi mietinnän paikka ap:lla eikä pelkästään itsensä takia vaan lastenkin.
Mutta suklaa nostaa verensokeria, jota makkara ei tee. Siinä on se ero.