Onko 12-vuotiaan ok keskittyä ukkinsa hautajaisissa puhelimeensa kun sanoo että muuten ei kestä tilaisuutta?
Ei kestä katsoa surevia sukulaisia ja muuta. Jos äänet poissa, onko puhelimen käyttö tässä tapauksessa jotenkin väärin tai tuomittavaa?
Kommentit (49)
Ei saa käyttää, se on elämää, että on joskus hautajaisissa, vaaria ei kunnioiteta puhelimessa pelaamalla.
Ei hautajaisia joka päivä ole, että se psyykkeelle traumoja tekisi.
Ei ole ok, ei todellakaan. Puhelin takavarikkoon hautajaisten ajaksi, jos muuten ei tottele. Hautajaiset on vaikeita ja raskaita tilaisuuksia, mutta ne on vaan kestettävä.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa käyttää, se on elämää, että on joskus hautajaisissa, vaaria ei kunnioiteta puhelimessa pelaamalla. Ei hautajaisia joka päivä ole, että se psyykkeelle traumoja tekisi.
Näin on, ihmiselle ei tapahdu mitään henkistä kasvua jos kaikissa tilanteissa pitää vain räplätä kännykkää.
Riumukas tuuletus pelionnistumisessa sopivalla ajoituksella on mansikka kakun päälle. Ei ole ok ja mistä hän tiettää että ei kestä? Onko ollut usenkin viimeaikoina hautajaisissa? Pitää kestää ilman puhelinta oikeaa elämää pari tuntia.
Ei ole ok.
Se on vaan nyt kestettävä ja määryttävä mukana.
Opeta lapselle, että hautajaisissa kuuluukin olla paha mieli ja itkeä. Siinä ei ole mitään pahaa, eikä sitä tarvitse hävetä, jos itsekin itkee. Tunteet, myös negatiiviset, ovat normaaleja ja vievät toipumista rakkaan ihmisen kuolemasta eteenpäin. Käsittelemätön kipu tulee vastaan ennemmin tai myöhemmin. Älä tee karhunpalvelusta lapsellesi.
Jätä lapsi kotiin, jos hänen on noin vaikea olla ilman puhelinta.
Äitini hautajaisissa kanttorin puhelin soi, kun hän säesti virttä Jumalan kämmenellä.
Vierailija kirjoitti:
Jätä lapsi kotiin, jos hänen on noin vaikea olla ilman puhelinta.
Ei, vaan lapsi mukaan ja puhelin kotiin.
Ei sovi 12-vuotiaalle. Hänen on hyvä oppia elämää, kestää kyllä sen. Meidän suvun 1v lapsikin jaksoi, ja käyttäytyi hienosti, kun vaistosi juhlan tunnelman.
ei ole myöskään ok kirjoittaa näin tasottomia provoja
Tää juttu oli täällä jo n. vuosi sitten. Olisko nyt sitten toinen ukki lähtenyt...
Koko kysymys on jo aika absurdi ja kertoo mielestäni ikävän paljon aloittajan arvoista.
Miksi lapsen pitäisi lähteä mukaan hautajaisiin, jos hän ei itse niihin selvästikään halua? Minä olen aikuinen, enkä mene mihinkään juhliin tai muihin vapaaehtoisiin tilaisuuksiin, joihin en halua mennä. Ja saman valinnanvapauden soisin myös lapsilleni.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsen pitäisi lähteä mukaan hautajaisiin, jos hän ei itse niihin selvästikään halua? Minä olen aikuinen, enkä mene mihinkään juhliin tai muihin vapaaehtoisiin tilaisuuksiin, joihin en halua mennä. Ja saman valinnanvapauden soisin myös lapsilleni.
Se on voi voi, lapsen kehitykseen kuuluu kokea kaikkea, ettei vanhemmalla iällä ole sekaisin päästään.
Eikö kukaan tässä ajattele että ehkä lapsi on vaan niin murheissaan tärkeän ihmisen kuoleman takia, että haluaa jotain "sijaistekemistä" ettei murru hautajaisissa ihan täysin? Jos sovitaan vaikka että esim. laukun/nenäliinan/muun suojissa voisi huomaamattomasti käyttää puhelinta.
Ei puhelinta mukaan ollenkaan tilaisuuteen. Pitää kunnioittaa vainajan muistoa.