Tahtomattasi lapseton; Missä vaiheessa tajusit, että et tule saamaan lasta?
Otsikossa se jo tulikin; Missä vaiheessa tajusit, että jäät lapsettomaksi?
Ja tämä kysymys siis niille ihmisille, jotka lapsettomia ovat omasta tahdostaan riippumatta. Semmoisille, jotka olisivat halunneet lapsia, mutta eivät syystä tai toisesta saaneet.
Itse olen 36-vuotias. Omaa perhetilannettani en halua kertoa. Sillä ei ole merkitystä.
Tuttavapiiriin on parikymmentä vuotta kuulunut monia kavereita, jotka näyttävät perheettömäksi jäävän. Ei vain meinaa löytyä kumppania, vaikka ovat kunnollisia ja töissä käyviä tyyppejä, joilla elämä mallillaan. Ja sitten miehissä näitä viinaan meneviä ikuisia pikkupoikia, joista ei edes isäksi olisi ja toisaalta hyvä että perhe jää perustamatta.
Tämä mietityttää minua siksi, että juttelin viikonloppuna erään kaverini kanssa. Mies on pian 40v ja kertoi, että pelkää jäävänsä lapsettomaksi kun ei vain löydä kumppania ja on kohta liian vanha. Kavereiden koki monen jo menneen ohi ja siirtyneen seuraavaan vaiheeseen, jossa lapset tehty ja jo isompia koululaisia suurin osa. Kaveri sanoi yksi päivä tajunneensa, että on pudonnut niin sanotusti kelkasta.
Onko elämässä tullut vastaan hetki, kun tajusit että et tule omaa lasta saamaan?
Kommentit (12)
40 v. Oli takana viisi raskasta vuotta, läheinen kuoli, sattui fyysisesti ja henkisesti. Tajusin, etten ehdi ajoissa kuntoon ja löytää ketään. No, onneksi elämä on muuten nyt viiden vuoden jälkeen paremmassa jamassa.
Ei ole tullut sitä hetken vielä, vaikka lääkäri on todennut ettei minun ole mahdollista saada biologisia lapsia. Adoptiojonossa ollaan :)
Nyt 34-vuotiaana alan tajuta, että jään ehkä lapsettomaksi. En ole luopunut toivosta kokonaan, mutta ymmärrän, että mahdollisesti tilanne on aika huono. Mietin usein, että olisi pitänyt yrittää jo 10 vuotta sitten, mutta olin sinkku. Nyt taas olen saanut diagnoosin sairaudesta, jonka takia raskaus on aika suuri riski sekä minulle että lapselle. Sitä paitsi olen edelleen sinkku.
En usko, että minulla on henkisiä valmiuksia adoptioon tai sijaisvanhemmuuteen. Luulen, että sairauteni on myös este adoptiolle.
Olen 40v mies ja tiedostan, että minulla on vielä sauma ostaa aasiasta itselle vaimo jonka kanssa tehdä lapset. Suomalaiset naiset eivät koskaan lapsia ole halunneet. Se on ollut ehdoton ehto parisuhteissa. Suomalainen nainen vihaa lapsia eikä halua niitä elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Kun varasin aikaa vasektomiaan.
Tahtomattasi??
Vierailija kirjoitti:
Olen 40v mies ja tiedostan, että minulla on vielä sauma ostaa aasiasta itselle vaimo jonka kanssa tehdä lapset. Suomalaiset naiset eivät koskaan lapsia ole halunneet. Se on ollut ehdoton ehto parisuhteissa. Suomalainen nainen vihaa lapsia eikä halua niitä elämäänsä.
Suomalaisten naisten lapsiviha liittyy femnismiin ja se lisääntyy jatkuvasti vihreänaatteen levitessä naisten keskuudessa. Se hyvä puoli toisaalta on, että nyt nuo vihreät eivät lisäännyt ja maailmasta tulee parempi paikka.
Pitkä parisuhde päättyi kun olin 38.Sitten sekalaista Tinderöintiä ja deittailua,joka ei johtanut yhteenkään kunnolliseen parisuhteeseen.
42- vuotiaana tuli lopullinen ymmärrys,että näin kävi.Sen mukana suru siitä,miten elämä meni ja tulee menemään.
Luovutin myös parisuhteen osalta.Työ tuntuu raskaalta,vaikka olen unelma-ammatissa.Yksinäisyys kalvaa.
Lapsihaaveista luopuessa koko elämä menee vähän uusiksi.Se on aika rehellinen hetki itsensä kanssa.
Suomen lapsettomuus on feministien syytä.
Olen 36-vuotias enkä ole vielä täysin luopunut haaveista, vaikka olen sinkku ja ääneen aina sanon että juna meni jo. Kuitenkin pieni ääni kuiskii jossain että ehkä vielä... Ehkä tapaan jonkun jo huomenna, tai ensi viikolla, rakastumme ja vuoden kuluttua olen naimisissa ja raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Olen 36-vuotias enkä ole vielä täysin luopunut haaveista, vaikka olen sinkku ja ääneen aina sanon että juna meni jo. Kuitenkin pieni ääni kuiskii jossain että ehkä vielä... Ehkä tapaan jonkun jo huomenna, tai ensi viikolla, rakastumme ja vuoden kuluttua olen naimisissa ja raskaana.
Miksi et vain tee lapsia? Halukkaita on vaikka kuinka paljon-
Sain 16-vuotiaana tietää. Munasarjani poistettiin. Sairaus. Nyt oon pian 40. Aluksi lapsettomuus oli ok ( nuorena) mutta aikuisena asian hyväksyminen ollu vaikeempaa. Tosin nykyään oon jo semi-ok asian kanssa.
Kun varasin aikaa vasektomiaan.