Aloitteleva Vegaani kysyy: voiko vegaani käyttää tavallista sähköä?
Kommentit (9)
Aurinkosähkö, tuulivoima, ydinvoima. Huonoin on varmasti vesivoima (kalat ym kärsii).
Kyllä mä näkisin että sun on lämmitettävä tofusi kynttilän liekillä.
Vegaaniasioista kiinnostuneen kannattaa käydä tutustumassa vegaaniliiton sivuihin, siellä saat asiaan perehtyneiden vastauksia kysymyksiisi. Täällä voit saada ihan mitä neuvoja vaan.
Vierailija kirjoitti:
Aurinkosähkö, tuulivoima, ydinvoima. Huonoin on varmasti vesivoima (kalat ym kärsii).
Linnut ja lepakot sitten ei ilmeisesti kärsi tuulivoimaloista, kun niitä kuolee miljoonittain vuosittain kyseiseen tuotantotapaan?
Hyvä luoja näitä aloituksia. Ihmiset sekoittaa näemmä ihan työkseen veganismin ja jonkun ympäristöaktivismin. Eli kerran vielä:
Vegaani = ihminen, joka ei syö eläinperäisiä tuotteita.
Veganismi ei ole minkään ylemmän tahon valvoma toimintaperiaate. Kukaan ei kiellä vegaanilta yhtään mitään, vegaani haluaa itse olla syömättä eläinperäisiä tuotteita, oli syy sitten mikä tahansa.
Myös sen, laajentaako vegaani ympäristöystävällisyyttään muihin tekijöihin, kuten esim. sähköön, on ihan vegaanin itse päätettävissä. Se ei kuitenkaan tee hänestä sen vähempää vegaania.
Ei, kyllä sun on itse poljettava sähkösi vaikka kuntopyörän avulla. Kyllä on kaikessa joku kärsimässä. Olkoon se sinä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä luoja näitä aloituksia. Ihmiset sekoittaa näemmä ihan työkseen veganismin ja jonkun ympäristöaktivismin. Eli kerran vielä:
Vegaani = ihminen, joka ei syö eläinperäisiä tuotteita.
Veganismi ei ole minkään ylemmän tahon valvoma toimintaperiaate. Kukaan ei kiellä vegaanilta yhtään mitään, vegaani haluaa itse olla syömättä eläinperäisiä tuotteita, oli syy sitten mikä tahansa.
Myös sen, laajentaako vegaani ympäristöystävällisyyttään muihin tekijöihin, kuten esim. sähköön, on ihan vegaanin itse päätettävissä. Se ei kuitenkaan tee hänestä sen vähempää vegaania.
Vegaani ei myöskään käytä muita eläinperäisiä tuotteita - tai ainakaan useat eivät. Ei siis kyse pelkästään ruuasta.
Mutta vegaanisuudessa on ihan hyvä käyttää myös järkeä. Vegaanisuuden tarkoitus ei ole aiheuttaa henkilölle itselle haittaa. Esim jos on lääkkeitä, niitä tietenkin pitää syödä ovat ne sitten eläintestattuja tai ei. Eikä tarvitse asua jossain luolassa ilman sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniasioista kiinnostuneen kannattaa käydä tutustumassa vegaaniliiton sivuihin, siellä saat asiaan perehtyneiden vastauksia kysymyksiisi. Täällä voit saada ihan mitä neuvoja vaan.
Vegaaniliitto tekee kyllä välillä hyvin kummallisia linjausksia; Mihin perustuu esimerkiksi säännöt vuohenjuuston syönnistä? Miksi juuri vuohi? Ja miten helkkarissa joku "kielletty" onkin "sallittu" jos sitä syö "huomiota herättämättä omissa oloissaan, tai maltillisesti hyvin pienen seurueen kesken"?
Aivan älytöntä ja byrokraattista pelleilyä!
Oikea vegaani ei tee mitään minkä vuoksi eläimiä hyväksikäytettäisiin ja välttää viimeiseen asti kaiken eloperäisen hyväksykäyttämistä. Ihminenkin valitettavasti tarvitsee eloperäistä ravintoa, mutta voin sentään syödä puhdasta kasvisravintoa valiten sellaiset kasvit, ettei niitä ole ollut tarpeen tappaa ruokailuni vuoksi. Hedelmät ja marjat ovat parhaita!
Asusteissa suosin vegaanivaatteita, maiharini ja moni muukin asia ovat täysin vegaanisia, eikä niiden valmistukseen ole käytetty mitään eloperäistä. Sitäpaitsi PVC on hyvin kestävää!
Kunhan et vaan norppasähköä käytä :)