Kerrostaloasujat, miten vietätte vapaa-aikanne?
Itse olen lähes aina asunut ok-talossa. Pari vuotta rivitalossa nuorena ja 6 kk kerrostalossa. Rivitaloasuminen meni vielä jotenkin, olihan siinä omaa pikku pihaa näpertää ja puuhata. Talvella hieman tylsempää, kun ei juuri ollut kuin lumityöt omalta osalta. Toki sisällä pientä nikkarointia, siinä asuessa vaihdettiin mm keittiö ja laitettiin muutkin pinnat uusiksi. Myytiin sitten pois, kun ok-talo valmistui.
Mutta kerrostalo...kyllä oli elämäni tylsimmät kuukaudet asua siellä. Aina jos halusi ulos, piti lähtemällä lähteä jonnekin. Tuntui, että mitään ei voi tehdä, kun pitää olla hiljaa. Grillata ei saanut parvekkeella eikä iltaisin uskaltanut esim ommella, ettei naapuri häiriinny. Vuokra-asunto, joten ei tietysti voinut remppaa tehdä, mutta jos olisi omakin ollut, niin sekin olisi säädelty, milloin sitä voit tehdä.
Silloin tuli oltua jotenkin kamalan paljon ihan vain sisällä. Töiden jälkeen se lähteminen aina johonkin väsytti. Toki kävin lenkillä tms mutta niinhän käyn nytkin. Mutta jotenkin tekemistä riittää enemmän ja tää lääni ympärillä on omaa. Jos mä haluan kaataa puun, rakentaa kukkapenkin tai maata terassilla alasti, kukaan ei valita. Kerrostalossa kaikki on niin säädeltyä ja ”yhteistä”.
Miten vapaa-ajat kuluu siellä? Mitä niinku käytännössä teette?
Kommentit (357)
Vierailija kirjoitti:
Olosuhteiden pakosta asutaan väliaikaisesti kerrostalossa. Tuntuu, että täällä menee enemmän aikaa kaikenmaailman säätämiseen, koska esim. säilytystilaa on vähemmän kuin omakotitalossa. Jääkaappiin ei mahdu monenkaan päivän ostokset kerralla (lapsiperhe) joten kaupassa on käytävä useammin ja ostettava kerralla vähemmän. Vapaa-ajasta menee siis iso lovi kaupassa hyppäämiseen, mutta toki pihatöitä ei ole, joten samalla tavalla kai se vapaa-aika täälläkin menee kuin okt:ssa. En ole katsonut televisiota kovinkaan paljon, vaikka luulin että se lisääntyisi. Sitä kaipaa, että pääsee ulos helposti, eikä minkään rappukäytävien kautta.
Aika jännä. Meidän kolmiossa on tuplaleveä jääkaappipakastin, ja sinne mahtuu kyllä ihan kevyesti ainakin viikon ruuat. Varmaan sinne sitten jotenkin mystisesti mahtuisi vielä enemmän, jos se sijaitsisi omakotitalossa. Tuota kaupassa käyntiä muuten helpottaa kummasti, kun kaksi kauppaa on parin minuutin kävelymatkan päässä, ja suuri ostoskeskus parin minuutin automatkan päässä (tiheästi liikennöivillä julkisilla pääsee samassa ajassa). Ulos pääsyn vaikeuttakaan en ole vielä henkilökohtaisesti kokenut, aina on onnistunut ihan ongelmitta.
Mitäkö teen? 5 minuutin kävelymatkan päässä alkaa metsä, 7 minuutin kävelymatkan päässä meri sekä kilometreittäin kauniita ja rauhallisia metsäpolkuja. Asun siis luonnon helmassa onnellisesti. Jos tekee mieli lähteä shoppailemaan niin pääsen näppärästi myös keskustaan.
t. onnellinen helsinkiläinen
Vierailija kirjoitti:
Aika harva kerrostalo asukas näyttää tekevän mitään lasten tai puolison kanssa. Sinkkuja kaikki?
En voi vastata mieheni puolesta, joten kerron vain omista menoistani. Toisaalta jos kerron katselevani telkkaria, leipovani, kokkaavan pitkän kaavan mukaan ja musisoivani, ehkä voit arvata että en syö kaikkea valmistamaani yksin enkä telkkariakaan katso kuulokkeiden kanssa pimeässä komerossa, mikäli tiedät minulla olevan puoliso?
Meidän kerrostalossa on pieni kuntosali, joka on asukkaille maksuton. Siellä käyn melko usein. Minulla ei ole autoa, joten kaikesta välimatkakulkemisesta kertyy jo ulkoilua pari tuntia päivittäin kesät talvet. En kaipaa esim lumitöitä. Pidän myös kerrostalomme sosiaalisuudesta, paljon jutellaan naapurien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olosuhteiden pakosta asutaan väliaikaisesti kerrostalossa. Tuntuu, että täällä menee enemmän aikaa kaikenmaailman säätämiseen, koska esim. säilytystilaa on vähemmän kuin omakotitalossa. Jääkaappiin ei mahdu monenkaan päivän ostokset kerralla (lapsiperhe) joten kaupassa on käytävä useammin ja ostettava kerralla vähemmän. Vapaa-ajasta menee siis iso lovi kaupassa hyppäämiseen, mutta toki pihatöitä ei ole, joten samalla tavalla kai se vapaa-aika täälläkin menee kuin okt:ssa. En ole katsonut televisiota kovinkaan paljon, vaikka luulin että se lisääntyisi. Sitä kaipaa, että pääsee ulos helposti, eikä minkään rappukäytävien kautta.
Eihän kerrostalo ole tuossa ongelma vaan liian pieni jääkaappi. Ostakaa erillinen toinen jääkaappi ja laittakaa vaikka eteiseen tai missä nyt tilaa on, niin ongelmanne on ratkaistu. (Oletan, ettei teidän kannata keittiöremonttia tehdä, jos asunto on väliaikainen.)
Kerrostalomme pihalla on puutarhakeinu, jos pihalla istumista kaipaa. Mieluiten istun kuitenkin omalla parvekkeella, jossa voi ottaa aurinkoa vaikka alasti. Lasitettu parveke on parempi kuin avoin piha, sillä siellä voi pitää vuodesohvan, joka muuntautuu kesällä kesäpediksi ja muuten toimii lukupaikkana. Talvella ei tarvitse tehdä lumitöitä, kun lasit suojaavaat. Kesäsateella on kiva kuunnella sateen ropinaa lasien suojassa. Ei omakotitalon pihalla viitsisi sateessa istua.
Asun kerrostalossa ja olen ulkoilmaihminen. Vietän lähes kaiken vapaa-aikani ulkona: pyöräilen, patikoin, marjastan, sienestän, hiihdän ja veneilen (venerantaan on kotoa matkaa 500 metriä). Omakotitalo olisi liikkuvalle ulkoilmaihmiselle painajainen, sillä silloin vapaa-aika tuhlaantuisi lumitöihin, remontointiin, pihatöihin ym. Ei omakotitalon pihassa voi hiihtää, pyöräillä, veneillä, marjastaa, sienestää ym.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalon hyvät puolet,pyykin pesu 2 isoa konetta yhteensä 4 pienen pesukoneen pyykit tunnissa ja kuivausrumpu ja huone plus mankeli. 4 krs rauhallinen ,maisemat upeat,aurinkoa voi ottaa olkkarin lattialla parvekkeen ovi auki.Kukat viihtyy isot ikkunat.Naapurit kivoja , 3km keskustaan,liikuntakeskus vieressä lenkkimaastot,järvi lähellä talvella hiihto kesällä veneily.Pihalla grillikatos lähellä baari.
Pesulaako pidät ?
Tulee varmaan ilmi jossain vaiheessa..
Vierailija kirjoitti:
Miehet kuolee sisältä jos joutuu kerrostaloon asumaan muijillehan tuo on sama missä makaa ja yleensä mitä vähemmän tekemisistä sen parempi asenne menee rakennekynnet pilalle.Siksi näkee niin paljon ilottomia ukkoja kerrostaloissa.
Täällä Pulikaupungissa ukot on hulabaloo päällä 24/7 eivät tunnu kovin ilottomilta.
Huuto jatkuu aamuyöstä seuraavaan yöhön.
Päivästä toiseen.
Vuodesta vuoteen.
Joku kuolee kööristä pois - kaksi tulee tilalle.
Mökillä pitemmät vapaat. Lyhyemmät kotona, paljon lenkkeilyä ja lukemista.
Vierailija kirjoitti:
Asun kerrostalossa ja olen ulkoilmaihminen. Vietän lähes kaiken vapaa-aikani ulkona: pyöräilen, patikoin, marjastan, sienestän, hiihdän ja veneilen (venerantaan on kotoa matkaa 500 metriä). Omakotitalo olisi liikkuvalle ulkoilmaihmiselle painajainen, sillä silloin vapaa-aika tuhlaantuisi lumitöihin, remontointiin, pihatöihin ym. Ei omakotitalon pihassa voi hiihtää, pyöräillä, veneillä, marjastaa, sienestää ym.
No me asutaan metsän laidassa maalla ja kyllä meidän pihassa voi hiihtää ja pyöräillä(lapset). Oman tontin reunalta voi poimia mustikoita, puolukoita, vadelmia ja sieniä joiden lisäksi meidän pihassa kasvaa herukoita, karviaisia, kirsikoita, teivadelmaa, karhunvatukka, mesimarjaa, pensasvadelmaa ja mansikoita. Veneillä ei voi, siinä olet oikeassa.
Minä olen eläkkeellä joten siis koko ajan vapaalla. Olen luonteeltani laiska ja tykkään kerrostaloasumisesta. Ei pihatöitä,lämmitystä,halon kantoa,lumitöitä joita saan tehdä halutessani ystävieni luona maalla. Luen, katon telkkaa, roikun netissä. Kotityöt tietty ja kissan hoito. Vaivatonta , huoletonta, varsinkin kun asun vuokralla niin ei huolta mahdollisista taloyhtiön hommista.
Hei,
Teen etätyötä tietokoneellani ja voin tehdä sitä missä vain, milloin vain, myös niin paljon tai vähän kuin haluan. Yritykseen haetaan nyt lisää työntekijöitä, joten jos sinäkin haluaisit tehdä töitä tällä tavalla niin ota yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Aika harva kerrostalo asukas näyttää tekevän mitään lasten tai puolison kanssa. Sinkkuja kaikki?
Leski olen itse. Mistä ihmeestä kuvittelet että kaikki on sinkkuja?
Kerrostalo on just paras. Naapureiden kanssa ei tarvitse olla missään tekemisissä, jos niin haluaa.
(En ole lukenut ketjun muita vastauksia)
Oon asunu koko elämäni kerrostaloissa, joskus lähiössä metsän vieressä, nyt keskustassa vilkkaimmalla baarikadulla. En oikein ymmärrä ap kysymystäsi, jokainen elää elämänsä eritavalla, en koe että kerrostalossa asuminen tekis musta jotenkin erityisen. Ymmärtäisin, jos kysyisit että mitä suljetulla osastolla lepositeissä olevat teette, kun käytännössä silloin sulla ei ole oikein muuta tekemistä kuin omat ajatukset, ja mahdolliset keskustelut hoitajan/omaisten kanssa.
Asun kerrostalossa ja omistan mökin jossa voin keväästä syksyyn tehdä pihahommia. Talvella on mukava olla kerrostalossa kun muutkin ihmiset rauhoittuu ilmojen kylmetessä ja käyvät töissä. En jaksaisi luoda lunta tms talvella.
b62 kirjoitti:
Jokaisessa kerrostalossa asuu kyttääjä. Se on aina nainen. Se on aina eläkkeellä. Sillä on aina mielipide. Ja se osaa neuvoa jokaista, kaikissa asioissa.
Kaikissa missä mä oon asunu, se on 30+ mies!
Surffailen netissä, luen, teen käsitöitä, käytän aikaa ruuanlaittoon.
Matkustan, tapaan perhettä, ystäviä, sukulaisia, hoidan kasvimaata, kirjoitan jne
Olen melko hauskassa asumismuodossa, se on 2-kerroksinen kerrostalo ja asun 2.kerroksessa. Meillä on oma pihasyvennys ja pihatie joka jaetaan naapurin kanssa. Kellarissa on talonyhtiön haravat ja työnnettävä ruohonleikkuri + lumikola. Kaikki työt kyllä tekee kiinteistöhuolto, mutta joskus omaksi iloksi haravoin ja kolailen, kivaa olla pihalla :)
Silloin kun olen kotona, mm. kuuntelen musiikkia, teen ruokaa, siivoilen, luen, teen käsitöitä ja ompelen. Ja pelataan / puuhataan tytön kanssa. Ja kyllä ulkonakin on tekemistä: käydään ravintoloissa, tapahtumissa. Sit käyn avantouimassa ja juoksulenkeillä, pelaan myös frisbeegolffia. Jos on tylsää asua kerrostalossa, voi olla paras muuttaa omakotitaloon :) Mutta jos keksii helposti tekemistä ja tykkää kerrostalon asumismukavuudesta, suosittelen :)