Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä aiheuttaa selkäkipua levätessä.....

Vierailija
01.07.2019 |

Selkä ollut monta kuukautta todella kipeä. Alunperin lääkäri määräsi fysioterapiaan, sieltä sain jumppaohjeita joita tehnyt joka päivä. Niistä ei mitään apua.
Aamut pahimpia, sängystä vaikea päästä ylös, vaatteiden päälle pukeminen yhtä tuskaa. Liikkeelle lähtiessä selkäkipu hellittää vähän. Sängyssä vika ei voi olla, kun sama ongelma nukkuipa sitten mökillä, vieraissa tai sohvalla. Säteily kipua ei ole, eli tuskin välilevynpullistumaa, sellaisestakin kokemusta. Nyt kipu erilaista. Lääkäriin kai soitettava uudestaan. Mikä voisi siis olla vikana.... mikä aiheuttaa kipua levätessä ja helpottaa liikkeelle lähdettäessä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/18 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko myös ilmavaivoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen arvaus olisi ollut juurikin patja, mutta jos samat oireet vaivaavat myös sen jälkeen kun olet nukkunut jossain muualla useamman yön, niin sitten se ei ole todennäköinen. Kannatta kuitekin muistaa, että yksi yö toisessa sängyssä ei vielä poista ongelmia.

Saatko nukuttua vai särkeekö selkää vasta kun nouset ylös? Jos se ei vaivaa yöllä, niin kyse voisi olla jonkun hermon puristumisesta, joka aiheutuu kun yön jälkeen tukevat lihakset eivät ole vielä auttamassa rankaa.

Vierailija
4/18 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan se, että selkä jäykistyy ja aineenvaihdunta hidastuu kun on pidempään paikallaan. Itselläni selkä on todella jäykkä ja kipeä jos nukun pidempään, 8-12 tuntia, mutta 5-6 tunnin jälkeen ei juurikaan. Mulla tämä vaiva on tullut vasta vanhemmiten, olen nyt 35.

Selkäkivut on vähän sellaisia, että liikkuminen on niille parasta lääkettä mitä voi olla. On hieman turhaa käydä niiden vuoksi lääkärissä toivomassa jotain troppia, koska kipulääkkeissä on haittansa ja leikkauksissa samaten. Lääkärit ovat monesti vähän hankaluuksissa potilaiden kanssa, jotka usein vaativat lääkettä tai kuvaukseen pääsyä tai jopa leikkausta. Itse en kaipaa mitään näistä. Lääkäriin kannattaa mennä, jos haluaa oppitunnin selän fysiologiasta ja kaipaa uskonvahvistusta sille, että liikkuminen auttaa. Itse en uskaltaisi ottaa mitään muita hoitoja vastaan, koska kipulääkkeillä on ne selkeät sivuvaikutuksensa ja leikkaus aiheuttamat komplikaatiot ja arpikudokset yms eivät myöskään houkuttele jos suinkaan voin välttää.

Vierailija
5/18 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

rintasyöpä

Vierailija
6/18 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen arvaus olisi ollut juurikin patja, mutta jos samat oireet vaivaavat myös sen jälkeen kun olet nukkunut jossain muualla useamman yön, niin sitten se ei ole todennäköinen. Kannatta kuitekin muistaa, että yksi yö toisessa sängyssä ei vielä poista ongelmia.

Saatko nukuttua vai särkeekö selkää vasta kun nouset ylös? Jos se ei vaivaa yöllä, niin kyse voisi olla jonkun hermon puristumisesta, joka aiheutuu kun yön jälkeen tukevat lihakset eivät ole vielä auttamassa rankaa.

En yöllä yleensä herää kipuun mutta jos herään yöllä kyljen kääntäminen sattuu ihan pirusti....

Ap

Vierailija
7/18 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kuolleen takapuolen syndrooma aiheutti kipua selkään levossa ja istuessa. Googlesta löytyy jumppaohjeita. N. kuukausi meni että alkoi särky vähitellen kadota.

Vierailija
8/18 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Discuss prolapsi, metastaasi, hermopinne ...

Vierailija
9/18 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
10/18 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkärankareuma yleensä oirehtii juuri noin, aamulla selkä kipeä mutta vähitellen hiipuu.

Vierailija
11/18 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylä- vai alaselkä?

Minulla oli alaselässä aika pahoja kipuja puoli vuotta, mutta jumpalla ne lähtivät. Melkein meinasi usko jo loppua, mutta niin ne vain yhtäkkiä hävisivät.

Ylläpidon takia pyrin töissä nostanaan pöytää ja työskentelemään pari krt päivässä seisaallaan. Sekä venyttelen alaselkää.

Liikkeelläolo on tosiaan parasta hoitoa, mutta kyllä kipulääkettäkin kannattaa ottaa, jos selkäkivut herättelevät yöllä. Liiasta kivusta lihakset menevät jumiin niin, että kipu vaan lisääntyy!

Sinuna tekisin vaan nyt sitkeästi jumppaliikkeitä. Venytele, harrasta rauhallista kävelyä - ja ota nukkumaan mennessä lääkettä.

Vierailija
12/18 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylä- vai alaselkä?

Minulla oli alaselässä aika pahoja kipuja puoli vuotta, mutta jumpalla ne lähtivät. Melkein meinasi usko jo loppua, mutta niin ne vain yhtäkkiä hävisivät.

Ylläpidon takia pyrin töissä nostanaan pöytää ja työskentelemään pari krt päivässä seisaallaan. Sekä venyttelen alaselkää.

Liikkeelläolo on tosiaan parasta hoitoa, mutta kyllä kipulääkettäkin kannattaa ottaa, jos selkäkivut herättelevät yöllä. Liiasta kivusta lihakset menevät jumiin niin, että kipu vaan lisääntyy!

Sinuna tekisin vaan nyt sitkeästi jumppaliikkeitä. Venytele, harrasta rauhallista kävelyä - ja ota nukkumaan mennessä lääkettä.

Alaselässä kipu. Tehnyt jumppaliikkeitä useamman kuukauden ilman mitään tuloksia...

Ap

Vierailija
13/18 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikot vatsalihakset todennäköisesti. Minulla oli tuollaista muutama vuosi sitten, että yöllä sattui älyttömästi kääntää kylkeä. Samoin kävely oli melkein mahdotonta. Jooga ja käveleminen auttoivat ja raskaan fyysisen työn lopettaminen (sisälsi paljon nostoja).

Vierailija
14/18 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylä- vai alaselkä?

Alaselässä kipu. Tehnyt jumppaliikkeitä useamman kuukauden ilman mitään tuloksia...

Ap

No mullakin sen lakkaamiseen meni tosiaan puoli vuotta, joten älä menetä uskoasi.

Oletan, että olet nainen. Olethan noin muuten tarkastuttanut terveytesi eli käynyt papassa? Ei ole muualla kipuja? Kysyn tätä, koska selkärankaan voi tulla myös syövän etäpesäkkeitä eli metastaaseja. Naisilla usein kyse on rintasyövästä, miehillä mm. eturauhassyövästä. Työkaverilla eka oire pitkälle edenneesrä eturauhassyövästä oli alaselän kipu.

Tuon riski on toki paljon epätodennäköisempi kuin pitkittyneen alaselänkivun. Mutta kysyn nyt varmuuden vuoksi tuotakin, vaikka mahdollisuus tuohon on pieni. Itse ainakin vähän panikoin asiaa, kun olen jo päälle viisikymppinen ja sekä äiti että sisko ovat sairastaneet rintasyövän. Kävin tarkastuksessa, sulkeakseni pois tuonkin mahdollisuuden.

Vierailija
15/18 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, tuntuupa tutulta. Kärsin samanlaisista vaivoista 25-50 vuotiaana. Olin töissä missä koko ajan kävelin ja istuin,en ollut paikallaan . Kun selkävaivat tuli, ne tulivat ns yhtäkkiä kestäen 4- 8 vk. Oli tosi rankkaa,. En jäänyt pois töistä ,kun aina n. neljän viikon jälkeen 1.5 viikoksi. Ei auttaneet lääkkeet ei mikään. Itse diagnosoin,että ehkä elimistössäni oli joku tulehduksenomainen tila, tai sressi, ,kun se kesti aina niin kauan. Useimmiten selkä tuli kipeäksi keväällä ja syksyllä. Oireet oli just samat ,kuin sinulla. Jostakin ihmesyystä selkävaivat häipyivät n 50 ikävuoden jälkeen ,vaikka työ ym olosuhteet oli aivan samat.

Nyt jos tulee selkävaiva ,lähden välittömästi 3-5 km lenkille ja salille. Sinne jää selkäkipu . Ikää on 71v.

Vierailija
16/18 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
17/18 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää jumppaa ja kovemmin tai erilaista jumppaa.

Mutta voi todella mennä se puoli vuotta tuloksiin.

Vierailija
18/18 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaista vaivaa oli, mutta monipuoliset puutarhatyöt veivät mennessään. En olisi itsekään uskonut, mutta tuo oli ainoa muutos tekemisissäni.

Alaselkävaivaa oli ollut jo yli puoli vuotta.