Ihmisoikeudet ja pride
Pride-tapahtuman teemana on tuoda esiin sanomaa, miten ihmisoikeudet kuuluvat myös sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöille. Mua on jo pidempään kiinnostanut, että mitkä on ne ihmis- ja kansalaisoikeudet, mitkä pride-väeltä puuttuu, mutta on muulla kansalla? Osaako joku vastata?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kirjoitti:
Tässä käsi tasan niin, kuin aiemminkin. Kukaan ei pysty kertomaan mitään sellaista konkreettista asiaa, missä laki ei kohtelisi samalla tavalla seks.- ja sukupuolivähemmistöjä verrattuna muihin. Todellisuudessa mitään semmoista oikeutta heiltä ei puutu, mikä muilla on.
Sulle on jo vastattu, et vaan ymmärrä saamaasi vastausta. Kyse ei ole laista, vaan kulttuurisesta epätasa-arvosta ja syrjinnästä.
Niin kauan kuin homo on haukkumasana, mutta hetero ei, ei olla päästy siihen pisteeseen, että seksuaalivähemmistöihin suhtauduttaisiin tasa-arvoisesti ja hyväksyen.
Ja ei, tässä ei edelleenkään ole kyse siitä, että kaikkien pitäisi itse harrastaa homoseksiä.... toistan tämän nyt kun se ei tunnu sun pääkalloosi uppoavan sitten mitenkään.
Eli summasummarum: teikäläisillä on olemassa samanlaiset oikeudet kuin muillakin, vaikka väitätte valheellisesti muuta. Laki on kaikille sama, samoin ihmisoikeudet. Yhdenvertaisuus on nimenomaan myös sitä, että ollaan samanarvoisia lain edessä ja sitä te olette. Käyttäkää itse oikeita termejä. Samanarvoisuus taas ei ole synonyymi sille, että kaikkien pitäisi osoittaa hyväksyntää homoseksuaalisuutta ja homoseksiä kohtaan.
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä mikä olisi poliitikkojen ja muiden kúkkahattujen ym. maailman párantajien reaktio, jos láittomien päíhteiden käyttäjät järjestäisivät priden samalla ihmisoikeusteemalla kuin hómot. Empä usko, että nämä "ihmisoikeuksien" ja "vapauden" puolustajat olisivat kýrpä pystyssä puolustamassa sitä, että ihmisoikeuksiin ja perusvapauksiin kuuluu myös oikeus päíhtyä itse valitsemallaan aineella ja tavalla. Eivät ne ole tuolla mitään ihmisoikeuksia ja vapautta puolustamassa, vaan keräämässä poliittisia irtopisteitä.
Tosin eiköhän ennemmin tai myöhemmin aleta järjestämään ainakin kánnabismársseja.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä mikä olisi poliitikkojen ja muiden kúkkahattujen ym. maailman párantajien reaktio, jos láittomien päíhteiden käyttäjät järjestäisivät priden samalla ihmisoikeusteemalla kuin hómot. Empä usko, että nämä "ihmisoikeuksien" ja "vapauden" puolustajat olisivat kýrpä pystyssä puolustamassa sitä, että ihmisoikeuksiin ja perusvapauksiin kuuluu myös oikeus päíhtyä itse valitsemallaan aineella ja tavalla. Eivät ne ole tuolla mitään ihmisoikeuksia ja vapautta puolustamassa, vaan keräämässä poliittisia irtopisteitä.
Tosin eiköhän ennemmin tai myöhemmin aleta järjestämään ainakin kánnabismársseja.
Yhdenvertaisuus:
"Yhdenvertaisuus tarkoittaa sitä, että kaikki ihmiset ovat samanarvoisia riippumatta heidän sukupuolestaan, iästään, etnisestä tai kansallisesta alkuperästään, kansalaisuudestaan, kielestään, uskonnostaan ja vakaumuksestaan, mielipiteestään, vammastaan, terveydentilastaan, seksuaalisesta suuntautumisestaan tai muusta henkilöön liittyvästä syystä. Oikeudenmukaisessa yhteiskunnassa henkilöön liittyvät tekijät eivät saa vaikuttaa ihmisten mahdollisuuksiin päästä koulutukseen, saada työtä ja erilaisia palveluja.[1].
Yhdenvertaisuus tarkoittaa kaikille ihmisille samoja ihmisoikeuksia ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen mahdollisuuksia, riippumatta kansalaisuudesta, etnisestä alkuperästä, seksuaalisesta suuntautumisesta, iästä, sukupuolesta, vammasta, sairaudesta tai näihin rinnastettavasta. Yhdenvertaisuus yhteiskunnassa merkitsee samoja mahdollisuuksia päästä koulutukseen, saada työtä ja sosiaalisia palveluja.
Yhdenvertaisuus ei tarkoita samoja yhteiskunnallisia etuuksia tai lainsäädännön perusteella myönnettäviä oikeuksia kaikille yksilöille tai ihmisryhmille, vaan etuuksia ja oikeuksia rajoitetaan lainsäädännössä moraalisin sekä rationaalisin perustein.
Yhdenvertaisuus ei myöskään tarkoita erilaisten ideologioiden, arvojen, oikeuskäsitysten, elämäntapojen, ihmissuhteiden tms. keskinäistä yhdenvertaisuutta, vaan yhdenvertaisuus koskee ainoastaan ihmisiä yksilöinä lain edessä."
Teillä itsellänne on ajatukset, termit ym ihan hukassa.
Symppaan pridea ja vähemmistöjä. Itse kuulun myös vähemmistöön, koska olen mielestäni 100 prosenttinen hetero, en siis ole koskaan tuntenut miehiä kohtaan seksuaalista viehtymystä ja käittääkseni tällainen on melko harvinaista. Suurella osalla ns tavan suomalaisista heteromiehistäkin on homoseksuaalisia taipumuksia ainakin jollain tasolla.
Lisäksi minulla on myös lesbosuvaitsevainen penis, saatan tuntea seksuaalista viehtymystä heidänkin kohdallaan kuten ns "normaalien naisten kohdalla"...
Asia on niin, että minunkin on hyväksyttävä se että olet uskovainen ihminen, vaikka minun ajatukseni eroavat paljon omistasi. En saa haukkua ja pilkata sinua. Sama juttu sukupuolisen suuntautumisen kanssa. Kuitenkin uskon todellakin, että vaikka ihminen olisi uskonnollinenkin ja vielä hetero niin todellakin helposti edustaa juuri valtaväestöä. Kyllä sen helposti huomaisi jos tehtäisiin joku testi niin monet "erilaiset" ihmiset kokevat paljon pahaa muilta. Niin kauan kuin ihmisten on vaikeaa hyväksyä muiden erilaisuutta tarvitaan tällaisia tapahtumia ja Suomessakin ollaan tehty tutkimuksia joissa kiusaamisen kohteena on paljon ollut juuri vähemmistöihin kuuluvia ja se on syy muiden pilkata toista. Itse olen vaan hetero, mutta minulla on kokemusta pitkäaikaisesta kiusaamisesta. Tiedän, että jos joku siinä koulussa missä olin olisi uskaltanut näyttää olevansa esim homo niin kyllä hän olisi saanut kärsiä pahasti ja koulun käynti olisi ollut lähes mahdotonta. Uskallan sanoa niin. "Tavallisetkaan" kuten minä eivät ole aina turvassa niin miten sitten ne monen mielestä "erikoiset" ovat? Näin nämä tapahtumat toisaalta juuri sellaisina, että niistä voi ottaa mallia omaan elämään ja ajattelen, että tapahtuma ajaa sitä ettei ketään saisi kohdella huonosti. Nämä vaan omia pohdintoja.
Vierailija kirjoitti:
Montako aloitusta meinaat tehtailla tästä samasta aiheesta? Vastasin sinulle jo toiseen ketjuun.
Lain puolesta ollaan jo hyvässä tilanteessa. Kulttuurisesti ei likikään. Asenteissa on vielä todella paljon rukattavaa.
En tunnista mitään itsestäni noissa pride-marssijoissa.
Kannatan tasa-arvoista avioliittolakia ja adoptio-oikeuksia tiettyyn rajaan asti mutta en esim ilmaisia hedelmöityshoitoja lesbopareille enkä sukupuolenkorjausta julkisen terveydenhuollon piikkiin.
Minusta homopari ei ole sama asia kuin heteropari enkä usko, että lapselle on poikkeuksetta hyväksi kasvaa kahden samaa sukupuolta olevan vanhemman perheessä. Ihan samaa ajattelen yksinhuoltajaperheistä. Kyllä isä ja äiti on ihan hyvä juttu lapselle. Toki on myös huonoja heterovanhempia.
Minusta kirkolle ei kuulu lainkaa kannan ottaminen maallisiin asioihin. Jos avioliitto on sakramenttina miehen ja naisen välinen liitto, se on minulle ihan fine. En tarvitse kirkkohäitä ollakseni naimisissa.
Sukupuolia on biologisesti kaksi mutta joillakin ihmisillä voi olla kummankin sukupuolen ominaisuuksia. Sukupuoli ei ole samanlainen ominaisuus kuin ihmisyys. Se ei määrittele yksilöä kokonaan mutta yksilö ei voi myöskään määritellä sitä kokonaan itse. Jos mies haluaa pukeutua naiseksi tai jopa elää naisena, se on mahdollista, mutta ei hän kuitenkaan koskaan voi tulla biologiseksi naiseksi. Mies joka voi synnyttää ei ole biologisesti mies. Toki hän voi muuten olla mies, samoin kuin “chicks with dicks” voivat muuten olla tyttöjä paitsi sen pippelin osalta.
Jokainen saa aika pitkälti olla mitä haluaa mutta ikävä kyllä nykyinen LGBTQA-ideologia ei ole näin suvaitsevaista, vaan ne olemisen rajat on tehty todella ahtaiksi. Esim tämä feministi-queer-jengi ei ollenkaan hyväksy meitä maskuliinisia homomiehiä, eli nahka- ja karhuporukoita.
T. Keski-ikäinen valkoinen lihaasyövä homomies
Eli taistelette keskenänne tasa-arvosta?
(Ei vaiskaan, oli hyvä kirjoitus sulta).
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei vaivaudu ottamaan asioista selvä vaan olettaa, että muut tekevät kaiken hänen puolestaan. Miksi näin?
Mikä on se ihmisoikeus, mikä on muilla paitsi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöön kuuluvilla?
Oikeus elämään? Ajatuksen, omantunnon ja uskonnon vapaus? Kokoontumis- ja yhdistymisvapaus? Mikä ihmisoikeuksista puuttuu vähemmistöiltä?
Miksi minä tekisin sinun kotiläksysi? Jos et ole seurannut tätä keskustelua aikaisemmin jo, vuosien ajan, niiin se kertoo sinun junttiudestasi kaiken. Ihan kuin ylpeilisit sillä, ettet tiedä mitään, et ota selvää, vaan pelkästään länkytät tyhjää.
Ongelmana on se, että meillä ei ole ainuttakaan sukupuolivähemmistöiltä puuttuvaa ihmisoikeutta! Heiltä ei ole kielletty mitään sellaista, mikä heteroille on itsestäänselvyys. Sen sijaan he ovat ottaneet itselleen oikeuksia, joita ei muilla ole ja suuttuvat, jos asian sanoo ääneen.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kirjoitti:
Tässä käsi tasan niin, kuin aiemminkin. Kukaan ei pysty kertomaan mitään sellaista konkreettista asiaa, missä laki ei kohtelisi samalla tavalla seks.- ja sukupuolivähemmistöjä verrattuna muihin. Todellisuudessa mitään semmoista oikeutta heiltä ei puutu, mikä muilla on.
Sulle on jo vastattu, et vaan ymmärrä saamaasi vastausta. Kyse ei ole laista, vaan kulttuurisesta epätasa-arvosta ja syrjinnästä.
Niin kauan kuin homo on haukkumasana, mutta hetero ei, ei olla päästy siihen pisteeseen, että seksuaalivähemmistöihin suhtauduttaisiin tasa-arvoisesti ja hyväksyen.
Ja ei, tässä ei edelleenkään ole kyse siitä, että kaikkien pitäisi itse harrastaa homoseksiä.... toistan tämän nyt kun se ei tunnu sun pääkalloosi uppoavan sitten mitenkään.
Samalla perusteella minä voisin valittaa kulttuurisesta epätasa-arvosta ja syrjinnästä, koska olen maalla asuva keski-ikäinen nainen. Siis kukkahattutäti, juntti, paskavarvas, maalainen jne. Samanlaisia haukkumasanoja kuin homo, nämä vain virittyvät asuinpaikkani takia.
Ei taida olla ainuttakaan ryhmää, jota ei kulttuurisesti syrjitä, jos asia halutaan niin nähdä. Mutta ei sillä ole mitään tekemistä ihmisoikeuksieni kanssa. Ne kun eivät ole asenteissa, ne ovat lainsäädännössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kirjoitti:
Samalla perusteella minä voisin valittaa kulttuurisesta epätasa-arvosta ja syrjinnästä, koska olen maalla asuva keski-ikäinen nainen. Siis kukkahattutäti, juntti, paskavarvas, maalainen jne. Samanlaisia haukkumasanoja kuin homo, nämä vain virittyvät asuinpaikkani takia.
Ei taida olla ainuttakaan ryhmää, jota ei kulttuurisesti syrjitä, jos asia halutaan niin nähdä. Mutta ei sillä ole mitään tekemistä ihmisoikeuksieni kanssa. Ne kun eivät ole asenteissa, ne ovat lainsäädännössä.
Juurikin näin! Nää ihmiset käyttää ite väärin käsitteitä, eivät ota selvää mitä ne tarkoittavat, mutta haukkuvat sitten muita junteiksi ja tyhmiksi. Tää on just niin se perusasenne, mikä sieltä tulee aina vastaan. Yhdenvertaisuus on nimenomaan yhteydessä lakiin, mutta sitä nää ei ymmärrä. Ei samanarvoisuus ole sitä, että kaikkien ihmisten pitää hyväksyä kaikkien ihmisten kaikenlaiset erilaiset elämän ja seksuaalisuuden muodot ja toteuttamistavat eikä syrjintä ole sitä, jos jotakin niistä ei pysty hyväksymään. Meidän yhteiskunnassa kun on ihan oikeasti ihmisiä, joilla ihmisarvoinen elämä ei täyty esim. joutuessaan vanhainkotiin tai sairastuessaan pahasti.
En ymmärrä kirjoitti:
En mäkään uskovana odota 100% hyväksyntää vaan ymmärrän, että ihmisillä on erilaisia mielipiteitä ja että kaikille nää asiat ei vaan oo vielä auennu. En mäkään valita ihmisoikeuksien puutetta sillä perusteella, että tiedän jonkun, joka ei uskoani hyväksy. En edes odota sellaista tilannetta koskaan maailmaan tulevan, että kaikki tulis uskoon ja hyväksyis uskovaiset, sillä tiedän ettei niin tule tapahtumaan.
mitähän sinä tarkoitat tässä hyväksynnällä? Kerrohan missä yhteydessä olet törmännyt tilanteeseen, että sinun uskontoasi ei hyväksyä. Kai ymmärrät, että jos joku ei usko samoihin asioihin kuin sinä, ei ole vielä hyväksymättömyyttä. Se on vain erilaisuutta.
Älykkäimpien ihmisten mielettömyyksien laiminlyönti on ainoa todellinen ihmisoikeusrikkomus.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kirjoitti:
En mäkään uskovana odota 100% hyväksyntää vaan ymmärrän, että ihmisillä on erilaisia mielipiteitä ja että kaikille nää asiat ei vaan oo vielä auennu. En mäkään valita ihmisoikeuksien puutetta sillä perusteella, että tiedän jonkun, joka ei uskoani hyväksy. En edes odota sellaista tilannetta koskaan maailmaan tulevan, että kaikki tulis uskoon ja hyväksyis uskovaiset, sillä tiedän ettei niin tule tapahtumaan.
mitähän sinä tarkoitat tässä hyväksynnällä? Kerrohan missä yhteydessä olet törmännyt tilanteeseen, että sinun uskontoasi ei hyväksyä. Kai ymmärrät, että jos joku ei usko samoihin asioihin kuin sinä, ei ole vielä hyväksymättömyyttä. Se on vain erilaisuutta.
Tarkoitan juuri sitä, että en edes odota sellaista päivää tulevan, jolloin kaikki lähellä ja kauempana, ihmissuhteissa ja kulttuurisesti tulisivat ymmärtämään ja hyväksymään uskoni ja hehkuttamaan sitä puolestani. Sellaista kun ei yksinkertaisesti tule tapahtumaan. Siitä huolimatta en valheellisesti väitä, että mulla ei olisi samoja ihmisoikeuksia kuin muilla tai että en olisi yhdenvertainen yhteiskunnassa. En myöskään kuvittele, että erilainen mielipide olisi mun syrjimistä. Sen sijaan tuo Seta-ideologia yrittää pakottaa kaikki hyväksymään juuri heidän elämäntapansa tai muuten olet syrjivä ja osallistut vihapuheeseen. Nää ihmiset käyttää käsitteitä todella väärin ja kierosti. He ovat omassa ideologissaan itse hyvin musta-valkoisia ja aggressiivisa.
En ymmärrä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kirjoitti:
Eli summasummarum: teikäläisillä on olemassa samanlaiset oikeudet kuin muillakin, vaikka väitätte valheellisesti muuta. Laki on kaikille sama, samoin ihmisoikeudet. Yhdenvertaisuus on nimenomaan myös sitä, että ollaan samanarvoisia lain edessä ja sitä te olette. Käyttäkää itse oikeita termejä. Samanarvoisuus taas ei ole synonyymi sille, että kaikkien pitäisi osoittaa hyväksyntää homoseksuaalisuutta ja homoseksiä kohtaan.
Huokaus. Sinä olet nyt ainoa, joka jankuttaa laista. Sinulle on sanottu jo moneen kertaan, että muodollisesti laki kohtelee eri seksuaalisia suuntauksia samalla lailla. Mutta käytännössä laki ei toteudu, koska seksuaalivähemmistöjä parjataan ja syrjitään esimerkiksi työmarkkinoilla. Lue vaikkapa tästä Suomen Akatemian tutkimuksesta:
https://yle.fi/uutiset/3-9483267
Samanarvoisuus ei todellakaan tarkoita, että kaikkien pitäisi tykätä homoseksistä. Siitä ei koko aikana ole tässä ollut kyse, paitsi sinun mielessäsi.
Hyväksyä pitää, tykätä ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kirjoitti:
Kyllä sinä voitkin, joskin jos yhtään mietit asioita syvällisemmin, ymmärrät varmaan, että puhut hiukan eri tasoisista asioista. Maalaisille voidaan naureskella, mutta heitä ei syrjitä maalaisuuden takia työmarkkinoilla tai mukiloida maalaisuuden takia. Seksuaalivähemmistöihin kuuluvista yhä moni vaikenee suuntautumisestaan, koska pelkää seuraamuksia, jos tulee ulos kaapista.
Luepa hiukan täältä, niin ymmärryksesi kasvaa.
https://yle.fi/uutiset/3-7107713
https://yle.fi/uutiset/3-7239034
Tuossa jälkimmäisessä jutussa muuten on sitten mainittu niitä lakitason ongelmiakin, joita ap:n mielestä ei ole olemassa.
"Suomen ongelmiksi listataan ennen muuta ehdot, joita Suomi on asettanut sukupuolen juridiselle vaihtamiselle. Vahvistaakseen sukupuolen virallisesti, Suomi vaatii hakijalta muun muassa lisääntymiskyvyttömyyttä. Puutteita on myös syrjintäsuojassa ja perheoikeuksien toteutumisessa, raportti moittii."
En ymmärrä kirjoitti:
Yhdenvertaisuus:
"Yhdenvertaisuus tarkoittaa sitä, että kaikki ihmiset ovat samanarvoisia riippumatta heidän sukupuolestaan, iästään, etnisestä tai kansallisesta alkuperästään, kansalaisuudestaan, kielestään, uskonnostaan ja vakaumuksestaan, mielipiteestään, vammastaan, terveydentilastaan, seksuaalisesta suuntautumisestaan tai muusta henkilöön liittyvästä syystä. Oikeudenmukaisessa yhteiskunnassa henkilöön liittyvät tekijät eivät saa vaikuttaa ihmisten mahdollisuuksiin päästä koulutukseen, saada työtä ja erilaisia palveluja.[1].
Yhdenvertaisuus tarkoittaa kaikille ihmisille samoja ihmisoikeuksia ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen mahdollisuuksia, riippumatta kansalaisuudesta, etnisestä alkuperästä, seksuaalisesta suuntautumisesta, iästä, sukupuolesta, vammasta, sairaudesta tai näihin rinnastettavasta. Yhdenvertaisuus yhteiskunnassa merkitsee samoja mahdollisuuksia päästä koulutukseen, saada työtä ja sosiaalisia palveluja.
Yhdenvertaisuus ei tarkoita samoja yhteiskunnallisia etuuksia tai lainsäädännön perusteella myönnettäviä oikeuksia kaikille yksilöille tai ihmisryhmille, vaan etuuksia ja oikeuksia rajoitetaan lainsäädännössä moraalisin sekä rationaalisin perustein.
Yhdenvertaisuus ei myöskään tarkoita erilaisten ideologioiden, arvojen, oikeuskäsitysten, elämäntapojen, ihmissuhteiden tms. keskinäistä yhdenvertaisuutta, vaan yhdenvertaisuus koskee ainoastaan ihmisiä yksilöinä lain edessä."
Teillä itsellänne on ajatukset, termit ym ihan hukassa.
Kuulepas ap. Et sinä aloituksessasi puhunut yhdenvertaisuudesta, vaan kysyiy, miten muka seksuaalivähemmistöillä olisi ongelmia ihmisoikeuksien suhteen.
Sinulle on se jo selitetty. Että vaikka lain mukaan kaikilla kansalaisilla on samat ihmisoikeudet, ne EIVÄT KÄYTÄNNÖSSÄ TOTEUDU, vaan seksuaalivähemmistöjen ihmisoikeuksia poljetaan kulttuurisesti ja käytännössä mm. työmarkkinoilla..
He myös joutuvat Suomessakin viharikosten kohteeksi seksuaalisen suuntautumisensa takia.
Kukaan ei marssi asunnottomien puolesta tai syrjäytyneiden köyhien päihderiippuvaisten puolesta. Kukaan ei marssi lastenkotinuorien puolesta, Kukaan ei marssi yksinäisten peräkammarin poikien puolesta. Kukaan ei marssi kiusattujen hiljaisten ihmisten puolesta. Kukaan ei marssi isis-vaimojen puolesta...
Hmmmmmmm...
Eikä kukaan marssi romanien,somalien,yksinhuoltajien, tai aivovammaisten puolesta. On todella paljon ihmisryhmiä,joiden todelliset tasa-arvoiset ihmisoikeudet eivät toteudu.
Miksi kukaan keskustelisi ihmisen kanssa, joka sanoo suoraan, ettei ymmärrä?