mulla on 25.8 laskettu aika ja 9.8 olisi yksi markkinatapahtuma. Miehen mukaan ei voida mennä kun on niin lähellä laskettua aikaa
Onko mies muka oikeassa vai täytyykö mun lukittua 4 seinän sisälle kunnes lapsi syntyy? Toki jos olo on sellainn ettei jaksa istua autossa tai muuten on huono olo, en lähde, mutta haen tässä nyt lähinnä onko tuo "niin lähellä synnytystä" oikea este?
Kommentit (58)
No en minäkään olisi tiennyt oikein mitään ilman neuvolassa käyntejä.
Vierailija kirjoitti:
Niin että mies ei ole ollut ollenkaan neuvolassa mukana? Ja ei usko sinua kun kerrot neuvolasta kuulemiasi asioita? Aiotko pitää hänet ulkona myös vauvan hoidosta?
hän on ollut mukana ekalla neuvolakäynnillä ja rakenne ultrassa. Näiden lisäksi on ollut 4 kertaa "perusneuvolaa" joissa olen ollut itsekseni koska miehellä on ollut töitä. Mies on osallistumassa kyllä lapsen hoitoon, hän on ehkä vain ylisuojeleva tällä hetkellä. ap
Vierailija kirjoitti:
Niin että mies ei ole ollut ollenkaan neuvolassa mukana? Ja ei usko sinua kun kerrot neuvolasta kuulemiasi asioita? Aiotko pitää hänet ulkona myös vauvan hoidosta?
Tosiaan outoa ettei ole ollut mukana, kun on kumminkin noin vauhkona.
Mulla oli laskettu aika 3.10. mutta lapsi syntyi 23.6. Oltiin silloin ihan toisella puolella Suomea kuin missä asutaan ja sinne jouduttiin jäämään moneksi viikoksi, kun ei pikkukeskosta voi siirrellä. Kaikkea ei vaan voi ennakoida. Eli matkaan vaan, jos vointi sallii.
Kyllä suunnitelmia voi tehdä ja tottakai myös lähteä jos olo on sopiva! Normaali raskaus ei yleensä estä tuollaisia menoja loppuvaiheessakaan. Useimmilla myös ensimmäinen raskaus menee yliajalle joten synnytykseen voi hyvin olla vielä kuukausi!
Oman kokemukseni perusteella en tekisi sellaisia suunnitelmia joita ei ole helppo muuttaa, jotka täytyy maksaa tai on vaikea perua. Minä jouduin yllättäen käynnistykseen viikolla 36, sitten kuitenkin käynnistystä jatkui 2 viikkoa ja sitten kiidätettiinkin ambulanssilla tyksiin, jossa käynnistys ja synnytys jatkui 2 vuorokautta jonka jälkeen jouduin teholle. Eli loppuaika voi olla myös hyvin arvaamatonta.
Aika erikoista että nykyaikana ei isät ole aina neuvolassa mukana. Mun mies oli 10 vuotta sitten joka kerta mukana, otti töistä sen verran vapaata jos oli työvuoro, koska kyseessä on myös hänen lapsensa ja hänellä kun ei ollut ennestään lapsia niin tottakai halusi tietoa jne. Minulla oli ennestään yksi lapsi, mutta jo aika iso ennenkuin alettiin edes seurustella eli miehelläni ei ollut kokemusta pienistä lapsistä yleensäkään. Minä olen sitä mieltä että miehen tuleminen neuvolaan on vähintä mitä hän voi tehdä kun kerran minunkin on sinne pakko mennä, ja muutenkin mulle ne kaikki epämukavuudet ja vaivat siitä hommasta tulee, mies saa vaan katsoa vierestä.
Esikoista aikoinaan kun menin synnyttämään oli lapsen isä töissä, ja minä matkustin bussilla, metrolla ja toisella bussilla Kättärille, ei kukaan antanut edes istumapaikkaa täydessä bussissa kun Sörnäisissä vaihdoin metrosta bussiin. Toki lapsi ei ollut siinä paikassa tulossa vaan meni vielä yli vuorokausi sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan outoa ettei ole ollut mukana, kun on kumminkin noin vauhkona.
Jospa neuvoloissa käynti ei kuulu miehen kulttuuriin, vaimon menemisien kontrollointi sitäkin enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kattokaa sitten kun sen päivä koittaa että mikä olo on ja miten jaksaa. Mutta ei se kotona venyminenkään ihan hyvää tee. Oman voinnin mukaan ja järki päässä niin ei mitään ongelmaa.
Siis toki päätetään meno mennäänkö vai eikö kun itse päivä on käsillä ja sen hetkisen voinnin mukaan, mutta haen tässä takaa vain sitä että kun tapahtuma on 9. päivä ja la on 25, niin siitä on 16 päivää laskettuun aikaan. Mies on sitä mieltä että en heinäkuun loppupuolellakaan saisi mennä minnekään "koska synnytys voi alkaa milloin vain".
Eli hain nyt tällä aloituksella tuota kalenteriin tuijottamamista ja liikkumista. En nyt ulkomaille olisi lähdössä, vaan 1h matkan päähän kodista. Ja asutaan muuten niin korvessa että tuo tapahtuma on synnytyssairaalamme paikkakunnalla, eli 1h menisi kuitenkin liikkumiseen jos lapsi syntyisi kun olen kotona.
ap
Käyttekö yhdessä neuvolassa? Jos käytte, ota asia esiin seuraavalla kerralla, niin mies saa ammattilaisen mielipiteen.
Mulla olisi kyllä seuraava neuvola kun miehellä on vapaa. Täytyisi koittaa houkutella mukaan, mulla olisi pari muutakin juttua mistä pyytää neuvolatädin kertomaan pari faktaa miehelle. Kuten sen että seksiä uskaltaa harrastaa jos se tuntuu vain musta hyvältä. Mies on jo pari viikkoa pelännyt että lapsi syntyy jos harrastetaan seksiä.
Huomaatte varmaam että on meidän eka lapsi kyseessä :) ap
Voit kertoa miehellesi, että ei lapsi suostu syntymään ennen aikojaan sillä kolmen S:n keinolla, eikä aina edes millään lääketieteellisellä keinolla. Päädyin sektioon juuri tästä syystä, kaikki konstit ehdittiin kokeilla.
Älä kuitenkaan tee kovin sitovia suunnitelmia loppuvaiheeseen. Synnytyksen alkamista suurempi riski on joutua jostakin syytä sairaalaan jo ennen laskettua aikaa. Siellä on aika ikävä olla muutenkin, eikä mielialaaa paranna yhtään se, että on joutunut luopumaan lapsensaamisen ja sairaalaanjoutumisen vuoksi jostakin kivasta tai tärkeästä.
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista että nykyaikana ei isät ole aina neuvolassa mukana. Mun mies oli 10 vuotta sitten joka kerta mukana, otti töistä sen verran vapaata jos oli työvuoro, koska kyseessä on myös hänen lapsensa ja hänellä kun ei ollut ennestään lapsia niin tottakai halusi tietoa jne. Minulla oli ennestään yksi lapsi, mutta jo aika iso ennenkuin alettiin edes seurustella eli miehelläni ei ollut kokemusta pienistä lapsistä yleensäkään. Minä olen sitä mieltä että miehen tuleminen neuvolaan on vähintä mitä hän voi tehdä kun kerran minunkin on sinne pakko mennä, ja muutenkin mulle ne kaikki epämukavuudet ja vaivat siitä hommasta tulee, mies saa vaan katsoa vierestä.
Esikoista aikoinaan kun menin synnyttämään oli lapsen isä töissä, ja minä matkustin bussilla, metrolla ja toisella bussilla Kättärille, ei kukaan antanut edes istumapaikkaa täydessä bussissa kun Sörnäisissä vaihdoin metrosta bussiin. Toki lapsi ei ollut siinä paikassa tulossa vaan meni vielä yli vuorokausi sairaalassa.
Aika erikoikoista, että joku ei ymmärrä, ettei kaikkien isien töitä noin vaan lähdetä neuvolakäynnille. Ei, vaikka kuinka olisi hyvä ja osallistuva isä. Esimerkiksi kirurgin on ihan pakko olla leikkauksessa, vaikka samaan aikaan olisi neuvola-aika. Itse asiassa työt, joista voi tuosta vaan olla pois, ovat loppujen lopuksi aika harvassa.
Tottakai voi mennä. Itse olen leikannut nurmikkoa pari päivää ennen synnytystä. Ei normaalisti edennyt raskaus mikään invalidisoiva ole. Eikä lapsi vain tumpsahda yhtäkkiä maailmaan. Ja jos sinun raskautesi sattuu olemaan vaikea (jotkut joutuvat vuodelepoon sairaalaan) niin sitten joudut perumaan kaiken muunkin. Ei sen pelossa voi elää. Ja eiköhän sinne markkinapaikallekin tule ambulanssi.
Lentää ulkomaille ei voi tuossa vaiheessa, ja monen tunnin automatkoista voit vapaasti kieltäytyä. Muuten oman voinnin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoikoista, että joku ei ymmärrä, ettei kaikkien isien töitä noin vaan lähdetä neuvolakäynnille. Ei, vaikka kuinka olisi hyvä ja osallistuva isä. Esimerkiksi kirurgin on ihan pakko olla leikkauksessa, vaikka samaan aikaan olisi neuvola-aika. Itse asiassa työt, joista voi tuosta vaan olla pois, ovat loppujen lopuksi aika harvassa.
Sitten sinne voi soittaa ja keskustella itseään huolestuttavista asioista. Suosittelen kaikille miehille jotka odottavat ensimmäistä lasta ja miettii mitä voi tehdä ja mitä ei, eikä usko mitä puoliso kertoo neuvolasta tullessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin mies tekee reissuhommia (väärä termi ehkä kun tulee yleensä yöksi kotiin ja on viikonloput vapaalla) mutta työkohteet vaihtelevat Helsingistä Vaasaan välillä, eli kiertelee 200-300km päästä kodista riippuen millainen työkohde on. Eli hänen täytyy sitten mennä joko koko päiväksi töihin tai ei lainkaan. Vapaata saa ajoissa pyydettäessä kyllä, mutta olin ajatellut että turhaan ottaa vapaata/siirtää projektia päivällä 30min perus neuvolakäynnin takia jolloin otetaan mun paino, pissanäyte ja hemoglopiini. Olen kyllä kertonut mitä käynneillä on sanottu/kerrottu jos on ollut kertomisen aihetta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sinne voi soittaa ja keskustella itseään huolestuttavista asioista. Suosittelen kaikille miehille jotka odottavat ensimmäistä lasta ja miettii mitä voi tehdä ja mitä ei, eikä usko mitä puoliso kertoo neuvolasta tullessaan.
Itse suosittelen ennemmin ihan vain uskomaan sitä puolisoa. Hän sitä lasta odottaa ja sisällään kantaa, joten hän on paras asiantuntija. Muutenkin outoa, jos mies luulee puolison puhuvan puuta heinää tuollaisista asioista.
Onpas omituisia kommentteja? Onko kaikilla tosiaan miehet neuvolassa mukana? Miksi? Menettekö hammaslääkäriinkin käsi kädessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin mies tekee reissuhommia (väärä termi ehkä kun tulee yleensä yöksi kotiin ja on viikonloput vapaalla) mutta työkohteet vaihtelevat Helsingistä Vaasaan välillä, eli kiertelee 200-300km päästä kodista riippuen millainen työkohde on. Eli hänen täytyy sitten mennä joko koko päiväksi töihin tai ei lainkaan. Vapaata saa ajoissa pyydettäessä kyllä, mutta olin ajatellut että turhaan ottaa vapaata/siirtää projektia päivällä 30min perus neuvolakäynnin takia jolloin otetaan mun paino, pissanäyte ja hemoglopiini. Olen kyllä kertonut mitä käynneillä on sanottu/kerrottu jos on ollut kertomisen aihetta.
Ap
Pyydä nyt silti seuraavalle käynnille mukaan, kun se kerran on mahdollista. Tavallaan söpöä, että mies huolehtii, mutta olisi hyvä keskustella yhdessä siitä, mistä kannattaa huolehtia.
Mulla meni yhdeksän päivää lasketusta ajasta, ennen kuin vauva syntyi. Kun synnytys käynnistyi, se eteni äärimmäisen hitaasti (useampi päivä meni että odoteltiin että etenisi) ja kun lopulta minut otettiin sairaalaan, meni vielä melkein vuorokausi, ennen kuin lapsi oli syntynyt. Sellaiset elokuvamaiset syöksysynnytykset varsinkin ensisynnyttäjillä ovat kyllä varmaan tosi harvinaisia. Uudelleensynnyttäjät ovat sitten vähän eri asia.
Ei mun mies ollut neuvolassa mukana, musta se olisi ollut jopa kiusallista. Ultrassa oli kerran, kun siinä miehellä on edes jotain nähtävää. Eikä työnantaja olisi edes hyväksynyt neuvolakäyntiä syyksi töistä pois ololle. Ihmeellistä nykyään kyllä, että joka käänteessä pitää isän mukana olla, ei siitä sen parempaa isää tule kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Onpas omituisia kommentteja? Onko kaikilla tosiaan miehet neuvolassa mukana? Miksi? Menettekö hammaslääkäriinkin käsi kädessä?
No, meillä se isäkin on lapsen vanhempi siinä missä minäkin. Siksi hänellä on yhtäläinen oikeus tulla neuvolaan kuin minullakin. En minä häntä sinne pakota, mutta jos haluaa tulla ei tulisi mieleenikään estää. Hammaslääkäri on hiukkasen eri asia kuin neuvola. Hampaat kun ovat yksin minun toisin kuin vauva, joka on minun ja mieheni yhteinen.
Senkun menet markkinoille, sieltähän pääset yhtälailla synnärille ,kuin kotoasikin ,jos käy tuuri , että alkaa synymään. Markkinat on kotipaikkakunnallasi, kun et viitsi kertoa , onko matka esteenä. Kyllä piipaa-auto noutaa.
Tietenkin voit lähteä, jos olet hyvässä kunnossa. Ja aivan sama, missä se synnytys käynnistyy. Tuossa tapauksessa olisitte vielä lähempänä synnytyssairaalaa. Turhaa panikointia.