Maksatteko täysi-ikäisen kotona asuvan teininne kaikki kulut "mukisematta"?
Vai oletteko jotenkin kiristäneet kukkaron nyörejä, osallistuuko teini kuluihinsa jotenkin itse ja jos, niin millä "tuloilla"?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Ei makseta kuin "tulonhankkimiskuluja", käytännössä siis lukiokustannukset ja ajokortti jne. elämää eteenpäin vievät asiat.
Elämän nälkä säilyy ja tahto tehdä asioita oman tulevaisuuden eteen. Kaikkea ei saa kultavadilla. Ruuat ja asuminen tarjotaan, mutta omat menonsa maksaa itse. Vaatteet on jo ostettu eikä hän enää kasva, seuraavat ostaa itse. Minusta on tärkeää, että nuori oppii ottamaan vastuun kuluistaan ja säätämään elintasonsa tuloihinsa Jos haluaa merkkikengät niin säästää niihin kuten muutkin aikuiset, eikä pyydä pappalta lahjaksi... On hienoa huomata, millä ylpeydellä ja kunnioituksella suhtautuu niihin ostoihin jotka on itse tehnyt.
Naapurissa on 3 aikuista lasta, taitaa olla jo kolmenkymmenen vanhin heistä. Samaan en halua meitä. Yksi kävi välillä asumassa vuokralla ja palasi takaisin.
Aikuistuminen alkaa siitä hetkestä, kun vastuuta aletaan ottamaan itsestä, ja aikuinen osaa huomioida itsensä lisäksi muutkin esimerkiksi omien vanhempiensa ponnistelut. Mielestäni vanhemmat tekevät väärin jos eivät kannusta opiskelemaan ja kunnon töihin. En väitä ettei siivous olisi kunnon työtä, mutta jos sekään ei ole säännöllistä niin pitäisi tähdätä ehkä muuhun.
Jokaisen pitäisi saada kehittyä parhaan kykynsä mukaan ja vanhempana voi ruokkia niitä unelmia ja tukea nuorensa vahvuuksia. Ei täyttää jokaista toivetta.
On onnetonta jos ei lapselleen parempaa tulevaisuutta voi nähdä kuin lapsuudenkodin pikkuhuone. Se ehkä ruokkii vanhemman omaa itsekeskeisyyttä että kyllä mamman muonat kelpaa.
Minulle maksettiin kaikki opiskellessani. Isä erityisesti halusi antaa myös huvittelurahaa ja kustansi lomareissuni. Hyvin kuitenkin opin pitämään itsestäni huolta ja olen vastuullinen rahankäyttäjä. Olen kyllä onnellinen, että sain viettää huoletonta opiskelijaelämää.
Tyttäreni muutti lähemmäs lukiotaan kun täytti 18v. Oli siis reilun tunnin bussimatka meiltä. Sen verran autoin, että lukiokirjat maksettiin loppuun saakka ja muut lukion kulut. Muuten maksoi itse elämisen, teki viikonloppukeikkaa kaupassa ja sai siitä sen verran, että opintotuki, asumistuki ja nuo tulot riittivät peruselämiseen.
Niin kauan, kun opiskelee asialliset kulut maksetaan. Tällä tarkoitan normaali ajassa toteutettavaa opiskelua, en esim. yliopistossa notkumista vuosikausia. Näihin maksamiimme kuluihin kuuluvat mm. asuminen, ruoka, jossain määrin vaatteet ja osittain auton käyttö. Jos ja kun on ollut kesätöissä, rilluttelut ja extravaatteet on kustannettava itse. Ajokortit ovat kaikki kolme saaneet isovanhemmiltaan. Ja ylimääräiset asiattomat ajot kustantavat itse, auto on siis meidän. Opiskelujen jälkeinen inttivuosi on myös ollut "vapaa". Eipä niistä päivärahoista paljon maksella, vaikka ovat joka viikonloppu kotona, välillä jopa viikon lomilla. Tämän jälkeen (opiskelu/intti) yksi pojistamme sai heti vakituisen työpaikan ja asui n. vuoden kotona, siis lapsuudenkodissaan, maksaen täyden kulukorvauksen, eläen itsenäisesti ja hahmottaen tulevaisuuttaan ja keräten pääomaa. Sitten muutti omilleen ja on pärjännyt loistavasti. Parissa vuodessa edennyt esimiesasemaan. Toivottavasti seuraavat kaksi veljestä pärjäävät yhtä hyvin. Nyt he ovat vaiheessa intti ja toisenasteen koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää, ettekö vaadi nuoriltanne mitään vastinetta, kun kustannatte heidän asumisensa, ruokansa, vaatteensa, puhelimensa jne. Oudolta tuntuu, jos saavat asua "täyden palvelun hotellissa". Tietty määrä kotitöitä olisi paikallaan, siis siivousta, tiskausta, pyykinpesua ym. Oppisivat samalla kotitöitä, etteivät olisi sitten uusavuttomia, kun muuttavat omilleen.
Tietysti kaikki perheenjäsenet tekevät kotitöitä pienestä pitäen.
Vierailija kirjoitti:
Teini saa parempaa palkkaa kuin yh-vanhempi joten maksaa kaikki kulunsa itse. Asumisesta alan laskuttaa kun täyttää 18 ja elatusmaksu + asumistuki loppuu.
Missä ihmeessä se teini on töissä, jos saa parempaa palkkaa? Yh-vanhemman kannattaa varmaan harkita vaihtoa samaan pestiin. Kokemusta ja koulutusta ei selvästi hommaan vaadita.
Täällä yh jonka lapsi 19 ja asuu kotona. Lukio ajan kustansin. Nyt meni kesätöihin ja hänellä jää enemmän käteen kuin minulla. On meinaan niin pieni veroprosentti. Naisvaltaisilla aloilla kun ei palkoilla kehuta. Vuodet olleet siis kituutusta ja välillä syöty vain puuroa. Nyt teinillä puolivuotta välivuotta joten kyllä maksaa vähän asumisestaan. Sovittiin myös että itse ostaa vaatteet ja kosmetiikan. Tulee kuitenkin paljon edullisemmaksi kuin jos asuisi omassa asunnossa.
On kyllä kulttuurit erilaisia - asun Etelä-Euroopassa nykyään ja on tavallista että hyvinkin vaikka 25 vuotiaat asuu vanhempiensa luona. Suomessako oikeasti osa on sitä mieltä et 19v pitää alkaa maksaa omat ruokansa pienistä kesätyörahoista? Onneksi omat vanhempani ei olleet tätä mieltä vaan tukivat rahallisesti myös silloin kun muutin 24v ulkomaille töihin - nyt hyväpalkkaisena lähetän puolestani rahaa kotiin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, teini-ikä, teenage, käsittää myös ikäajan 18-19 ja silloin ollaan myös täysi-ikäisiä.
Ja ns elatusvelvollisuus päättyy nuoren täyttäessä 18v. Hämmästyttää tämä palstalla pyörivä luulo siitä, että laki velvoittaisi elättämään yli 18v ikäisenkin, ei velvoita!Jännä juttu, että Suomessa osittain velvoittaa. Laki kun sanoo näin
"Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.
Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista."
Eli ei se ihan yksiselitteistä ole, kuten väität.
Koulutusavustus on kuitenkin ihan eri asia kuin elatusvelvollisuus.
Koulutuksesta aiheutuvat kustannukset on eri asia kuin kouluavustus. Lain perusteluissa on todettu, että tuo kattaa myös elatusvelvollisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, teini-ikä, teenage, käsittää myös ikäajan 18-19 ja silloin ollaan myös täysi-ikäisiä.
Ja ns elatusvelvollisuus päättyy nuoren täyttäessä 18v. Hämmästyttää tämä palstalla pyörivä luulo siitä, että laki velvoittaisi elättämään yli 18v ikäisenkin, ei velvoita!Jännä juttu, että Suomessa osittain velvoittaa. Laki kun sanoo näin
"Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.
Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista."
Eli ei se ihan yksiselitteistä ole, kuten väität.
Koulutusavustus on kuitenkin ihan eri asia kuin elatusvelvollisuus.
Onhan se eri asia, mutta samoin siinä kuitenkin maksetaan lapsen elinkustannuksia. Jos lapsi ei asu vanhemman kanssa, koulutusavustus maksetaan lapsen tilille, mutta tässä kai käsiteltiin kotona asuvan tilannetta. Esim. harrastuksia ym. ylimääräistä ei tarvitse rahoittaa. Ja toki se otetaan huomioon, jos lapsi voi itsekin käydä töissä. Suurin osa vanhemmista kai kuitenkin elättää lukiolaisensa ihan automaattisesti.
Kyllä ja oikein onkin, jos varaa on, auttaa lasta vielä lukion ja amiksen läpi. Mutta silti laki ei velvoita elättämään sinänsä yli 18v lasta.
Koulutusavustuksen suuruus, jos lapsi sitä vaatii (Huom, lapsen on siis itse vietävä asia käräjille) on luokkaa 100-200e/kk, riippuen vanhempien tuloista. Pelkästään se, että nuori saa asua kotona, on yleensä enemmän rahallisesti kuin tuo. Ja lisäksi käräjöinti vanhempaa vastaan ei varmaan herätä halua antaa ilmaiseksi asua luonaan.
Ja korostan siis, että omat ovat saaneet asua kotona ja ruuat ja kaikki toisen asteen opintokulut kyllä. Mutta jos lain mukaan lähtee nuori vaatimaan, saattaapi joutua heikommille mitä oli ennen tätä avustusta.
Osaatko lukea lain perusteluja? Kyllä tuo opiskelijan elättäminen kattaa muutakin kuin 100-200 e/kk. Sinä taidat nyt muistella elatusmaksujen maksamista 18v täyttäneelle opiskelevalle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kolme poikaa ja niin kauan avustetaan automaattisesti puhelinkulut, vaatteet ja ruoka, kun opinnot maistuu. Sitten vain enää harkinnanvaraisesti. Esikoinen valmistui ammattikoulusta nyt kesäkuussa. On nyt töissä. Armeijaan menee tammikuussa ja sitten loppuu avustus ellei lähde jatko-opintoihin.
Näin mekin. Sitten elättää itsen työllä tai työttömyyskorvauksella.
Ompa täällä julmaa porukkaa. Me ainakin ostettiin meidän tytölle asunto yliopiston vierestä ja maksetaan tottakai kaikki asumisesta koituvat kulut. Lisäksi annetaan 500€ joka kuukausi käyttörahaa, kun se opintotuki on niin pieni. Täähän on vaan sijotus tulevaisuuteen että tytär saa käydä kauppiksensa rauhassa!
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla yhtäaikaa teini ja täysi-ikäinen?
EighTEEN, nineTEEN.
Opinnot loppuu kun on 19v. ja sitten armeija.
Sen jälkeen omaan asuntoon ja omilla rahoilla pärjättävä.
Avustetaan jos on varaa ja ostetaan kalusteita jos on varaa.
Kotona asuvalle kyllä, mutta esikoinen halusi muuttaa omilleen, koska 18 v ja kesä ja siistii ja kaveritkin asuu omissa kämpissä.
Ei osallistuta mihinkään muuhun kuin että kotiin saa aina tulla esim. viikonlopuksi ja täällä on ruokaa ja sitä saa myös kotiin viemisiksi ja täällä saa käyttää kaikkea mitä tarttee, mm. pestä pyykkiä. Mutta ei makseta tässä tilanteessa puhelinta/nettiä, bussilippua, puuttuvaa osaa vuokrasta jne.
Kun meillä olisi ollut iso (20 m2) huone ja yläkerrassa oma kylppäri kolmelle lapselle jaettavaksi, ruokaa, pesuaineet, pyykinpesukone jne, jne. jne. mutta valitsi asua itsenäisesti (yksi syy oli, että opintotuki on niin paljon parempi kuin meidän maksama kuukausiraha) niin saa nyt ihan kokeilla sitä miten valtava se opintotuki onkaan kun siitä täytyy kustantaa puhelin ja bussilippu ja netti (=maksettiin nämä aina kuukausirahan lisäksi + harrastusmaksuja monta sataa euroa kaudessa).
Lukiokirjat ja muut lukioon liittyvät oikeat kustannuksen maksetaan tietenkin. Mutta nytkin on 150 e abiristeily maksettavana eikä kuulemma ookaan rahaa kun lukiolainen ei saakaan opintotukea kesällä toisin kuin kavereiden kanssa laskettiin. Ja vuokrasta uupuu kymppejä, mutta oli rahaa lähteä Prideen (junalla) puolustamaan heikko-osaisempia ja sijoittaa siihen uupuvat vuokrarahat. No, jokainen oppii tyylillään.
Aika paljon näkyy näitä ylimielisiä nuoria, jotka tottuneet kaiken helpolla. Ovat varmaan parisuhteissa ja työkavereinakin todella tympeitä.
Nää kelle hankittu se asunto joka työ- ja opiskelupaikan vierestä ei käsitä ollenkaan ihmisiä, jotka joutuneet itse järjestämään sellaisia perusasioita kuin asuminen. Uskon että tämä helppo elämä ennemmin tai myöhemmin kääntyy itseään vastaan. Kun kaikki ei olekaan valmiiksi pedattu eikä maapallo pyöri omien tarpeiden ympärillä.
Teini eli teenager, 13-19 -vuotiaat.