Maksatteko täysi-ikäisen kotona asuvan teininne kaikki kulut "mukisematta"?
Vai oletteko jotenkin kiristäneet kukkaron nyörejä, osallistuuko teini kuluihinsa jotenkin itse ja jos, niin millä "tuloilla"?
Kommentit (57)
Toisen asteen koulutuksen ajan maksetaan kaikki pakollinen ja omat kesätyöpalkat saa käyttää miten huvittaa. Katsotaan sitten, kuinka toimitaan, jos jää kotiin vielä valmistumisen jälkeenkin.
Maksan niin kauan kuin on tarpeellista. Itse olen lapseni halunnut.
Maksan. Ei tuo niin paljoa edes kuluta, on enemmän henkisiin asioihin kallellaan. Iskä taitaa maksaa yhä sen puhelinkulut (jotka ei ole suuria nekään). Silloin tällöin se käy kaupassa ja ostaa ruokaa taloon omilla rahoillaan. Ei mulla ole valittamista.
Maksan täysi-ikäisen lapseni elämän kun on vielä lukiossa. Mutta en mitään baarireissusta todellakaan kustanna, hän on nuori aikuinen eikä mikään teini enää. Terveellistä nuorelle itselleen että kohdellaan aikuisena niin oppii ottamaan vastuun itsestään eikä jää peräkammrinpojaksi odottamaan elättämistä.
Jos lukiolaisella ei ole edes kesätyötä, niin toki maksan vähintään pakolliset menot. Huvittelurahaa sitten vaikka ylimääräisiä kotitöitä vastaan (ikkunan-, matonpesu tms ei ylläpitoon kuuluvaa).
Ei makseta kuin "tulonhankkimiskuluja", käytännössä siis lukiokustannukset ja ajokortti jne. elämää eteenpäin vievät asiat.
Elämän nälkä säilyy ja tahto tehdä asioita oman tulevaisuuden eteen. Kaikkea ei saa kultavadilla. Ruuat ja asuminen tarjotaan, mutta omat menonsa maksaa itse. Vaatteet on jo ostettu eikä hän enää kasva, seuraavat ostaa itse. Minusta on tärkeää, että nuori oppii ottamaan vastuun kuluistaan ja säätämään elintasonsa tuloihinsa Jos haluaa merkkikengät niin säästää niihin kuten muutkin aikuiset, eikä pyydä pappalta lahjaksi... On hienoa huomata, millä ylpeydellä ja kunnioituksella suhtautuu niihin ostoihin jotka on itse tehnyt.
Naapurissa on 3 aikuista lasta, taitaa olla jo kolmenkymmenen vanhin heistä. Samaan en halua meitä. Yksi kävi välillä asumassa vuokralla ja palasi takaisin.
Aikuistuminen alkaa siitä hetkestä, kun vastuuta aletaan ottamaan itsestä, ja aikuinen osaa huomioida itsensä lisäksi muutkin esimerkiksi omien vanhempiensa ponnistelut. Mielestäni vanhemmat tekevät väärin jos eivät kannusta opiskelemaan ja kunnon töihin. En väitä ettei siivous olisi kunnon työtä, mutta jos sekään ei ole säännöllistä niin pitäisi tähdätä ehkä muuhun.
Jokaisen pitäisi saada kehittyä parhaan kykynsä mukaan ja vanhempana voi ruokkia niitä unelmia ja tukea nuorensa vahvuuksia. Ei täyttää jokaista toivetta.
On onnetonta jos ei lapselleen parempaa tulevaisuutta voi nähdä kuin lapsuudenkodin pikkuhuone. Se ehkä ruokkii vanhemman omaa itsekeskeisyyttä että kyllä mamman muonat kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä asuu 18-vuotias lukiolainen, toivottavasti ensi kevään ylioppilas. Asuminen, ruoka, puhelinlasku, välttämättömät vaatteet ja perushygieniat, koulun kulut maksetaan. Olisin maksanut autokoulunkin, mutta nuori ei ainakaan tässä vaiheessa ollut kiinnostunut. Nuori on nyt kesällä töissä ja miettii jatkamista osa-aikaisesti ensi talvenakin. Olen hieman toppuutellut tuota koulun ohessa työskentelyä, sillä toivoisin nuoren keskittyvän kirjoituksiin Hesburgerin kassan sijaan.
Minusta normituloisen vanhemman kuuluu taata välttämätön peruseläminen siihen saakka, että edes ammattikoulu/lukio on käytynä. Tämä siis olettamalla, että toinen aste käydään suurinpiirtein tavoiteajassa peruskoulun jatkeeksi.
Baarireissuja, matkustelua, shoppailuja en rahoita, nuori maksaa niitä harkintansa mukaan omilla tienesteillään.
Sama linjaus täällä. Toisen asteen opinnot kustannan, sekä tietysti ruoan ja vaatteet ja normaalin elämän. Kuinka lukiolainen edes pystyisi kustantamaan elämäänsä. Lukio on kovaa työtä jos haluaa hyvät paperit jatkoon, ja mielummin ei osa-aika töitä sen kylkeen, kun pärjätään. Lapseni ovat fiksuja, eivät kolme hyppimässä rahapussilla ja todella harvoin pyytävät mitään. Olen halunnut heidät tähän maailmaan, ja huolehdin parhaani mukaan kuitenkaan lellimättä.
Pidän tärkeänä, että nuori opetetaan huolehtimaan raha-asioista itsenäisesti ja elämään tilojen mukaan. Me vanhemmat emme tule olemaan täällä ikuisesti huolehtimassa. Olen nähnyt kavereissani niitä joille työnnettiin paljon rahaa ja edelleen ovat nelikymppisenäkin pyytämässä rahaa vaikka käyvät töissä. Kun mikään ei riitä ja tottuneet saamaan kaiken mitä tekee mieli. Pitää oppia kestämään pettymyksiä, tekemään töitä haluamansa eteen ja arvostamaan sitä mitä on.
Lukioon asti maksettiin, sitten muutti pois opiskelemaan ja näyttää pärjäävän omillaan. Toki esim auton hankinnassa autettiin.
Koulu on lapsen tärkein "työ", joten niin kauan kun lapsi käy koulua, hänen elämänsä kustannetaan. Kesätyöpalkoista sitten maksaa ns. ylimääräiset jutut, kuten reissut kavereiden kanssa. En ikimaailmassa vaatisi lasta menemään töihin koulun ohella, että saisi maksettua meille asumisestaan ja elämisestään.
Peruskulut maksan niin kauan kuin hän opiskelee ja asuu kotona. Ja voin avustaa myöhemminkin, jos on tarvetta. Teini siis vasta 16v lukiolainen, mutta siis koko lukion ajan nyt ainakin maksan peruskulut. Teinini ei koskaan pyydä mitään, ei edes ostamaan herkkuja. Tietää ettei minunkaan tuloni niin hyvät ole ja olen YH.
Ihmetyttää, ettekö vaadi nuoriltanne mitään vastinetta, kun kustannatte heidän asumisensa, ruokansa, vaatteensa, puhelimensa jne. Oudolta tuntuu, jos saavat asua "täyden palvelun hotellissa". Tietty määrä kotitöitä olisi paikallaan, siis siivousta, tiskausta, pyykinpesua ym. Oppisivat samalla kotitöitä, etteivät olisi sitten uusavuttomia, kun muuttavat omilleen.
Nuorille kannattaa antaa avustusta nyt kun ovat nuoria ja rahattomia. Eivät ne sitten kuusikymppisinä vanhemman kuoltua enää sitä rahaa tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää, ettekö vaadi nuoriltanne mitään vastinetta, kun kustannatte heidän asumisensa, ruokansa, vaatteensa, puhelimensa jne. Oudolta tuntuu, jos saavat asua "täyden palvelun hotellissa". Tietty määrä kotitöitä olisi paikallaan, siis siivousta, tiskausta, pyykinpesua ym. Oppisivat samalla kotitöitä, etteivät olisi sitten uusavuttomia, kun muuttavat omilleen.
Mitä helv? Totta kai jokainen kotona asuva osallistuu kotitöihin, lapsesta alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, teini-ikä, teenage, käsittää myös ikäajan 18-19 ja silloin ollaan myös täysi-ikäisiä.
Ja ns elatusvelvollisuus päättyy nuoren täyttäessä 18v. Hämmästyttää tämä palstalla pyörivä luulo siitä, että laki velvoittaisi elättämään yli 18v ikäisenkin, ei velvoita!Aika moni pitää velvollisuutena elättää lapsensa tuon ylikin ja mielellään sen tekeekin. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia eikä tule.
Lapsesi on varmaan pullamössö, joka kaipaa äitinsä apua vessassakin.
Hehheh, olipa hauskaa. Me nyt tehtiin miehen kanssa päätös, että lasten tukena ollaan opintojen loppuun asti. Se ei tarkoita rahan tunkemista pyytämättä vaan sitä, että lapsi tietää ettei ole vaikeuksien tullessa yksin. On helpompi keskittyä opiskeluun, kun ei tarvitse aamuyöstä lähteä etsimään pulloja päivän ruokaa varten.
Minut itseni heitettiin kotoa pihalle tyhjin käsin. Miehen kotona taas äiti sanoi, että kotiin saa aina tulla oli tilanne mikä tahansa. Omien lasten kanssa olemme pitäneet miehen lapsuudenkodin tapaa parempana. Se ei tarkoita sitä, että lasta ei opeteta pärjäämään itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helv? Totta kai jokainen kotona asuva osallistuu kotitöihin, lapsesta alkaen.
Totta. Eikä kotitöiden tekeminen ole mitään "vastiketta" vaan tavallista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, teini-ikä, teenage, käsittää myös ikäajan 18-19 ja silloin ollaan myös täysi-ikäisiä.
Ja ns elatusvelvollisuus päättyy nuoren täyttäessä 18v. Hämmästyttää tämä palstalla pyörivä luulo siitä, että laki velvoittaisi elättämään yli 18v ikäisenkin, ei velvoita!Jännä juttu, että Suomessa osittain velvoittaa. Laki kun sanoo näin
"Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.
Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista."
Eli ei se ihan yksiselitteistä ole, kuten väität.
Koulutusavustus on kuitenkin ihan eri asia kuin elatusvelvollisuus.
Onhan se eri asia, mutta samoin siinä kuitenkin maksetaan lapsen elinkustannuksia. Jos lapsi ei asu vanhemman kanssa, koulutusavustus maksetaan lapsen tilille, mutta tässä kai käsiteltiin kotona asuvan tilannetta. Esim. harrastuksia ym. ylimääräistä ei tarvitse rahoittaa. Ja toki se otetaan huomioon, jos lapsi voi itsekin käydä töissä. Suurin osa vanhemmista kai kuitenkin elättää lukiolaisensa ihan automaattisesti.
Muutin kotoa kun olin 22v. Kävin tätä ennen töissä ja sain palkkaa. Rahani sain käyttää miten halusin. Vanhemmat maksoi asumisen, ruoat, auton ym mutta mihinkään ylimääräiseen en saanut rahaa joka motivoi taasen töihin. Olen tästä todella kiitollinen sillä sain elää varsin huoletonta ja kivaa elämää töiden sivussa. Toki koko ajan hain opiskelemaan ja sitten pääsinkin. Omillaan opin sitten kantapään kautta mihin raha riittää ja mihin ei kun kaikki piti maksaakin itse. Ohis näin lapsen näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ns elatusvelvollisuus päättyy nuoren täyttäessä 18v. Hämmästyttää tämä palstalla pyörivä luulo siitä, että laki velvoittaisi elättämään yli 18v ikäisenkin, ei velvoita!Aika moni pitää velvollisuutena elättää lapsensa tuon ylikin ja mielellään sen tekeekin. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia eikä tule.
Lapsesi on varmaan pullamössö, joka kaipaa äitinsä apua vessassakin.
En oo ikinä ymmärtänyt tätä suomalaisten valtavaa itsenäistymisen "pakkoa", lapset ulos kodista kun täysi-ikä häämöttää, pienet lapsetkin opetetaan hyvin aikaisessa vaiheessa että itte pitää pärjätä. Mikä suurimmaksi osaksi toki on ok, mutta jotenkin aina tällainen asenne inhottaa. Että ollaan pullamössöä jos 19v tarvitaan kotoa apua?? Ihan oikeesti nyt. Ja ihan kuin sen avun pyytäminen vaikka 50v olis jotenkin heikkoa, en tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ns elatusvelvollisuus päättyy nuoren täyttäessä 18v. Hämmästyttää tämä palstalla pyörivä luulo siitä, että laki velvoittaisi elättämään yli 18v ikäisenkin, ei velvoita!Jännä juttu, että Suomessa osittain velvoittaa. Laki kun sanoo näin
"Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy, kun hän täyttää kahdeksantoista vuotta.
Vanhemmat vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt kahdeksantoista vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi. Tällöin otetaan erityisesti huomioon lapsen taipumukset, koulutuksen kestoaika, siitä aiheutuvien kustannusten määrä sekä lapsen mahdollisuudet koulutuksen päätyttyä itse vastata koulutuksestaan aiheutuneista kustannuksista."
Eli ei se ihan yksiselitteistä ole, kuten väität.
Onhan se eri asia, mutta samoin siinä kuitenkin maksetaan lapsen elinkustannuksia. Jos lapsi ei asu vanhemman kanssa, koulutusavustus maksetaan lapsen tilille, mutta tässä kai käsiteltiin kotona asuvan tilannetta. Esim. harrastuksia ym. ylimääräistä ei tarvitse rahoittaa. Ja toki se otetaan huomioon, jos lapsi voi itsekin käydä töissä. Suurin osa vanhemmista kai kuitenkin elättää lukiolaisensa ihan automaattisesti.
Kyllä ja oikein onkin, jos varaa on, auttaa lasta vielä lukion ja amiksen läpi. Mutta silti laki ei velvoita elättämään sinänsä yli 18v lasta.
Koulutusavustuksen suuruus, jos lapsi sitä vaatii (Huom, lapsen on siis itse vietävä asia käräjille) on luokkaa 100-200e/kk, riippuen vanhempien tuloista. Pelkästään se, että nuori saa asua kotona, on yleensä enemmän rahallisesti kuin tuo. Ja lisäksi käräjöinti vanhempaa vastaan ei varmaan herätä halua antaa ilmaiseksi asua luonaan.
Ja korostan siis, että omat ovat saaneet asua kotona ja ruuat ja kaikki toisen asteen opintokulut kyllä. Mutta jos lain mukaan lähtee nuori vaatimaan, saattaapi joutua heikommille mitä oli ennen tätä avustusta.