Näyttää siltä, että kirpputorimyynti on siirtymässä ilmaiseksi antamiseen sekä edullisemmaksi
Todella paljon hyväkuntoista tavaraa annetaan. Toki ottajat ovat pitkälti niitä, jotka sitten pistävät johonkin myyntiin, mutta selkeästi huomaa, että kirppareilla käy nykyään aika vähän väkeä. Itse olen nyt taas vähän piristynyt, koska huonon menekin vuoksi hinnat ovat taas halpenemaan päin. Ostin itselleni täysin hyväkuntoisia työvaatteita ja yhden juhla-asun sekä treenitopin, eri myyjiltä, meni 20 euroa. Myös erässä facebookryhmässä toiset esittelevät kirpparimekkojaan, ovat saaneet parilla kolmella eurolla hyväkuntoisia juhlavaatteita. Voi päätellä, että merkkitavaroiden myynti on siirtynyt nettiin ja kirppareilla tekee taas löytöjä. Osa kirppareista on kamalia, mutta osa on tosi siistejä.
Kommentit (59)
Juuri eilen olin viemässä ja lahjoittamassa Hope-yhdistykseen ehjiä vaatteita ja kirjoja. Hope-yhdistys olikin kiinni 1.7.-4.8. joten täytyy sitten lahjoittaa ne elokuussa.
Itsellä ei ole aikaa myydä vaatteita kirppareilla.
Nyt tiedän, että lahjoittamani vaatteet ja tavarat päätyvät pienituloisille suomalaisille lapsiperheille.
Pidin viime keväänä kahdella eri kirpputorilla myyntipaikkaa pari viikkoa. Sanon suoraan, että ei kannata. Viikkohinta oli 35 euroa. Kauppa kävi hyvin huonosti, vaikka myynnissä oli yhdellä lapsella ollutta vaatetta ja hinnat 5 euroa tai sen alle sisävaatteissa. 80-90 euroa maksaneet kengät meni 10 eurolla, niillä ja parilla 15 euron ulkovaatteella tienasin nuo pöytävuokrat.
Kävin päivittäin siistimässä myyntipaikkaa, vein välillä uutta tavaraa. Tavalliset h&m:n ja markettien vaatteet ei kelvanneet edes 50 sentillä. POP:n ym "merkkien" vaatteet kelpasi, jos hinta oli 4 euroa tai alle.
Kirppareilla on yleensä ihan törkeät hinnat. Myydään vanhaa käytettyä roinaa melkein uuden hinnalla. Itseä voi syyttää jos ei mene kaupaks.
No siis juu :(
Täällä olisi paljon hyviä, siistikuntoisia perusvaatetta (myös muutamia merkkivaatteita), mutta en enää taida vielä kirppikselle. Kahdella viime kerralla pyötävuokrien jälkeen käteen on viikolta jäänyt n. 50-70 euroa. Mielestäni se on hyvin vähän, siihen nähden, paljonko tuo vaatii itseltä vaivaa! Perusvaatteet ei tosiaan ole edes 0,50e menneet! Ja sitten voi miettiä, jos hinnaksi laittaa 0,20 euroa, että kuinka paljon niitä vaatteita pitää myydä, että edes muutaman euron saisi :O Ja kyllä, olen vienyt "hyvin vetovoimaiselle" ja sosiaalisessa mediassakin näkyvälle kirpputorille.
Osa vaatteista on myös itse tekemiäni. Fb-kirppiksellä olen myynyt esimerkiksi itse tehtyjä jumpsuitteja 20e/kpl, mutta kirppiksellä ei mennyt edes 4 eurolla ! Käsittämätöntä! Fb-kirppiksillä en jaksa sitä jatkuvaa "mittaisitko kai-kai, olkapää-pituus-leveys-mitälie" mittausta. Kerran jopa yksi ostajaehdokas pyysi minua videoimaan, jotta hänelle selviää, kuinka venyvää materiaali on.
Mutta juu. Harmittaa kyllä :(
Mulla ei ole tarvetta saada rahaa itselleni tarpeettomista tavaroista ja olen todennut ilmaiseksi antamisen kaikista nopeimmaksi tavaksi päästä tavaroista eroon. En myöskään halua käyttää aikaani pakkaamiseen ja postittamiseen. Sen vuoksi laitan ilmoituksen vaan Facebookissa paikalliseen roskalavaryhmään. Nopein nouto on tapahtunut kymmenessä minuutissa ilmoituksen julkaisun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
No siis juu :(
Täällä olisi paljon hyviä, siistikuntoisia perusvaatetta (myös muutamia merkkivaatteita), mutta en enää taida vielä kirppikselle. Kahdella viime kerralla pyötävuokrien jälkeen käteen on viikolta jäänyt n. 50-70 euroa. Mielestäni se on hyvin vähän, siihen nähden, paljonko tuo vaatii itseltä vaivaa! Perusvaatteet ei tosiaan ole edes 0,50e menneet! Ja sitten voi miettiä, jos hinnaksi laittaa 0,20 euroa, että kuinka paljon niitä vaatteita pitää myydä, että edes muutaman euron saisi :O Ja kyllä, olen vienyt "hyvin vetovoimaiselle" ja sosiaalisessa mediassakin näkyvälle kirpputorille.
Osa vaatteista on myös itse tekemiäni. Fb-kirppiksellä olen myynyt esimerkiksi itse tehtyjä jumpsuitteja 20e/kpl, mutta kirppiksellä ei mennyt edes 4 eurolla ! Käsittämätöntä! Fb-kirppiksillä en jaksa sitä jatkuvaa "mittaisitko kai-kai, olkapää-pituus-leveys-mitälie" mittausta. Kerran jopa yksi ostajaehdokas pyysi minua videoimaan, jotta hänelle selviää, kuinka venyvää materiaali on.
Mutta juu. Harmittaa kyllä :(
Se, että vaate on itse ommeltu, ei tosiaankaan ole välttämättä mikään meriitti. Myös meidän käsityöläisten kannattaisi aina muistaa, että vaatteita kannattaa tehdä vain juuri sen verran kuin tarvitsee.
Olen itse käynyt kirppareilla ja tottakai voin maksaa sopivan hinnan hyvistä tavaroista, mutta kun tavarat ovat koko pölyisiä, likaisia ja rikkinäisiä tai sitten ne ovat ok kunnossa, mutta ihmiset pyytävät samaa hintaa, kuin saisi uuden ostettua kaupasta (esim arabia tai muumi-mukit).
Siksi ainakin minulta on vähentynyt kirppareilla käynti.
Itselläkin olisi paljon lasten vaatetta ja tavaraa, mutta ainoastaan kalliista merkkituotteista ja täysin uudenveroisista maksetaan jotain. Jos on yhtään pesujälkeä, ei saa euroakaan. Kuluneemmat vaatteet vien sitten konttiin tms, koska en jaksa olla ihmisten kanssa tekemisissä. Jos laitan esim toriin annetaan-ilmoituksen, sieltä voi tulla vaikka miten käyttäytyviä ihmisiä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Itselläkin olisi paljon lasten vaatetta ja tavaraa, mutta ainoastaan kalliista merkkituotteista ja täysin uudenveroisista maksetaan jotain. Jos on yhtään pesujälkeä, ei saa euroakaan. Kuluneemmat vaatteet vien sitten konttiin tms, koska en jaksa olla ihmisten kanssa tekemisissä. Jos laitan esim toriin annetaan-ilmoituksen, sieltä voi tulla vaikka miten käyttäytyviä ihmisiä kotiin.
Eikö se ole täysin ymmärrettävää, että jos tarjolla on kulahtaneita ja ei-kulahtaneita vaatteita, vain niistä ei-kulahtaneista maksetaan jotain?
Eikä Konttikaan tee mitään sellaisilla vaatteilla, joita kukaan ei halua pistää päälleen. Ehkä jossain Karjalassa voi olla käyttöä kuluneilla vauvanvaatteilla, mutta harva haluaa rakkaimmalleen ostaa mitään pahannäköistä, jos sitä hyvääkin on tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole täysin ymmärrettävää, että jos tarjolla on kulahtaneita ja ei-kulahtaneita vaatteita, vain niistä ei-kulahtaneista maksetaan jotain?
Eikä Konttikaan tee mitään sellaisilla vaatteilla, joita kukaan ei halua pistää päälleen. Ehkä jossain Karjalassa voi olla käyttöä kuluneilla vauvanvaatteilla, mutta harva haluaa rakkaimmalleen ostaa mitään pahannäköistä, jos sitä hyvääkin on tarjolla.
No niinpä. Vähän ärsyttää tälläiset ihmiset, jotka vie tälläisiä nukkasia ja kulahtaneita vaatteita kierrätykseen, kun ei ne siellä kierrätyksessä niitä laita myyntiin kun tietävät, ettei kukaan niitä osta. Heille tulee vain lisätyötä.
Kirppareilla on paljon tosi surkeaa tavaraa. Esimerkiksi täällä Tampereella ei ole enää yhtään hyvää kirppistä. Vuodesta toiseen pysyviä vakipöytiä, ilmiselvästi Facen roskalavoilta yms. ilmaiseksi haalittua ö-luokan tavaraa, kiinakrääsää ja ehkä tuurilla muutama pöytä uuden myyjän ihan hyvää tavaraa.
Esimerkiksi yksi suurimmista, Silinteri, on jo pitkään ollut ihan roskaa täynnä. Lisäksi pöytäkaupalla uutta tavaraa. Myin itse siellä oikein sujuvasti ja hämmästyttävän hyvällä tuotolla sisustustavaraa yms. vielä vajaa pari vuotta sitten. Nykyään pelkkä kirppiksen kiertäminen on täyttä ajantuhlausta. Ihmiset myy roskaa, jota ovat haalineet ilmaiseksi. Tai ylihinnopittelevat tavaraansa sillä perusteella, mitä ovat itse siitä joskus kaupassa maksaneet.
Itse lahjoitin juuri tänään 50-luvun lipaston ilmaiseksi suoraan eteisestäni. Olen pienituloinen yh, liika raha ei ole ongelma, mutta omalla ajalla ja vaivalla on hinta. Nykypäivänä juuri aika on se, mitä ihmisillä on ehkä vähemmän kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinpä. Vähän ärsyttää tälläiset ihmiset, jotka vie tälläisiä nukkasia ja kulahtaneita vaatteita kierrätykseen, kun ei ne siellä kierrätyksessä niitä laita myyntiin kun tietävät, ettei kukaan niitä osta. Heille tulee vain lisätyötä.
Kai nyt sen uuden veroisen ja nukkakulahtaneen välillä on eri asteita. En tarkoittanut, että veisin käyttökelvottomia vaatteita yhtään mihinkään, mutta aika epäekologista, jos kierrätykseen kelpaa vain vaate, joka näyttää täysin uudelta. Itsekin ostan kotivaatteiksi sekä itselleni että lapselle vaatetta, joka on edelleen kohtuullisen hyväkuntoista, mutta käytettyä.
Vierailija kirjoitti:
Liityin pari viikkoa sitten paikkakunnan roskalavaryhmään ja sieltähän se selitys löytyi, miksei entisajan menekkituotteetkaan enää menee. Täysin ehjää ja hyväkuntoista menee ilmaiseksi. Kyllähän siitä varmasti 80 % menee uudelleen myyntiin, mutta tässä sitten käy niin, että joku tulee kommentoimaan, että vastapa otit ilmaiseksi tämän. Lahjoitustavaraa näyttää olevan roskalavojen lisäksi myös Fb:n normikirppiksillä nopeasti. Itsellä ollut lähes käyttämättömät juhlakengät, koko 39, vitosella, monta viikkoa. Puolitin hinnan, ei mene silti. Joku tarjosi sellaiset ilmaiseksi, lähes samanlaiset ja ne meni samantien. Lasten tavarat ja lelut meni ennen sen sileän tien kun pöytään laittoi, nyt niitä menee vain jokunen silloin tällöin. Niitäkin näkyy olevan paljon ilmaiseksi. Sitten on vielä nämä järjestöt, jotka jakavat tavaraa maksutta. Eli kirpparimyynti alkaa olla aikansa päässä, kaatopaikat kiittää. Sitten on tietty vielä tämä suoratilaus Kiinasta, mikä syö markkinoita, kun uusia tavaroita saa pilkkahintaan.
Nämä fb-kirppikset eivät ole paras paikka myydä kahden euron tavaroita ja vaatteita. Saa olla todella hyvät kengät ja suuri tarve, että joku lähtee niitä hakemaan kotoasi (kenties jopa hankalilla bussilinjoilla tms).
Netissä on edelleen paras myydä esim. huonekaluja, sisustustavaraa, lasten tarvikkeita jne. Vaatteet ja kengät kannattaa edelleen viedä kirpparille, missä ne yleensä menevätkin kaupaksi edullisella hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Kirppareilla on paljon tosi surkeaa tavaraa. Esimerkiksi täällä Tampereella ei ole enää yhtään hyvää kirppistä. Vuodesta toiseen pysyviä vakipöytiä, ilmiselvästi Facen roskalavoilta yms. ilmaiseksi haalittua ö-luokan tavaraa, kiinakrääsää ja ehkä tuurilla muutama pöytä uuden myyjän ihan hyvää tavaraa.
Esimerkiksi yksi suurimmista, Silinteri, on jo pitkään ollut ihan roskaa täynnä. Lisäksi pöytäkaupalla uutta tavaraa. Myin itse siellä oikein sujuvasti ja hämmästyttävän hyvällä tuotolla sisustustavaraa yms. vielä vajaa pari vuotta sitten. Nykyään pelkkä kirppiksen kiertäminen on täyttä ajantuhlausta. Ihmiset myy roskaa, jota ovat haalineet ilmaiseksi. Tai ylihinnopittelevat tavaraansa sillä perusteella, mitä ovat itse siitä joskus kaupassa maksaneet.
Itse lahjoitin juuri tänään 50-luvun lipaston ilmaiseksi suoraan eteisestäni. Olen pienituloinen yh, liika raha ei ole ongelma, mutta omalla ajalla ja vaivalla on hinta. Nykypäivänä juuri aika on se, mitä ihmisillä on ehkä vähemmän kuin ennen.
Ennen vanhaan saattoi mennä koko valveillaoloaika ruokataukoja lukuunottamatta elannon hankkimiseen. Keskimäörin ihmisillä on siis enemmän vapaa-aikaa kuin aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan saattoi mennä koko valveillaoloaika ruokataukoja lukuunottamatta elannon hankkimiseen. Keskimäörin ihmisillä on siis enemmän vapaa-aikaa kuin aikaisemmin.
Joo en tiedä, että miten ennen vanhaan ajattelit palata...
Juuri kävimme tyhjentämässä kirppispöytämme. Viikon pöytävuokran jälkeen jäi vielä 130 euroa käteen. Tavaran pitää kyllä olla hyvälaatuista, jotta menisi kaupaksi. Ne mitä ei mennyt kaupaksi viemme kierrätyskeskukseen.
Ihmiset varmasti kävisivät vieläkin enemmän kirppareilla, jossa sinne tuotaisiin kunnollista tavaraa. Jättäkää siis ne tahraiset, nukkaantuneet ja nuhjuiset vaatteet suosiolla pois, sama koskee rikkinäisiä tavaroita. Sitten ne muutamat myyjät, joilla on sitä siistiä ja myyntikelpoista tavaraa hukkuvat noiden ahneiden roinanmyyjien sekaan ja lopulta kaikki häviävät. Kauppa ei käy, eikä asiakkaita tule.
Jos ei ole kunnon myytävää, niin sitten ei kannata varata kirpparipöytää. Ja vielä vähemmän silloin kannattaa valittaa kun tavara ei mene kaupaksi.
Sain hyvin myytyä mun vakikirppiksellä mutta se lopetti joten koetin myydä uudessa paikassa. Mulla oli pöytä 2 viikkoa ja myymättä jäi mm. käyttämätön Vero Modan paita jossa oli vielä kaupanhintalappu kiinni. Pyysin siitä 2 €. Sain just ja just katettua pöydän vuokrakulut sekä bensat joten päätin että tästä lähtien lahjoitan kaiken.
Löysinkin sellaisen paikan jonne voi lahjoittaa lastenvaatteita ja josta saa ottaa niitä ilmaiseksi. Teidänkin pitäisi organisoida sellainen vaikka Facebookissa. Isoissa kaupungeissa ainakin siitä voisi saada toimivan ringin. Pistää ehdoksi että vaatteiden pitää olla erinomaisessa kunnossa. Tapaamispaikka vaikka jonkun autotalli tai piha.
Osasyy on myös liian kyllästetty kirpparibusiness, vielä vähän aikaa sitten kirppareita oli kuin sieniä sateella, nyt huonoimmat alkavat karsiutua pois, mutta selväähän se on ettei mihinkään takahikiän kirpputorille välttämättä vaan riitä asiakkaita ja kunnon tavaraa.
Kävin pari päivää sitten todella pitkästä aikaa yhdellä aikoinaan erittäin suositulla lastenvaatekirppiksellä ja melkein järkytyin tuotteiden laadusta, todella kulahtanutta tavaraa lähes joka pöydässä, siis sellaista jota ei edes ilmaiseksi otettaisi. Ja kovaa hintaa tietysti pyydettiin. Asiakkaita oli lisäkseni yksi. Ei ole ihme että porukka ei käy, kun myyntiin tuodaan pelkkää kuraa.