Sisko suuttui, kun kerroin olevani raskaana
Hän on siis pikkusiskoni ja minua 10 vuotta nuorempi. Hän on nyt 23 ja minä olen 33. Hän on aina saanut kaiken mitä on halunnut. Minulla on 8-vuotias lapsi ja siskolla on 4 lasta. Odottaa nyt viidettä. Vanhin on 6v ja nuorin vuoden.
Olen auttanut siskoa jokaisen lapsen hoidossa, olen tukenut raskausaikoina, neuvonut ja tukenut imetyksessä jne.
Hän itkee mulle aina miten rankkaa on ja minä yleensä yritän mennä avuksi. Olen ottanut hänen lapsia meille hoitoon ja ollut heillä yötä lapsia hoitamassa, että hän saa nukuttua. Hän on myös suuttunut mulle siitä, kun hänen miehensä ei hoida lapsia, eikä ole edes öitä kotona, kun minun mieheni osallistuu lapsen hoitoon yhtä paljon kuin minäkin. Siskon mielestä se on epäreilua ja hän syyttää siitä minua.
Nyt hän suuttui, kun kerroin raskaudestani. Hänen mielestään olen itsekäs, kun hankkiuduin raskaaksi juuri nyt, kun hän tarvitsee apua lasten kanssa, etenkin kohta, kun hänen vauva syntyy.
Hänen elämänsä on aina pyörinyt hänen oman napansa ympärillä ja hän on yrittänyt myös kietoa äitini ja isäni elämän hänen ympärilleen. Nykyään hän vetoaa kaikessa lapsiinsa. Nytkin minä kuulema pilaan hänen lasten elämän, kun ”tätiä ei enää kiinnosta hoitaa teitä”.
Äiti ei pidä yhteyttä siskoon ”jos ei ole ihan pakko”, eikä ole enää nuorimman syntymän jälkeen hoitanut siskon lapsia. Tästäkin siskoni syyttää minua. On väittänyt, että minä olen haukkunut häntä äidille, mikä ei pidä paikkaansa, vaan päinvastoin! Olen yrittänyt pehmitellä äitiä, että ei olisi niin julma siskolle, eikä etenkään hänen lapsilleen.
Melkein tunnin kuuntelin siskoni huutoa, itkua pidätellen. En tiedä ylireagoinko raskauden takia, kun on jatkuvasti itku herkässä, mutta paha mieli tuli.
Kommentit (19)
Uskottavuus meni siinä vaiheessa ettei äitinne pidä yhteyttä. Miksi olisit kaikki nämä vuodet vain kiltisti kuunnellut siskon syyttelyä ja haukkumista?
Sisarella elämä haussa. Yrittää päteä tekemällä lapsia. Sen tuntuu osaavan. Olisi aika ottaa vastuuta tekemisistä ja miettiä mitä näille lapsille on annettavaa. Isoäidit eivät ole lastenvahteja. Halutessaan vain voivat olla lastenlasten kanssa. Niin äidit kuin mummotkin itse määrittävät sen yhdessäolon. Sisko nyt miettiköön mitä tuli tehtyä ja miten sitten pärjäilee pentueensa kanssa. Omahan oli valintansa sitä kasvattaessaan.
Todella loukkaavaa käytöstä siskoltasi ja vaikea kuvitella, että olisi kelvollinen äidiksi edes yhdelle lapselle. Nyt napakasti kerrot hänelle, että tuollaisen käytöksen jälkeen on turha odottaa apua. Mitäs lisääntyy paskan miehen kanssa. Sinä et ole missään nimessä velvollinen hoitamaan hänen lapsia. Hankkikoot tukiperheen, jos on liian raskasta. Nyt keskityt vain omaan raskauteesi ja lapseesi. Siskosi on aika tipahtaa maan pinnalle ja hoitaa itse omat lapsesa, eikä tehdä niitä muiden hoidettavaksi. Itse en todellakaan olisi hiljaa kuunnellut tuollaista puhetta ja luultavasti tekisin samalla tavalla, kuin äitisi. Turha tuollaisen kanssa on edes olla tekemisissä.
Mä kyllä ottaisin vähän etäisyyttä tuollaiseen siskoon. Ihan jokainen elää itseään varten ja ajatuskin että suunnittelee elämänsä siskon elämän mukaan on naurettava. Kuulostaa jotenkin jälkeenjääneeltä ihmiseltä.
23 v. naisella neljä (4) lasta? Onko väärin olettaa uskonlahko? 🧐
Onko tällä siskolla kaikki himassa?
Helposti käy noin, jos on paljon avuksi. Apua aletaan pitää itsestäänselvyytenä ja automaattisena. Mikään määrä apua ei riitä. Ymmärrettävää, sillä kyllähän pikkulapsiaika on useimmille äideille rankkaa aikaa ja harvoin ulkopuolista apua saa niin paljon, että se helpottaisi kunnolla.
Pidä siskon kiukuttelua merkkinä siitä, että olet auttanut häntä todella paljon. Anna hänelle aikaa rauhoittua ja tottua ajatukseen, että avun määrä tulee jatkossa vähenemään. Keskity omaan raskauteesi äläkä missään tapauksessa anna siskosi pilata mitään.
Ei ole kasvanut aikuiseksi ainakaan pikkusisko. Isosisko on hermostunut häneen ja tehnyt tän aloituksen. Toivottavasti helpottaa.
Itse on miehensä valinnut. Nyt pitäis pikkuhiljaa ottaa sterilisaatio! Voisko sen tehdä synnytyksen yhteydessä? Miehelle se olisi helpompi, mutta lie vaikeaa sopia aiheesta?
Ap keskittyy omaan raskauteensa, se kai on selvä.
Välit poikki, jos ei käytös muutu! Vaikka kuinka olisi verisukulainen, ei se tarkoita, että voi kyykyttää ja kohdella siskoaan noin törkeästi. Älä anna hänen tuhota omaa elämääsi ja onneasi.
Ei ole normaalia käytöstä. Jos haluat auttaa, hanki siskollesi ammattiapua. Tuollaiset ei yhtäkkiä muutu.
Pikkusiskon pitää varmaan opetella ehkäisemään ja vastaamaan omasta perheestään itse. Ei kenenkään pidä hankkia lapsia sillä ajatuksella, että joku muu ne hoitaa.
Olet varmaan tehnyt riittävästi, kun itselläsikin on perhe. Tosin osa tuosta pikkusiskon purkauksesta johtui epätoivosta, kun tajusi, että viides mukula on tulossa ja vakituinen apulainen on varattu.
Vierailija kirjoitti:
Pilalle kasvatettu.
Taisi AP vähän unohtaa matikan tehdessään aloitusta.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin sisko vuorostaan tukee ja auttaa sinua? Miksi tehdä noin monta lasta miehen kanssa, joka ei hoida lapsiaan? Siskosi on aikuinen, ole sinäkin ja vedä rajasi. Kenenkään ei tarvitse kuunnella haukkumisia tuntia.
Siskoni ei tue mitenkään minua. En muista että hän olisi koskaan auttanut ketään.
En ole nyt enää vastannut siskoni puheluihin. Äidin kanssa keskustelin. Äiti suhtautui aluksi välinpitämättömästi. Sitten, kun kerroin äidille, että en ole enää vastannut siskolle, äitini sanoi että tein ihan oikein.
Poden kuitenkin syyllisyyttä lasten puolesta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Taisi AP vähän unohtaa matikan tehdessään aloitusta.
Mitä tarkoitat tällä?
Ap
Kurko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilalle kasvatettu.
No sen on äitikin myöntänyt. Olen kyllä itsekin siihen syypää, kun osallistuin. Sisko on saanut aina kaiken mitä on halunnut. Siksi hän ei kestä ollenkaan minkäänlaisia pettymyksiä eikä vastoinkäymisiä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Välit poikki, jos ei käytös muutu! Vaikka kuinka olisi verisukulainen, ei se tarkoita, että voi kyykyttää ja kohdella siskoaan noin törkeästi. Älä anna hänen tuhota omaa elämääsi ja onneasi.
Ei ole normaalia käytöstä. Jos haluat auttaa, hanki siskollesi ammattiapua. Tuollaiset ei yhtäkkiä muutu.
Siskoni on sellainen, että hänelle kelpaa vain se apu, mitä hän haluaa ja kaikessa pitää mennä hänen ehdoillaan. Tässä yksi syy miksi äiti ei pidä häneen enää yhteyttä.
Olen itse yrittänyt tarjota siskolle apua. Esim. me kävimme perhekuntoutuksessa, kun meidän lapsella oli koliikki ja yöt oli rikkonaisia. Olen ehdottanut siskolleni tätä. Olen ehdottanut myös perhetyöntekijää. Ei hänelle kelpaa.
Ja kun hänen lapsiaan hoitaa, hän pomottaa ja komentelee ihan koko ajan.
No, annetaan nyt tilanteen rauhoittua ja katsotaan mitä tapahtuu.
Ap
Tiedäthän sä, että sun ei ole mikään pakko eikä velvollisuus hoitaa siskosi lapsia eikä kuunnella hänen valitustaan? Kaikki mitä teet, teet vapaaehtoisesti ja se on sun oma valinta. Tuo ei olisi minun valintani.
Sinuna sanoisin siskolle, että pidän vähän taukoa suhteesta häneen, älä ota mitään yhteyttä, minä otan kun jaksan.
Jos haluat nähdä lapsia niin ehdota tapaamista täysin omilla ehdoillasi, esim. otat yhden lapsen omaan kotiisi pariksi tunniksi.
Millä tavoin sisko vuorostaan tukee ja auttaa sinua? Miksi tehdä noin monta lasta miehen kanssa, joka ei hoida lapsiaan? Siskosi on aikuinen, ole sinäkin ja vedä rajasi. Kenenkään ei tarvitse kuunnella haukkumisia tuntia.