Tasa-arvopuhe sateenkaariväeltä
Eräs sateenkaariväestä kirjoitti aiemmassa ketjussa haluavan yhtenäiset oikeudet sekä tasa-arvoa. Kun vastasin että yhtenäiset oikeudet ymmärrän ja pyysin tarkennusta tasa-arvotoiveeseen kun siitä numeroa tehty koko ketju poistettiin. Tarkennuskysymyksessä kysyin haluatteko tiettyjä asioita tasa-arvossa parannettavan joissa yhä vikaa vaiko yleisesti ihan periaatteesta vain ajaa tasa-arvohokemaa hamaan tulevaisuuteen vaikka asiat kuinka olisi kohentunut kuten jotkut feministit tehneet? Tasa-arvotarkennuskysymykseen vastauksia sateenkaariväeltä kiitos
Kommentit (37)
Miettikää sloganinne tarkemmin seuraavaan marssiin jos hokemat sittenkin sanahelinää
Miksi on syrjivää, jos homo sanoo deittiprofiilissaan:” ei mustia, ei feminiinisiä, ei lihavia”?
Mä en ymmärrä et miksi yksilön henkilökohtaisiin mieltymyksiin perustuvan parinvalinnan tulisi olla mahdollisimman tasa-arvoista?
Taisi sateenkaariväki pahoittaa mielensä tasa-arvokysymyksestä johon eivät osaakaan vastata
Jotkut heistä taitaa tehdä älämölöä tasa-arvosta koska muutkin vaikkei tarvetta kokisi. Go with the flow
En tiedä, keitä tarkoitat. Koko LGBT-porukkaa vai niitä, jotka eniten pitävät ääntä ja näkyvät? Mä olen aika hiljaa omaa elämääni elävä "transu", enkä allekirjoita aktivistien puheita.
Ensinnäkin mun kohtaamani ongelmat on olleet lähinnä näitä yksittäisiä k-päitä, joille mikään laki ei mitään mahda. Ei yhteiskunta mahda mitään sille, miten esim. mun sukulaiseni kohtelee mua kun olen aikuinen. Toisekseen translain muuttaminen nykyisestään voisi olla vaarallista. Transasiat on nykyisin pinnalla ja moni nuori on hypännyt mukaan tähän kelkkaan aivan turhaan. Ei vain ole mahdollista, että niin moni on trans ja vieläpä muunsukupuolinen.
Translaki ei myöskään Suomessa vaadi hedelmättömyyttä sinänsä, vaan hormonihoito aiheuttaa sen. Elämä esim. sosiaalisesti miehenä olisi muutenkin aika mahdotonta, jos kroppa pyörii estrogeenilla tai päinvastoin. Juridinen sukupuoli kuitenkin kertoo siitä, mitä ihmisen fyysinen keho lähinnä on. Itselläni oli sen ajan kun olin jo hormoneilla, mutta hetu oli vanha, vaikea saada hoitoa yhteen vaivaani kun lääkäri halusi käsitellä mua hetuni mukaan. Se aiheutti aika lailla tarpeetonta kärsimystä. Koko elämänsä eläminen niin olisi vähän vaarallistakin.
Amerikasta tänne valunut uuden aallon feminismi ei myöskään mielestäni tehokkaasti aja yhtään mitään. Näyttää olevan pelkkää raivoamista ihmisten asettelua johonkin syrjintähierarkiaan.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, keitä tarkoitat. Koko LGBT-porukkaa vai niitä, jotka eniten pitävät ääntä ja näkyvät? Mä olen aika hiljaa omaa elämääni elävä "transu", enkä allekirjoita aktivistien puheita.
Ensinnäkin mun kohtaamani ongelmat on olleet lähinnä näitä yksittäisiä k-päitä, joille mikään laki ei mitään mahda. Ei yhteiskunta mahda mitään sille, miten esim. mun sukulaiseni kohtelee mua kun olen aikuinen. Toisekseen translain muuttaminen nykyisestään voisi olla vaarallista. Transasiat on nykyisin pinnalla ja moni nuori on hypännyt mukaan tähän kelkkaan aivan turhaan. Ei vain ole mahdollista, että niin moni on trans ja vieläpä muunsukupuolinen.
Translaki ei myöskään Suomessa vaadi hedelmättömyyttä sinänsä, vaan hormonihoito aiheuttaa sen. Elämä esim. sosiaalisesti miehenä olisi muutenkin aika mahdotonta, jos kroppa pyörii estrogeenilla tai päinvastoin. Juridinen sukupuoli kuitenkin kertoo siitä, mitä ihmisen fyysinen keho lähinnä on. Itselläni oli sen ajan kun olin jo hormoneilla, mutta hetu oli vanha, vaikea saada hoitoa yhteen vaivaani kun lääkäri halusi käsitellä mua hetuni mukaan. Se aiheutti aika lailla tarpeetonta kärsimystä. Koko elämänsä eläminen niin olisi vähän vaarallistakin.
Amerikasta tänne valunut uuden aallon feminismi ei myöskään mielestäni tehokkaasti aja yhtään mitään. Näyttää olevan pelkkää raivoamista ihmisten asettelua johonkin syrjintähierarkiaan.
Koko LGBT-väkeen jotka tasa-arvosta puhuvat viittasin, kiitos ensimmäiseltä heihin kuuluvan vastauksesta kun saa tasa-arvopuheasiaa vähän avattua
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko LGBT-väkeen jotka tasa-arvosta puhuvat viittasin, kiitos ensimmäiseltä heihin kuuluvan vastauksesta kun saa tasa-arvopuheasiaa vähän avattua
-ap
Usein tasa-arvo-ongelmat tuntuvat olevan tämmöisiä ihmisten asenteisiin liittyviä ruohonjuuritason asioita. Mä olen kohdannut jokaisen ihmisen yksilönä erikseen ja hoitanut ongelmani heidän kanssaan itse. Monet ajattelevat tällaisen vastuun olevan yhteiskunnalla. Ehkä se osittain olisikin, en sitä kiellä. Nykyään laki kuitenkin on melko lailla ajan tasalla. Kiusaaminen, kunnianloukkaukset ja esim. seksuaalinen ahdistelu on rangaistavia tekoja.
En itse näe esim. heteronormatiivisuutta minään tasa-arvo-ongelmana, kunhan homoja ei heitetä katoilta alas ja kaikilla on saat mahdollisuudet. Uskon mahdollisuuksien tasa-arvoon, enkä väkinäiseen tasapäistämiseen. Joku pitää tasa-arvo-ongelmana esim. sitä, joos tietyn alan johtajissa ole juuri naisia, mutta jos alalla ei edes juuri ole niitä naisia, niin olisi epäreilua päteviä miehiä kohtaan palkata sukupuolikiintiöiden takia joku nainen, joka ei ole yhtä pätevä.
On vaarallista opettaa jollekulle, että hän on uhri ja keskittyä itkemiseen, ehkä unohtaa joitain oleellisia tosiasioitakin ja ajatella tunteella. Mielestäni tämmöistä on ollut ilmassa aika paljon viime aikoina. Itseäni se ei auttanut. Imeydyin joskus netin kaikukammioihin ja hetken ajan esim. transfobiasta valittaminen ja puhuminen tuntui hyvältä kun kerta olin kokenut kovia. Mitään konkreettisia ratkaisuja ei kuitenkaan ollut tarjolla ja tuntui, että siinä ympäristössä on helppoa oppia jotenkin avuttomammaksi kuin oikeasti onkaan ja unohtaa omat työkalunsa, joilla omaan arkiseen elämäänsä voisi vaikuttaa. Vertaistukiryhmissäkin olo vain paheni yleensä.
Joskus pelkään, että olen jotenkin liian kylmä ja ajattelen tavalla, jossa ei ole tilaa empatialle, mutta yritän nähdä sen villakoiran ytimen kun mietin näitä asioita. En mielelläni heittele sellaisia sanoja kuin esim. misogynia tai homofobia, koska koen ne esteinä asian oikealle purkamiselle ja ratkaisun miettimiselle.
Me LGBT-ihmiset taidetaan lopulta olla aika kahtia jakautunut porukka.
Sateenkaariväki on henkiseltä kypsyydeltään limanuljaskan tasolla, joten heiltä on turha odottaa muuta kuin ristiriitaista tunnepaatosta.
Vierailija kirjoitti:
Sateenkaariväki on henkiseltä kypsyydeltään limanuljaskan tasolla, joten heiltä on turha odottaa muuta kuin ristiriitaista tunnepaatosta.
Does your words ring a bell to you much? You immature slimebag.
Ap:n elämä tyhjentyi tähän ketjuun, mukana tietysti pari yläpeukuttaja, jotka eivät ymmärrä senkään vertaa, mutta kaikki sekunnit, kun kettuiluketju elää, niin pitää käyttää hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n elämä tyhjentyi tähän ketjuun, mukana tietysti pari yläpeukuttaja, jotka eivät ymmärrä senkään vertaa, mutta kaikki sekunnit, kun kettuiluketju elää, niin pitää käyttää hyväksi.
Se että kysyn tasa-arvoasian avaamista sateenkaariväeltä ei ole kettuiluketjujatuksella, päinvastoin hyvä mahdollisuus asianosaisille jakaa näkemyksiään. Asiasta tarkennuskysymys näemmä pahoitti jonkun mielen
-ap
Olet todella kiinnostunut aiheesta, hieman ihmettelen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on eläminen sosiaalisesti miehenä? Tätä en vain ymmärrä mitenkään. Miten estrogeenit voivat haitata elämistä niin kuin huvittaa?
No eiköhän se ole se, että se Jumalan(johon ei edes uskota) siunaus on saatava vaikka väkisin ja wessat kaikille 42 sukupuolelle. En mää muuta ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Olet todella kiinnostunut aiheesta, hieman ihmettelen.
Minuakin kiinnostaa aihe kun kerta tasa-arvoa marssikylteissäkin lukee, onko jokin siihen liittyen pahastikin vialla yhteiskunnassamme? Kävin juuri redissä jossa muunsukupuolisille oli enemmän wc-tiloja järjestetty kuin vauvaperheille hoitohuoneita joten koen itse että tänä päivänä monipuolisesti tasa-arvo huomioitu vähemmistöillekin
Niin ja alaikäisenkin pitää saada muuttaa oletettu sukupuolensa toiseksi oletetetuksi. Vaikkei niitä ookkaan, eikä niillä ainakaan ole mitään väliä.
Olen eri mieltä siitä, että jos laissa on kirjattu yhtäläiset mahdollisuudet, tasa-arvo on jo saavutettu. Ei todellakaan ole.
Eikä voi ajatella, että jos kulttuuri mahdollistaa syrjinnän ja katsoo sitä vaiti sivusta, kyse olisi "vain yksilötason ongelmasta".
Kulttuuria on muutettava ja siksi pridet ovat yhä tulevaisuudessa tärkeitä, että jokaisen umpiluupäänkin kalloon uppoaa se, että seksuaalivähemmistöt ovat ok. Että ei ole olemassa mitään "normaalia", josta poikkeamat ovat "epänormaaleja".
Siitä olen samaa mieltä, että mahdollisuuksien tasa-arvo on se tärkein asia. Mutta siinä enme vielä ole, niin kauan kuin jollekin on ihan ok niputtaa kaikki sateenkaariväki yhteen ja laatia tällaisia tivaamisaloituksia.
Hetero viisikymppinen perheenäiti
Transihmiseltä saatiin avausta ja vastausta tasa-arvoaiheeseen, onko kenelläkään homoseksuaalilla tai biseksuaalilla tasa-arvoaiheeseen liittyen myös omakohtaisesti sanottavaa?
-ap
Kyllä jokaisella umpiluupäällään on oikeus omiin mielipiteisiinsä, sorry vaan.
Haluatteko sateenkaariväki nykyiseltä tasa-arvolta jotain lisää kun siitä numero tehty? Tasa-arvo sanana kiva mutta kai jotenkin eritellen voisitte kertoa tarkennusta tasa-arvotoiveeseenne vai oletteko sittenkin tyytyväisiä tämänhetkiseen tasa-arvoon?