Auttakaa mua raivausprojektin aloittamisessa
Mulla siis iso urakka siivota oma kotini, joka on erinäisistä syistä päässyt aika kurjaan kuntoon. Tavaraa on liikaa, kaikelle ei ole paikkaansa, jne... Autoa minulla ei ole, joten en heti pääse myöskään viemään turhaa tavaraa kierrätykseen/kaatopaikalle, vaan pitäisi tehdä jonkinlaisia ”kasoja” tänne asuntoon ensin.
Miten kannattaisi aloittaa? Huone kerrallaan vai ensin kaikkialta ”selvät roskat” päältä pois jne? Ja miten vaan saisin pakotettua itseni tekemään reippaasti? Olen jo pitkittänyt tätä nyt jo kauan ja tavallaan tottunut tilanteeseen. Vinkkejä otetaan vastaan.
Kommentit (10)
Vielä lisätietona, että asunto on kaksio, mutta suuri sellainen (kunnon keittiö, iso olohuone, tilavahko makuuhuone, käytäväeteinen, kunnon kylppäri, suurehko parveke), eli vaikka on ”vaan” kaksio niin siivottavia ”huoneita/tiloja” on kuusi. Kaikissa riittää raivattavaa.
Ja vielä lisätietona että jonkun perheenjäsenen tai ystävän saattaisin saada apuun, mutta vielä en vaan kehtaa ketään pyytää. Aika pitkälle pitäisi siis päästä omin voimin, sitten voisin harkita avun pyytämistä.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea siivota, ap, se piristää mieltäkin.
Aloittaisin selvistä roskista ja etenisin siitä. Oletko kokeillut tomaatti-menetelmää? Eli kello soimaan kahdenkymmenen minuutin kuluttua, ja kellon soittoon asti teet koko ajan tosissaan, sitten pidät taukoa. Jo yhden kaksikymmenminuuttisen aikana ehtii paljon, joten niitä ei tarvi edes päivässä välttis montaa, ja silti jo parin viikon päästä sulla on huomattavan siistiä. On helppo motivoida itsensä lyhyeksi aikaa.
Kiitos ystävällisestä vastauksestasi sekä hyvästä ideasta, tämä voisi toimia! Taidankin nyt heti ajastaa ensimmäisen 20-minuuttisen! 😊
Täällä sama käynnissä. Mulla tosin helpotuksena auto. 3v sitten erosin ja muutin omakotitalosta kerrostaloon. Edelleen käyn rojuja läpi. Rankalla kädellä heittänyt ihan roskiin. Vain tahrattomat, puhtaat ja ehjät vaatteet vien kierrätykseen.
Ei mulla siis hirveesti hyviä vinkkejä ole, mutta tsemppiä lähetän 🙆
Hanki urakkaa varten monta rullaa isoja, vahvoja jätesäkkejä sekä isoja pahvilaatikoita (kysele lähikaupastasi). Sitten vain yllä mainitulla 20 min -menetelmällä huone kerrallaan turhat pois. Säkit ja laatikot kuistille/varastoon/verkkokellariin odottamaan poisvientiä. Vähemmän ne siellä varastossa vaivaa kuin kodin huoneissa.
1. Roskat roskiin
2.tavarat paikoilleen, pyykit pyykkikoneeseen, tiskit altaaseen tai astianpesukoneeseen. Iso roskapussi edelleen hollilla, voit tehdä väliaikaisen kasan tavaroille joista ei tiedä ja selvittää sen myöhemmin
3. Imuroi ja pyyhi lattia
Ruokatauko
1. Pyykit kuivumaan, tiskaa astiat, käy läpi väliaikaiskasa. Paperit järjestykseen elektroniikka yhteen kasaan, turhat heti roskiin.
Roskat tietysti ensin. Sitten tiskit. Sitten kaikki vaatteet ja ympäriinsä lojuvat pyykit pois. Sen jälkeen petaa sänky (riittää että asettelet tyynyt ja oiot lakanat, ei tarvii mitään päiväpeittoa laittaa jos ei halua). Sitten vaan otat jonkun nurkan josta aloitat, vaikka kylppäri. Ja pidä taukoja. Tee vaikka puoli tuntia kerrallaan, ja kun kello soi, pidät 10 minsan breikin.
Mä kun aloitin urakan, hain lähikaupasta banaanilaatikoita.
Sitten raivasin tilan niille tarpeettomille.
Itselleni oli helppoa aloittaa keittiöstä. Hylly kerralla tyhjäksi, jokainen tavara käsieni kautta, jatkoon tai ei.
Nopeasti ne laatikot täyttyy.
Sitten mietit miten haluat pois.
Meiltä menee tarpeeton kirppikselle. Omistajan kanssa 50% sopimus.
Ekan kierroksen jälkeen heti perään toinen.
Pääasia on, että aloitat.
Meillä on koti käyty niin hyvin läpi, ettei tarpeetonta tule enää vastaan enkä myöskään osta oikeastaan mitään muuta, kuin ruokaa. Tämä taas johtuu taloudellisesta tilanteesta.
Koti on aina siisti, kaikille on oma paikka.
Siinä palstan isossa raivausketjussa oli vinkki, että kuukausi per kohde/ huone olisi yksi konsti. Vaikutti kerrassaan hyvältä motivaattorilta itselleni, kokeilen sitä.
Olen kyllä raivauksen aloittanut, mutta hitaasti sujuu.
Nyt sain taas uutta puhtia, kun tuntuu palkitsevalta ajatukselta tuo kuukauden ajanjakso.
Kuin olisi katkaisijaa väännetty päässäni, parempaan asentoon.
Kiitos sen vinkin antajalle. 😊
Kiitos kaikille vinkeistä. Olen nyt hieman aloitellut ja pitänyt välillä taukoa. Kohta taas jatkan. Ehkä se into siitä myös kasvaisi, kun saisi vähän tehtyä ja näkisi edistymistä.
Tsemppiä kaikille saman asian kanssa painiville.
Ja hei mikä on tuo ”suuri raivausketju”, voisiko joku linkata?
Palailen tänne taas myöhemmin. Nyt jo tuntuu, että vinkeistänne oli apua ja jotenkin helpotti jo se, kun ”sai sanottua” ja pyydettyä vinkkejä. Kiitos kaikille tähän asti!
Hyvä idea siivota, ap, se piristää mieltäkin.
Aloittaisin selvistä roskista ja etenisin siitä. Oletko kokeillut tomaatti-menetelmää? Eli kello soimaan kahdenkymmenen minuutin kuluttua, ja kellon soittoon asti teet koko ajan tosissaan, sitten pidät taukoa. Jo yhden kaksikymmenminuuttisen aikana ehtii paljon, joten niitä ei tarvi edes päivässä välttis montaa, ja silti jo parin viikon päästä sulla on huomattavan siistiä. On helppo motivoida itsensä lyhyeksi aikaa.