Miten Peppi Pitkätossu liittyy Prideen?
Joku päivä pohdin täällä, että kohta setaväen logiikalla Peppiäkin väitetään transsukupuoliseksi, koska ei käyttäydy kiltin prinsessan tavoin.
Eihän tyttö voi olla Pepin kaltainen sateenkaarilogiikalla.
Nytkö se päivä jo koitti. 😒
Kuka hahmo seuraavaksi uhrataan sateenkaarilahkon alttarille.
Kommentit (25)
Wonder Woman ja Barbarella ovat myös epätyypillisiä naisikoneita.
Vierailija kirjoitti:
Iines-Ankka tai Minni-Hiiri..
Joo noi on selvästi trans"naisia", eivät oikeet naiset pukeudu niin.
Tove Jansson, joka loi Peppihahmon, oli avoimesti kumisaapastransnahkasukupuoleton muumi.
Peppi Pitkätossu on tärkeä roolimalli monille sellaisille naisille, jotka eivät samastuneet lapsuudessa prinsessoihin. Peppi on itsenäinen, elää omilla ehdoillaan, rakastaa seikkailuja, suhtautuu ulkonäköönsä välinpitämättömästi ja tulee toimeen samalla tavalla tyttöjen kuin poikienkin kanssa. Tällaisia tyttöjä kutsuttiin ja kutsutaan vieläkin joskus "poikatytöiksi", joten ei kai ole mikään ihme, että hahmon ovat ottaneet omakseen ne, joilla on itsellään samoja kokemuksia.
Mekko pepillä kuitenkin on ja hiukset letitetty. Annikakin on enemmän poikamainen ulkonäöltään. Lyhyet hiukset ja housut.
Vierailija kirjoitti:
Tove Jansson, joka loi Peppihahmon, oli avoimesti kumisaapastransnahkasukupuoleton muumi.
Tove Jansson ei luonut Peppi Pitkätossua vaan Astrid Lindgren.
Lara Crofthan on varsinainen poikatyttö.
Aku Ankka, kil t timies. (jäi filtteriin kun kirjoitin yhteen).
Roope Ankka a sek su aal i.
Vierailija kirjoitti:
Astrid Lindgren loi Pepin, eikä todellakaan mikään "trans" ollut, kuten ei tovekaan. Tove oli lesbo. Ei mitään tekoa transhulluuden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Peppi Pitkätossu on tärkeä roolimalli monille sellaisille naisille, jotka eivät samastuneet lapsuudessa prinsessoihin. Peppi on itsenäinen, elää omilla ehdoillaan, rakastaa seikkailuja, suhtautuu ulkonäköönsä välinpitämättömästi ja tulee toimeen samalla tavalla tyttöjen kuin poikienkin kanssa. Tällaisia tyttöjä kutsuttiin ja kutsutaan vieläkin joskus "poikatytöiksi", joten ei kai ole mikään ihme, että hahmon ovat ottaneet omakseen ne, joilla on itsellään samoja kokemuksia.
Miten se edistää suvaitsevaisuutta, että ajatellaan että on oikeasti mukamas poika, jos on kuin Peppi.
Minäkin olin NS."poikamainen" lapsi, mielestäni olin aivan tyttömäinen, koska olin tyttö.
Kannattasko sateenkaariväen ennemminkin hyväksyä kaikenlaiset tytöt omina itseinään, eikä leimata niitä "pojiksi" ja "transeiksi".
Tovesta vielä että taisi olla bi koska seurusteli nuorena useankin miehen kanssa. Tai mitäs hittoja minä ketään rupean lokeroimaan.
Lasten - ja tyttökirjojen moni sankaritar on ollut vähän erilainen. Eihän esim Anni Polvan Tiinakaan ollut mikään tavis.
Peppi Pitkätossu on hieman sekaisin oleva reppana ilman äitiä ja isää, siten saattaa olla samastuttava monelle.
Vierailija kirjoitti:
Tovesta vielä että taisi olla bi koska seurusteli nuorena useankin miehen kanssa. Tai mitäs hittoja minä ketään rupean lokeroimaan.
Lasten - ja tyttökirjojen moni sankaritar on ollut vähän erilainen. Eihän esim Anni Polvan Tiinakaan ollut mikään tavis.
Minäkin sanoisin että bi- tai panseksuaali varmaankin - lesboksi ei voi kyllä sanoa, koska hänellä oli miessuhteita jotka eivät kyllä tainneet olla mitään kulissia tai kokeilua.
No, Pridessa on käsittääkseni kyse sukupuolikysymysten lisäksi kaikenlaisesta erilaisuudesta. Siitä että kaikilla on oikeus olla sellainen kuin tahtoo, ilman ulkopuolista painostusta. Peppi oli omana aikanaan hyvin erilainen ja rohkea hahmo, on osittain vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin sanoisin että bi- tai panseksuaali varmaankin - lesboksi ei voi kyllä sanoa, koska hänellä oli miessuhteita jotka eivät kyllä tainneet olla mitään kulissia tai kokeilua.
Pitääkö kuolleetkin ihmiset lokeroida? Toven jättämä perintö on itsessään arvokasta, mutta olisiko hän edes halunnut muiden lokeroivan itsensä?
Kylläpä taas ahdistaa, kun raottaa kaapin ovea, sisään pääsee ilmaa ja on helpompi hengittää.
Ai onko Peppi ollut jotenkin esillä Pridessa?
Peppi on ainakin rohkea eikä välitä muiden ihmisten rajoittuneista ja sovinnaisista mielipiteistä ja on reippaasti ja aidosti juuri sellainen kuin itse on ja tekee sitä mitä itse kokee hauskaksi ja hyväksi. Kyseenalaistaa myös vanhoja jumittuneita käsityksiä ja "herättää" kaikenlaisilla tempauksillaan ihmisiä. Tai siis tekee asioita omalla tavallaan ja on ihan vain oma itsensä, mutta tämä hämmentää joitakin. Aiheuttaa myös pahennusta joissakin aikuisissa ja auktoriteeteissa. Jallitti myös poliiseja muistaakseni kiipeilemään katolle kun lastensuojelu oli kintereillä.
Mielestäni Peppi ei ole kuitenkaan trans enkä ole aiemmin tällaista tulkintaa kuullut missään. Ei tule mieleen, mistä tuollaista voisi päätellä? Pepin sukupuolta ei varsinaisesti erityisesti korosteta. Tyttö kuitenkin selvästi on. Peppi-hahmo rikkoo myös käsityksiä perinteisistä sukupuolirooleista: Peppi on reipas, hauska, rohkea ja seikkalunhaluinen, säännöistä piittaamaton hyväsydäminen tyttö.
Peppi <3
Miksi Hessulla ja Helunalla on seksisuhde vaikka ovat eri lajeja?
Iines-Ankka tai Minni-Hiiri..