15 v./16 v. teinien kotiintuloajat kesälomalla?
Tyttö haluaisi olla ulkona yömyöhään ja minua pelottaa. Tulee yksin bussilla kotiin isommasta kaupungista, kun kaverit menee mopolla. Mihin aikaan teillä pitää olla kotona jos on lomaa tai viikonloppu eli ei ole mitään erikoista ohjelmaa seuraava päivänä?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa olla kunhan ilmottelee missä, keiden kaa, mitä tekee ja milloin tulee ja onko seuraa.
Olen itse huolestuvaa sorttia ja nuoret tietää sen. Joskus tytön kaveritkin ilmottelee kettuilee ;) menoistaan. Joskus menee myöhään (2-3) ja pyydän tulemaan taksilla. Mä maksan. Toisinaan lähden/mies lähtee dösärille vastaan, ettei tarvii yksin kulkea.
Tänään tulikin jo nyt tätä kirjoittaessa. Ei jaksanut olla.. ikävä poikakaveriakin, kun lähti ulkomaille.
Vantaalta suht hyvien kulkuyhteyksien päässä, muttei ne 24/7 kulje.
Kuka ihme antaa alaikäisen lapsensa heilua pikkutunneille ulkona jossakin Vantaan slummissa? Apua! Ei ihme että jatkuvasti ”sattuu ja tapahtuu”. Ja ihan voi peiliin vanhempi katsoa.
Käys joskus Vantaalla. Ehkä viisastut.
Ohis
Voihan 16-vuotiaan perään hössöttää, huolehtia ja olla tarjolla avuksi vaikka ei asettaisikaan kotiintuloaikaa sellaiselle nuorelle, joka vaikuttaa kypsältä päättämään sen itse. Minulla ei ollut 16-vuotiaana kotiintuloaikaa, mutta silti vanhemmat varmisteli olenko turvallisessa paikassa, kenen kanssa liikun, miten pääsen kotiin, tarvitseeko taksirahaa tai kyytiä. Ja kun nämä oli varmistettu niin ei ollut tarvetta asettaa mitään aikuisen määräämää aikaa vaan saatoin itse ehdottaa sopiiko klo x, ja vastaus oli joo.
Tyttö 15-v, klo 22.00. Jos on joku hyvä syy, voi erikseen sovittaessa olla pidempään. Arkena raja on 21.00.
Minulla oli aina 21.00 joskus jos leffa loppui vaikka 22 oli ihan okei mutta eipä ollut edes tarvetta pidemmälle kotiituloajalle kun en ole koskaan tykännyt hullua missään edes päivällä saatika yömyöhään.
Miksi ja missä pitäisi hillua yömyöhään?
Vierailija kirjoitti:
Vai että oikin itki 16v yksinäisiä öitä
Just joo...ei ole normaali teini tuollainen.
Tiedä siitä itkemisestä, mutta kyllä minulla ainakin 16-vuotiaana oli ikävä perhettä ja halusin kotiin joka viikonloppu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ja missä pitäisi hillua yömyöhään?
Ei välttämättä pidäkään. Monesti kotiintuloajattomia on just ne tyypit jotka ei halua roikkua jatkuvasti yötä myöten vaan, aikuisen ei tarvitse määritellä kotiintuloaikaa kun nuoren oma valinta on pääsääntöisesti vanhemmalle ok.
Vierailija kirjoitti:
Äsken lähti juuri 16v täyttänyt tyttö vielä kaverinsa kanssa pyöräilemään. Sanoin ettei siellä sitten koko yötä liehuta, laitan viestiä että tulisi yhdeksi kotiin. En saa unta ennen kuin on kotona turvassa.
Kauemmin on nyt kesällä ollut, pisimpään oli kolmeen yhden kerran.
Tämä on nyt eka kesä kun oon antanut öisin liikkua nyt valoisalla. .Pelottaa kyllä useasti.
kiinnostaisi tietää ihan huvikseen, miksi tätä⬆️ kommenttiani on alapeukutettu?
Tyttö tuli muuten jo heti keskiyön jälkeen kotiin.🙂
Olkaa onnellisia, että lapsillanne on ystäviä joiden kanssa viettää kesäiltoja. Omalla lapsellani (tyttö 15v.) ei ole kavereita ollenkaan, viettää kaikki päivät ja illat kotona. Onko muita samassa tilanteessa?
Viimeinen kesä ennen kesätöitä. Oma teinini sopi aina kotiintuloajoista ja suhteutimme sen kulloisenkin tapahtuman päättymisaikoihin. Tulihan hän talvella lätkätreeneistä klo 22.30 kotiin ja meni heti nukkumaan.
Tänä kesänä sai kesätöitä ja ei tee muuta kuin käy töissä ja nukkuu. Vapaapäivänä tapaa kavereitaan jos kaverit ovat vapaalla.
Koska meillä ei ole liian hienoa on teini voinut tuoda aina kavereitaan meille. Vitsailemme puolison kanssa, että kauan sitten yhteen muuttaessamme pääasiassa kirpputoreilta hankitut huonekalut vaihdetaan uusiin sitten kun jäämme kahden. Sen vuoksi ei pahemmin järkytä vaikka olisi tupa täynnä teinejä pelaamassa korttia.
Nykyään ei ole näköjään väliä onko kaveri tyttö vaiko poika. Ihan yhtä lailla tekevät voileipää ja ovat kuin kotonaan. Limua menee meillä tuhottomasti. Muuten ruokatarjonta on ostettu pääasiassa netin ylijäämäruokakaupoista ja harrastamme kokeilevaa ruoanlaittoa. Meitä ei haittaa vaikka lämmittävät ruokaa mikrossa kunhan laittavat likaiset astiat koneeseen.
Kaverit kertovat vanhemmilleen, että ovat meillä ja tiedän sen verran kaverien vanhempia että voin vastata puhelimeen jos kysytään, että onko eksynyt lammas meillä pelaamassa pokeria.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 15 v poika. Ei (vielä) ole kiinnostunut kaupungissa öisin hillumisesta. Kotiintuloajoista ei siis ole tarvinnut vielä puhua. Myöhäisimmillään on tullut tuttujen kavereiden kanssa leffasta (naapurikaupungista) tai kaverin mökiltä pyörällä tai bussilla 22.30aikoihin. Tietokoneellaan on mielellään pikkutunneille.
Itselläni oli tuon ikäisenä jo kovat menohalut ja vanhempani olivat mielestäni kaveripiirin tiukimmat.
Hänellä hyvä olla kotona. Hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Olkaa onnellisia, että lapsillanne on ystäviä joiden kanssa viettää kesäiltoja. Omalla lapsellani (tyttö 15v.) ei ole kavereita ollenkaan, viettää kaikki päivät ja illat kotona. Onko muita samassa tilanteessa?
Asutteko pienellä paikkakunnalla? Silloin tilanne on vaikea. Jos tyttö pelaa Counter Strikeä niin yleensä pelikavereista voi tulla helposti kavereita todellisessakin elämässä.
Minä otin yhden yöpaikattoman teinini kaverin hotellihuoneeseemme kun sovimme tytön äidin kanssa, että teen etätöitä MUTTA huolehdin teinien ruokkimisesta ja levosta. Tyttö ujosteli ensin minua mutta sitten lopuksi tottui minuun.
Tottakai oman teinipoikani suu oli kuin Hangon keksi kun he poseerasivat ja laittoivat kuvia someen kun pääsi kerrankin kivan tytön kanssa viettämään aikaa pelin merkeissä. He ovat tosiaankin vain kavereita vaikka poikani taisi ihastua hieman. Joka tapauksessa he juttelevat joka päivä vieläkin.
Tytön äiti oli leiponut tolkuttoman läjän korvapuusteja ja pakannut ne kauniisti. Hän antoi ne minulle siitä hyvästä, että olin ottanut tytön ”meille”. No, aikuinen ihminen ymmärtää tavallisesti että turvallisempaa se on teinitytölle nukkua vaikka pelikaverin hotellihuoneessa kuin retkipatjalla makuupussissa. Ei siitä ollut meille mitään vaivaa, että otettiin huoneeseen lisävuode. Edes aamupalasta ei hotelli veloittanut tytöstä mitään.
Lisään vielä, että niitä pelaavia tyttöjäkin alkaa olla aika paljon. Jos he ystävystyvät poikien kanssa niin harvemmin siinä on romantiikkaa kuvioissa vaan enemmän arvostetaan toista pelaajana.
Toisin kuin kuvitellaan niin pelaavat tytöt eivät ole mitään rumiluksia vaan nättejä teinityttöjä.
Vierailija kirjoitti:
Onko koulussa kuitenkin seuraa ettei siellä jää yksin? Meidänkään 15v ei juuri vapaa-ajalla ketään tapaa mutta tykkääkin puuhailla yksikseen, piirtää, pelaa nettipelejä jne.
Itse olen aina ollut yökukkuja ja ollut lähellä asuvien kavereiden luona yötä myöten, arkenakin. Onneksi vanhemmat ovat ymmärtäneet antaa vapautta ja vastuuta. Toisaalta olen ollut jo alaikäisenä harrastustoiminnassa vastuussa aika isoistakin jutuista, joten kai se vastuu myös kasvattaa.
Meillä juuri 16 vuotta täyttänyt poika. Arkipäivinä kotiintuloaika klo 22 ja viikonloppuina klo 23. Samat ajat kuin kouluvuodenkin aikana.
Mitä tapahtuu, jos teini ei tulekaan kotiin sovittuna aikana? Vänkää vastaan ja ilmoittaa uuden myöhäisen ajan mikä poikkeaa sovitusta paljon.
Vierailija kirjoitti:
Viimeinen kesä ennen kesätöitä. Oma teinini sopi aina kotiintuloajoista ja suhteutimme sen kulloisenkin tapahtuman päättymisaikoihin. Tulihan hän talvella lätkätreeneistä klo 22.30 kotiin ja meni heti nukkumaan.
Tänä kesänä sai kesätöitä ja ei tee muuta kuin käy töissä ja nukkuu. Vapaapäivänä tapaa kavereitaan jos kaverit ovat vapaalla.
Koska meillä ei ole liian hienoa on teini voinut tuoda aina kavereitaan meille. Vitsailemme puolison kanssa, että kauan sitten yhteen muuttaessamme pääasiassa kirpputoreilta hankitut huonekalut vaihdetaan uusiin sitten kun jäämme kahden. Sen vuoksi ei pahemmin järkytä vaikka olisi tupa täynnä teinejä pelaamassa korttia.
Nykyään ei ole näköjään väliä onko kaveri tyttö vaiko poika. Ihan yhtä lailla tekevät voileipää ja ovat kuin kotonaan. Limua menee meillä tuhottomasti. Muuten ruokatarjonta on ostettu pääasiassa netin ylijäämäruokakaupoista ja harrastamme kokeilevaa ruoanlaittoa. Meitä ei haittaa vaikka lämmittävät ruokaa mikrossa kunhan laittavat likaiset astiat koneeseen.
Kaverit kertovat vanhemmilleen, että ovat meillä ja tiedän sen verran kaverien vanhempia että voin vastata puhelimeen jos kysytään, että onko eksynyt lammas meillä pelaamassa pokeria.
Saatko rahaa siitä että pidät ilmaista nuorisokotia koko naapurustolle?
Ulkoistavatko he vastuun omien teiniensä kotiintuloajoista sinulle? Suututtaa sinun puolestasi.
Vai että oikin itki 16v yksinäisiä öitä
Just joo...ei ole normaali teini tuollainen.