Onko köyhällä varaa syödä terveellisisesti?
Mielipiteitä sekä puolesta, että vastaan!
Ite oon sitä mieltä, että kyseessä on enimmäkseen vain asennekysymys. Jos polttaa tai juo paljon, niin jo pelkästään niitä vähentämällä säästää paljon rahaa. Jos pystyt lopettamaan polttamisen, niin vielä parempi. Tarjouksesta saa lihatuotteita halvemmalla, alepasta saa iltayhdeksän jälkeen valmiiksi alennetuista tuotteista lisäalen. Sitä vaaleinta leipää ja pastaa ei ole aina pakko ostaa, eikä kasviksetkaan niin kalliita ole, kun vähän kattoo, mitä ja mistä ostaa, sekä ostaa sesonkituotteita.
Kommentit (38)
Pakasteparsaa saa Lidlistä 2€ /kilo. Eräs terveellisimmistä vihanneksista ja paistamalla ja maustamalla tulee herkullista.
On, ja oikeastaan mitä olen epätervellisesti syöviä tuttujani seurannut, niin terveellisesti syöminen on huomattavasti halvempaa. Pavut/linssit/kikherneet kuivana, sesonkikasvikset ja -vihannekset eivät maksa paljoa mitään. Ruisleipää, sitä voi tehdä itsekin toki mutta itse ostan kaupasta, kaurahiutaleet, kananmunat, pakasteesta saa myös edullisia esim. wokvihanneksia, täysjyväriisi tai -pastat Rainbow merkiltä edullisia, 400g raejuustoa 2e. Ostan myös "kalliimpiakin" tuotteita välillä ja suklaatakin viikottain, ja ruokaan menee max 150e kuukaudessa. Ostan myös mehuja ja jopa avokadoja 3,60e pussi jossa n. 7-8 avokadoa. Toki ruokaan saa uppoamaan rahaa, mutta halvalla pääsee jos vähän suunnittelee.
Joskus Prisma on edullisempi kuin Lidl, itse käyn aina Prismassa koska lähellä ja parempi valikoima, mutta joskus käynyt Lidlissä niin tullut vertailtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen eri mieltä. Mulla tarkka ruokavalio, jota pitäisi terveyden takia noudattaa, mutta eipä se onnistu kun ei rahat riitä.
Kyllä kun kaupassa katselee kilohintoja, niin epäterveelliset tai ei niin terveelliset ruoat ovat halvimpia.
Niin kyllä tänään oli Lidlissä kurkku 1,15 e/kg, mutta eipä tuo hinta ole joka päivä eikä talvella varsinkaan. Eilen yritin ostaa Alepasta jäävuorisalaattia, mutta kerän hinta oli 2,54 e, joten jätin ostamatta.
En voi syödä lihaa, joten kala on ainoa kunnollinen proteiininlähde ja kala on kallista. Kaipaan kunnon vihanneksia, yrttejä ja hedelmiä, mutta ei sellaisia joka päivä pysty ostamaan. Ei sitä pelkällä porkkanalla ja perunalla elä.
Mene kalaan urpå.
Ei onnistu, olen liikuntavammainen. Eikä ole rahaa kalastuslupaan saati välineisiin.
Kalastuslupa ei paljoa maksa. Välineitä saa käytettynä. Älä vingu ja keksi tekosyitä sille että olet laiska.
No maksa ne mun puolesta, kun kerran ovat niin halpoja. Ja käy myös mun puolesta kalastamassa, kun en fyysisesti pysty.
Kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla jää laskujen jälkeen €700 ja kyllä syön terveellisesti.
N58
Mulle jää vain 200 e.
Eikö laskujen jälkeen pitäisi jäädä käteen €490?
Jos saa toimeentuloa, ehkä. Mä en saa.
Mulle jää 200/4vk tällä hetkellä, eli 50 vikossa. Tuostapitää vielä ottaa ruokarahat erikseen eli 30e viikko, koska rahaa menee muuhunkin kuin ruokaan. Roilerin koipia jlihaa, makkaraa, perunoita. Riisiä, leipää on perus viikon ostoksia siihen lisäksi kasviksia. Hedelmiä yms.
Mitkä ovat ne edulliset ja terveelliset vihannekset, joita ostatte. Oletan ettei kyse siitä että joka aterialla koko viikon vain sipulia, porkkanaa ja kaalia?
Lehtisalaatit ovat kaikki kalliita, ravintoarvot aika minimaaliset.
Kurkku on kohtuullisen eduulista kesällä, ei talvella, mutta sehän nyt on enimmäkseen vettä.
Paprikat ovat hyvä, mutta melko kova kilohinta lähes läpi vuoden.
Kesäkurpitsa ja bataatti ovat okei, mutta niiden kilohinta on useimmiten lähellä 3 e Lidlissäkin.
Lehtikaali olisi todella terveellistä, mutta se on aina 2,49 e tai yli.
Terveelliset silmusalaatit maksaa aina min. 2,35 e.
Suomalaiset tomaatit ovat aina kalliita, espanjalaiset kohtuuhinnalla, mutta ei näitäkään kaikki pysty syömään, koska ovat koisokasveja.
jne jne jne
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat ne edulliset ja terveelliset vihannekset, joita ostatte. Oletan ettei kyse siitä että joka aterialla koko viikon vain sipulia, porkkanaa ja kaalia?
Lehtisalaatit ovat kaikki kalliita, ravintoarvot aika minimaaliset.
Kurkku on kohtuullisen eduulista kesällä, ei talvella, mutta sehän nyt on enimmäkseen vettä.
Paprikat ovat hyvä, mutta melko kova kilohinta lähes läpi vuoden.
Kesäkurpitsa ja bataatti ovat okei, mutta niiden kilohinta on useimmiten lähellä 3 e Lidlissäkin.
Lehtikaali olisi todella terveellistä, mutta se on aina 2,49 e tai yli.
Terveelliset silmusalaatit maksaa aina min. 2,35 e.
Suomalaiset tomaatit ovat aina kalliita, espanjalaiset kohtuuhinnalla, mutta ei näitäkään kaikki pysty syömään, koska ovat koisokasveja.
jne jne jne
Porkkana on halvinta, ja sit pakastevihannekset. Kurkku kanssa.
Hedelmistä banaani. Puolikaskin riittää kerralla, kun siinä on aika paljon kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla jää laskujen jälkeen €700 ja kyllä syön terveellisesti.
N58
Mulle jää vain 200 e.
Eikö laskujen jälkeen pitäisi jäädä käteen €490?
Näitä tukia määrätään pärstäkertoimen mukaan ja leikataan samalla tapaa.
Suomessa on helppo syödä terveellisesti. Karua on jossain Lontoossa, jossa halvin ruoka oikeasti on makkaraperunat paikallisessa katugrillissä.
Suomalaisilla ei ole tajuakaan siitä paljon salaatit, porkkanat, sipulit, juurekset, jopa puurohiutaleet etc. maksavat iso-britanniassa, eikä ruisleipääkään näy missään. Kaikki tungetaan täyteen sokeria kun se on halpaa. Sen sijaan halpaa on sokerin lisäksi viina, vaalea leipä, eines, rasva...
Juurekset on halpoja. Lantut, punajuuret, porkkanat, perunat ym. Teen usein niistä ruokaa.. lisäksi kaurapuuro ja kananmunat ym edullisia. Aloin kasvissyöjäksi alkuvuonna, rahaa säästynyt ja paino pudonnut 78 kg 65 kg kuin itsestään.
Jagex kirjoitti:
Suomessa on helppo syödä terveellisesti. Karua on jossain Lontoossa, jossa halvin ruoka oikeasti on makkaraperunat paikallisessa katugrillissä.
Suomalaisilla ei ole tajuakaan siitä paljon salaatit, porkkanat, sipulit, juurekset, jopa puurohiutaleet etc. maksavat iso-britanniassa, eikä ruisleipääkään näy missään. Kaikki tungetaan täyteen sokeria kun se on halpaa. Sen sijaan halpaa on sokerin lisäksi viina, vaalea leipä, eines, rasva...
Ja millä perusteella nuo ovat terveellisiä? Fish and chips on jees, jos voissa paistettu.
Vierailija kirjoitti:
On.
Terveelliset ruuat eivät maksa oikeasti paljoa. Tarvitsee vain aikaa tehdä terveellistä ruokaa.En koskaan käy noissa alejutuissa, koska niissä tulee aina ostettua kaikkea tarpeetonta ja usein lihottavia eineksiä, kun aina tuli ajateltua että "noku nyt saan -60 alennuksessa".
Eriävää mielipidettä olisin!
Siis en noista eineksistä vaan oikeasti terveellisistä ruuista. Ne on ihan ylihinnoiteltuja johtuen meidän pohjoisesta sijainnistamme. Rahtaus maksaa.
Tulee useasti työpaikalla syötyä koska siellä on ihan hyvä salaattibaari tahi osio. Jos kaupasta rupeaisi moista monipuolista valikoimaa pitämään kotosalla yllä niin voi kiesus sitä rahanmenoa.
Sitten jos mennään tuohon lihapuoleen, niin "terveellinen" liha maksaa. Suurin osa lihatuotteista on massatuotantoa ja se ei ole samaa mitä luontaisesti kasvatetun eläimen liha on.
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen eri mieltä. Mulla tarkka ruokavalio, jota pitäisi terveyden takia noudattaa, mutta eipä se onnistu kun ei rahat riitä.
Kyllä kun kaupassa katselee kilohintoja, niin epäterveelliset tai ei niin terveelliset ruoat ovat halvimpia.
Niin kyllä tänään oli Lidlissä kurkku 1,15 e/kg, mutta eipä tuo hinta ole joka päivä eikä talvella varsinkaan. Eilen yritin ostaa Alepasta jäävuorisalaattia, mutta kerän hinta oli 2,54 e, joten jätin ostamatta.
En voi syödä lihaa, joten kala on ainoa kunnollinen proteiininlähde ja kala on kallista. Kaipaan kunnon vihanneksia, yrttejä ja hedelmiä, mutta ei sellaisia joka päivä pysty ostamaan. Ei sitä pelkällä porkkanalla ja perunalla elä.
Mene kalaan urpå.
Ei onnistu, olen liikuntavammainen. Eikä ole rahaa kalastuslupaan saati välineisiin.
Kalastuslupa ei paljoa maksa. Välineitä saa käytettynä. Älä vingu ja keksi tekosyitä sille että olet laiska.
Jätit sitten mm. liikuntavamman huomiotta.
ohis
Olen elänyt toimeentulotuella ja silloin oli pakko pihistellä ruuasta ja valita epäterveellisempiä vaihtoehtoja vaikka elänkin hyvin yksinkertaista elämää, olen tarkka rahankäytöstä, ei ole paheita ja laitan kaiken ruokani itse. Nyt takuueläkkeellä on varaa valita terveellisempiä vaihtoehtoja, mutta luomutuotteisiin ei kyllä ole varaa. Terveellinen ruoka vie ison osan takuueläkeläisen käyttövaroista. Jos on sosiaalisesti osallistuvampi kuin minä ja/tai käy harrastuksissa jotka maksaa, niin silloin on kyllä ymmärrettävää, että joutuu tinkimään ruuan terveellisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ruokavalio ja miksi?
Sairauksien takia pitäisi noudattaa FODMAPia, sekä välttää punaista lihaa, sekä yleisimpiä allergeeneja (kananmuna, viljat, maitotuotteet, soija).
Itselläni hyvin samantyyppinen ruokavalio, sovellettu ja runsasrasvainen FODMAP + soijaton, laktoositon, tietyt lisäaineet pois, täydennettynä mm. Nutridrink-ravintojuomilla. Takuueläkkeellä minulla ei ole varaa tähän.
On. Itse olen köyhä ja käytän paljon juureksia, kauden vihanneksia, papuja ja linssejä. Syön puuroa ja kananmunia usein myös. Teen isoja annoksia ja pakastan osan. Käytän kauden tuotteita ja katson tarjoukset tarkkaan. Lihaa harvoin, jos löytyy - 50%. Juustoa silloin tällöin ruuanlaittoon pieni määrä, muttei koskaan leivän päälle. Marjastan, sienestän ja saan omenoita syksyisin ja säilömällä riittää pitkäksi aikaa. En koe jääväni mistään paitsi, teen hyvää ruokaa. Keittoja, patoja ja munakkaita. Juuressalaatteja, raasteita ja tuorepaloja. Harvemmin mitään tomaatti-kurkku-salaattia, ne on kalliita.
Ja jos on huono pelle niin saa ilmasia tomatteja!
Mut ku lähimpään luonnonveteen on ainakin 40 km.