Onko miehellä oikeus omaan lomaan?
Meillä perheriita. Mies ilmoitti eilen illalla, että kun jää lomalle ( viikon päästä) on ajatellut lähtevänsä kalastamaan Lappiin ainakin viikoksi. Itse olen ollut lomalla jo tämän viikon, lapset kotona( olisivat voineet tietty olla tämän viikon vielä päiväkodissa). Ei minulla ole omaa lomaa - onko teidän perheissä toisella oikeus omaa lomaan. Mies vielä innostui kertomaan että työkaverit pyytäneet Viroon viikonloppureissulle Lapin matkan jälkeen. Mua niin ....
Kommentit (26)
Meillä ei muulla perheellä olis sitten varaa tehdä lomalla mitään, jos mies menis yksin jonkun äijäreissun.
Tietenkin mies saa perhevapaansa, siinä missä nainenkin. Kunhan muistaa perheen yhteisenkin ajan.
Kesä ja alakoululaisen hoito on melko mahdoton yhtälö omalle lomalle, varsinkin kun varataan sitä yhteistäkin loma-aikaa. Mutta pitkiä vkl kumpikin käy itsekseen rauhoittumassa miten parhaaksi näkee syksystä kevääseen. Toki ajankohdasta sovitaan ja tarvittaessa ajankohtaa siirretään.
Niin, eihän tässä nyt ole ongelmana tuo kalastusreissu, vaan se tapa miten se on "sovittu".
Eli kyllä, miehellä (ja naisellakin) on oikeus omaan lomaan, jos se on mahdollista järjestää ja siitä yhdessä sovitaan. Ei ole kuitenkaan oikeutta yksipuoleisesti ilmoittaa pitävänsä lomaa silloin ja silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ihan reilua ole, että toinen ilmoittaa suunnitelmistaan vasta, kun toinen ei voi enää toteuttaa vastaavaa omalla kohdallaan. Vai onko niin? Tarkoititko ap että olisit antanut lasten olla ensimmäisen lomaviikkosi vielä päiväkodissa ja itse lähtenyt jonnekin reissuun, jos olisit tiennyt miehen suunnitelmista ajoissa?
Minä taas en ymmärrä tätä. Jos ap haluaa reissuun niin miksi ap ei suunnitellut sellaista, ja jos ei halua, niin miksi sen väliin jääminen olisi joku menetys tai sellainen pitäisi saada heti järjestettyä "jos toikin saa!!!".
Okei, ajattelemme tästä eri tavalla. Perheellisenä ajattelen, että vanhempien loma on pääasiallisesti järjestetty niin, että lasten hoitosysteemit toimii parhaiten ja saavat myös olla lomalla. Nyt vaikuttaa siltä, että mies juuri sen takia kertoo viime tipassa suunnitelmansa, ettei vaimolla ole enää mahdollisuutta tehdä omaa reissua. Jos siis niin on, sitähän ap ei kertonut. Tai sitten vain ajattelemattomuuttaan, mies ei ehkä katso, että hänen tarvitsee ottaa muita perheenjäseniä huomioon, vaan hän voi käyttää lomansa oman mielensä mukaan.
Toki se on tökeröä jos tarkoituksellisesti ajoittaa ilmoituksensa niin että se on toiselle tavalla tai toisella epäedullinen (eikä tuollaisista puhuta puolison kanssa siinä vaiheessa kun idea herää?), mutta minusta reiluutta ole se että kaikki saa tasan saman vaan se että kaikkien tarpeen huomioidaan. Jos toisella ei ole ollut mitään tarvetta tai aloitetta omaan aikaan aiemmin, mutta se syntyy heti kun toinen moista ilmaisee... no siis, se on vähän kuin lapsi alkaisi tapella tyhjän panttina seisoneesta lelusta heti kun huomaa että toinen on ottamassa sen.
Juuri näin. Kuulostaa lapselliselta pelleilyltä