Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Marketissa yritettiin tarjota pähkinäallergiselle lapselleni pähkinäsuklaa-maistiaisia

Vierailija
28.06.2019 |

Lapsi osasi onneksi kertoa että on allerginen, mutta mitä jos ei olisi osannut? Olin silloin selin lapseen päin ja tilanne tapahtui nopeasti.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne siellä tienneet että juuri sinun p-hedelmä on allerginen?

Vierailija
2/36 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ole ihan sinun vastuulla mitä lapsesi suuhunsa laittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi, että tottuu syömään pähkinöitä jo ennen koulua. Mantelikalaa on usein, eikä nykysuositusten mukaan allergisille tarjota omia pöperöitä, kun siedätys on muotia.

Vierailija
4/36 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän vuoksi niillä lapsilla on vanhemmat, joiden kuuluu opettaa ja valvoa lapsiaan. Lapsesi osasi kertoa olevansa allerginen, eli ei ongelmaa.

Vierailija
5/36 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tästä opimme? Älä käännä selkääsi lapsellesi.

Vierailija
6/36 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi, että tottuu syömään pähkinöitä jo ennen koulua. Mantelikalaa on usein, eikä nykysuositusten mukaan allergisille tarjota omia pöperöitä, kun siedätys on muotia.

Mun pähkinäallerginen sisko ja pähkinäallerginen mies voi syödä mantelia. Manteli kun ei ole pähkinä (kuten ei muuten maapähkinäkään, vaan herneen sukuinen).

Vierailija
7/36 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kunnassa on vielä varaa syödä mantelikalaa koulussa? 

Vierailija
8/36 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti kaupan maistattajat yms. ei voi tietää kuka on allerginen, sairas, dietillä tai muuten vain haluton/kyvytön maistamaan jotain. Sen vuoksi meidän vanhempien tehtävä on valvoa ja ohjata lasta. Tässähän tilanne meni juuri niinkuin pitääkin eli esittelijä tarjosi lapselle tuotetta ja lapsi kieltäytyi ottamasta (kuten olet häntä opettanut tekemään). 

Meillä ekat vuodet oli helppoja sairautensa vuoksi erittäin tiukalla ruokavaliolla oleva vauva/taapero/pieni leikki-ikäinen oli aina aikuisen tiukan valvonnan alla ja suhtautui itsekkin aina epäluuloisesti kaikkiin vieraisiin ihmisiin (kiitos paljon sairaalassa olon, lukuisten verikokeiden yms. ei ihan niin kivojen toimenpiteiden).

Sitten oli ne vaikeat vuodet, kun dietti vähän löysäsi (eli enää ei voinut yhdellä hengenvedolla luetella niitä ruokia, jotka lapsi SAA syödä) ja leikki-ikäistä ei voi pitää ihan koko aikaa käsivarrenmitan päässä.

Nyt kun lapsi aloitti koulun menee jo hyvin. Lapsi osaa aika napakasti kysyä onko tässä sitä tai tätä ja kieltäytyä, jos on epävarma. (suhatutuu itse diettiinsä tarkasti).

Vierailija
9/36 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme syyllistämistä ja lapsi vihaa taas vauvapalstalla. Onhan se nyt sairasta, että tuntemattomat tuputtavat lapsille ties mitä myrkkyjä ja oikein luvan kanssa. Missä on vanhemman oikeus kasvattaa lapsensa, kysyn vaan, jos kuka tahansa kouluttamaton tuote-esittelijä saa änkeä siihen äidin ja lapsen väliin? Tälläistä se nyt on ja pahempaa tulee nykyhallituksella ja kohta lapsesi viedään sinulta, jos esität väärän poliittisen mielipiteen keskustelupalstalla.

Vierailija
10/36 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me nähtiin kadulla kissa, onneksi huomasin ennen kuin se hyokkäsi kissa-allergisen lapseni kimppuun! Miten kehtaavatkin juosta ihan vapaana, kissat kiellettävä!

Vierailija
11/36 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopeasti iltalehmiin uhriutumaan. Saatte ehkä kauppaketjulta polkupyörän.

Vierailija
12/36 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä maisteluja tulisi ensisijaisesti tarjota vanhemman kautta lapselle eikä suoraan lapselle. Silloin vältyttäisiin näiltä tilanteilta ja lisäksi tuotteiden mainostaminen lapsille on väärin (maistahan tästä kuinka namia ja käske äitiä ja isää ostamaan sitä kotiinkin). Eihän se lapsi päätä mitä kaupasta ostetaan.

Vierailija
13/36 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia olen koittanut nyt raskausaikana syödä normaalia enemmän pähkinöitä. Ei se takuita anna että lapsi välttäisi allergian, mutta väitetään että pähkinäallergia tulee siitä kun raskausaikana äiti ei ole syönyt pähkinöitä.

En sitten tiedä auttaako, mutta ei ainakaan pahenna asiaa. :)

Vierailija
14/36 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kunnassa on vielä varaa syödä mantelikalaa koulussa? 

Toivottavasti ei missään: se on pahaa! Tykkään kalasta JA manteleista mutta haluan syödä ne ERIKSEEN.

Vierailija
15/36 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemus namumaistattelijoista kaupassa on ihan hyvä, ovat minulta kysyneet, voiko lapselle antaa karkkia. Eri asia sitten kauppojen joulupukit, he tunkevat lapselle namia käteen sen kummemmin kyselemättä.

Vierailija
16/36 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on outoa, että konsulttia puolustellaan. Allerginen tai ei, pienille lapsille ei pidä tarjota mitään ilman huoltajan lupaa. Pieni lapsi ei osaa vastata ei ja olen nähnyt, kun lapselle tarjotaan, vaikka vanhempi on vieressä.

Vierailija
17/36 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Jestas ap, turhaa valitusta. Vakavasti allerginen lapsi opetetaan kieltäytymään / kysymään sisällöstä ja niin kauan kun lapsi ei sitä osaa, on vanhempi vastuussa. Enkä tarkoita, että vanhempi on itse paikalla 24/7, mutta vanhemmalla on tiedotusvastuu, jos lapsi on jonkun muun vastuulla (esim harrastukset).

Ja pähkinäallergiaa harvoin pystyy siedättämään, se kun yleensä on niin voimakas. Koulut vaativat lääkärintodistuksen, sillä saa erikoisruokavalion.

Terveisin pähkinäallergikon äiti

Vierailija
18/36 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti kaupan maistattajat yms. ei voi tietää kuka on allerginen, sairas, dietillä tai muuten vain haluton/kyvytön maistamaan jotain. Sen vuoksi meidän vanhempien tehtävä on valvoa ja ohjata lasta. Tässähän tilanne meni juuri niinkuin pitääkin eli esittelijä tarjosi lapselle tuotetta ja lapsi kieltäytyi ottamasta (kuten olet häntä opettanut tekemään). 

Meillä ekat vuodet oli helppoja sairautensa vuoksi erittäin tiukalla ruokavaliolla oleva vauva/taapero/pieni leikki-ikäinen oli aina aikuisen tiukan valvonnan alla ja suhtautui itsekkin aina epäluuloisesti kaikkiin vieraisiin ihmisiin (kiitos paljon sairaalassa olon, lukuisten verikokeiden yms. ei ihan niin kivojen toimenpiteiden).

Sitten oli ne vaikeat vuodet, kun dietti vähän löysäsi (eli enää ei voinut yhdellä hengenvedolla luetella niitä ruokia, jotka lapsi SAA syödä) ja leikki-ikäistä ei voi pitää ihan koko aikaa käsivarrenmitan päässä.

Nyt kun lapsi aloitti koulun menee jo hyvin. Lapsi osaa aika napakasti kysyä onko tässä sitä tai tätä ja kieltäytyä, jos on epävarma. (suhatutuu itse diettiinsä tarkasti).

Jep. Mistä myöskään joku jäätelön tai jugurtin maistattaja tietää muiden maitoallergioista? Tai leipäkonsulentti vilja-allergiasta? Kyllä se ihan itse on tiedettävä, mitä voi maistaa ja mitä ei ja jos ei tiedä, on vanhemman tiedettävä ja pidettävä huolta.

Vierailija
19/36 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on outoa, että konsulttia puolustellaan. Allerginen tai ei, pienille lapsille ei pidä tarjota mitään ilman huoltajan lupaa. Pieni lapsi ei osaa vastata ei ja olen nähnyt, kun lapselle tarjotaan, vaikka vanhempi on vieressä.

off topic, mutta konsulentti, ei konsultti.

Vierailija
20/36 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi Jestas ap, turhaa valitusta. Vakavasti allerginen lapsi opetetaan kieltäytymään / kysymään sisällöstä ja niin kauan kun lapsi ei sitä osaa, on vanhempi vastuussa. Enkä tarkoita, että vanhempi on itse paikalla 24/7, mutta vanhemmalla on tiedotusvastuu, jos lapsi on jonkun muun vastuulla (esim harrastukset).

Ja pähkinäallergiaa harvoin pystyy siedättämään, se kun yleensä on niin voimakas. Koulut vaativat lääkärintodistuksen, sillä saa erikoisruokavalion.

Terveisin pähkinäallergikon äiti

Tuote-esittelijä teki tuossa väärin eikä äiti. Hänen pitää tietää, että lapsille ei tarjota mitään vaan vanhemmalle. Vanhempi päättää, saako lapsikin maistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi