Marketissa yritettiin tarjota pähkinäallergiselle lapselleni pähkinäsuklaa-maistiaisia
Lapsi osasi onneksi kertoa että on allerginen, mutta mitä jos ei olisi osannut? Olin silloin selin lapseen päin ja tilanne tapahtui nopeasti.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä maisteluja tulisi ensisijaisesti tarjota vanhemman kautta lapselle eikä suoraan lapselle. Silloin vältyttäisiin näiltä tilanteilta ja lisäksi tuotteiden mainostaminen lapsille on väärin (maistahan tästä kuinka namia ja käske äitiä ja isää ostamaan sitä kotiinkin). Eihän se lapsi päätä mitä kaupasta ostetaan.
Seuraavaksi sitten joku vetää palkokasvin hengityselimeen, kun hänen lastaan ei huomioitu, vaan lapselle puhuttiin vanhemman kautta.
Vierailija kirjoitti:
Voi Jestas ap, turhaa valitusta. Vakavasti allerginen lapsi opetetaan kieltäytymään / kysymään sisällöstä ja niin kauan kun lapsi ei sitä osaa, on vanhempi vastuussa. Enkä tarkoita, että vanhempi on itse paikalla 24/7, mutta vanhemmalla on tiedotusvastuu, jos lapsi on jonkun muun vastuulla (esim harrastukset).
Ja pähkinäallergiaa harvoin pystyy siedättämään, se kun yleensä on niin voimakas. Koulut vaativat lääkärintodistuksen, sillä saa erikoisruokavalion.
Terveisin pähkinäallergikon äiti
Sai ennen vaan ei enää. Nykyään pitää siedättyä tai jättää allergisoiva ruoka ottamatta. Eli mantelikala-sekahedelmäjälkkäripäivänä mukulamme söi näkkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä maisteluja tulisi ensisijaisesti tarjota vanhemman kautta lapselle eikä suoraan lapselle. Silloin vältyttäisiin näiltä tilanteilta ja lisäksi tuotteiden mainostaminen lapsille on väärin (maistahan tästä kuinka namia ja käske äitiä ja isää ostamaan sitä kotiinkin). Eihän se lapsi päätä mitä kaupasta ostetaan.
Niin se onkin. Lapselle ei saa antaa ilman vanhemman lupaa, juuri tuon markkinoinnin ja allergioiden takia.
Se on vaan tosi ikävää kun ne lapset ei sitä tajua ja tulee kärkkymään sitten siinä muut maistelee onnellisena ja sille lapselle jonka vanhemmat ei vahdi minne se luikahti pitää sanoa ettet saa. On myös koettu kun kiukkuinen vanhempi tulee raivoamaan miksi en anna hänen lapsensa maistaa.
Juu en enää tee noita töitä, ihmisten ahneus on kammottavaa jos tarjolla on jotain ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavaksi sitten joku vetää palkokasvin hengityselimeen, kun hänen lastaan ei huomioitu, vaan lapselle puhuttiin vanhemman kautta.
Puhuminen on eri asia mitä syömisen tarjoaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi Jestas ap, turhaa valitusta. Vakavasti allerginen lapsi opetetaan kieltäytymään / kysymään sisällöstä ja niin kauan kun lapsi ei sitä osaa, on vanhempi vastuussa. Enkä tarkoita, että vanhempi on itse paikalla 24/7, mutta vanhemmalla on tiedotusvastuu, jos lapsi on jonkun muun vastuulla (esim harrastukset).
Ja pähkinäallergiaa harvoin pystyy siedättämään, se kun yleensä on niin voimakas. Koulut vaativat lääkärintodistuksen, sillä saa erikoisruokavalion.
Tuote-esittelijä teki tuossa väärin eikä äiti. Hänen pitää tietää, että lapsille ei tarjota mitään vaan vanhemmalle. Vanhempi päättää, saako lapsikin maistaa.
Tämä pätee ihan pikkulapsiin, mutta he ovatkin vanhempiensa valvonnassa, jolloin vanhempi on mukana tilanteessa. Ap:n lapsi oli ilmeisesti jo isompi, koska ap ei valvonut häntä koko ajan.
Suoraan sanoen en ole koskaan pahoittanut mieltäni, jos joku on tarjonnut lapselleni jotain - hymyillen olen tarvittaessa sanonut ei kiitos. Ja nyt isompana lapsi osaa sanoa sen itse tarpeen vaatiessa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on outoa, että konsulttia puolustellaan. Allerginen tai ei, pienille lapsille ei pidä tarjota mitään ilman huoltajan lupaa. Pieni lapsi ei osaa vastata ei ja olen nähnyt, kun lapselle tarjotaan, vaikka vanhempi on vieressä.
Varmaan olisi ihan hyvä varmistaa vanhemmalta. Kohta tosin olisi sitten täällä aloitus siitä miten äiti lähetti lapsen hakemaan itselleen maistiaisen ja lapselle ei annettu kaupassa suklaata vaikka muut sai...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sai ennen vaan ei enää. Nykyään pitää siedättyä tai jättää allergisoiva ruoka ottamatta. Eli mantelikala-sekahedelmäjälkkäripäivänä mukulamme söi näkkäriä.
Ja tämän on kertonut lääkäri? Pähkinäallergia käsittääkseni on sellaista laatua, mihin ei kannata maistelemalla siedättyä, sillä sen aiheuttamat oireilut ovat usein hyvin voimakkaita (anafylaktista shokkia jne). Mutta edelleen: manteli ei ole pähkinä. Jos on jollekin pähkinälle allerginen, ei välttämättä ole allerginen toiselle pähkinälle. Toki mantelillekin voi olla allerginen, mutta osa pähkinäallergisista oikeasti pystyy syömään mantelia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä edelleenkin saa, mutta vain sillä lääkärintodistuksella. Vanhempien oma ilmoitus ei ole riittävä. Tämä koskee siis vakavia allergioita, ei pieniä oireita. Ole yhteydessä terveydenhoitajan ja toimita hänelle todistus, näin lapsesi saa jatkossa erityisruokavalion (niille on oma paikkansa jakelupöydässä).
Niillä on ohje kysyä pienen lapsen vanhemmalta lupa.
Onneksi allergiset lapset yleensä kysyy vanhemmalta ennen kuin ottaa. Mutta pienen lapsen kyky ei ole niin hyvä, että jos aikuinen antaa ruuan käteen, niin hän tajuaa olla syömättä. Hän luottaa aikuiseen. Ja tosiaan aikuisen konsulentin äly pitäisi riittää antaa lapselle makupala vanhemman kautta.
Sama kuin joku laittaa myrkkymakkaroita koirille.
Vierailija kirjoitti:
Me nähtiin kadulla kissa, onneksi huomasin ennen kuin se hyokkäsi kissa-allergisen lapseni kimppuun! Miten kehtaavatkin juosta ihan vapaana, kissat kiellettävä!
Vapaana olevat kissat levittävät pahempia tauteja kuin allergia. Joten ihan hyvä syy kieltää ne. Ja sehän on oikeastaan kielletty. Kissa saa olla vapaana, mutta sitä pitää valvoa.
Opettaja vastaa: lääkärintodistuksella saa kyllä erityisruokavalion, mutta tämä koskee vain vakavia allergioita, joissa siedätystä ei lääkärin mukaan saa tehdä. Minulla on ollut muutamia oppilaita, joilla siedätystä on tehty harkitusti kotona, koulussa on ollut erityisruokavalio.
Koulut noudattavat nykysuositusta, jonka mukaan allergisoivia ruoka-aineita ei tule välttää, mutta tämä ei koske vakavia allergioita, niistä tarvitaan se lääkärintodistus.
Tämä myös siksi, että moni vanhempi ilmoitteli kaikenlaisista allergioista, vaikka sellaisia ei todellisuudessa lapsella edes ollut.
Nykysysteemi on varsin toimiva ja siitä kyllä informoidaan koteja, joten jos vakavasti allerginen lapsi ei saa koulussa Erityisruokavaliota lääkärintodistuksesta huolimatta, on koulun keittiö laiminlyönyt tehtävänsä. Niin kuin joku jo sanoikin, yhteys terveydenhoitajan ja lääkärintodistus koululle, näin lapsi saa sen tarvitsemansa erityisruokavalion.
Haasta marketti ja esittelijä oikeuteen!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä edelleenkin saa, mutta vain sillä lääkärintodistuksella. Vanhempien oma ilmoitus ei ole riittävä. Tämä koskee siis vakavia allergioita, ei pieniä oireita. Ole yhteydessä terveydenhoitajan ja toimita hänelle todistus, näin lapsesi saa jatkossa erityisruokavalion (niille on oma paikkansa jakelupöydässä).
Lääkärintodistus on, mutta ei ruksia anafylaksian vaarasta. Oireet ainoastaan kutinaa suussa ja nielussa. Ilman hengenvaaraa erikoisruokavaliota ei nykyään saa - ainakaan Helsingissä. Mieluummin sitä on nälässä, kuin syö epämielyttävän olon aiheuttavaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärintodistus on, mutta ei ruksia anafylaksian vaarasta. Oireet ainoastaan kutinaa suussa ja nielussa. Ilman hengenvaaraa erikoisruokavaliota ei nykyään saa - ainakaan Helsingissä. Mieluummin sitä on nälässä, kuin syö epämielyttävän olon aiheuttavaa ruokaa.
Ehkä kannattaisi vain siedättää, nuo ovat melko lieviä oireita. Kai lapselle on määrätty antihistamiinia?
Höpö höpö, älä usko kaikkea mitä kerrotaan.
Nimimerkillä olen aina syönyt pähkinöitä, myös raskausaikana, lapsi silti hengenvaarallisen allerginen pähkinöille. Enkä ole ikinä kuullut esittämääsi uskomusta, vaikka allergioista on käytännön takia paljon tietoa. Mutta pähkinät ovat terveellisiä, älä ihmeessä lopeta niiden syöntiä!