Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joissakin, (tai en tiedä kuinka monessa, mutta ainakin meidän kaupungissa) synnytyssairaaloissa ollaaan niin tuttipulloruokintavastaisia?

Vierailija
28.06.2019 |

Imetys on ainoa oikea ruokintatapa. Yritetään kaikki maailman vippaskonstit, että lapsi vain imisi rinnasta. Rintakumit, imetystukilaitteet (ruisku jolla annetaan tarvittaessa lisämaitoa + letku, joka sujautetaan rintakumin alle), ruiskulla suuhun suoraan... mitä vaan kunhan ei pulloruokintaa.

Joissakin sairaaloissa pulloruokinnallavlastaan syöttävät eivät saa syöttää lastaan samassa huoneessa imettävien kanssa. Mikä tässäkin on ideana?

Mun mielestä täysin hullua. Lapsen terveyden kustannuksella yritetään tuputtaa rintaa suuhun ainoana vaihtoehtona. Joillekin lapsille voi tulla vakavia terveysongelmia siitä että jo synnytyssairaalassa hän joutuu olemaan aliravittuna jos ei saa tuttipullolla antaa lisäravintoa. Meidänkin lapsi alkoi heti silmissä piristymään kun mä päätin, että en jaksa mitään imetystukilaiteletkupelleilyjä jossa puolet maidosta valuu pitkin rinnuksia eikä suuhun.

Sanoin, että ei imetys mulle niin tärkeää oo, terve hyvinvoiva lapsi on. Mulle sanottiin, että vanhempien oma päätöshän se on, mutta hyvä olisi aina ensin kuitenkin tarjota rintaa lapselle ja sitten vasta tarvittaessa pulloa. Mutta viimeiseksi muistettiin mainita, että aulasta läytyy iso nivaska ohjelappusia ja puhnumeroita, jos vaikka imetys sattuis alkaa kiinnostamaan.

Ihan sama, miten lapsi ravintonsa saa, kunhan saa tarpeensa tyydytettyä ja kasvaa hyvin ja on tyytyväinen ja terve. Hullua imetyshysteriaa nykyisin. 🙄

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua on aina ahdistanut ajatus imetyksestä. Esikoisen syntyi 6 viikkoa etuajassa ja hyvä kun jaksoi pullosta maidon juotua joten ei tarvinnut stressata imetyksestä. Seuraavien 3 lapsen kohdalla ilmaisin selvästi että en aio imettää ja siitäkös haloo syntyi synnärillä! Mua kohdeltiin tosi kylmästi ja joka vaiheessa painostettiin imettämään... Oikein kovaan ääneen hoitsu puhui toisilleen, että huoneessa se on äiti joka ei halua imettää lastaan... Nyt on lapsiluku täynnä joten onneksi ei tarvitse enää sietää moista kohtelua! Tsemppiä kaikille pulloruokkijoille!!

Et ole normaali.

Vierailija
22/35 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

V*tut. Selvästi ilmaistusta imetystoiveesta huolimatta vauva kotiutui täysin pullovauvana kun tukea ei saanut. Onneksi on Imetyksen tuki ry, josta sitä apua saa ja korvikkeesta päästiin eroon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulloa ei kait sen takia suositella vauvalle, kun se oppii, että siitä tulee helpommin, kuin rinnasta ja voi sitten alkaa hylkiä rintaa. Tietysti jos ei halua imettää, niin silloinhan pullo on oikein hyvä ja jokaisen äidin täytyisi saada itse päättää imettääkö vai ei, ilman painostusta. Onhan se äidinmaito parempi kuin korvike, mutta tärkeintä on, että lapsi vain saa sitä ravintoa. Ihan normaaleja omistakin lapsista tuli, vaikka kasvoikin korvikkeella. Harvoin olivat kipeinä ja ihan normaalisti kasvoivat.

Vierailija
24/35 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidinmaito on parasta ravintoa vauvalle. Olisikohan se syynä siihen, miksi imetys on ensisijainen tapa ruokkia vauva?

Joo, mutta miksi sen pitää tulla rinnasta? Miksei pullotettu äidinmaito kelpaa?

1) Rinnan imeminen voimistaa lapsen suun alueen lihaksia, ja siten ehkäisee esim. purentavirheitä ja ongelmia äänteiden tuottamisessa.

2) Lapsi saa äidin iholta suotuisia bakteereja

3) Maito muovautuu lapsen tarpeisiin sopivaksi, kun rinta on kontaktissa lapsen suuhun.

Vierailija
25/35 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ahdistuin tosta imetysohjauksesta niin pahasti, että luulen sen pilanneen koko imetyksen. Synnytyksen jälkeen sitä oli muutenkin herkillä ja olisi kaivannut yksityisyyttä imetyksen opetteluun. Mutta ei, hoitajat tuijotti vieressä ja oikein vaati, että pitää näyttää, miten imettää / vauva imee. Imetys alkoi nopeasti tuntua hyvin vastenmieliseltä, eikä se lopulta onnistunut ollenkaan. Pullolla mentiin ekojen viikkojen jälkeen ja hyvä niin. Harmittaa vain vieläkin se hoitohenkilökunnan käskyttävä ja kyttäävä käytös. Jos hankimme vielä toisen lapsen, niin ainakin osaa nyt varautua tuohon ja pystyy rohkeammin sanomaan vastaan.

Mullakin monet kätilöt tarras oikein ite mun tissistä kii ja rupes tunkemaan nänniä vauvan suuhun. Jotkut sentäs tajus kysyä luvan, että saako koskea. Se imetysapuhärveli oli vohonviimeinen kun aina puolet maidosta oli pitkin paitoja. 30ml maitoa ja puolet rinnuksilla. ”Joo, laitetaan nyt vaikka niin, että vauva sai noin 30ml maitoa”, vaikka todellisuudessa puolet vaan meni oikeaan osoitteeseen. Ap

Vierailija
26/35 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidinmaito on parasta ravintoa vauvalle. Olisikohan se syynä siihen, miksi imetys on ensisijainen tapa ruokkia vauva?

1) Rinnan imeminen voimistaa lapsen suun alueen lihaksia, ja siten ehkäisee esim. purentavirheitä ja ongelmia äänteiden tuottamisessa.

3) Maito muovautuu lapsen tarpeisiin sopivaksi, kun rinta on kontaktissa lapsen suuhun.

Nämä on muuten kaikki tärkeitä asioita siinä vaiheessa, kun vauvan aivoista osa on tuhoutunut lapsen kuivuttua äidin maidontuotannon käynnistymättömyyden takia. Mutta tärkeintä on, että vaikka lapsi saisi vakavia vammoja nestetasapainohäiriöstä, niin purentavirheitä ei ole.

Vierailija
27/35 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin minulta ei tullut aluksi maitoa yhtään, verta vaan valui rinnasta. Oli hirveä näky kun vastasyntynyt vauva pulauttaa verta suusta. Lisämaitoa pantattiin ja sen takia lapsen paino sitten tippui 15 % syntymäpainosta ja jouduttiin viettämään ylimääräinen päivä osastolla ettei tipu lisää...

No saatiin imetys onnistumaan sitten 4. päivänä mutta ei se lapsi siitä korvikkeen panttauksesta hyötynyt ja ei varmana olisi imetys epäonnistunut sen takia että olisi vähän enemmän sitä lisämaitoa saanut. Ensi kerralla, vaikka aion imettää, otan varmuuden varaksi lisämaitoa ettei lapsi kärsi nälkää kun imetysmyönteisyydellä tarkoitetaan lapsen pitämistä nälässä. Oli muuten elämäni hirveimmät yöt synnytyksen jälkeen osastolla kun lapsi huusi jatkuvasti (varmasti nälkäänsä) enkä itse nuorena ensisynnyttäjä tiennyt mistään mitään vaan luotin ammattilaisiin.

Vierailija
28/35 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tälle on aikaa. Äidin hyvä vointi ja rentous edistää imettämistä. Suhteellisuudentajua kehiin!

Vierailija
29/35 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tajua tuon vertaa??

Imetykseen kuuluu läheisyys joka yhdistää äitiä ja vauvaa.

Mitä enemmän imettää, sen enemmän maitoa kehittyy.

Pullolla voi ruokkia niin että siihen kuuluu läheisyys. Stressaantunut äiti kiinnittyy huonommin vauvaan. Tärkeintä imetyksen onnistumiselle on hyvä ja lämmin ilmapiiri ja äidin rauhallisuus. Miten se toteutuu syyllistämisellä, repimisellä ja vauvan pitämisellä nälässä?

Vierailija
30/35 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lastenlääkäri määräsi lisämaidot heti ensimmäisenä vuorokautena siellä sairaalassa. Hoitajat toi lisämaidot aina ilman imetyshöpinöitä. Voi olla että heillä on ohje, että jos lääkäri määrää jotain niin he toimii sen mukaan, mutta muuten heidän pitää jauhaa imettämisestä. Tosin huomasin, että sillä osastolla muutama muukin vauva sai lisämaitoa enkä kuullut kenenkään hoitajaan sanovan mitään pahaa lisämaidoista. Onneksi.

Mullakin yksi kätilö varoitteli, että ”lääkäri voi sitten suositella lisäruokintaa, mutta itse olen sitä mieltä, että kyllä jos rinnasta pystyy imettämään, niin se olisi paras vaihtoehto”.

Kätilökin yritti lääkärin yläpuolelle. Ap

Vierailija
31/35 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tajua tuon vertaa??

Imetykseen kuuluu läheisyys joka yhdistää äitiä ja vauvaa.

Mitä enemmän imettää, sen enemmän maitoa kehittyy.

Yhtä lähellä äitiä vauva on pulloruokittunakin ja kyllä sitä samalla tavalla toteutuu kysynnän ja tarjonnan laki rintapumpullakin pumppaamalla. Ap

Vierailija
32/35 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä jouduin pyhästi vannomaan lastenlääkärille kuopuksen kohdalla että annan korviketta pumpatun maidon lisäksi. Meidän vauvat kun ei ole kasvaneet sillä määrällä mitä mun rinnasta saa pumpattua ja imettyä eivät saaneet yhtään. Esikoisen kohdalla jouduttiin 4 viikon ikäisenä harkitsemaan tiputustakin kun ohjeen mukaan vaan imetin.

Että kyllä meidän sairaalassa tärkeintä oli se että vauva kasvaa. Siellä ollessa kuopus sai luovutettua rintamaitoa mutta oli aivan selvää että kotona annetaan korviketta.

Vierailija
33/35 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva ei kahteen ensimmäiseen päivään halunnut rintaa ja olin huolissani, kun toinen ei syö. Kätilö kysyi, saako hän antaa vauvalle lisämaitoa. Tietysti annoin luvan, mutta eipä vauva halunnut syödä. No rinta kelpasi sitten seuraavana päivänä ja sen jälkeen ei ongelmia ollut. Toinen kätilö sitten totesi, että ei kaikki ala syömään heti syntymän jälkeen. Mitään painostusta en kokenut.

Vierailija
34/35 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa!

Vierailija
35/35 |
28.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää imetysvouhotus on kyllä täyttä *elvettiä! Toista lastani tutkittiin 4 päivää synnärillä ja sokerilaskuista huolestuttiin. Samoin epänormaalista väsymyksestä ja uneliaisuudesta. Silti vaan käskettiin imettää ilman lisämaitoja ja niin tein. Maitoa kyllä tuli yli tarpeen, lapsi vaan nukahteli rinnalle ja ote oli onneton. 3 kuukautta meni että imetys alkoi luonnistua ja lapsi kasvaa kuten kuuluu. Lapsella todettiin myöhemmin cp-vamma ja autismi. Vammasta johtuen imetys ei alussa sujunut, suun motoriikka vaan ei pelannut kuten piti. Luojalle kiitos suuresta maidontuotannostani, riitti että osasi niellä! Mutta miten paljon riittämätön ravinto o on alkukuukausina vaikuttanut oheisvammojen syntyyn? Eipä sitä kukaan tiedä. Imetä imetä, *itut muusta..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan