Vanhanajan kauneusvinkit ja -niksit
Ryöppäsin tänään nokkosia piirakkaa varten ja mieleeni tuli yhtäkkiä isoäitini, joka käytti nokkosvettä hiustensa huuhteluun. Muistan, että hänellä oli huomattavan korkeaan ikään asti vahva, kiiltävä ja tumma tukka. Tekisi mieli itsekin kokeilla - ehkäpä laitan veden jääkaappiin ja kokeilen huomenna saunassa, josko tuo toimisi!
Aloin miettimään, millä konsteilla naiset ennenvanhaan kaunistivat itseään, ja voisivatko nuo keinot toimia edelleen nykypäivänä vai onko aika ajanut niistä jo ohi? Tänne voi kerätä isoäidin aikaisia ja miksei vanhempiakin vinkkejä ihon, hiusten ja vartalon hoitoon!
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Äitini laittaa edelleen saunassa iholleen hunajaa. Mökkisaunassa on oma purkkinsa siihen tarkoitukseen.
Ja se myös toimii. Käytän itsekkin esim. Suihkun jälkeen kasvonaamiona.
Tämä on ehkä enemmän hyvinvointi- kuin kauneuskikka, mutta äitini on juonut kymmeniä vuosia joka aamu puoli litraa vettä, johon on sekoitettu ruokalusikallinen omenaviinietikkaa. Sanoi, että pitää "elimistön tasapainossa".
Vierailija kirjoitti:
Oma mummini hieroi aina kasvojaan jääpalalla tai huuhtoi kasvonsa jääkylmällä vedellä joka aamu ja ilta. Hänellä itse asiassa, nyt kun alkaa muistelemaan, oli vanhanakin huomattavan kaunis iho! Ehkä pitäisi itsekin kokeilla...
Tuota.. eivätko kaikki huuhdo naamansa aamuisi kylmällä vedellä? Minä en ainakaan saa muuten silmiä auki :D
Vierailija kirjoitti:
Minun mummini myös huuhtoi hiukset nokkosvedellä. Kaverini äiti kuori ihoa saunassa aina sokerilla ja hunajalla, ja tätä teen itsekin joskus. Oliiviöljyllä ja sokerilla kun kuorii kädet ja rasvaa hyvin, on iho ihanan pehmeä pitkään.
Oma äitini käytti tummelia muistaakseni aurinkorasvana? Ja pureskeli huulensa punaisiksi.
Minä en enää muuta käytäkään kuorintaan kuin sokeria. Talvipakkasilla kosteusvoidetta ja sokeria, muulloin suihkugeeliä tai kasvoille puhdistusgeeliä ja sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Risiiniöljyä käytettiin ripsien kasvatukseen jo mummoni ollessa nuori, 50-luvulla. Nythän tuo trendi on ilmeisesti tullut takaisin, kun irtoripsien aiheuttamaa tuhoa yritetään korjailla...
Toimii muuten. Kokeiltu on. Mulla ei kyllä ollut tekoripsiä.
Äitini ei koskaan käyttänyt kuin huulipunaa oli kaunis niin kauan kun sokeritauti vei kasvot värittömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmä kahvi
Sanotaan, että kylmä kahvi kaunistaa, mutta vatsa ei vedä, mitä naama vaatisi.
Joo, koska kylmä kahvi EI OLE tarkoitettukaan juotavaksi, vaan KASVOVEDEKSI, joka huuhdotaan vähän ajan kuluttua pois.
Mahla-aika on loppukeväästä varsin lyhyt, mutta olen kuullut että sillä pestiin kasvoja silloin, kun sitä saatiin.
Turvetta, mutaa ja savea on käytetty ainakin vielä äitini aikoina ihonhoitoon saunan yhteydessä. En ole itse kokeillut. Kuulostaa sotkuiselta, mutta ehkä mökillä voisi...
Äitini poisti silmämeikkinsä aina vaseliinilla. Sanoi tämän tulevan halvemmaksi ja jättävän luomille samalla silmänympärysvoiteen. Se kyllä kannattikin, koska hänellä oli aina paksulti luomiväriä ja hämähäkkiripset. Ehkä hän oli tuplaputsauksen edelläkävijä!
Minä tapasin käyttää käytettyjä kahvinpuruja (sekoitettuna suihkugeeliin tai kasvojenpuhdistusaineeseen tai kosteusvoiteeseen) kuorintana niin jaloille, käsille, vartalolle kuin kasvoillekin, kerran pari viikossa. Kymmenessä vuodessa ei mennyt viemäri tukkoon, mutta iho oli sileä ja pehmeä ja selluliitti pysyi kurissa.
Ontelomaisen aknen sain (pysyvästi?) rauhoittumaan kuorimalla ruokasoodan ja veden tahnamaisella sekoituksella pari kertaa viikossa. (Tämä oli siis silloin ainoa kuorinta kasvoille.) Tuloksia alkoi näkyä nopeasti ja jatkoin aika pitkään, kun pelkäsin että tulos olisi vain väliaikainen. Mutta edelleen pari vuotta myöhemmin ihoni on parempi kuin koskaan, ja minulla on aina ollut rasvainen epäpuhdas iho. Vieläkin käytän ruokasoodakuorintaa satunnaisesti, silloin tällöin. On myös käsille ja jaloille hyvä kuorinta.
Kuivat kyynärpäät? Puserra sitruunanpuolikkaista mehu, puolikkaisiin kyynärpäät n. 15 - 20 min ajaksi, tehoaa kyllä. Toistettava silloin tällöin. Sitruunaa myös hiuksiin kirkastamaan vaaleaa väriä tai raidoittamaan auringossa. Monet myös huuhtoivat hiuksensa etikka-vesiseoksella samasta syystä.
Peltokortepesu auttaa hilseileviin hiuksiin (myydään muuten vielä Viron apteekeissa kuivattuna). Eli kuivaa peltokortteet, hauduta niistä teemäinen neste ja pesu sillä, annettava vaikuttaa jkn aikaa.
Olutta (pilsneriä, alkoholitonta) kampausnesteenä (äiti käytti tätä usein, piti hyvät kiharat).
Tervaa märkiviin haavoihin sekä ohuelti taiveihottumaan Kokeiltu isoon sellaiseen vielä n. 10 v. sitten. Toimi hyvin. Myös hunaja toimii joihinkin haavoihin sekä klassinen ratamonlehti lasten jalkapohjien pikkuhaavoihin.
Suopursukimppu karkottaa ötökät esim. mökkisaunan eteisestä ja tuo tuoksua.
Kuivatut mustikat parantavat vatsataudin nopeasti (ei vars. kauneudenhoitovinkki...).
Sanotaan, että kylmä kahvi kaunistaa, mutta vatsa ei vedä, mitä naama vaatisi.