Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi hoitoon päiväkotiin vai isovanhemmalle?

Vierailija
27.06.2019 |

Lapsemme on aloittamassa hoidossa vähän alle 2-vuotiaana, ja nyt pitäisi päättää missä. Lapsen eläkkeellä oleva mummo olisi innostunut ottamaan lapsen hoitoon, mutta itse mietin, onko se kuitenkaan hyvä vaihtoehto. Tämä ei ole mikään anoppivihaketju, kyseessä on oma äitini. Tässä muutamia plussia ja miinuksia, mielipiteitä?

+Lapsi viihtyy isovanhempansa kanssa erittäin hyvin ja innostuu aina tämän tavatessaan.
+Mummo rakastaa lasta ja pystyy antamaan tälle kaiken huomionsa.
+Mummo on ollut aikoinaan päiväkodissa töissä ja omia lapsia on useampi, lasten hoidosta paljon kokemusta.

-Mummolla on eräs sairaus, jonka johdosta hän ei välttämättä pysty aina hoitamaan lasta. Näitä tuskin on usein, ehkä 1 päivä/2 kk.
-Ollaan vähän eri mieltä ruokailutottumuksista. Mummo tuputtaa lapselle sokeria, vaikka me vanhemmat olemme kieltäneet. Omat ruokansa ovat epäterveellisiä/eineksiä. Lapsella on ruoka-aineallergia, joka aiheuttaa vatsaoireita, tätä ei oteta vakavasti. Tiedostan, että päiväkodissa tilanne ei välttämättä ole sen parempi, mutta ensisijaisesti häiritsee se, miten ruokaan suhtaudutaan, esimerkiksi lounas korvataan jäätelöllä ja puhutaan lapselle, kuinka vesi on pahaa ja mehu hyvää, ja kuinka äiti on tylsä kun ei saa syödä karkkia. Lapsi ei siis nyt edes vielä tiedä mitä karkki tai jäätelö on.
-Samoin liikunnallinen aktiivisuus on aika lailla nolla, enkä tiedä pääsisikö lapsi pihalle leikkimään kovin usein, leikkipuistoon tai avoimeen päiväkotiin tuskin koskaan. Kaikkialle mennään autolla.
-Ei ikäistensä seuraa.
-Tupakointi, en haluaisi lapseni vieressä poltettavan tupakkaa.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Itse (ja lapsen isä) olen ollut päiväkodin kannalla, mutta mummo itse jankuttaa sitä vastaan ja tuntuu loukkaantuvan, että päiväkotia edes harkitaan. Voisin kuitenkin ehkä olla sen kannalla, että lapsi olisi vaikka yhden päivän viikosta mummon kanssa tai mummo hakisi kerran pari viikossa heti päikkäreiden jälkeen. Lapsi on tosi rauhallinen ja tykkää enemmän lukea kirjaa aikuisen kanssa kuin riehua pihalla.

Harvemmin vähän epäterveellisemmät ruokailutottumukset eivät ehkä haittaisi. Tiedän kyllä, että päiväkodin välipalat eivät välttämättä ole niin terveellisiä, mutta veikkaan ettei pulla tai jäätelö ole jokapäiväistä. Mieluummin vaikka sitä jugurttia.

No mummon jankutus/ loukkaantuminen ei toivottavasti ole tekijä teidän päätöksenteossa (en tarkoita että mummon hoito olisi ehdottomasti huono ratkaisu, mutta jos pidätte päiväkotia parempana mutta annatte lapsen kuitenkin mummon hoitoon ettei mummo loukkaantuisi, niin se ei kuulosta oikein terveeltä ratkaisulta. Myöskään teidän ei tarvitse tehdä mitään kompromissia lapsenne suhteen teidän ja mummon toiveiden välillä - lasta koskevat päätökset kuukuvat vain teille ja ainoat joiden välillä pitää tehdä kompromisseja niissä ovat sinä ja lapsen isä).

Vierailija
22/31 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Porvoossa on päiväkodissa elämäntyönsä tehnyt ihminen noin torvelo lasten suhteen. En usko alkuunkaan tuota stooria vanhempien mollaamisesta lapselle, piittaamattomuudesta allergioista, sokerijuomien tuputtamisesta, ulkoilun täydestä välttelystä ja lapsen läsnäollessa tupakoimisesta.

Kukaan oikeasti ammatikseen lapsia hoitanut ei toimi oman lapsenlapsensa kanssa noin. Ei kukaan.

Miksi teet näin surkeita trolleja, ap?

0/5, ei jatkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotiin ehdottomasti ja lapsi voisi kyllä mummonsa kanssa olla viikonloppuna yhden päivän tai mummo tulee kotiin lapsen vahdiksi silloin tällöin muina aikoina. 

Vierailija
24/31 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain Porvoossa on päiväkodissa elämäntyönsä tehnyt ihminen noin torvelo lasten suhteen. En usko alkuunkaan tuota stooria vanhempien mollaamisesta lapselle, piittaamattomuudesta allergioista, sokerijuomien tuputtamisesta, ulkoilun täydestä välttelystä ja lapsen läsnäollessa tupakoimisesta.

Kukaan oikeasti ammatikseen lapsia hoitanut ei toimi oman lapsenlapsensa kanssa noin. Ei kukaan.

Miksi teet näin surkeita trolleja, ap?

0/5, ei jatkoon.

Hahaha, joo, mietin samaa, että taisi anoppi olla päiväkodissa siivoojana, jos ei alkeellisiakaan lastenhoidon sääntöjä tunne.

Vierailija
25/31 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkotiin ehdottomasti ja lapsi voisi kyllä mummonsa kanssa olla viikonloppuna yhden päivän tai mummo tulee kotiin lapsen vahdiksi silloin tällöin muina aikoina. 

OT mutta alle 2v päiväkodissa ja lisäksi yhden viikonloppupäivän viikossa isovanhemmilla? Milloin vanhemmat ehtivät olla pienen lapsensa kanssa tuolla järjestelyllä?

Vierailija
26/31 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän samanikäinen lapsi on hoidossa mummolla ja vähän samoja ongelmia. Tai lähinnä nuo ruokailujutut. Kotona syödään kasvispainotteisesti, kalaa ja munia myös. Mummolla puolestaan paljon puolijalosteita, huonolaatuista punaista lihaa (hk makkaroita, nakkeja yms) ja tietysti niitä herkkuja. Sinänsä tuollainen ruoka on minusta ok silloin tällöin, mutta en tahtoisi totuttaa lasta siihen että se on jokapäiväistä arkiruokaa. Nyt ollaan ratkaistu asia niin että pakkaan lapselle mukaan eväät, välipaloja ja ainakin yhden hedelmän. Mummolle olen sanonut ettei herkkuja saa antaa ennen kuin lapsi syönyt kaiken mitä eväänä, tähän asti toiminut.

Tietenkään minua ei haittaa jos ihan joka kerta ei syö eväitä ja käyvät esim jätskillä, mutta kohtuus kaikessa.

Vierailija
27/31 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Itse (ja lapsen isä) olen ollut päiväkodin kannalla, mutta mummo itse jankuttaa sitä vastaan ja tuntuu loukkaantuvan, että päiväkotia edes harkitaan. Voisin kuitenkin ehkä olla sen kannalla, että lapsi olisi vaikka yhden päivän viikosta mummon kanssa tai mummo hakisi kerran pari viikossa heti päikkäreiden jälkeen. Lapsi on tosi rauhallinen ja tykkää enemmän lukea kirjaa aikuisen kanssa kuin riehua pihalla.

Harvemmin vähän epäterveellisemmät ruokailutottumukset eivät ehkä haittaisi. Tiedän kyllä, että päiväkodin välipalat eivät välttämättä ole niin terveellisiä, mutta veikkaan ettei pulla tai jäätelö ole jokapäiväistä. Mieluummin vaikka sitä jugurttia.

Kyllä päiväkodeissa nykyään ihan terveellisiä välipaloja syödään. Meillä ainakin viimeisen 10v. aikana paljon vähentynyt sokerin määrä (jugurtit on vähäsokerisia versioita, pannukakun kanssa ei hilloa vaan omenasosetta yms.). Luottavaisin mielin veisin pk ainakin osaksi viikkoa. Ehkä 3 pk ja 2 mummola. Saisi kavereita, mutta ei tarvis olla koko viikkoa isossa ryhmässä. Lisäksi juttelisin vielä äidin kanssa allergiaruokailusta ja ulkoilusta. Kunhan perusasiat saatte äitisi kanssa hoitoon, on teillä varmasti ideaali tilanne noin pienen lapsen hoidon kanssa🤗👍

Vierailija
28/31 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä. Veikkaan, että tämä ruokailujuttu on ehkä sukupolvikysymys. Meillä kotona aikanaan leivottiin useamman kerran viikossa ja syötiin kaikenlaista höttöä kuten vanukkaita, suklaamuroja ja kaakaota ihan päivittäin. Ruoka oli usein einestä, valmislihapullia tai nakkeja ja ranskalaisia. Kasviksia harvoin. Mummo ei nyt tunnu ymmärtävän miksei tämä kelpaa meidän lapselle. En siis usko, että syöttäisi meidän lapselle jäätelöä lounaan sijaan, vaan antaisi lapselle niitä nakkeja ja itse söisi sitä jäätelöään siinä vieressä. Me syödään kasvis- ja kalapainotteisesti itse eikä tarjota lapselle mitään herkkuja. Toki nuo nakit ja einekset on joskus ihan ok eikä päiväkodin ruoka taida paljon parempaa olla. Samoin tuo allergiajuttu tuntuu olevan vähän vaikea käsittää, kun lapsi ei saa mitään välitöntä reaktiota. Ei nyt kuitenkaan tarjoa sopimatonta ruokaa tahallaan. Pitää kuitenkin allergioita vähän keksittynä juttuna. Tätä palstaa luettuani hän ei näytä olevan ainoa.

Mummo on siis ollut päiväkodissa töissä jokusen vuoden parikymppisenä ja vaihtanut sitten alaa meistä lasten synnyttyä. On todella hyvä keksimään leikkejä, loruttelemaan ja laulamaan ja muutenkin viihdyttämään lapsia. Tuo ulkoilun ja fyysisen aktiivisuuden puute liittyy hänen sairauteensa.

Olen ehkä vähän tunteellinen tämän asian suhteen koska olen itse ollut mummoni hoidossa päiväkodin sijaan. Oma mummo oli kyllä ihan toista maata, ruoka oli itse tehtyä eikä todellakaan mitään karkkeja koskaan.

Kiitos nyt kommenteista. Päädytään ehkä sinne päiväkotii kuitenkin. Tulipa ainakin ajattelemista.

Vierailija
29/31 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo särähti tosi pahasti korvaan että mummo pyrkii ohjailemaan kasvatuspäätöksiinne loukkaantumalla.

En missään tapauksessa päästäisi häntä kolmanneksi vanhemmaksi perheeseen vaan pitäisin visusti siellä omassa lokerossaan. Eli satunnaista tapailua, ei esim vakiopäiviä tms.

Vierailija
30/31 |
27.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos mummo tulee teille ja siellä on lapselle ruoka valmiina. Palkkaatte hänet yksityisen hoidon tuella viralliseksi hoitajaksi, niin silloin joutuu käymään haastatteludsa kunnan jonkun viranomaisen luona, jossa käydään läpi mitä asioita hoitajan tarvitsee huomioida. Siinä keskustelussa voidaan sopia tupakoinnista ja muista. Tosin jos äitisi on pahasti fyysisesti tajoittunut, niin kunta ei varmasti hyväksy hoidon tuottajaksi.

Vierailija
31/31 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ratkaisuun päädyit

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi