Anoppi muuttaa saman katon alle putkiremontin ajaksi
Anoppini asunnossa alkaa putkiremontti, jonka aikana hän ei voi asua asunnossaan. Se kestää kolme kuukautta. Hän on jo eläkkeellä ja suht pienituloinen, mutta käyttää kyllä rahaa mm. silmälasien ostoon (ostaa siis useammat vuodessa ihan muuten vain).
Hän on katsonut yksiöiden hintoja ja todennut ne liian kalliiksi. Ei myöskään ole saanut muista kerrostalon asukkaista itselleen kimppakämppään muuttajaa. Olemme aikoinaan puhuneet, että jos hän ei mistään muualta asuntoa saa, niin viimeisenä ratkaisuna voi tulla meidän luoksemme asumaan (meillä yksi "ylimääräinen" huone - asumme kaksi aikuista pienessä kolmiossa). Nyt anoppi sitten ilmoitti, että tulisi meille kolmeksi kuukaudeksi.
Itsellä on todella ristiriitaiset fiilikset. Toisaalta koen, että totta kai täytyy ns perheenjäsentä auttaa ja tiedän, että hän ottaisi minut ja mieheni vastaavassa tilanteessa kyllä kotiinsa asumaan. Toisaalta taas en voi sietää ajatusta asumisesta anoppini kanssa 3kk. Hän olisi aina kotona jonka lisäksi on todella puhelias - en siis pystyisi töiden jälkeen palautumaan melkeinpä koskaan. Haluaisin olla ns. aina ovet auki kaikille- tyyppi, joka auttaa läheisiä, mutta luonteeni ei vain taivu tämän tyyliseen auttamiseen, koska tarvitsen niin paljon omaa tilaa. Samalla ottaa päähän, koska anoppini on monta vuotta tiennyt, että putkiremontti on edessä, mutta ei silti ole voinut säästää rahaa vuokranmaksua varten vaan sen sijaan tuhlannut vähiäkin rahojaan kalliisiin ostoksiin (vaatteet, silmälasit, seerumit..).
Mitä ihmettä tässä pitäisi tehdä?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä on teidän taloudellinen tilanteenne, mutta ettekö voisi kustantaa anoppia esim. johonkin halpaan itsemurha-yksiöön tai huoneisto-hotelliin? Itse toimisin noin mieluummin kuin kärsisin kotonani kolme kuukautta.
Tätäkin olen pohtinut, että auttaisimme häntä taloudellisesti yksiön maksussa. Ei ole kokonaan hukkaan heitetty ajatus...
AP
Heinäkuun jälkeen saa todella edullisia lentoja esim. etelä-espanjaan ja sieltä saa todella edullisesti apartementos-yksiön pitkäaikaisvuokralle. Anopille "kesälahjaksi" espanjan lennot siten että paluu on 3 kk päästä ja maksakoon itse sen halvan yksiön sieltä. Mainostatte "kerran elämässä mahdollisuuten upeaan lomaan".
Opettele sanomaan eikäy.
Ei tartte selitellä.
Putkiremontti kestää ainakin 6 kk.
Sen jälkeen vasta maksaakin.
Kannattaa muuttaa heti muualle ja kämppä myyntiin.
Kolme kuukautta on loppupeleissä lyhyt aika, se menee hujauksessa. Kyllä te sen kestätte.
Olemme itse myös tarjoutuneet auttamaan minun vanhempiani samassa tilanteessa ensi vuonna ja aiomme lupauksen pitää. Toki meillä on sinänsä eri tilanne kun meillä on tilava omakotitalo ja saamme heistä samalla sitten lastenhoitoapua. En innolla odota mutta muutama kuukausi menee nopeasti.
Onko se anoppi holhouksen alainen tai muuten vajaa kun ap:n pitäisi kustantaa anopin asumiset rempan ajan????
Maksaako joku minunkin asumiset muualla rempan ajan? Kiva jos minulla ei ole mitään vastuuta itsellä!
Anoppi voikin ostaa uuset silmälasit joka kuukausi kun ap ottaa vastuu anopin vuokrasta.
Hei oikeasti se remmpa ei tule yllättäen joten anopilla oli aikaa hoitaa asiat kuntoon mutta ei vaan viitsinyt. Anoppi on lokki.
Vierailija kirjoitti:
Heinäkuun jälkeen saa todella edullisia lentoja esim. etelä-espanjaan ja sieltä saa todella edullisesti apartementos-yksiön pitkäaikaisvuokralle. Anopille "kesälahjaksi" espanjan lennot siten että paluu on 3 kk päästä ja maksakoon itse sen halvan yksiön sieltä. Mainostatte "kerran elämässä mahdollisuuten upeaan lomaan".
Kieltämättä hauska ajatus :). Anoppini ei tosin koskaan lähtisi yksin ulkomaille. Ei uskalla lentää ja muutenkin stressaa matkustamisesta.
AP
Huoneistohotellia suosittelisin minäkin. Ne on kalliita mutta Forenom yms. kanssa voi neuvotella diilin kun kyseessä on pitempi aika. Opiskelija-asuntoloista kuten HOAS voi kysellä tyhjiä kämppiä vuokralle, ainakin kesäaikaan. Lisäksi puskaradiota laulamaan, jollain voi olla omakotitalossa ylimääräinen huone, kellari tai piha-aitta joita voi vuokrata lyhytaikaisesti. Tai joku työkaveri voi olla lähdössä virkavapaalle jonnekin tai voi tuntea jonkun jolla on kämppä tyhjänä kuukauden tai kaksi. Sekin jo auttaisi jos saisitte anopin edes osaksi aikaa muiden riesaksi.
Lumonilta saa asunnon kymmenessä minuutissa eli eipä ole anoppi paljoa tainnut panostaa. Vuokra-aika varmaan on haaste mutta aina voi soitella, asuntoja saattaa olla vapaana väliaikasesti. Anopille varmasti sopii muuttaa pari kertaa (kamat varastoon) kun te maksatte osan vuokrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä on teidän taloudellinen tilanteenne, mutta ettekö voisi kustantaa anoppia esim. johonkin halpaan itsemurha-yksiöön tai huoneisto-hotelliin? Itse toimisin noin mieluummin kuin kärsisin kotonani kolme kuukautta.
Tätäkin olen pohtinut, että auttaisimme häntä taloudellisesti yksiön maksussa. Ei ole kokonaan hukkaan heitetty ajatus...
AP
Vierailija kirjoitti:
Tämä on itse asiassa mainio idea. Täytyypä ottaa se puheeksi äitini kanssa.
Terveisin se, joka pelkää saavansa äitinsä putkirempan ajaksi kotiinsa
Onko koko talo asumiskelvoton 3 kk? Todennäköisesti remppaa tehdä vaiheittain, joten todellisuudessa puhutaan vain muutamasta viikosta. Eikö sen nyt jotenkin kestä?
Pistä anopille sellainen työlista joka päiväksi, mikä pitää olla tehtynä, kun tulette töistä. On sitten niin lopussa, että vetäytyy loukkoonsa nukkumaan. Jos et kerran jutella jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Onko koko talo asumiskelvoton 3 kk? Todennäköisesti remppaa tehdä vaiheittain, joten todellisuudessa puhutaan vain muutamasta viikosta. Eikö sen nyt jotenkin kestä?
Hänelle on ilmoitettu, että hänen huoneistonsa kohdalla se kestää 3kk. Putkiremontti tehdään perinteisin menetelmin ja samalla sähköt, joten on kyllä ilmeisen asuinkelvoton eikä firma haluaisi yhdenkään asukkaan asuvan siellä remontin keskellä.
AP
joo noissa putkiremonteissa (siis perinteinen, kaikkien putkien ja viemäreiden remppa) kannattaa kyllä varautua pidempään aikaan kuin ilmoitetaan. Kaikenlaisia ongelmia voi tulla kun vanhaa taloa kunnostetaan, vesivahinkoja voi myös sattua jotenka valmistuminen viivästyy. Erään kaverini yhtiössä putkirempan kesto oli 3 kk mutta sitten tuli kaikenlaista ongelmaa ja joutuivat lopulta olemaan 6 kk evakossa. Ei kiva yllätys jos anoppi vielä makaa siellä kämpässä viiden kuukauden jälkeen...
Ehkä miettisin jotain pidempiaikaista vuokrausta tai sitten vaan muutat asenteen. Asumme omakotitalossa (melkein 100m2) kahden hengen taloudessa enkä kyllä oikeen ketään itsellenikään läheistä ihmistä voisi kuvitella ottavani tänne pysyvästi useamman kuukauden ajaksi asumaan. On niin paljon omia tapoja yms että aika sietämätöntähän se olisi. Myös iso yksityisyyden tarve.
Vierailija kirjoitti:
Iso peukku halvalle itsemurha-yksiölle. Kunnon naurut sain myös :D millainen on halpa itsemurha-yksiö? :DDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä hauska ajatus :). Anoppini ei tosin koskaan lähtisi yksin ulkomaille. Ei uskalla lentää ja muutenkin stressaa matkustamisesta.
AP
Te voitte myös itse lähteä ainakin osaksi aikaa lomalle, niin tulee vähän taukoa yhteisöasumiseen. Onpahan ainakin kukkien kastelija paikalla.
Mutta ota tämä nyt oppituntina. Älä lupaa apua, jota et halua antaa. Jos olet valmis tarjoamaan apua viimeisenä vaihtoehtona, niin pidät suusi kiinni, kunnes kaikki muut vaihtoehdot on oikeasti käyty läpi. Näinhän ei ole nyt ilmeisesti käynyt, tai ainakin vahva epäilys asiasta on jäänyt, mikä hankaloittaa tilanteeseen asennoitumista.
menkää viroon 3kk deksi tai sinne espojaan. anoppi on teillä ja te muualla
Onpas täällä sukurakasta porukkaa: "anoppi kellariin tai itsemurhayksiöön, VIIMEISENÄ VAIHTOEHTONA voit tulla meille."
Hmm hmm. Anopin käsityksen mukaan minä pidän meillä todella kovaa jöötä ja tiukkoja keittiösääntöjä ja elämänrytmisääntöjä (hehe :D , ja mieheni ei ole vaivautunut korjaamaan anopin käsitystä :D ). Joten anoppini ei onneksi edes haluaisi muuttaa meille koska pelkää minun tiukkaa kuria kotona ja keittiössä :D . Ehkä voit ap tästä poimia itsellesi vähän vinkkiä...