Äitiysneuvolaan meno stressaa :( (kiloista asiaa)
Olen lihonut parissa vuodessa 20kg. Nyt painoni on 78kg (olen 170 pitkä). Paino on noussut jotenkin salakavalasti, vaikka joka päivä teen pitkiä kävelylenkkejä ja käyn jumpassa muutaman kerran viikossa. Irtoihraa ei siis juuri ole, mutta kiloja kyllä.
Kävin äitiysneuvolassa ensimmäisen kerran huhtikuun puolessa välissä ja nyt olisi toinen kerta edessä. Stressaa kauheasti kun neuvolan täti oli todella huolissaan tästä kilomäärästä ja jaksoi siitä pauhata.
Olen ekan neuvolakerran jälkeen syönyt todella terveellisesti...tosin pahoinvointiakin on ollut, enkä ole mitään herkkuja pistänyt naamaani. Vaa' alle en uskalla edes mennä kotona.
Kuvittelin, että neuvolakäynnit ovat mukavia ja voin jutella asioista, mutta asia enemmänkin kammoksuttaa :(
Kommentit (25)
heti, kun kehosi on taas vain " omassa käytössäsi" . Sano suoraan, että tiedät itsekin että painoa on tullut, mutta tässä tilanteessa siitä on turha tehdä suurta numeroa, olisi parempi jos keskityttäisiin muihin raskauteen liittyviin tarkkailuihin ja tutkimuksiin. Mene vaikka sokerirasitukseen jos se tyydyttää terkan.
Mielestäni liikut hyvin, nyt vain syöt terveellistä ruokaa vaikka joskus lisäksi herkkuja pistäisitkin suuhusi.
Sitten vaan annat loput päivittelyt mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Niiden on käsketty tuijottamaan painoa joten jotkut noudattavat tätä käskyä vähän liiankin tunnollisesti.
Kun aloin odottamaan niin olin hoikka. Pahoinvointi oli kamalaa ja laihduin sen vuoksi 3 kiloa. Ja siitä räpätettiin tietenkin. Aivan kuin olisin voinut tehdä jotain asialle? No, kun ökäillyt loppuivat niin tietty painokin nousi tosi nopeasti samaan missä oli ollutkin ennen oksentelua ja vähitellen siitä ylöspäin. Ihan normaaleissa rajoissa. Ja arvaa että sain kuulla tuosta kun paino nousi takaisin niin nopeasti!!! Olin kyllä ihan ihmeissäni..... eikö näillä terkkareilla ole älliä päässä vai mistä on kyse? Aina valitetaan painosta :(
todennäiköisesti silkkaa lihasta! sanopa sille neuvolatädille ensi kerralla ettei ole ihmekään kuinka paino on noussut, kun tuntuu tuo hauis ja reisilihaksetkin muhkeammalta! t:kolmonen
Toiset linnunluisia ja lihaksittomia toisilla taas täyttä rautaa lihaksissa ja luissa!
Et todellakaan ole liian ylipainoinen. Mulla oli ylipainoa 30kg ja tiesin sen kyllä ilman neuvolan akkojen valitusta. Onneksi omani älysi pitää suunsa kiinni. Musta on naurettavaa tuollainen aikuisten ihmisten holhoaminen ja valistaminen. Eiköhän jokainen meistä ole tietoinen omista kiloistaan ja mitä niiden eteen tulisi tehdä. Sano sille eukolle suorat sanat.
th:t nyt vouhkaavat työkseen, luultavasti se tekee sinulle hyvää että tsemppaat jottei painosi nouse seuraavan parin vuoden aikana JÄLLEEN parikymmentä kiloa. vouhkaamisen tehokkuus on asia erikseen, minulle ei tehonnut pikemminkin päinvastoin..
t yksi entinen 90-kiloinen
Taitaa olla tuttu ongelma, et painoo on kymmeniä kiloja ylimääräistä. Lapsellenne ja itsellenne vaan teette haittaa synnytystä ja jatkoa ajatellen. Kohtuu kaikessa, tuskin on ylpeilyn aihe jos päälle 20:llä nuorilla naisilla on ylipainoa 20-50kg, mitä näkee jo todella usein.
Tuli itselle parempi mieli, vaikka tiedänkin, että pienemmällä vaakalukemalla olisi parempi olo fyysisesti.
Minulla oli nuorempana syömishäiriö (10v sitten, olen nyt 30v) ja sen vuoksi koen nykyään omista kiloistani puhumisen ahdistavana. Hyväksyn peilikuvani ja olen ulkoisesti kohtalaisen tyytyväinen itseeni, mutta vuosien takaiset muistot tulevat ikävästi mieleen terveydenhoitajan painostavista puheista.
Täytyy yrittää olla välittämättä puheista...syömishäiriöstä en viitsisi mainita th:lle ettei sen pohjilta keksi uutta vaahtoamisen aihetta.
Selittelyyn ei ole tarvetta..kyllä ne kilot varmaan yleensä syömällä tulee. En syö rasvaisia/sokeripitoisia ruokia, mutta olen vaan tainnut syödä enemmän.
ap.
Siis on ok, jos paino nousee ihan överisti ja siitä huomautetaan. Itselläni paino alkoi nousta vasta 25 rv jälkeen. Siitä tietenkin naputettiin. Sitten paino on noussut tasaiseen tahtiin. Nyt on rv 38 menossa ja painoa on tullut yhteensä 8kg. Viime neuvolakäynnillä painoa oli tullut lisää 810g/viikko ja kehtasi neuvolatäti käydä siitä urputtamaan, että on kyllä ihan liikaa tullut viikkoa kohden. Voi herran jestas! Jos ei mene tasan käyrien mukaan tuo painonnousu, niin johan urputetaan.
Mulla on aina kans kauhea kammo nousta siihen vaakaan. Käyn joka aamu kotona vaakalla ja tiedän kyllä missä mennään, mutta esim. iltapäivällä turvotus nostaa aina painoa hieman ja viimeksi erehdyin syömään ennen kuin menin neuvolaan.
Ylipäätänsä kaikki neuvola-asiat on niitä mittauksia. Jos ei sf-mitta mene just käyrällä, niin siitäkin ruetaan heti sanomaan ja turhaan huolestuttamaan äitejä. Ja viimeksi neuvolatäti närkästyi kun en halunnut laastaria sormeeni hemoglobiinin oton jälkeen. Olin just lakannut kynnet enkä halunnut liimajälkiä. Se vähän katsoi mua kieroon ja sanoi, että ai jaa. Ei sitten!
Pyllystä koko neuvolatouhu!
Tärkeintä on ehkä tuo neuvo, että anna mennä toisesta korvasta sisään ja samantien toisesta ulos nämä painosta puhumiset neuvolassa. Jos sinä tiedostat painosi, niin olet jo plussan puolella ja kunhan vauva on syntynyt ja olet lopettanut imetyksen niin voit taas alkaa miettimään omaa kuntoutustasi.
Painoin myös tuon verran kun tulin raskaaksi (pituus 175cm). Ja voi taivas sitä päivittelyjen määrää, kuinka lihava olen, ja raskausdiabetes iskee ja maa murtuu altani kun kävelen.
Neuvolatäti oli pieni, kuiva nainen, ja painoi tuskin 50 kg. Tulihan siitä stressi ja paha mieli kun sai kuulla olevansa universumin lihavin ja varmaan kuolen tähän raskauteen läskieni vuoksi. Kehotti jättämään kaikki pullat ja limut ja karkit pois. Tsadaa... helppoa, en ole koskaan niitä edes syönyt.
Viimeisilläni painoin 93 kg, joista 4 tuli kahden viimeisen (yliaikaisen) viikon aikana, pelkkää nesteturvotusta. Kädet melkein tuplakokoiset siitä turvotuksesta ja kauheat säryt. Ja siitäkin meuhkattiin, kuinka voin kerätä läskiä 2kg/vko!
Jos luoja meille vielä toisen lapsen suo, niin toivon että hän myös varjelee noilta kamalilta neuvolan monstereilta.
Tsemppiä! (Nyt paukkuu 80....)
miksi otatte tuon asian noin? Olisitte mielissään kun joku kehtaa puuttua ja sanoa, tottahan se täti sulle puhuu? Eikö kannattis mielummin ottaa se asia silleen että hän välittää sinusta ja sinun terveudestasi? Ja se on hänen TYÖTÄÄN! Hän tekee työtään siellä, on sinua varten.
Mulle sanoi kätilö suoraan kun kolmatta odotin että olen lihonut. Ja sanoi että uskaltaa sen mulle sanoo ku tietää että en " vaivu masikseen" . Ja oli muuten hyvä että sanoi. Ite jotenki uskottelin itselleni että ei täs mitää, ei mulle nii paljo kiloja oo tuullut.
Olen kyllä pelkästään kiitollinen tälle kätilölle. Puhuttiin sitte tietysti muutakin, oli minulla mahdollisuus jutella muustakin.
Ap, koita ottaa asia sillain että kätilö tekee työtään ja haluaa sinun ja vauvasi parasta. Jos tiedät että et pysty laihduttaan tai et halua laihduttaa niin voithan sanoa suoraan, tai sanot että et halua että koko asiasta neuvolassa jutellaan.
Tietysti tämä on vaikee asia, ja monille hyvin arka. Mutta eikö ole hyvä että kätilö puuttuu ajoissa. On näitä naisia joilla tulee 30+kg raskauden aikana tai jälkeen. Joskus jo se motivoi laihuttaan tai pitään paino kurissa kun joku siihen puuttuu.
vaikkei olekaan ku 5kg ylipainoo niin eikö ole hyvä ku puututaan ajoissa. Niitä liika kiloja voi kohta olla se 30...
Ei se siitä nalkuttamisesta ja syyllistämisestä parane. Itselläni on Bed ollut jo 15v ja minä ainakin vain tarvitsen neuvoa ruokamäärien tunnistamisessa ja siinä kuinka usein ja mitä saan syödä päivässä. Ihan kuvien ja kirjallisten ohjeiden kanssa. Pään aukojat, niitä en kuuntele. Kun sain kunnon ohjeet niin ei ole munkaan paino noussut kuin 800g rv 33 mennessä.
Paino nousee raskauksien aikana yllin kyllin. Tiedän sen " sydämessäni" että en syö herkkuja kaiket päivät. Olo oli kuin olisi teuraalle menossa kun odotin ensimmäistä. Mielessä kauhukuvat näistä " voukaajista" . Minulla oli viisas th, joka sanoi että on muitakin mielenkiinnon kohteita kuin vaaka, ja että jokainen kyllä tietää kuinka oikeaoppisesti syödään. Viisas nainen! Mielestäni pelkkään painoon tuijottaminen on epäammatillista. Taitava th/klö osaa kiinnittää huomion niihin asioihinkin joita ei mittareilla mitata. Olisivat tuollaiset th:t myös yhtä kiinnostuneita henkisestä hyvinvoinnista kuin vaa' an luvuista. Niihin kun on vaan niin helppo tarttua. Ja paljon suurempi uhka on niin raskaana oleville kuin " taviksille" liikunnan puute. Jos on painoa vähän reilummin mutta ihminen liikkuu ja on kunnossa on tilanne parempi kuin laihalla mutta rapakuntoisella ihmisellä.
eikä sille paljon mitään voi ainakaan raskaana ollessa, kun se on jo tapahtunut. Laihduttaa ei voi alkaa. Meillä ei neuvolassa ainakaan millään tavalla puhuttu kannustaen, että " sittenhän voit vaikka lenkkeillä ylimääräiset kilot" - vaan se oli pelkästään sitä " kylläpä sinä olet lihonut, onpas sinulle tullut painoa, kyllä nyt pitäisi rajoittaa, miten sinä olet noin lihonut" .
No hauskinta kaikessa tietysti oli se, että minulla oli raskaustoksemia (ilman verenpainetta), mutta siitä nesteturvotuksestakin syyllistettiin jatkuvasti :-( Kun sitä EI OLISI SAANUT TULLA. No milläs vitulla se olisi pitänyt estää? Ajatuksen voimalla?
itselleni sattui th jonka asenne oli sellainen että tehdään nyt näitä pissatestejä, ja kyllähän ne sitten kertoo jos jotain huolenaihetta on. ja yleensäkin rauhoitteli mua ja oli sitä mieltä, ettei kantsi liikaa hössöttää mistään.
Voit sanoa neuvolantädille, että annahan olla tuo vouhkaaminen, näistä kiloista ei raskaudessa ole mitään haittaa. Tai voit pyytää, että hoitajaasi vaihdetaan. Ei sinun tarvitse kestää epämielyttäviä neuvolakäyntejä, asiakaspalvelijoita ne neuvolantäditkin on..
Tsemppiä ja onnea odotukseen!