Kadehdin aktiivisia ylipainoisia
Sisareni ja paras ystäväni ovat varmaan +20kg normaalista mutta tekevät vaikka ja mitä aamusta iltaan. On uintia, juhlia, siivousta, verhojenompelua, pihasuunnittelua, lasten leirien vetämistä ja tietty työt päälle.
Olen normaalipainoinen, mutta jos en urheile 1-2 krt viikossa, muutun uneliaaksi ja toimettomaksi. Jos syön vääriä ruokia useamman päivän putkeen, olen ihan krapulainen ja toimintakyvytön, sumussa. Jos lihon muutaman kilon, selkä tulee kipeäksi, aina väsyttää jne.
Onko muita kaltaisiani? Olen jotenkin geneettisesti aivan rapakuntoinen, horjahdan pienestäkin kurinalaisuudesta poikkeamalla 5o vuotta vanhemmaksi kehäraakiksi. Olisi kiva voida syödä hyvin ja nauttia elämästä.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
miksi et voi syödä hyvin ?
No joo voin syödä "hyvin", mutta jos syön lounaalla leivoksen ja illalla pastan ja vaikka limua/viiniä, niin olen aivan pihalla seuraavana päivänä, naama turvonnut ja ajatus ei liiku. Vähänkin sokeria/suolaa tai alkoholia liikaa, niin tarvitsen jo vapaapäivän seuraavalle päivälle. Ei kai se nyt ihan normaaliakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi et voi syödä hyvin ?
No joo voin syödä "hyvin", mutta jos syön lounaalla leivoksen ja illalla pastan ja vaikka limua/viiniä, niin olen aivan pihalla seuraavana päivänä, naama turvonnut ja ajatus ei liiku. Vähänkin sokeria/suolaa tai alkoholia liikaa, niin tarvitsen jo vapaapäivän seuraavalle päivälle. Ei kai se nyt ihan normaaliakaan ole.
Ja siis tuntuu että ylläpidän toimintakykyäni koko ajan. Ei niin että eläisin elämää jota haluan, vaan sitä joka pitää minut ihmisenä. Varsinkin urheilu ärsyttää, mutta pakko tai olen ihan väsynyt ja kipeä jos en liiku. Ja olen kuitenkin vasta reilu 30vee...
Vierailija kirjoitti:
Ehkä jos lihoisi tarpeeksi niin homma muuttuisi?
Sattuu selkään pelkkä ajatuskin.
Kannattaisi varmaan käydä yksityisellä ottamassa laajat verenkuvat, tutkia onko ehkä keliakia tai vilja-allergiaa ja tulosten jälkeen siirtyä hyvälle ravintoneuvojalle koostamaan täysipainoinen ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi varmaan käydä yksityisellä ottamassa laajat verenkuvat, tutkia onko ehkä keliakia tai vilja-allergiaa ja tulosten jälkeen siirtyä hyvälle ravintoneuvojalle koostamaan täysipainoinen ruokavalio.
Ne on tutkittu joskus vuosia sitten. Ruokavaliostani uskallan sanoa että se on esimerkillinen, sehän se ongelma onkin. Kalaa, oliiviöljyä, kauraa, pähkinöitä, hedelmiä, juureksia (joka päivä 5 eri väriä kasvikunnan tuotetta) jne jne jne.
Minä taas kadehdin hyvännäköisiä plösöjä. Painan 85 kg ja minusta tuntuu, että näytän pahemmalta kuin kukaan. Jaksan ok tehdä juttuja.
Ei se laihuus tai lihavuus aina terveydestä kerro. Laihallakin voi olla sairauksia. Tiedän erään hoikan naisen, jolla on diagnosoitu ruoan imeytymishäiriö, hän ei siis saa ravintoaineita tarpeeksi vaikka söisi kuinka paljon ja terveellisesti. Toisaalta 10-20kg ylipaino ei terveellä nuorella vaikuta sitä eikä tätä, vanhemmiten saattaa tulla vaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas kadehdin hyvännäköisiä plösöjä. Painan 85 kg ja minusta tuntuu, että näytän pahemmalta kuin kukaan. Jaksan ok tehdä juttuja.
sama täällä. Olen omenavartalo ja kadehdin uhkeita naisia joilla on muodot kohdillaan eli siis hoikka vyötärö. Ylipainokin näyttää paremmalta silloin.
Voisiko olla imeytymishäiriötä, suolistohiivaa? Oletko syönyt elämässäsi paljon antibioottikuureja, e-pillereitä? Itsellä on molemmat ekassa lauseessa olevat vaivat, joten olen siis tikku joka joutuu nykypainonkin pitääkseen syömään hervottomia määriä terveellisellä dietillä. Sokeri ja vehnä aiheuttavat yleensä päivän tai muutaman tunnin aivosumun.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla imeytymishäiriötä, suolistohiivaa? Oletko syönyt elämässäsi paljon antibioottikuureja, e-pillereitä? Itsellä on molemmat ekassa lauseessa olevat vaivat, joten olen siis tikku joka joutuu nykypainonkin pitääkseen syömään hervottomia määriä terveellisellä dietillä. Sokeri ja vehnä aiheuttavat yleensä päivän tai muutaman tunnin aivosumun.
Tsemppiä! Minulla oli sama. Sain hiivan häädettyä eikä suolisto enää vuoda, mutta imeytymisen kanssa taitaa edelleen olla niin ja näin.
Ja tosiaan, lipsumisista rankaistaan aivosumulla ja vetämättömyydellä.
Ja ap:n kantsisi tsekata se kliseinen ferritiini myös. Taso lähemmäs sataa.
No syö hyvin jos kerta pystyt. Eli jätä nuo roskat pois jos tulee huono olo.
En nyt ymmärtänyt tuota "olis kiva voida syödä hyvin "
Onkohan sulla ihan ruokavalio kohdillaan jos hyvin syöminen on sitä sokeria ja lisää sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on tutkittu joskus vuosia sitten. Ruokavaliostani uskallan sanoa että se on esimerkillinen, sehän se ongelma onkin. Kalaa, oliiviöljyä, kauraa, pähkinöitä, hedelmiä, juureksia (joka päivä 5 eri väriä kasvikunnan tuotetta) jne jne jne.
Jonkinlaista neuroottisuutta ainakin sinulta löytyy, eli ehkä ongelma onkin henkisen terveyden puolella. Se vaikuttaa jaksamiseen todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkinlaista neuroottisuutta ainakin sinulta löytyy, eli ehkä ongelma onkin henkisen terveyden puolella. Se vaikuttaa jaksamiseen todella paljon.
Jos olisin neuroottinen, niin varmaan haluaisin elää näin enkä lipsuisi kohtalaisen usein. Ja sitten kärsin siitä. Ei kai diabeetikkokaan ole neurootikko vaikka ottaa insuliinit joka päivä. Kas kun se on pakko vaikka v1tutta1isi. Se että sua ahdistaa miltä mun ruokavalio kuulostaa kun sulle se on varmaan jotain supererityistä, ei tarkoita että se on mulle joku neuroottisuuden aikaansaama juttu. Kuka hemmetti nyt ei osaa syödä ruokaa joka sopii itselle tai ottaa insuliinia jos ilman sitä putoaa?
Vierailija kirjoitti:
No syö hyvin jos kerta pystyt. Eli jätä nuo roskat pois jos tulee huono olo.
En nyt ymmärtänyt tuota "olis kiva voida syödä hyvin "
Onkohan sulla ihan ruokavalio kohdillaan jos hyvin syöminen on sitä sokeria ja lisää sokeria.
Ilmeisesti satunnaiset jälkiruuat, grillausviikonloput ja viinilasit, joita kaikki muut ihmiset ympärilläni harrastaa ilman ongelmia, on "sokeria ja lisää sokeria". Selvä.
Ihan vaan tiedonantona, kysyin onko muita kaltaisiani. En pyytänyt apua, en tarvitse sitä. Tälläinen olen, enkä varmasti ole ainut.
Vierailija kirjoitti:
Diabetes?
En kaipaa diagnooseja....
Urheileva, normaalipainoinen ihminen olen, joten 2. tyypin diabetes olisi aikamoinen ihme. 1. tyyppiin olisin jo kuollut kun 15 vuotta tätä takana vähintään..
Ehkä jos lihoisi tarpeeksi niin homma muuttuisi?